Informatie / Mededelingen > Voorstellen

Even voorstellen

(1/1)

Vin:
Beste scanner radio luisteraars,

Mijn naam is Vincenzo, 39 jaar oud, woonachtig in Ede en eigenlijk al mijn hele leven heb ik een fascinatie voor de radio gehad (jaren 80 op de ouderwetsere radio’s toch nog aparte signalen oppikken enzovoorts). Ben overigens totaal niet technisch, maar al doende leer je wel en dat spreekt mij aan.

Ben sinds kort eigenaar van een Uniden 3600XLT (NXDN) en ben nogal onervaren in het luistervak. Hiervoor was ik vooral met SDR bezig, maar dat heeft mij getriggerd om de 70cm/2m frequenties te willen horen, digitaal, dus daarom de keuze om een 3600XLT te kopen.

Kortom, dit mooie apparaat nu bijna een week in bezit en moet zeggen dat al doende en vloekende, de scanner steeds beter wordt begrepen.

Uiteindelijk ontvang ik tot nu toe luchtvaart (mede dankzij de reeds gemaakte bestanden die ik op de Facebook pagina voor 3600 gebruikers) kerk radio’s (tja Ede = grens Bible Belt) en warempel portofoon connecties van naar ik vermoed het ziekenhuis in Ede (porto). Maar waar ik helaas nog niet in ben geslaagd is het ontvangen van een van de dichtstbijzijndste repeaters ten opzichte van Ede, dus PI2ANH (438.0625) en PI2UTR (. Heb inmiddels meerdere sprietjes gekocht van Diamond (SRH940, SRH999 en SRH77, allen origineel) maar geen van allen krijgt het voor elkaar om het digitale signaal te ontvangen, misschien zie ik iets over het hoofd qua instellingen (Color code heb ik telkens op search staan) maar zo niet, dan zal ik moeten geloven aan een buitenantenne. Kortom mijn interesse ligt op het 70cm/2M spectrum.

Mijn vraag aan jullie (ervarene luisteraars);

- in plaats van een een dak antenne, zijn er alternatieven oftewel antennes die je op de grond (buiten) kunt plaatsen op een tegel voet of iets dergelijks? Zo ja welke?

- misschien iemand uit (de buurt van) Ede die een voorbeeld setting voor in de 3600XLT met mij wil delen van een wel werkende verbinding met een repeater (digitaal)?

Mijn dank is groot alvast en sorry voor deze wellicht domme vragen, maar ik ben nog niet zo ervaren met het luisteramateurisme (scanner).

Ter info, heb dit bericht ook op de Facebook gebruikerspagina geplaatst, in de hoop dat ik de scanner ten volste kan gaan benutten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie