Ik ga een poging wagen..
In mijn beleving zijn er met de SBS-1 veel meer toestellen te zien die een positiebepaling doorgeven als met ACARS.
Het kan gebeuren dat je met de SBS-1 een onbekend vliegtuig tegenkomt omdat hij niet in de database staan. Met ACARS is het zo, als ik het goed heb, Altijd de regi wordt meegezonden en practisch altijd het vluchtnummer. Met andere woorden, je kan ACARS dan gebruiken om op je SBS-1 een kist te indentificeren.
Via ACARS krijg je vaak technische info/vluchtinformatie en positie bepaling door,
Via SBS-1 krijg je (heel erg) vaak Hoogte/Snelheid/Koers/Squawk/Positie bepaling/Callsign door..en Altijd een Hexcode (Zeg maar unieke code voor elk vliegtuig, met dus daaran vast gekoppeld zijn regi)...
Denk zelf dat de toepassing van ACARS en Mode-s in de luchtvaart zo is dat SBS-1 en ACARSD elkaar nauwelijks overlappen.
Waar Mode-s echt ATC technisch is, is ACARS dat ook wel een beetje (ik denk aan ATC clearance) maar meer voor het Ops gebeuren cq TD
EDIT, zie ook nu net pas Reply van Blackbox.... :oops:
Grtz
Joost