Auteur Topic: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag  (gelezen 24493 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #15 Gepost op: 5 september 2009, 09:52:56 »
Sja dat ze vaak tegelijk willen roepen is lastig verhaal in C2000 maar als je als agent in het nauw zit zoals in hoek van Holland heb je geen tijd om even rustig de andere modulatie van je collega af te wachten.
Wat men daaraan zou moeten doen is mij ook niet duidelijk maar dat het problemen oplevert is wel duidelijk. Ik denk een mobiel inzet baar iets zou wel handig zijn als back-up.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1328
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2009, 10:32:58 »
Zo blijkt dat in heftige omstandigheden (schiphol, HvH en nog een paar voorbeelden het ssyteem plat gaat door de vele oproepen tegelijk. Op de radio hoorde ik iemand van de veiligheidsregio Rotterdam die een afspraak wil maken over wie met de meldkamer mag communiceren.

Dat gaat dus in dit soort omstandigheden ook niet werken. Het bliven mensen in nood en de individuele boodschappen zullen toch op een een of andere manier door gegeven moeten worden aan de genen die dan "mag" communiceren. Analoog dan maar??

Spoorfan

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #17 Gepost op: 5 september 2009, 10:42:07 »
Citaat van: "Michel-nl"
Sja dat ze vaak tegelijk willen roepen is lastig verhaal in C2000 maar als je als agent in het nauw zit zoals in hoek van Holland heb je geen tijd om even rustig de andere modulatie van je collega af te wachten.Wat men daaraan zou moeten doen is mij ook niet duidelijk maar dat het problemen oplevert is wel duidelijk. Ik denk een mobiel inzet baar iets zou wel handig zijn als back-up

Daar los je helemaal niets mee op. Als men tegelijk wil praten dan kunnen er wel 100.000 gesprekswegen zijn, maar in veel gevallen gaat het om tegelijk praten op DEZELFDE gespreksgroep. Er wordt blijkbaar direkt aangenomen dat het om verschillende groepen gaat maar je wordt onherroepelijk in de wacht gezet als je wilt zenden op een gespreksgroep die bezet is. Op analoog was dat ook geen succes, daar gold "het recht van de sterkste". Als je geluk had tenminste, waren de signalen even hard dan waren beide partijen niet hoorbaar.

Wat ik laatst nog hoorde was dat veel hulpverleners bij een bezet kanaal maar blijven "drukken". Ofwel, steeds opnieuw de spreeksleutel indrukken waardoor men steeds opnieuw onderin de wachtrij kwam te staan. Veel gebruikers blijken nog steeds niet te beseffen dat ze de spreeksleutel ingedrukt dienen te houden, totdat de groep vrij komt. Anders is de kans groot dat iemand die dit wel doet, eerder aan de beurt is en ook dat veroorzaakt weer extra frustratie en redenen om te roepen "C2000 werkt niet".

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #18 Gepost op: 5 september 2009, 10:46:45 »
Ja nee ok zover is het systeem mij niet bekend inderdaad, zou dan een meerkeuze kanaal dan geen optie zijn? zodat er altijd een 2e keuze is van oproepen?
En dan praten we nu alleen over de politie problemen met de C2000, ik weet dat de lokale brandweer hier er al helemaal klaar mee is en op et randje van nieuwe porto aanschaf staat.
Wij hebben hier laatst een wietplantage brand gehad in een bedrijfsloods en op een gegeven moment gaf de OvD opdracht het pand te verlaten vanwege gevaar voor eigen leven maar die zijn nooit aangekomen bij de mannen, er is een collega opnieuw met ademlucht het pand in gegaan om het bericht zelf naar de mannen te brengen.

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #19 Gepost op: 5 september 2009, 17:41:30 »
Citaat van: "hunter"
Wat ik laatst nog hoorde was dat veel hulpverleners bij een bezet kanaal maar blijven "drukken". Ofwel, steeds opnieuw de spreeksleutel indrukken waardoor men steeds opnieuw onderin de wachtrij kwam te staan. Veel gebruikers blijken nog steeds niet te beseffen dat ze de spreeksleutel ingedrukt dienen te houden, totdat de groep vrij komt. Anders is de kans groot dat iemand die dit wel doet, eerder aan de beurt is en ook dat veroorzaakt weer extra frustratie en redenen om te roepen "C2000 werkt niet".

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/09/art000001CA2E3B34619E69.html

"Agenten gebruiken C2000 verkeerd"

Veel klachten van hulpverleners over het communicatiesysteem C2000 zijn het gevolg van verkeerd gebruik. Dat zegt directeur Berghuijs van de Veiligheids- regio Rotterdam-Rijnmond. Hij onderzoekt voor minister Ter Horst de problemen.

Volgens Berghuijs gebruiken agenten vaak allemaal hetzelfde gesprekskanaal. Bij calamiteiten levert dat problemen op, omdat steeds maar één gebruiker aan het woord kan zijn.

Uit onderzoek na de rellen bij Hoek van Holland is gebleken dat C2000 voldoende capaciteit had, maar dat 60 agenten één kanaal gebruikten. Berghuijs pleit voor duidelijk afgebakende gespreksgroepen.
Luisterspulletjes :)

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #20 Gepost op: 5 september 2009, 19:04:23 »
uiteraard  op een analoge repeater kun je ook niet met 10 man tegelijk de ptt knop indrukken dat  word ook een onverstaanbare brij
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #21 Gepost op: 6 september 2009, 12:05:01 »
Hier wordt aardig de kern van de zaak aangehaald. Het is onverkoopbaar dat iemand in nood op zijn beurt moet wachten om dat te mogen melden. Alle schitterende technische verklaringen ten spijt.

