Auteur Topic: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag  (gelezen 24487 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline veiligheidsregionhn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #30 Gepost op: 6 september 2009, 17:37:40 »
Ron helemaal gelijk.

Je wordt gek van dat gewauwel... In NHN hebben we gekozen voor veel gespreksgroepen me weining randapparaten in een gespreksgroep. werkt veel rustiger. Mochten er gesprekgroepen gekoppeld moeten worden bv. (heli/ambu/ovdg) dan doen we dat. Werkt fantastisch.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #31 Gepost op: 6 september 2009, 19:05:59 »
Ik blijf erbij dat veel ex-scannerluisteraars zich als kuddedieren scharen achter de bewering dat C2000 niet goed zou werken. Allemaal emotioneel gekakel zonder degelijke kennis van zaken, met andere woorden, waar bemoeit iedereen zich mee? Ik heb contacten verspreid door heel Nederland, in veel regio's werkt het uitstekend en zijn er nooit noemenswaardige problemen geweest. In tegenstelling tot wat anderen beweren vind ik persoonlijk de geluidskwaliteit UITSTEKEND! Misschien iets minder helder dan analoog, maarja voor een luisteraar die de brakke audio van politie Haaglanden gewend is, is alles al snel een verbetering :)

Zoals al eerder gezegd valt of staat een goede werking van een dergelijke netwerk bij een goede "scholing" van de gebruikers. Het lijkt misschien lullig, die berichten van bijvoorbeeld Noordoost Gelderland "porto xx staat nog in groep-yy", maar hoe minder apparatuur onnodig staat ingemeld, hoe minder capaciteit er verloren gaat. Dat zijn tenminste regio's die het begrepen hebben. In de analoge tijd maakte het geen reet uit of er 1, 5, 20 of 70.000 apparaten meeluisterden, maar in de digitale tijd maakt dat wel degelijk uit, aangezien een groep alleen wordt uitgezonden als daar een noodzaak toe is. 1 onnodig ingeschakeld apparaat kan een extra gespreksweg in beslag nemen die misschien wel hard voor een andere groep nodig zou kunnen zijn....

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #32 Gepost op: 6 september 2009, 20:26:32 »
Volgens mij ben ik dan niet zo'n kuddedier :)

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #33 Gepost op: 7 september 2009, 04:53:09 »
Deze avond heb ik alle berichten is even zitten doorlezen. Wat ik als groot voordeel zie zien andere weer als nadeel.
Dat het systeem ten eerste niet af te luisteren is kan n.l. bijdragen aan de veiligheid van de hulpverleners. Volgens mij is er aardig wat geweld geweest, tegen wat voor soort hulpverlener dan ook en ik denk dat dit de aankomende jaren zal gaan groeien. Wat dan heel handig hieraan is dat de communicatie veilig kan verlopen en daarmee bedoel ik zonder dat er in korte tijd meer mensen opgetrommeld kunnen worden want ook het publiek en de burgers kunnen snel met elkaar communiceren.

Dat een nieuw systeem wat haken en ogen heeft lijkt mij vrij logisch. De hulpverleners moeten wennen aan hun nieuwe apparatuur net zoals bv een DJ die ipv platen een CD staat te draaien. De eerste CD spelers waren bv helemaal nog niet zo goed als dat ze nu zijn en zo zie je dat er na verloop van tijd diverse opvolgers zijn gekomen. Dat dus ook met zo een communicatie systeem waarbij het van belang is dat de hulpverleners dit met hun ogen dicht weten te bedienen. Hiervoor is natuurlijk oefenen belangrijk, zodat er een alternatief gevonden kan worden voor gevallen wanneer er veel communicatie heen en weer moet gaan. Meld knoppen, SOS signalen zijn allemaal heel handig als je weet hoe je deze apparatuur moet bedienen. Ook lijkt het mij waarschijnlijk dat er meerdere kanalen in te stellen zijn voordat er paniek uit zal breken, net als bv de voorkeuze nummers die je in kan stellen bij je mobiel. Als er op zo een manier getest gaat worden of er bij een volledige bezetting voldoende heen en weer gepraat kan worden en welk kanaal op 1,2,3 enz moet komen, wat weer in prioriteiten op te bouwen is, dan weet je dat er bij geen signaal er op het volgende nummertje gedrukt moet worden. Het uitzenden van 10 SOS berichten vanaf het zelfde strand heeft weinig tot geen zin als enkel de laatste aan zal komen.
Verder vraag ik mij af of het niet het afschuiven van de problemen is, hoe kan het zo zijn dat bv ME opgeroepen is terwijl zij bv helemaal niet opgeroepen zijn en de schuld hiervan uiteindelijk aan het C2000 systeem gegeven is  ;)  Ik begrijp dat niemand de dood van die gast op zijn geweten wil hebben en dat het mens eigen is om dit wel te willen. In de tijd die er verloren is gegaan had naar mijn mening beter een oefening kunnen plaats vinden hoe snel en juist met elkaar te kunnen communiceren  :)  dus een training! Apparatuur aan en uit zetten moet daar ook een onderdeel van zijn omdat analoog anders is dan digitaal. Ergens zijn mensen altijd al vel geweest tegen verandering maar soms zijn de nieuwe technieken beter als er uiteindelijk goed mee gewerkt kan worden. Dat er zenders bij moeten komen of andere ontvangers toch beter zijn om bv door een brandweerman te kunnen gebruiken tijdens brand dat zijn bijzaken die ook op te lossen zijn. Lang leve de testfase  ;)

