Auteur Topic: Verschuivende storing  (gelezen 1834 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Verschuivende storing
« Gepost op: 6 maart 2009, 18:10:09 »
Hoi! Vandeweek had ik tijdens het zoeken met een UBC780XLT storing op 305.800. Het betrof een soort van fluittoon. Gekke was dat toen ik hem uitgelockt had, de storing later opdook op 305.825. Dat ging door tot 305.975 dus steeds schoof de storing 25 khz op. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Luisterspulletjes :)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Verschuivende storing
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2009, 21:48:14 »
Kan een zender zijn die door temperatuurdaling of stijging van frequentie verloopt. Dit verschijnsel komt o.a. voor bij weerbalonnen.

Kan ook een door de scanner gegenereerde "birdie" zijn die verloopt naarmate je scanner opwarmt.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Verschuivende storing
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2009, 06:47:13 »
Citaat van: "Remon"
Kan een zender zijn die door temperatuurdaling of stijging van frequentie verloopt. Dit verschijnsel komt o.a. voor bij weerbalonnen.

Kan ook een door de scanner gegenereerde "birdie" zijn die verloopt naarmate je scanner opwarmt.

Bedankt voor je reactie. Ik zal ff kijken of het signaaltje nog ergens heb staan. Misschien herkent iemand het.
Luisterspulletjes :)

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Verschuivende storing
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2009, 09:05:45 »
Citaat van: "Remon"
Kan een zender zijn die door temperatuurdaling of stijging van frequentie verloopt. Dit verschijnsel komt o.a. voor bij weerbalonnen.

Kan ook een door de scanner gegenereerde "birdie" zijn die verloopt naarmate je scanner opwarmt.

Weerballonnen rond de 403 mHz.
Kan ev. ook Doppler effekt zijn van omlopende satellieten.