Het Scannerforum

P2000 / C2000 => C2000 => Topic gestart door: bubo bubo op 25 september 2009, 18:54:00

Titel: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: bubo bubo op 25 september 2009, 18:54:00
Het tv programma Zembla zal op zondag 27 september 2009 om 21.50 uur op Nederland 2 haar uitzending besteden aan de problematiek van het C2000 communicatiesysteem. Zembla heeft een eigen onderzoek uitgevoerd.

Voor degene die deze uitzending moeten missen, is deze uitzending altijd later terug te kijken via http://www.uitzendinggemist.nl/ (http://www.uitzendinggemist.nl/)

Bubo bubo
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: gerrit de Bruin op 25 september 2009, 19:47:16
DE RAMP C2000 - ZEMBLA - 27 SEPTEMBER 2009
Bij de rellen op het strand van Hoek van Holland konden politiemensen de meldkamer niet bereiken. Ambulancebroeders reden met gewonden lukraak naar allerlei verschillende ziekenhuizen door gebrek aan contact bij de crash van Turkish Airlines.
Het communicatiesysteem C2000 waarmee brandweer, politie en ambulance moeten werken faalt keer op keer. Het is al meer dan 10 jaar in ontwikkeling en heeft de overheid al miljoenen meer gekost dan beraamd. Minister ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft onlangs het zoveelste onderzoek naar de problemen met C2000 aangekondigd. ZEMBLA deed haar eigen onderzoek.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 25 september 2009, 20:38:06
De titel geeft al een aardig idee welke kant het opgaat. Het klinkt in elk geval erg objectief. NOT!  :?
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: pukkie op 25 september 2009, 21:47:55
Hallo C 2000 Woppers,

Hier in Noord Limburg is, en draaid deze c2000 naar alle tervredenheid, er is hier in de regio niks mee, maar dat komt omdat er hier ook nooit wat groots gebeurd, men heeft ook geen 150 gespreksgroepen nodig om al het eterverkeer te kunnen afhandelen.
aan 1 gepreksgroep heeft men hier genoeg.
en alles loopt gesmeerd.

Dat wou ik even zeggen, dus weg met deze digitale rot zooi.
Als er echt wat is loopt die rot troep echt vast.
Zonde van al dat geld, wat in dat K# systeem gestopt wordt, ze hadden het beter op mijn rekening kunnen zetten, had ik er 150 Bearcat's 800xlt's van kunnen halen, en de rest van het geld, had ik bij ome febo in de muur kunnen gooien.


Groet van Roberto.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ron-Zwaag op 26 september 2009, 14:55:31
Tja Zembla en objectief onderzoek doen..............
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: exLid057 op 26 september 2009, 15:45:17
Citaat van: "RonAlmere"
Tja Zembla en objectief onderzoek doen..............

En om dat RonAlmere af en toe met een c2000 porto mag spelen denkt hij dat alles koek en ei is.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 08:11:28
Vier jaar na de invoering van C2000 zijn er nog grote problemen met het    
communicatiesysteem voor hulpdiensten.Er is nauwelijks of geen bereik op 65  
cruciale locaties,waaronder Borssele, Pernis en de gevangenis in Vught.      
                                      
Dat blijkt uit een vertrouwelijke lijst die naar het programma Zembla is
gelekt.
Uit onderzoek van Zembla blijkt ook dat er weinig bereik is in tunnels,
winkelcentra, ziekenhuizen en stadions.
                                        
Het systeem raakt snel overbelast doordat masten te weinig bereik hebben.
Dit jaar ging het onder meer mis bij de vliegtuigcrash op Schiphol en de rellen
op het strand bij Hoek van Holland.

Het feitenonderzoek is dus niet door Zembla gedaan, vanavond wordt duidelijk door wie.
Daarnaast: Zembla is een van de weinige integere journalistieke programma's op
de Nederlandse TV.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 08:12:40
Citaat van: "RonAlmere"
Tja Zembla en objectief onderzoek doen..............

