Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon  (gelezen 20388 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

  • Gast
Brandweer wil af van digitale portofoon
« Gepost op: 9 februari 2009, 22:54:13 »
DEN HAAG – De brandweer kampt vijf jaar na de invoering van het digitale communicatienetwerk C2000 nog steeds met problemen. Vier korpsen hebben de digitale portofoons, waarmee brandweerlieden bij brand onderling communiceren, onlangs weer ingeruild voor de oude, analoge apparatuur.


Andere korpsen weigeren C2000 zelfs in gebruik te nemen. Aanleiding zijn klachten over het bereik van de portofoons, waardoor boodschappen niet altijd bij iedereen aankomen. Dat blijkt uit een rondgang langs diverse brandweerkorpsen.

Het digitale communicatienetwerk C2000 werd in 2005 in gebruik genomen ter vervanging van de oude, analoge netwerken. Voordeel van het systeem is dat brandweer, politie en ambulancemedewerkers niet alleen onderling maar ook met elkaar kunnen communiceren. De kosten van het netwerk liepen in de honderden miljoenen euro’s.

Diverse brandweerkorpsen zijn echter ontevreden over het systeem. Zo werkt vooral de onderlinge communicatie tussen brandweermensen niet goed. Boodschappen die via deze ‘Direct Mode’ (DMO) worden verstuurd, komen niet altijd bij alle gebruikers aan. Dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden, zegt regiocommandant Dick Navest van de brandweer in Ede, die vlak voor de jaarwisseling terug ging van digitale op analoge portofoons. ‘Als je in een brandend gebouw bent en iedereen moet er uit, dan hoort niet iedereen dat.”

Politie en ambulancediensten hebben deze problemen niet omdat zij het systeem anders gebruiken. Behalve over het gebrekkige bereik, klagen brandweermensen ook over het gebrekkige gebruiksgemak van de portofoons. Die zijn dermate klein en complex, dat ze er niet goed mee uit de voeten kunnen. ‘Met handschoenen aan zijn die kleine knopjes niet te bedienen”, aldus Navest.

De brandweer in Amsterdam, Rotterdam en enkele korpsen in Brabant werken eveneens nog met de oude, analoge netwerken. De veiligheidsregio Utrecht weigert het digitale systeem vooralsnog in gebruik te nemen en vindt dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar de problemen rond de apparatuur. De korpsen zeggen geen klachten te hebben over het C2000-netwerk zelf: de communicatie tussen hulpverleners en de meldkamer verloopt zonder problemen.

De Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding (NVBR) en het ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten op de hoogte te zijn van de kritiek. De NVBR inventariseert momenteel alle problemen rond de C2000-apparatuur. De NVBR zegt dat er vier korpsen zijn die de digitale portofoons weer hebben ingeruild voor de analoge variant, maar wil niet zeggen om welke korpsen het gaat.

Bron http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... tofoon.ece

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2009, 02:11:05 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
De brandweer in Amsterdam, Rotterdam en enkele korpsen in Brabant werken eveneens nog met de oude, analoge netwerken.
De veiligheidsregio Utrecht weigert het digitale systeem vooralsnog in gebruik te nemen

Bla bla bla.....

Peter.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2009, 06:24:21 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "lpz-nl13161"
De brandweer in Amsterdam, Rotterdam en enkele korpsen in Brabant werken eveneens nog met de oude, analoge netwerken.
De veiligheidsregio Utrecht weigert het digitale systeem vooralsnog in gebruik te nemen

Bla bla bla.....

Peter.

Ja het is weer, als vanouds, veel te negatief geschreven. Ze schrijven het alsof TMO niet goed werkt "het C2000 systeem" maar het gaat hier alleen over DMO.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2009, 08:28:41 »
Citaat van: "Wopper"
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "lpz-nl13161"
De brandweer in Amsterdam, Rotterdam en enkele korpsen in Brabant werken eveneens nog met de oude, analoge netwerken.
De veiligheidsregio Utrecht weigert het digitale systeem vooralsnog in gebruik te nemen

Bla bla bla.....