Goed het is een lang verhaal geworden en de IBC komt er weer aan waarbij ik nu wel een doel heb om te kijken of er in de tussentijd al iets gemaakt is om deze problemen op te lossen  ;)  wel goed dat iedereen zijn frustratie hier kwijt kan en het voor technische mensen meteen duidelijke feedback is  :)  positief bekijken zoiets bedenk ik mij altijd maar...

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #34 Gepost op: 7 september 2009, 11:25:15 »
Citaat van: "Dappie"
Deze avond heb ik alle berichten is even zitten doorlezen. Wat ik als groot voordeel zie zien andere weer als nadeel.
Dat het systeem ten eerste niet af te luisteren is kan n.l. bijdragen aan de veiligheid van de hulpverleners. Volgens mij is er aardig wat geweld geweest, tegen wat voor soort hulpverlener dan ook en ik denk dat dit de aankomende jaren zal gaan groeien. Wat dan heel handig hieraan is dat de communicatie veilig kan verlopen en daarmee bedoel ik zonder dat er in korte tijd meer mensen opgetrommeld kunnen worden want ook het publiek en de burgers kunnen snel met elkaar communiceren.
Wat heeft het niet kunnen afluisteren te maken met geweld tegen hulpverleners?

Dat een nieuw systeem wat haken en ogen heeft lijkt mij vrij logisch. De hulpverleners moeten wennen aan hun nieuwe apparatuur net zoals bv een DJ die ipv platen een CD staat te draaien. De eerste CD spelers waren bv helemaal nog niet zo goed als dat ze nu zijn en zo zie je dat er na verloop van tijd diverse opvolgers zijn gekomen. Dat dus ook met zo een communicatie systeem waarbij het van belang is dat de hulpverleners dit met hun ogen dicht weten te bedienen. Hiervoor is natuurlijk oefenen belangrijk, zodat er een alternatief gevonden kan worden voor gevallen wanneer er veel communicatie heen en weer moet gaan. Meld knoppen, SOS signalen zijn allemaal heel handig als je weet hoe je deze apparatuur moet bedienen. Ook lijkt het mij waarschijnlijk dat er meerdere kanalen in te stellen zijn voordat er paniek uit zal breken, net als bv de voorkeuze nummers die je in kan stellen bij je mobiel. Als er op zo een manier getest gaat worden of er bij een volledige bezetting voldoende heen en weer gepraat kan worden en welk kanaal op 1,2,3 enz moet komen, wat weer in prioriteiten op te bouwen is, dan weet je dat er bij geen signaal er op het volgende nummertje gedrukt moet worden. Het uitzenden van 10 SOS berichten vanaf het zelfde strand heeft weinig tot geen zin als enkel de laatste aan zal komen.
Verder vraag ik mij af of het niet het afschuiven van de problemen is, hoe kan het zo zijn dat bv ME opgeroepen is terwijl zij bv helemaal niet opgeroepen zijn en de schuld hiervan uiteindelijk aan het C2000 systeem gegeven is  ;)  Ik begrijp dat niemand de dood van die gast op zijn geweten wil hebben en dat het mens eigen is om dit wel te willen. In de tijd die er verloren is gegaan had naar mijn mening beter een oefening kunnen plaats vinden hoe snel en juist met elkaar te kunnen communiceren  :)  dus een training! Apparatuur aan en uit zetten moet daar ook een onderdeel van zijn omdat analoog anders is dan digitaal. Ergens zijn mensen altijd al vel geweest tegen verandering maar soms zijn de nieuwe technieken beter als er uiteindelijk goed mee gewerkt kan worden. Dat er zenders bij moeten komen of andere ontvangers toch beter zijn om bv door een brandweerman te kunnen gebruiken tijdens brand dat zijn bijzaken die ook op te lossen zijn. Lang leve de testfase  ;)
Het enige verschil bij het aanzetten van een C-2 porto is het inkloppen van een pincode, bij analoog was het simpelweg de knop op aan zetten.En het bijplaatsen van extra masten zal weinig uitmaken.

