Auteur Topic: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag  (gelezen 24471 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1983
C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Gepost op: 4 september 2009, 15:35:44 »
Citaat
Tijdens het koninginnedagdrama is het communicatiesysteem van de politie C2000 overbelast geweest. Dat maakte Ric de Rooij van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid vrijdag bekend.

C2000 is de hele dag operationeel geweest, maar er vond 'congestie' plaats. Hierdoor werden veel hulpverleners in de wacht gezet. "Het systeem functioneerde, maar gebruikers hadden de ervaring dat ze er niet doorheen kwamen", zei De Rooij. Deze congestie heeft overigens geen gevolgen gehad voor de afhandeling van de incidenten. "Het is niet anders gegaan dan het had moeten gaan."

Het is de derde keer in korte tijd dat er problemen zijn met het communicatiesysteem. Tijdens het uit de hand gelopen strandfeest Sunset Grooves raakte het systeem ook overbelast. Hetzelfde gebeurde in februari tijdens de vliegtuigcrash bij Schiphol.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de chauffeur van de koninklijke bus moeite had om snel weg te rijden nadat Kast Tates met zijn Suzuki tegen De Naald tot stilstand kwam. "Het voertuig had moeite met snelheid te maken", zei De Rooij. Dat had te maken met drempels in de weg en 'tegenstrijdige bevelen' aan de chauffeur, die bij een particuliere organisatie hoorde. Ook reden vertegenwoordigers van de media in de weg met golfkarretjes. "Het ging niet altijd even makkelijk."

http://www.nieuws.nl/567444

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2009, 16:00:15 »
Het wordt wel een fraai rijtje:

De brand in de Punt
De crash van Turkish Airlines
De strandfeest ellende in Hoek van Holland
Het Koninginnedag drama

Ben benieuwd of ze communicatie nu serieus in de risico analyses gaan meenemen. Ik zou zeggen eerst een onafhankelijk onderzoek naar de congestie kwesties! Communicatieplannen herzien in elke regio en interregionaal!

Zonder gekheid, dit is naar mijn idee een kwestie van etherdiscipline. De mens is de zwakste schakel.
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

exLid057

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2009, 16:15:35 »
Tetra is zo heilig, en de mensen krijgen weer de schuld, donder toch allemaal op 1 miljard en het deug nog niet

exLid057

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2009, 16:19:33 »
Politiebond wil alternatief voor C2000
4 september 2009, 17:23 | ANP
RIJSWIJK (ANP) - Politievakbond ACP wil dat er per direct een alternatief communicatiesysteem in gebruik wordt genomen om de veiligheid van agenten en publiek te garanderen. Dat zei voorzitter Gerrit van de Kamp vrijdag naar aanleiding van het rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid over de aanslag in Apeldoorn op Koninginnedag.

Hierin komt naar voren dat het bestaande communicatienetwerk C2000 na de aanslag haperde. Het is de vierde keer in korte tijd dat er ernstige tekortkomingen aan het systeem worden gemeld.

,,We maken ons ernstige zorgen over de problemen met C2000'', aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. ,,Er moet zo snel mogelijk een ander systeem in gebruik worden genomen dat als alternatief kan fungeren als C2000 er bij grote publieksevenementen weer uit ligt. Dat kan een analoog systeem of een regionale voorziening zijn. Het maakt me niet uit, als het maar werkt.''

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2009, 16:30:15 »
Citaat
Zonder gekheid, dit is naar mijn idee een kwestie van etherdiscipline. De mens is de zwakste schakel.

Dat kan zo zijn, maar blijkbaar reageren mensen (ook hulpverleners) in dit soort situaties zo. Volgens mij moet je dan een systeem hebben dat soort reacties ook aan kan. De techniek dient de mens toch, toch niet andersom?

vr.gr.
Mars

Leen Ansems

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2009, 16:47:02 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Politiebond wil alternatief voor C2000
4 september 2009, 17:23 | ANP
RIJSWIJK (ANP) -,,We maken ons ernstige zorgen over de problemen met C2000'', aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp. ,,Er moet zo snel mogelijk een ander systeem in gebruik worden genomen dat als alternatief kan fungeren als C2000 er bij grote publieksevenementen weer uit ligt. Dat kan een analoog systeem of een regionale voorziening zijn. Het maakt me niet uit, als het maar werkt.''

Tja, dat is er al met exact dezelfde mogelijkheden (inclusief encryptie) als C2000: MCCN. Kwestie van afspraken maken en porto`s programmeren. MCCN is een copy van C2000 voor de bedrijven.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2009, 16:47:22 »
Citaat van: "BlackBox"
De mens is de zwakste schakel

Dat ben ik ten dele met je eens, maar hij kan ook juist de sterkste zijn.

In de oude analoge tijd zaten er vaak doorgewinterde en zeer ervaren politiemensen achter de microfoons van de plottafels.
Mensen met ervaring en mensen kennis, mensen die vaak de meeste van de collega's kenden en herkenden aan de stem, mensen die aan de intonatie van de sprekende stem de ernst van een situatie konden horen.
Op basis van deze kennis en ervaring konden zijn een goede keuze maken uit de diverse meldingen, en daar vaak de meest urgente zonder probleem uit pikken, dat waren sterke schakels.
Het overschatte C2000 netwerk kan dat absoluut niet, en gaat uiteindelijk dus door een te groot verkeersaanbod totaal op z'n bek.
Natuurlijk zou je als hulpverlener de afweging moeten maken "is mijn melding wel belangrijk genoeg om hem te melden" maar te midden van een chaotische situatie is dat verre van eenvoudig.
Daar is de mens inderdaad de zwakste schakel, maar het is maar de vraag of je hem dat kwalijk kan nemen.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline FrankiePlankie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 151
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2009, 17:21:53 »
Citaat
MCCN is een copy van C2000 voor de bedrijven

Nou dan alleen met ruim 200 sites minder, dus absoluut geen landelijke dekking
en een capaciteit van wel 1 carrier per site... :?