Peter.

Ja het is weer, als vanouds, veel te negatief geschreven. Ze schrijven het alsof TMO niet goed werkt "het C2000 systeem" maar het gaat hier alleen over DMO.

Dit stuk in de Stentor is geschreven n.a.v. een artikel in Brand en Brandweer van deze maand. Hierin staat een artikel over de brandweer Ede die sinds het einde van vorig jaar de C2000 DMO porto's weer vervangen heeft door nieuwe analoge porto's. In de regio Gelderland-Midden gaan ook de korpsen van de gemeenten Rheden en Overbetuwe weer terug naar analoge porto's.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2009, 10:13:38 »
Citaat
De brandweerkorpsen in Overijssel betreuren het dat andere korpsen in Nederland afstappen van het communicatiesysteem C2000.

Het digitale systeem werd vijf jaar geleden ingevoerd. Vijf brandweerkorpsen gebruiken C2000 niet langer, omdat er te veel technische storingen zijn met het systeem. Bij de brandweer Twente en de brandweer IJsselland zijn er geen problemen. Volgens de brandweer Twente is er inmiddels nieuwe apparatuur te krijgen waardoor de problemen kunnen worden opgelost.

rtvoost.nl

Offline nossie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2009, 12:46:15 »
Had zelf een post gemaakt van een artikel op Nu.nl, ging over het slechte functioneren van de porto's....had al gekeken, maar niet gevonden, maar hier staat het dus al.

Had zelf ook al een oplossing bedacht:

De oplossing is simpel lijkt me....

Laat brandweerwagens uitrusten met een mobiele 'repeater'.

Deze ontvangt alle P2000 en C2000 signalen, versterkt deze terplaatse en zend ze weer uit....

Zodoende krijg je op de locatie een verbeterde ontvangst van de signalen, dus ook binnen in het gebouw waar het incident plaatsvind.

Of denk ik nu te simpel?????

gr.

Nossie
Realistic Pro-2006 + PDW software

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1328
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2009, 14:38:00 »
Lijkt mij iets te simpel. Het probleem is dat je met digitale portos of alles hoort of niets. Er is geen signaal wat in de ruis zit. Als het signaal dus niet in het gebouw of vanuit het gebouw komt omdat de omstandigen zo zijn dat je niets hoort werkt een repeater ook niet.

Een analoog signaal kan ook nog in de ruis zitten en daardoor is er een grotere kans dat je onder slechte omstandigheden nog iets ontvangt.

Spoorfan

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2009, 15:07:31 »
Citaat van: "nossie"
Laat brandweerwagens uitrusten met een mobiele 'repeater'.
Deze ontvangt alle P2000 en C2000 signalen, versterkt deze terplaatse en zend ze weer uit....
Zodoende krijg je op de locatie een verbeterde ontvangst van de signalen, dus ook binnen in het gebouw waar het incident plaatsvind.

Ik weet dat ze hier in Ede mee getest hebben om te bepalen of dit een oplossing van het probleem zou kunnen zijn. Dat bleek niet het geval, o.a. vanwege de reden die hierboven genoemd wordt. Dit is in Ede trouwens het belangrijkste punt waarom de C2000 DMO porto's weg zijn. Je kunt 20m van elkaar staan en elkaar zien en toch een bericht niet via je porto ontvangen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2009, 16:00:52 »
Citaat van: "spoorfan"
Lijkt mij iets te simpel. Het probleem is dat je met digitale portos of alles hoort of niets. Er is geen signaal wat in de ruis zit. Als het signaal dus niet in het gebouw of vanuit het gebouw komt omdat de omstandigen zo zijn dat je niets hoort werkt een repeater ook niet.

Een analoog signaal kan ook nog in de ruis zitten en daardoor is er een grotere kans dat je onder slechte omstandigheden nog iets ontvangt.

