Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon  (gelezen 20377 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

boelie

  • Gast
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2009, 15:14:29 »
Ik sprak laatst met iemand die beweerde dat hij een mtp700 porto had en gewoon de manschappen onder elkaar kon horen en nu zag ik een paar die werden aangeboden vandaar de vraag

Offline Joost Berg

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2009, 13:54:38 »
Tenzij deze persoon bij de BRW werkt, is het bullshit...

Bij de Reddingsbrigade kunnen we toch ook niet op de DMO groepen van de politie komen.... ;)

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2009, 17:18:41 »
Citaat van: "RS"
Citaat van: "nossie"
Laat brandweerwagens uitrusten met een mobiele 'repeater'.
Deze ontvangt alle P2000 en C2000 signalen, versterkt deze terplaatse en zend ze weer uit....
Zodoende krijg je op de locatie een verbeterde ontvangst van de signalen, dus ook binnen in het gebouw waar het incident plaatsvind.

Ik weet dat ze hier in Ede mee getest hebben om te bepalen of dit een oplossing van het probleem zou kunnen zijn. Dat bleek niet het geval, o.a. vanwege de reden die hierboven genoemd wordt. Dit is in Ede trouwens het belangrijkste punt waarom de C2000 DMO porto's weg zijn. Je kunt 20m van elkaar staan en elkaar zien en toch een bericht niet via je porto ontvangen.

De bewering van RS is juist, ik heb mee mogen testen, nadat ik in de oefen en praktijk situatie heel vaak berichten niet ontving of dat het niet verstaanbaar was. De testen werden binnen en buiten gedaan en steeds was er weer iemand die de test berichten niet ontving of kon verstaan.

Ik ben blij dat we weer over zijn gegaan naar de analoge portofoons, want nu versta en ontvang ik weer dingen die toch heel belangrijk zijn tijdens een inzet.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline ajack

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 142
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2009, 17:39:55 »
RS of Vuurvreter zit Ede weer op de oude porto kanalen.Heb nog niks ontvangen en wat berichtenverkeer
is wel weer leuk om te horen.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2009, 18:54:06 »
Citaat van: "ajack"
RS of Vuurvreter zit Ede weer op de oude porto kanalen.Heb nog niks ontvangen en wat berichtenverkeer
is wel weer leuk om te horen.

Nee, wij zitten niet op de oude portokanalen. Er is een nieuwe vergunning voor een aantal andere frequenties.

Offline ajack

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 142
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2009, 18:58:05 »
Oke bedankt RS,wacht het rustig af wat er komen gaat.

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2009, 19:46:15 »
Citaat van: "RS"
Citaat van: "ajack"
RS of Vuurvreter zit Ede weer op de oude porto kanalen.Heb nog niks ontvangen en wat berichtenverkeer
is wel weer leuk om te horen.

Nee, wij zitten niet op de oude portokanalen. Er is een nieuwe vergunning voor een aantal andere frequenties.

Ik zal dit toch eens na vragen, want ik had begrepen van wel.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2009, 20:10:04 »
Citaat van: "vuurvreter63"
Citaat van: "RS"
Citaat van: "ajack"
RS of Vuurvreter zit Ede weer op de oude porto kanalen.Heb nog niks ontvangen en wat berichtenverkeer
is wel weer leuk om te horen.

Nee, wij zitten niet op de oude portokanalen. Er is een nieuwe vergunning voor een aantal andere frequenties.

Ik zal dit toch eens na vragen, want ik had begrepen van wel.

Er waren 4 oude kanalen, volgens mij waren deze frequenties vergeven nadat de brandweer ze verlaten had. Bovendien hebben we er nu volgens mij 9. Ik heb op de porto gekeken naar frequenties, maar aan de buitenzijde staat er niets op.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2009, 22:55:02 »
Citaat van: "RS"
Er waren 4 oude kanalen, volgens mij waren deze frequenties vergeven nadat de brandweer ze verlaten had. Bovendien hebben we er nu volgens mij 9. Ik heb op de porto gekeken naar frequenties, maar aan de buitenzijde staat er niets op.

Wat voor antenne zit erop? Dan ben je al een stapje dichterbij....

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2009, 08:14:54 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "RS"
Er waren 4 oude kanalen, volgens mij waren deze frequenties vergeven nadat de brandweer ze verlaten had. Bovendien hebben we er nu volgens mij 9. Ik heb op de porto gekeken naar frequenties, maar aan de buitenzijde staat er niets op.

Wat voor antenne zit erop? Dan ben je al een stapje dichterbij....

Dun en net zo lang als vroeger.