Goed het is een lang verhaal geworden en de IBC komt er weer aan waarbij ik nu wel een doel heb om te kijken of er in de tussentijd al iets gemaakt is om deze problemen op te lossen  ;)  wel goed dat iedereen zijn frustratie hier kwijt kan en het voor technische mensen meteen duidelijke feedback is  :)  positief bekijken zoiets bedenk ik mij altijd maar...

Leen Ansems

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #35 Gepost op: 7 september 2009, 14:20:08 »
Het inkloppen van een pincode is optioneel. Een Tetra portofoon kan ook aangezet worden door een draaiknop te bedienen of een aan/uit toets lang ingedrukt te houden afhankelijk van het merk en type.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #36 Gepost op: 7 september 2009, 16:12:28 »
Citaat van: "RonAlmere"
Citaat van: "Dappie"
Deze avond heb ik alle berichten is even zitten doorlezen. Wat ik als groot voordeel zie zien andere weer als nadeel.
Dat het systeem ten eerste niet af te luisteren is kan n.l. bijdragen aan de veiligheid van de hulpverleners. Volgens mij is er aardig wat geweld geweest, tegen wat voor soort hulpverlener dan ook en ik denk dat dit de aankomende jaren zal gaan groeien. Wat dan heel handig hieraan is dat de communicatie veilig kan verlopen en daarmee bedoel ik zonder dat er in korte tijd meer mensen opgetrommeld kunnen worden want ook het publiek en de burgers kunnen snel met elkaar communiceren.

Wat heeft het niet kunnen afluisteren te maken met geweld tegen hulpverleners?

Dat ontgaat me ook. Dat is namelijk de laatste jaren juist toegenomen, dus daar ligt geen enkel verband.

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #37 Gepost op: 7 september 2009, 16:14:35 »
Sorry, ik moet soms wat duidelijker zijn  :oops:

Het geweld komt niet door het niet kunnen afluisteren daar heb je gelijk in. Wat ik bedoel is dat mij opgevallen is dat de mensen meer geweld gaan gebruiken en erg snel zijn met smssen. Mijn vermoeden is dat er bv bij het strand feest mensen met andere mensen zijn gaan smssen en zo de politie mensen in een hoek/moeilijke positie gebracht hebben. Hiermee bedoel ik dat er dus mensen zijn die bij negatieve aandacht meer "vrienden" oproepen. Stel nou dat er daar 1 scanner luisteraar bij zit die op de hoogte is dat er veel politie op de been is en hun uit zijn op een mat partij dan is het voordeel van het C2000 systeem dat er niet meer meegeluisterd kan worden door kwaad willende. Ik hoop dat dit een duidelijkere uitleg is  ;)  

Ik zeg niet dat alle oude scanner afluisteraars iets slechts doen maar ik als technici die dus zelf wel is door scanners afgeluisterd zal zijn  ;)  wil ook wel is iets kunnen zeggen zonder dat er vele mensen mee luisteren. Ook ik ben wel is vergeten die porto uit te zetten en dan kunnen mensen bv mee luisteren hoe je naar de WC gaat. Ik ben nogal op mijn privacy gericht en denk dat als er vele nadelen zijn die hier beschreven worden toch even stilgestaan moet worden bij de voordelen.