Dat blijft een vreemd verhaal hoor, want C2000 is net zo digitaal als P2000 en andere digitale signalen. Zelfs als zulke signalen erg zwak zijn (bijvoorbeeld onder de squelch drempel) dan zijn ze gewoon prima te decoderen hoor. Sterker nog, volgens mij beter dan analoog omdat je het niet hoeft te kunnen verstaan, zolang de wisseling van de tonen maar gedetecteerd kan worden en dat kan echt bij hele zwakke signalen hoor.

Misschien gewoon een kwestie van slecht afgeregelde apparatuur, anders weet ik het ook niet. Het probleem is dat het verhaal dat digitale signalen sterker moeten zijn zo vaak herhaald wordt dat ik het ook bijna zou gaan geloven...

Groeten, Peter.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2009, 16:13:37 »
Citaat van: "RS"
Citaat van: "nossie"
Laat brandweerwagens uitrusten met een mobiele 'repeater'.
Deze ontvangt alle P2000 en C2000 signalen, versterkt deze terplaatse en zend ze weer uit....
Zodoende krijg je op de locatie een verbeterde ontvangst van de signalen, dus ook binnen in het gebouw waar het incident plaatsvind.

Ik weet dat ze hier in Ede mee getest hebben om te bepalen of dit een oplossing van het probleem zou kunnen zijn. Dat bleek niet het geval, o.a. vanwege de reden die hierboven genoemd wordt. Dit is in Ede trouwens het belangrijkste punt waarom de C2000 DMO porto's weg zijn. Je kunt 20m van elkaar staan en elkaar zien en toch een bericht niet via je porto ontvangen.

Ik begreep dat er nogal wat camerapoegen van SBS enz vandaag zijn geweest (uit de eerste hand :P ) dus vanavond maar naar de TV kijken....

Offline nossie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2009, 17:46:48 »
IDEE 1
Voor zover ik begrijp zouden de porto's ook onderling zonder tussenkomst van een repeater of basis (dus gewoon als een normale walkie-talkie) moeten kunnen werken en ik denk dat daar juist het probleem zit. Als ze het gedeelte waar de porto's onderling met elkaar communiceren nou analoog maken dan ben je denk ik al een end geholpen.

Of als ze het perse digitaal willen houden moeten ze bandbreedte in het C2000 systeem vrijmaken voor de portokanalen, zodat deze gewoon meedraaien in het landelijke netwerk en dan per brandweer district een aantal kanalen ter beschikking krijgen.  (voor meerdere incidenten)

Ik denk dat dat laatste nog het beste zal gaan werken aangezien je dan gebruik maakt van de normale structuur van het C2000 netwerk.
Als je daarbij zorgt dat er in de wagen ook een repeater aanwezig is heb je terplaatse een sterk signaal.

IDEE 2

Ik heb wel gemerkt dat het decoderen van het signaal erg gevoelig is voor de modulatie (hardheid) van het signaal.

Ik heb mijn scanner gewoon via de speaker-out aangesloten op de mic-in van mijn geluidskaart. Hierbij ben ik afhankelijk van 2 variabele:

1 de volumeknop op de scanner
2 het opname niveau van de microfoon ingang.

Dit luistert heel nauwkeurig, met de minste geringste afwijking in het volume of de opnamesterkte  komen er fouten in de teksten in PDW (om P2000 mee te lezen).
Qua ontvangst van het signaal is minder gevoelig. Ik heb mijn scanner naast mijn PC staan (PC geeft aardig wat storig af, toch...??) ZONDER ANTENNE, en toch werkt het allemaal perfect.

Dus concluderend denk ik dat het niet zozeer met de ontvangst van het signaal te maken heeft, maar meer met het geluidsniveau waarmee het signaal de decoder binnenkomt.

