Auteur Topic: Versleuteling C2000  (gelezen 21524 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #30 Gepost op: 3 oktober 2009, 08:22:05 »
Citaat van: "pe2cvf"
Citaat van: "Leen Ansems"
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling. Dat de politie met de zware TEA2 versleuteling werkt is nog te begrijpen. Voor de ambulancebroeders is het verzenden van privegegevens een patient gewoon noodzakelijk en ook daar kan ik me in het toepassen van versleuteling vinden. Wat ik niet begrijp waarom voor de brandweer die zware versleuteling wordt toegepast. Het uitrukbericht komt toch al over P2000 binnen, dus wat is hier nog geheimzinnig aan? Ook lokale beheerders vragen zich af of dit nu allemaal nodig is.

Een van de voordelen van C2000 is dat de hulpdiensten via specifieke gespreksgroepen met elkaar kunnen communiceren, dan moet natuurlijk wel ALLE apparatuur voorzien zijn van dezelfde versleuteling. Dat lijkt mij de reden dat ook daar dus TEA2 wordt gebruikt.

T zou een beetje zonde van de moeite zijn als je via de brandweer de rest kan horen zonder encryptie jah ;o)
Grtz,

PH7Wim

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #31 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:28:26 »
Citaat van: "pe2cvf"
Citaat van: "Leen Ansems"
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling. Dat de politie met de zware TEA2 versleuteling werkt is nog te begrijpen. Voor de ambulancebroeders is het verzenden van privegegevens een patient gewoon noodzakelijk en ook daar kan ik me in het toepassen van versleuteling vinden. Wat ik niet begrijp waarom voor de brandweer die zware versleuteling wordt toegepast. Het uitrukbericht komt toch al over P2000 binnen, dus wat is hier nog geheimzinnig aan? Ook lokale beheerders vragen zich af of dit nu allemaal nodig is.

Een van de voordelen van C2000 is dat de hulpdiensten via specifieke gespreksgroepen met elkaar kunnen communiceren, dan moet natuurlijk wel ALLE apparatuur voorzien zijn van dezelfde versleuteling. Dat lijkt mij de reden dat ook daar dus TEA2 wordt gebruikt.

Ik heb daar ook aan gedacht, maar dat je zegt 'MOET' hoeft niet bij C2000. Dat ligt allemaal aan de 'router' (of de CC dezelfde functie heeft weet ik niet, daarom voor het gemak router) en de portofoon in het netwerk. Als je een minder zware versleuteling wilt gebruiken kunnen ze TEA gebruiken, maar dat moet voor de portofoon en 'router' instelbaar zijn (encryptie modules worden net zoals Tetra denk ik software matig geïmplementeerd). Daarna zouden de portofoons van de brandweer gewoon met TEA kunnen verzenden en zal de 'router' deze encryptie laag eruit halen en een nieuwe TEA2 er zitten. Zo verzend de brandweer met TEA, en ontvangt de amublance TEA2 datapakketten. Dan hoeft de controlchannel alleen nog maar bij te houden welke gebruikers in een gespreksgroep met een andere encryptie werkt.

Ik wil hiermee zeggen dat de toepassing om dit mogelijk te maken er is, maar dat de overheid naar mijn mening met andere vragen zit: kost het extra geld? (bijv. TEA encryptie kost extra geld), wat is het voordeel? (is de bandbreedte zoveel beter met TEA, dan TEA2? ik denk bijna niet. Geen encryptie zou dus wel veel bandbreedte schelen.) en gaat het extra problemen opleveren? (want problemen hadden ze al met de start van C2000, zie: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=168112 )

Dus dat 'natuurlijk wel ALLE apparatuur voorzien zijn van dezelfde versleuteling' is dan niet nodig.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:32:33 »
Dat is ook waar, maar dan wordt er toch alsnog een ''zwakke'' schakel in het systeem gemaakt. ookal wordt daar dan maar incidenteel gebruik van gemaakt. Ik weet niet hoeveel minder belasting het voor het netwerk zou zijn als er gebruik wordt gemaakt van tea ipv tea2, en of dat dit voor minder problemen gaat zorgen. Als de radio dekking niet voldoende is, dan ligt daar volgens mij de beste optie om het systeem daar beter werkend te krijgen.
Ik zou de echte radio dekking wel eens willen weten, dit is natuurlijk van een hoop factoren afhankelijk en variabel. Daarnaast is de capaciteit van de masten natuurlijk ook belangrijk.
Gr Roel