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2009, 17:36:38 »
Voor de liefhebbers, hier is het gehele onderzoeksrapport te downloaden:

http://www.justitie.nl/actueel/nieuwsbe ... =34&cs=578

In het document: Onderzoek NCTb functioneren Stelsel Bewaken en Beveiligen Koninginnedag 2009 wordt vanaf pagina 99 dieper in gegaan op de verbindingen.

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2009, 19:54:58 »
Citaat van: "PE7EB"
Citaat van: "BlackBox"
De mens is de zwakste schakel

In de oude analoge tijd zaten er vaak doorgewinterde en zeer ervaren politiemensen achter de microfoons van de plottafels.
Mensen met ervaring en mensen kennis, mensen die vaak de meeste van de collega's kenden en herkenden aan de stem, mensen die aan de intonatie van de sprekende stem de ernst van een situatie konden horen.
Op basis van deze kennis en ervaring konden zijn een goede keuze maken uit de diverse meldingen, en daar vaak de meest urgente zonder probleem uit pikken, dat waren sterke schakels.

En daar heeft C-2 volgens jouw ineens een verandering ingebracht? Ik weet dat er in Amsterdam-Amsteland, Flevoland en Gooi&Vechtstreek nog steeds zeer ervaren politiemensen op de meldkamers zitten, vele ook nog uit het analoge tijdperk. Dus om te zeggen dat er nu ieens onervaren personeel achter de toonbank zit......

exLid057

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2009, 20:01:58 »
Citaat van: "RonAlmere"
Citaat van: "PE7EB"
Citaat van: "BlackBox"
De mens is de zwakste schakel

In de oude analoge tijd zaten er vaak doorgewinterde en zeer ervaren politiemensen achter de microfoons van de plottafels.
Mensen met ervaring en mensen kennis, mensen die vaak de meeste van de collega's kenden en herkenden aan de stem, mensen die aan de intonatie van de sprekende stem de ernst van een situatie konden horen.
Op basis van deze kennis en ervaring konden zijn een goede keuze maken uit de diverse meldingen, en daar vaak de meest urgente zonder probleem uit pikken, dat waren sterke schakels.

En daar heeft C-2 volgens jouw ineens een verandering ingebracht? Ik weet dat er in Amsterdam-Amsteland, Flevoland en Gooi&Vechtstreek nog steeds zeer ervaren politiemensen op de meldkamers zitten, vele ook nog uit het analoge tijdperk. Dus om te zeggen dat er nu ieens onervaren personeel achter de toonbank zit......

De modulatie van het spraak is veranderd dat bedoelde hij mee, ik luister ook wel eens mee bij een incident maar ook ik herkende af en toe ook de bekende centralist niet eens

paul19622

  • Gast
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #11 Gepost op: 4 september 2009, 20:42:23 »
Nou ja ik hoorde zojuist op de radio dat er gekeken gaat worden hoe het systeem verbeterd kan worden dus zal er wel weer wat meer geld ingepompt gaan worden.
En of het ooit nog eens goed zal gaan werken? de tijd zal het leren... :?

Offline pukkie

  • Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 789
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2009, 22:24:05 »
Hallo,

Geld in een FRUT systeem dat nooit gaat werken, dat gaat niet lukken, kunnen ze het geld beter op mijn, of op een andere zijn rekening gaan storten.
Ik denk dat de hulpverleners, ivm hun veiligheid met het werken op dat ROT systeem, hun stijdbijltje beter erbij neer kunnen gaan gooien,en pas weer aan het werk gaan, als er goede verbindingen zijn met hun vaste post, en op ONDERLING verkeer.

Ik denk dat het probleem dan, binnen 2 weken is opgelost.

Groet van Roberto

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #13 Gepost op: 5 september 2009, 07:38:56 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
De modulatie van het spraak is veranderd dat bedoelde hij mee, ik luister ook wel eens mee bij een incident maar ook ik herkende af en toe ook de bekende centralist niet eens

Het zal wel weer aan mij liggen, maar ook ik luister als ik de gelegenheid krijg graag even mee, vind het PERFECT klinken en de oude vetrouwde centralisten herken ik ook gewoon direkt. Ik merk een hoop geschop tegen een netwerk waarnaar iedereen maar al te graag mee zou willen luisteren, weinig objectieve reakties. Allemaal problemen, die er overigens bij die mega inzet in Schoorl NIET waren....

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #14 Gepost op: 5 september 2009, 09:05:55 »
Citaat van: "hunter"
Ik merk een hoop geschop tegen een netwerk waarnaar iedereen maar al te graag mee zou willen luisteren, weinig objectieve reakties.

...waarmee jij de spijker naar mijn bescheiden mening volledig op de kop slaat.

Bij elke evaluatie van elke oefening of ramp wordt de communcatie als aandachtspunt genoemd. Geregeld wordt C2000 genoemd maar vaak ook de drang van hulpverleners om allemaal tegelijk wat te roepen  ;)
Luisterspulletjes :)