Dit hierboven is maar een beetje logisch hardop denkwerk hoor....ben absoluut niet thuis in de totale werking van het systeem, dus het kan zomaar zijn dat ik gewoon onzin zit uit te kramen.... ;-)

groetjes Nossie
Realistic Pro-2006 + PDW software

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2009, 18:05:36 »
Citaat van: "nossie"
Of als ze het perse digitaal willen houden moeten ze bandbreedte in het C2000 systeem vrijmaken voor de portokanalen, zodat deze gewoon meedraaien in het landelijke netwerk en dan per brandweer district een aantal kanalen ter beschikking krijgen.

Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat je niet helemaal snapt hoe C2000 werkt. C2000 werkt met gespreksgroepen, een soort virtuele kanalen. Je kunt deze groepen (theoretisch) oneindig ver uitbreiden, je zult ze in de praktijk echter nooit allemaal tegelijk kunnen gebruiken, inderdaad omdat er een beperkte bandbreedte is. MAAR in de huidige situatie is het gewoon mogelijk, sterker nog, er zijn zat regio's die altijd al zo gewerkt hebben en dus ook nooit DMO hebben gebruikt. Jouw idee wordt dus al gebruikt, daar hoeft netwerktechnisch helemaal niets voor te worden aangepast, alleen de portofoons zouden extra (onderlinge) groepen moeten krijgen.

Citaat van: "nossie"
Ik heb wel gemerkt dat het decoderen van het signaal erg gevoelig is voor de modulatie (hardheid) van het signaal.

Ik heb mijn scanner gewoon via de speaker-out aangesloten op de mic-in van mijn geluidskaart. Hierbij ben ik afhankelijk van 2 variabele:

1 de volumeknop op de scanner
2 het opname niveau van de microfoon ingang.

Dit luistert heel nauwkeurig, met de minste geringste afwijking in het volume of de opnamesterkte  komen er fouten in de teksten in PDW (om P2000 mee te lezen).
Qua ontvangst van het signaal is minder gevoelig. Ik heb mijn scanner naast mijn PC staan (PC geeft aardig wat storig af, toch...??) ZONDER ANTENNE, en toch werkt het allemaal perfect.

Dus concluderend denk ik dat het niet zozeer met de ontvangst van het signaal te maken heeft, maar meer met het geluidsniveau waarmee het signaal de decoder binnenkomt.

Dit laatste heb ik even integraal laten staan, deze gedachte is helaas niet juist. Als je op je scanner een discriminatoruitgang zou hebben dan doet de instelling van volume en squelch niet terzake. Een pager heeft immers ook geen volumeknop, in elk geval niet voor het inkomende signaal.

Een portofoon decodeert immers geen spraak, hij decodeert data. Als jouw computer een wavfile afspeelt dan wordt er geen audio afgespeeld, maar een digitale file die wordt omgezet in spraak.

Iemand praat in een portofoon, die portofoon maakt digitale pakketjes van de via de microfoon opgevangen audio (zegmaar wavfiles), verstuurt deze via het netwerk en alle luisterende portofoons zetten deze pakketjes weer om in spraak...

Groeten, Peter.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2009, 18:09:35 »
Zojuist was er een stukje in hart van Nederland, werd niet veel nieuws gemeld..

boelie

  • Gast
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2009, 13:31:48 »
Er staan op internet mtp700 portofoons met dmo kanalen erin weet iemand ook of je hier als het werkt natuurlijk de object porto van de brandweer op kunt horen ik bedoel dus het onderlinge verkeer tussen de manschappen

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Brandweer wil af van digitale portofoon
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2009, 14:09:02 »
Citaat van: "boelie"
Er staan op internet mtp700 portofoons met dmo kanalen erin weet iemand ook of je hier als het werkt natuurlijk de object porto van de brandweer op kunt horen ik bedoel dus het onderlinge verkeer tussen de manschappen

DMO wil niet altijd zeggen dat dat ook de kanalen zijn die de brandweer gebruikt. DMO staat grofweg gezien gewoon voor "simplex" verbindingsverkeer, dus zonder toevoeging van het netwerk.