Auteur Topic: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag  (gelezen 24495 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #60 Gepost op: 2 oktober 2009, 21:00:58 »
Dan vraag ik mij af of er ook bekend is waarom die brandweer aan het overwegen is om weer over te stappen. Ik weet waarom en kan je melden dat dit niks met het C2000 systeem te maken heeft maar enkel en alleen met de proto. Dat die nieuwe proto kleine knoppen heeft waardoor hun die niet in kunnen drukken tijdens hun werk is het probleem en dus niet dat nieuwe C2000 systeem. Dat er nieuwe proto's gemaakt moeten worden die i.p.v. enkel voor politie doeleinde ook door andere hulpverleners gebruikt moeten worden daar ben ik het 100% mee eens, begrijp me niet verkeerd. Dat wij in Nederland voorop lopen ten aanzien van het buitenland is een voordeel maar heeft als nadeel dat wij als eerste land de feedback aan de leveranciers kunnen gaan geven waardoor er dus nog aanpassingen gemaakt moeten worden. Ik denk dat de opvolgingen en leveranciers snel kan gaan omdat er al wel diverse merken zijn maar die moeten wel gemaakt en getest worden.

Verder ingaande op de vier personen die tegelijkertijd willen praten. Vroeger kon er ook maar vanuit 1 persoon 1 persoon aan het woord zijn omdat ze anders door elkaar heen gingen praten. Het heeft dus te maken met hoe en wannneer gebruikt je jou communicatie (porto) systeem. Verder is er altijd een noodknop waardoor er nooit in overleg gegaan hoeft te worden wie van de vier deze knop in zal drukken, ze kunnen dit n.l. ook los van elkaar doen. Als dit met Rotterdam te maken heeft dan begrijp ik dat het nu wel even lastig is maar er moet bij alle hulpverleners eens in de zoveel tijd een opfris cursus gegeven worden om weer up-to-date te raken me de nieuwste apparatuur en het protocol.

Verder zijn er altijd mensen druk bezig om wat te doen met alle feedback. Dat je dit niet zomaar kan zien zegt niet dat er niet geluisterd wordt naar alle gegeven feedback. Soms zijn dingen erg frustrerend maar vergeet niet dat een fabriek zijn systeem niet sneller aan kan passen en bv een boot met producten daar niet sneller door gaat varen.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #61 Gepost op: 2 oktober 2009, 21:17:02 »
Citaat van: "Dappie"
Als dit met Rotterdam te maken heeft dan begrijp ik dat het nu wel even lastig is ...

Zolang de problemen op de werkvloer zo gemarginaliseerd worden, zal de onvrede alleen maar toenemen. Nu wel even lastig....je moet maar durven.

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #62 Gepost op: 2 oktober 2009, 21:41:38 »
Sorry, waarschijnlijk komt dat harder over dan ik het bedoel. Ik relativeer het enkel op de manier dat het voor hun nu vervelend is nu zij zelf als verdachten in de bank gezet worden en hun natuurlijk wel echt dood angsten gehad hebben maar dat staat echt los van het communicatie systeem. Hoe snel het systeem ook geweest was, er zijn vele dingen mis gegaan naast dit C2000 systeem dat is wat ik bedoel.

Ik schreef al eerder dat in Nederland altijd aan iets of iemand de schuld gegeven zal worden dat zit in de cultuur. Dat er dingen mis gingen met het wel of niet oproepen van ME enz enz enz staat ook los van dit systeem. Hoe goed en snel de techniek ook zal worden en zal nooit een virtueel collega uit je porto verschijnen  ;)  of binnen 1 minuut alle mensen die je nodig hebt uit het niets verschijnen. Sommige delen zijn dus de risico's van het vak en bij het verkrijgen van wapens komt ook de verantwoordelijkheid die je er bij kado krijgt, hoe vervelend dat nu ook lijkt. Kijk bv naar voorgaande afwikkelingen van geweld vanuit de politie daarbij is bv de werkgever maar ook de rechter achter de politie gaan staan. Dat de kogel uit een dienst wapen komt daar kan ik niks aan veranderen en dat dit een onderdeel is van de wetgeving  :?  daaraan kan ik ook al niks veranderen.

Ik bedoel dus enkel dat de mensen met hun ogen dicht moeten weten hoe zij hun rand apparatuur moeten bedienen en dat daar door mensen met die technische kennis les in gegeven moet worden. Tevens moeten er dus ook testen komen waar je minimaal aan moet voldoen voordat je het veld in mag, zoiets heb ik in gedachten om dit probleem op te lossen. Bij auto rijden moet je er ook even in komen als je het lang niet gedaan hebt  ;)

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #63 Gepost op: 2 oktober 2009, 22:00:40 »
Owww Dappie, vat het niet persoonlijk op. Een hoop van de dingen die je aanhaalde zijn terecht, sterker, alles. Daar is het echt op allerlei fronten misgegaan.