Offline ajack

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 142
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2009, 10:42:08 »
Digitale portofoons Brandweer Ede niet goed
dinsdag 17 februari 2009 10:49

EDE - De brandweer van Ede heeft haar digitale portofoons geruild voor analoge met de politie. ,,Het gevoel bij de mensen, dat zij zich niet fijn voelden met de digitale apparatuur waarmee zij op pad werden gestuurd, werd steeds sterker. Daarom zijn wij weer teruggegaan naar de analoge apparatuur", zegt brandweercommandant Michel Kamphuis.
door Jan de Boer

De brandweer heeft volgens commandant Michel Kamphuis wel een goede ervaring met de digitale apparatuur in de richting van de alarmcentrale. ,,De apparatuur is kritisch als de bevelvoerder en de manschappen dicht bij elkaar moeten werken. Wij hebben de ervaring dat het een teruggang is ten opzichte van de vroegere apparatuur. Heel veel energie hebben we er samen met de regio in gestopt om het goed te krijgen. Toch hebben we nog steeds uitvalverschijnselen."
Daardoor heeft de brandweer een stapje teruggezet. ,,De analoge apparatuur heeft ook wel last van uitval, je hoort op een gegeven moment dat het minder wordt. Dat komt omdat de afstand groter wordt of dat er objecten tussen komen. Ondanks ruis blijf je wel het gesproken woord horen. Bij het digitale apparaat hoor je gewoon niets. Het voordeel van digitaal is wel dat - als je wat hoort - het ook glashelder is."
De digitale apparatuur gaat nu naar de politie. ,,Zij kunnen dat heel goed gebruiken. Bij de politie werkt men anders met de digitale apparatuur als wij bij de brandweer er mee werken. Van de politie hebben wij analoge apparatuur gekregen. Voor de belastingbetaler is het geen desinvestering geweest. We hebben elkaar geholpen."
Het proces om over te stappen naar de analoge apparatuur is bij de brandweer een half jaar geleden ingezet. Bij de vervanging van de portofoons over drie, vier jaar zouden de problemen verholpen kunnen zijn. ,,Toen hebben wij gezegd, dat wij dat onze mensen, die met de apparatuur moeten werken, niet willen aandoen. De klacht lag er al een tijd. Over drie, vier jaar zullen we heel kritisch zijn hoe de digitale apparatuur dan functioneert."
Het slechte communiceren met de digitale portofoons veroorzaakte nog geen ongelukken. ,,Wel communicatiemisverstanden, zowel bij oefeningen als in de praktijk. Ook is bekeken of we als gebruiker precies weten of alles werkt. Dat soort vraagtekens krijg je allemaal, extra instructies. Probeer maar te achterhalen als iets technisch niet in orde is. Of het aan de techniek ligt of aan de gebruiker."
Dat was een lastig traject, aldus de Kamphuis. ,,Met de leverancier hebben we geprobeerd om het probleem te tackelen. Dat heeft uiteindelijk niet geleid tot het resultaat dat wij wilden zien. Voor het maatwerk tussen manschappen en bevelvoerder, het lokaal netje zoals wij dat noemen, zijn betere alternatieven voorhanden dan de digitale portofoons."

Bron: Edestad.nl

Dan moet het zoeken zo makkelijker worden in de 460 band.

Offline pukkie

  • Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 789
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2009, 11:42:01 »
Hallo,

Die EX Politie porto's, die brw Ede dus nu gebruikt, kunnen dan best wel is de oude ME kanalen bezitten, dus die 172Mhz freqjes.

Groet van Roberto.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2009, 19:13:11 »
Citaat van: "pukkie"
Hallo,

Die EX Politie porto's, die brw Ede dus nu gebruikt, kunnen dan best wel is de oude ME kanalen bezitten, dus die 172Mhz freqjes.

Groet van Roberto.

BRW Ede gebruikt absoluut geen ex politie portofoons, maar splinternieuwe GP340' s.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2009, 21:08:47 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "pukkie"
Hallo,

Die EX Politie porto's, die brw Ede dus nu gebruikt, kunnen dan best wel is de oude ME kanalen bezitten, dus die 172Mhz freqjes.

Groet van Roberto.

BRW Ede gebruikt absoluut geen ex politie portofoons, maar splinternieuwe GP340' s.

Ik dacht ook dat er geen sprake was van ruilen. Onze oude C2000 porto's zijn overgenomen door de politie en met de opbrengst zijn nieuwe analoge porto's aangeschaft.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2009, 21:25:34 »
Citaat van: "RS"
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "pukkie"
Hallo,

Die EX Politie porto's, die brw Ede dus nu gebruikt, kunnen dan best wel is de oude ME kanalen bezitten, dus die 172Mhz freqjes.

Groet van Roberto.

BRW Ede gebruikt absoluut geen ex politie portofoons, maar splinternieuwe GP340' s.

Ik dacht ook dat er geen sprake was van ruilen. Onze oude C2000 porto's zijn overgenomen door de politie en met de opbrengst zijn nieuwe analoge porto's aangeschaft.

Correct. Het bekende verhaal: de klok horen luiden enz.