AMSTERDAM – Agenten en brandweerlieden zijn woedend dat ze de schuld krijgen van het op cruciale momenten uitvallen van het communicatiesysteem C2000.

Politiebond ACP reageert furieus. Volgens voorzitter Gerrit van de Kamp krijgen hulpverleners die alleen maar hun werk doen nu de schuld in de schoenen geschoven. „Als het systeem niet deugt, los het op! Maar ga geen hulpverleners de schuld geven van de fouten in C2000. Dat is wel erg makkelijk. Agenten in doodsangst zoals tijdens de rellen in Hoek van Holland moeten niet hoeven wachten als ze collega’s om hulp vragen. Als dat wel zo is, dan mag Berghuijs ze dat uitleggen.”

Ook Vakvereniging Brandweervrijwilligers (VBV), die veel brandweerlieden vertegenwoordigt, is laaiend. „Dit is echt de omgekeerde wereld. Gebruikers krijgen de schuld. Met zijn beschuldiging maskeert Berghuijs dat het systeem faalt”, aldus VBV-voorzitter Cees van Beek. „Berghuijs weet niet meer wat er op de werkvloer speelt. Als je een radio hebt, moet hij het ook doen.”

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #22 Gepost op: 6 september 2009, 12:20:30 »
Citaat van: "Dickiedick"
Hier wordt aardig de kern van de zaak aangehaald. Het is onverkoopbaar dat iemand in nood op zijn beurt moet wachten om dat te mogen melden. Alle schitterende technische verklaringen ten spijt.

Onzin, daar is de noodknop voor. Dat gaat niet via een gespreksweg maar via het controlekanaal. Net zo goed als dat je ook een SMS kunt ontvangen (of versturen) terwijl je aan het bellen gaat, dat heeft niets met beschikbare gespreksgroepen te maken.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #23 Gepost op: 6 september 2009, 15:07:47 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Dickiedick"
Hier wordt aardig de kern van de zaak aangehaald. Het is onverkoopbaar dat iemand in nood op zijn beurt moet wachten om dat te mogen melden. Alle schitterende technische verklaringen ten spijt.

Onzin, daar is de noodknop voor. Dat gaat niet via een gespreksweg maar via het controlekanaal. Net zo goed als dat je ook een SMS kunt ontvangen (of versturen) terwijl je aan het bellen gaat, dat heeft niets met beschikbare gespreksgroepen te maken.

Waarom zijn er dan zoveel klachten? Het mag technisch een mooi systeem zijn, maar het is veel te star. De techniek moet ten dienste staan van de mens, en niet andersom.

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 284
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #24 Gepost op: 6 september 2009, 15:13:04 »
Het is ook zo als 6 man te gelijk de noodknop gebruiken dat de laatste alleen maar zichtbaar blijft.
Dat heb ik me laten vertellen.
Dan heb je dus ook niet zoveel meer aan je noodknop.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4896
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #25 Gepost op: 6 september 2009, 15:18:24 »
C2000 is digitale trunking. Bedoeld om flexibel te zijn (gespreksgroepen) en goedkoper (meerdere gebruikers per frequentie). Maar trunking kent wat nadelen, zoals het niet kunnen zenden als een ander al bezig is. Wellicht heeft de klant (de hulpdiensten) dit niet goed ingeschat, voor wat betreft het gebruik bij calamiteiten... In normaal gebruik is het prima, maar met grote drukte wordt het minder.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #26 Gepost op: 6 september 2009, 15:20:47 »
Dus zou je in dat geval een andere oplossing moeten zoeken, dat er meerdere mensen op een groep kunnen spreken.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4896
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #27 Gepost op: 6 september 2009, 16:09:49 »
Ikzelf zou agenten in meerdere (en dus andere) gespreksgroepen indelen en die onderling op de meldkamer koppelen (en de audio onderling mengen). Moet je alleen wel vooraf regelen...

Of inderdaad iets doen met "als default gesprekskanaal/frequentie bezet, maar ander gesprekskanaal/frequentie beschikbaar, dan ander kanaal pakken en in het netwerk de boel onderling qua audio mengen". Krijg je als het ware meer dan 1 gebruiker op een ingang van een relais, maar nog wel beide verstaanbaar (want technisch andere ingangsfreuentie). Kost wel een aantal extra frequenties, tenzij de dekking van meerdere masten overlappend is en je zo een ander kanaal kunt gebruiken.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #28 Gepost op: 6 september 2009, 16:17:03 »
Citaat van: "elsinga"
Ikzelf zou agenten in meerdere (en dus andere) gespreksgroepen indelen en die onderling op de meldkamer koppelen (en de audio onderling mengen). Moet je alleen wel vooraf regelen...

Noodsituaties regel je niet vooraf, dat probeerde ik duidelijk te maken. Natuurlijk is er een inschatting te maken. Maar waar  het vroeger uit de hand liep kwam je er met een analoge verbinding nog wel uit. Digitaal is het of perfect, of helemaal niets.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #29 Gepost op: 6 september 2009, 17:25:16 »
Vind het wel grappig dat de bonden nu op hun achterste benen staan, maar volgens mij hebben we op dit forum al eens eerder gemeld dat het bij de gebruikers lag ipv aan het systeem.

En als ik dan even kijk naar Amsterdam-Amstelland, waar de GGD aparte gespreksgroepen gebruikt en de brandweer ook met een regionaal inmeld"kanaal" werkt en vervolgens overgaat naar een  incident'kanaal", dat men het daar toch wel aardig snapt hoe het wel moet.