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:55:51 »
Citaat van: "pe2cvf"
Een van de voordelen van C2000 is dat de hulpdiensten via specifieke gespreksgroepen met elkaar kunnen communiceren, dan moet natuurlijk wel ALLE apparatuur voorzien zijn van dezelfde versleuteling.

Dat is op zich een leuke optie, maar in de praktijk wordt dit zo goed als nooit gebruikt.
Sterker nog, bij heel veel korpsen zijn er veel kanalen uitgeschakeld, zodat je niet kunt communiceren met .....noem maar op.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #34 Gepost op: 15 april 2010, 02:37:24 »
Citaat van: "v-v"
Citaat van: "Leen Ansems"
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling.

Zou dat de reden zijn dat ASTRID geen versleuteling gebruikt.  :)

1. Zou er een bepaalde reden zijn waarom ASTRID deze versleuteling niet installeert?
2. Indien men morgen zou beslissen om dit wel te activeren, dient men dan alle radio's terug te roepen of worden die bakjes standaard met die optie geleverd? Indien niet, kan men er zo goed als zeker van zijn dat dit er nooit komt. Men betaalt nu al zoveel om de boel draaiende te houden...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #35 Gepost op: 15 april 2010, 06:21:48 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "v-v"
Citaat van: "Leen Ansems"
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling.

Zou dat de reden zijn dat ASTRID geen versleuteling gebruikt.  :)

1. Zou er een bepaalde reden zijn waarom ASTRID deze versleuteling niet installeert?
2. Indien men morgen zou beslissen om dit wel te activeren, dient men dan alle radio's terug te roepen of worden die bakjes standaard met die optie geleverd? Indien niet, kan men er zo goed als zeker van zijn dat dit er nooit komt. Men betaalt nu al zoveel om de boel draaiende te houden...

Je zou eens op de portofoons kunnen kijken. Als je de accu losklikt zie je een sticker staan op de rug van de porto. In Nederland staat daar o.a. TEA2 op gedrukt. Dan bezit de porto die mogelijkheid, maar of het ook in Belgie gebruikt wordt is een ander verhaal. Om op je vraag 1 terug te komen: het versleutelen en terug winnen van het originele signaal kost gewoon rekentijd van een processor en betekent vertraging in het afleveren van het bericht.
Er zijn overigens wel ontwikkelingen gaande om TETRAsystemen te kunnen upgraden zodat ze sneller gaan werken.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #36 Gepost op: 15 april 2010, 12:22:40 »
OK, ik zal er eens wat porto's bijnemen eerstdaags.

Nou zag ik op een LIJST gevalideerde toestellen van ASTRID slechts 10 toestellen in het zwart gekleurd staan "Zwart: gevalideerd, ondersteund door ASTRID en ondersteunen end-to-end-encryptie (versleuteling)". Zie op deze LINK. Wil dit dan zeggen dat het overgrote deel van het radiopark dit überhaupt niet ondersteunt? Zou men dan kunnen stellen dat het overgrote deel van de Belgische toestellen dit niet aankan en encryptie dus nog veraf is? Immers, men heeft al zoveel kosten gedaan om apparatuur aan te kopen...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #37 Gepost op: 16 april 2010, 09:39:22 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Je zou eens op de portofoons kunnen kijken. Als je de accu losklikt zie je een sticker staan op de rug van de porto. In Nederland staat daar o.a. TEA2 op gedrukt. Dan bezit de porto die mogelijkheid, maar of het ook in Belgie gebruikt wordt is een ander verhaal.

Op de EADS THR880i van een civiele dienst staat dit inderdaad vermeld.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)