Wat ik begrepen heb is dat er bv bij GSM een grote dekking is met vele zendmasten. Ook in bv een stad weet ik dat er op gebouwen GSM stations geplaatst zijn waar er veel dekking nodig is voor de mobiele telefoon. Naar mijn mening is er bij het niet doorkomen van de C2000 signalen een capiciteit probleem. Zo zijn er al veel C2000 masten geplaatst en zijn er nu geluiden die ik hoor dat de ene mast weer een storing geeft op de andere (interferentie). Bv bij de audio van een studio kan ik je melden dat er bij meer zenders en ontvangers (microfoon en in-ear) meer vlaggetjes en versterkings punten worden gemaakt. Mijn idee is dat er op 1 kanaal een maximun van een aantal ontvangers/zenders moet zijn. Net zoals er in een studio veel beton en ijzer is waar de porto's niet door heen komen, is de geluidstechniek bij de brandweer in een gebouw een probleem wegens dat beton en het ijzer.

Belangrijk is dat er veel feedback komt van mensen die met dit systeem werken waarbij ze duidelijk hun problemen uitleggen. Er zullen nog veel aanpassingen gemaakt moeten worden om dit systeem goed bruikbaar te maken voor iedereen die het gebruikt. Voor de brandweer is het belangrijk dat de porto's grote knoppen hebben, tegen water kunnen en een sterkere ontvanger hebben (wegens de beton en ijzer) wat voor politie wat minder belangrijk is. De politie moet bv snel tussen kanalen over kunnen schakelen en met meer collega's en hulpdiensten kunnen communiceren. Bij iedereen is het wel even belangrijk dat het systeem werkt  ;)

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #38 Gepost op: 7 september 2009, 16:15:36 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Het inkloppen van een pincode is optioneel. Een Tetra portofoon kan ook aangezet worden door een draaiknop te bedienen of een aan/uit toets lang ingedrukt te houden afhankelijk van het merk en type.

Inderdaad Leen. Dat sommige regio's gekozen hebben voor randapparatuur met pin beveiligingen wil niet zeggen dat elke regio dat gebruikt. Overigens was dit ook al mogelijk bij bepaalde analoge portofoons zoals de MX3000.

Ik begin me nu toch echt behoorlijk te irriteren aan al die negativiteit, en slap gezwets over dat C2000; Dat overal en altijd de schuld krijgt bij elk wissewasje in de hulpdienstenwereld.
Tijden veranderen nou eenmaal en soms zit daar nou eenmaal een handleiding bij. Daar is toch niets raars aan? Zit toch ook bij een nieuwe TV of magnetron?
Net wat er al eerder in dit topic werd vermeld is dat de structuur van C2000 echt verschilt van regio tot regio. Bij de een is er wat beter over nagedacht dan bij de ander.

Nou ben ik een eindgebruiker met interesse in deze materie en ik persoonlijk moet zeggen dat ik nagenoeg geen klachten heb en dat ik vind dat de regio Noord-Holland Noord zijn zaakjes op orde heeft en dat men heeft nagedacht over de huidige structuur. Maar of dat zo is kunnen de mannen van de meldkamer natuurlijk beter zeggen....

Offline Dappie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #39 Gepost op: 7 september 2009, 16:26:46 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "Leen Ansems"
Het inkloppen van een pincode is optioneel. Een Tetra portofoon kan ook aangezet worden door een draaiknop te bedienen of een aan/uit toets lang ingedrukt te houden afhankelijk van het merk en type.

Inderdaad Leen. Dat sommige regio's gekozen hebben voor randapparatuur met pin beveiligingen wil niet zeggen dat elke regio dat gebruikt. Overigens was dit ook al mogelijk bij bepaalde analoge portofoons zoals de MX3000.

Ik begin me nu toch echt behoorlijk te irriteren aan al die negativiteit, en slap gezwets over dat C2000; Dat overal en altijd de schuld krijgt bij elk wissewasje in de hulpdienstenwereld.
Tijden veranderen nou eenmaal en soms zit daar nou eenmaal een handleiding bij. Daar is toch niets raars aan? Zit toch ook bij een nieuwe TV of magnetron?

RTFM  :)  zeggen wij altijd, dus helemaal mee eens

Net wat er al eerder in dit topic werd vermeld is dat de structuur van C2000 echt verschilt van regio tot regio. Bij de een is er wat beter over nagedacht dan bij de ander.