Maar wat ik als voorbeeld aanhaal is iets heel cruciaals. In het analoge tijdperk kon een centralist al de herrie die hij binnenkreeg vaak nog tot iets begrijpbaars herleiden. Zelfs als er een paar tegelijk de sleutel indrukten, kon een ervaren centralist uit de kakofonie iets herleiden.

Hoeveel overlegtijd hebben die mensen in Hoek van Holland gehad, alvorens een alarmsignaal af te geven? Ik schat zomaar in: geen fractie van een seconde. En wat gebeurt er wanneer meerdere gebruikers van C2000 gelijktijdig de sleutel indrukken? Vertel me dat eens?

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #64 Gepost op: 2 oktober 2009, 23:12:21 »
Een aantal noemen kan ik niet. Dit zal n.l. afhangen van het incident, de regio en bv andere incidenten op dat moment.
Wel kan ik zeggen dat er meer kan dan vroeger maar er zeker verbeter punten zullen zijn. Ik denk dat je het moet vergelijken met Skype. Bij Skype is er een mogelijkheid om ook meerdere gesprekken te voeren of dat bv in een groep te doen. Verder moet er wel rekening gehouden worden met andere communicatie middelen. Bv Rotterdam daar waren vele mensen bij waarbij er ook audio visuele apparatuur aanwezig was. Bij bv speakers is de communicatie ook al draadloos en dan moet je je voorstellen dat er ook nog andere zenders in de lucht zijn bv voor microfoons. Zo is het daarnaast een feit dat als je licht kabels naast geluid kabels legt je problemen krijgt zowel met je audio als met het licht wegens het spanningsverschil. Daarnaast waren er meer mensen dan verwacht en dus ook vele mobiele telefoons in de lucht. Nou lijkt het soms dat als mensen niet bellen dat zij geen verbinding hebben maar er is altijd een signaal wat in de lucht hangt.  Er zijn zoals je ziet vele factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Wel krijgen hulpdiensten altijd voorrang maar bij audio, zenders en ontvangers in wel is sprake van storing van de onderliggende apparatuur. Dit was ook altijd het geval met de oude techniek en is dus pure natuurkunde waar vele technieken toch op gebasseerd zijn. Bv ongebalanceerde audio signalen, vertaling = in fase die versterken elkaars piek, daardoor kan je daarbij een brommer op voorbij horen rijden of zelfs een airco op horen draaien en dat waren toch echt de analoge signalen  ;)

Omdat niet alle specificatie's openbaar zijn kan ik geen duidelijk antwoord in aantallen op jou vraag geven maar toch ben ik van mening dat er genoeg ruimte is voor vier personen denkende aan de proefen die gehouden worden waarbij het netwerk tot zijn max op de proef word gesteld en dan moet je denken aan bv 10.000 randapparaten. Er zijn n.l. ook diverse andere signalen die verzonden kunnen worden. Je kan je voorstellen dat het snelste en handigste op een moment als je in nood zit juist die noodknop is. Daarbij heb je alle handen vrij en kan je bv je toch nog concentreren op de omgeving om je heen. Waarschijnlijk zou dat in eerste instantie genoeg zijn en zal er vast snel een communicatie op kunnen volgen. Wat n.l. handig is dat daar bv een code rood aan kan hangen en dus zal er een prioriteit aan gegeven kunnen worden zonder dat er 1 woord gesproken is. Dat moet je toch een beetje zien als het voor sos signaal waarbij het van belang is dat de ontvangende kant weet dat er nood aan de man is. Zodra 1 persoon in bv een groep dat door heeft weten te geven kan er meer capaciteit gegeven worden waardoor er onderling contact heel erg goed mogelijk is. Daarbij moet je aan zeer grote aantallen denken.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #65 Gepost op: 2 oktober 2009, 23:31:20 »
Zodra 1 persoon in bv een groep dat door heeft weten te geven kan er meer capaciteit gegeven worden waardoor er onderling contact heel erg goed mogelijk is. Daarbij moet je aan zeer grote aantallen denken.

Even terugschakelen. Vergeet het hele mooie technische verhaal. Denk aan pak 'm beet 4 of 5 dienders die in de crisissituatie gelijktijdig op die alarmknop lopen te hengsten. Het is crisis, dus even met elkaar overleggen is er echt niet bij, het zijn niet seconden, maar tienden van seconden die tellen. Geheid dat er dus mensen gelijktijdig de alarmknop indrukken en/of de sleutel, want ze verkeren in doodsnood. Wat gebeurt er dan? En nu geen lang verhaal maar alleen een antwoord op deze vraag. Jij zegt dat je expert bent, dus kom maar op met dat antwoord. ;)

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #66 Gepost op: 2 oktober 2009, 23:45:46 »
Dan komen die nood signalen aan in de meldkamer  ;) die een scherm voor zich heeft wat rood ziet van de meldingen  :)