Nou ben ik een eindgebruiker met interesse in deze materie en ik persoonlijk moet zeggen dat ik nagenoeg geen klachten heb en dat ik vind dat de regio Noord-Holland Noord zijn zaakjes op orde heeft en dat men heeft nagedacht over de huidige structuur. Maar of dat zo is kunnen de mannen van de meldkamer natuurlijk beter zeggen....

Goed om te horen dat er ook tevrede gebruikers zijn

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #40 Gepost op: 7 september 2009, 18:41:33 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Het inkloppen van een pincode is optioneel. Een Tetra portofoon kan ook aangezet worden door een draaiknop te bedienen of een aan/uit toets lang ingedrukt te houden afhankelijk van het merk en type.

Mijn ervaring met zowel de Motorola's die ik in Zandvoort heb gebruikt en de Nokia die ik nu in Amsterdam gebruik is dat ik bij beide porto's eerst een pincode moest invoeren.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #41 Gepost op: 7 september 2009, 21:26:00 »
Ja, ja als elke seconde telt, ik snap er steeds minder van. De hele configuratie en inrichting van netwerk, gespreksgroepen, (rand)apparatuur mag eens flink opgeklopt worden!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #42 Gepost op: 7 september 2009, 22:59:46 »
Citaat van: "BlackBox"
Ja, ja als elke seconde telt, ik snap er steeds minder van. De hele configuratie en inrichting van netwerk, gespreksgroepen, (rand)apparatuur mag eens flink opgeklopt worden!

Precies, en daar doel ik al die tijd al op, Maar verblind door de technische schoonheden van het systeem wordt daar telkens weer overheen gebulldozerd. Maar ik hou maar op, met onwillige honden is het kwaad hazen vangen zei mijn Opa zaliger. En dat gelijk heeft-ie nog steeds.

Leen Ansems

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #43 Gepost op: 8 september 2009, 06:13:17 »
Citaat van: "BlackBox"
Ja, ja als elke seconde telt, ik snap er steeds minder van. De hele configuratie en inrichting van netwerk, gespreksgroepen, (rand)apparatuur mag eens flink opgeklopt worden!

Alles heeft te maken met het beheer. Er zijn regio`s waar echte radiotechnici zich met C2000 zijn gaan bemoeien bij de opbouw en er zijn regio`s waar mensen "bevorderd" zijn tot beheerder omdat ze bij toeval wisten wat het verschil was tussen een lamp en een stekker.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 726
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #44 Gepost op: 8 september 2009, 07:26:38 »
Citaat van: "RonAlmere"
Vind het wel grappig dat de bonden nu op hun achterste benen staan, maar volgens mij hebben we op dit forum al eens eerder gemeld dat het bij de gebruikers lag ipv aan het systeem.

Ik vind het wel grappig dat de bonden ook jouw belangen behartigen als werknemer, of je nou wel of niet lid bent. Als die bonden er voor zorgen dat je een procentje loonsverhoging krijgt of je secundaire arbeidsvoorwaarden weer iets beter worden, dan accepteer je dat ook. Wees blij dat de bonden zich (als een van de weinigen) inspannen voor het personeel op de werkvloer. De sneer naar de bonden vind ik dan ook niet zo gepast. Zeker niet van iemand die in de sector werkzaam is.

Citaat van: "RonAlmere"
En als ik dan even kijk naar Amsterdam-Amstelland, waar de GGD aparte gespreksgroepen gebruikt en de brandweer ook met een regionaal inmeld"kanaal" werkt en vervolgens overgaat naar een  incident'kanaal", dat men het daar toch wel aardig snapt hoe het wel moet.

En waarom zou dat per definitie het beste systeem zijn? Ik ken een regio waar men er voor gekozen heeft de dringende zaken via een algemene werkgroep te verzenden, zodat iedereen mee kan luisteren. Het voetvolk op de werkvloer kan anticiperen op dringende zaken, meedenken en het werkt een stukje betrokkenheid in de hand. En daar gaat het misschien ook wel om, in hulpverleningsland. Ik krijg de indruk dat hulpverleners op de werkvloer steeds meer gezien worden als een stel stomme, hersenloze schapen, die uitsluitend de bevelen van oppergoden zoals een meldkamer en "schaal 11 en hoger" dienen op te volgen.