Verklaar u nader?
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Henri le Beau op 27 september 2009, 09:31:19
Dit staat nu op de site van Zembla (http://zembla.vara.nl/):

Op belangrijke plekken geen dekking C2000
Op een vertrouwelijke lijst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken staan de 65 plekken in Nederland waar hulpdiensten geen of slecht bereik met C2000 hebben. Op deze zogenaamde DIPP-lijst, die te zien is in de aflevering van ZEMBLA “De Ramp C2000”, staan risicovolle gebieden zoals Pernis met de petrochemische industrie, Borssele, waar een kerncentrale staat en Vught, met de zwaarst bewaakte gevangenis. Ook in landelijk gebied, stukken rond de rivieren en aan de kust, is vaak geen C2000-dekking, valt te lezen. En dat geldt tevens voor hele binnensteden van Groningen, Gouda, Vlissingen, Middelburg en Tilburg. Maar deze offici le lijst is niet volledig. ZEMBLA vroeg aan alle 25 veiligheidsregio’s in Nederland naar het functioneren van C2000 op specifieke plaatsen in hun regio en uit de antwoorden blijkt dat op veel meer plaatsen het C2000- systeem geen dekking heeft.

Ministerie wist van slecht bereik in Hoek Van Holland
Zo blijkt op het strand in Hoek van Holland, waar een dansfeest volledig uit de hand liep, het bereik met C2000 slecht te zijn. En het ministerie van Binnenlandse Zaken was hier al sinds 2006 van op de hoogte. De voorzitter van de ondernemingsraad van de politie Rotterdam Rijnmond, G. Faas, zegt in ZEMBLA dat hij drie jaar geleden in een brief aan Binnenlandse Zaken heeft aangegeven dat er onvoldoende dekking is in de regio Rotterdam Rijnmond waar Hoek van Holland onder valt. In 2007 geeft Minister Ter Horst toe dat C2000 inderdaad niet optimaal functioneert in dat gebied. Dit zou verbeterd kunnen worden met een extra mast bij Hoek van Holland, maar door beperkte financi le middelen kon zij niet beloven dat die er komt. In ZEMBLA reageert directeur-generaal D. Schoof van het Ministerie van Binnenlandse Zaken verbaasd. Hij zegt niet op de hoogte te zijn geweest van de dekkingsproblemen bij Hoek van Holland.

Geen dekking tunnels, ziekenhuizen, winkelcentra en stadions
Bij de introductie van het C2000-systeem is alleen gekozen voor buitenhuisdekking, maar vanwege het belang voor hulpverleners heeft Binnenlandse Zaken al in 2004 een lijst met locaties opgesteld, waarvan het Ministerie eist dat er wl binnenhuisdekking komt.

Dit zijn de zogenaamde Special Coverage Locations. Uit onderzoek van ZEMBLA blijkt dat er momenteel onvoldoende C2000-dekking is in talloze winkelcentra, stadions, ziekenhuizen en tunnels, waar wel bereik zou moeten zijn. Vijf jaar na de eis van het Ministerie blijkt er op veel plaatsen niets geregeld en weten lokale bestuurders ook niet dat zij dat moeten doen. Als voorbeeld is in ZEMBLA het Thialf stadion in Heerenveen te zien, waar behalve schaatswedstrijden ook evenementen met 15.000 mensen worden gehouden. De beheerder heeft nog nooit van C2000 gehoord, de burgemeester weet niet dat hij ervoor verantwoordelijk is en de hoofdcommissaris constateert dat er nog veel met elkaar te bespreken valt.
Directeur Generaal Schoof geeft toe dat er met de Special Coverage Locations een probleem is: “Voor zover gemeenten het niet hebben geregeld zullen zij verantwoording moeten afleggen als er iets ernstig fout gaat”.

Geen C2000 bij overstromingen
Reddingsbrigade Nederland heeft ook grote problemen met het uitoefenen van haar taak in geval van een overstroming. De C2000 masten zullen dan binnen drie uur definitief uitvallen en het herstel zal mogelijk maanden kosten, staat te lezen in een onderzoek dat in bezit is van ZEMBLA. De masten zijn niet waterdicht gebouwd, wat sinds 2004 bekend is bij Binnenlandse Zaken.

Politie voelt zich onveilig
In opdracht van ZEMBLA hield de politiebond ACP een landelijk onderzoek onder haar politiemensen en het blijkt dat 53 procent zich tijdens het werk onveilig voelt bij het C2000 systeem. Volgens voorzitter G. Van de Kamp is de grens bereikt.

Ook de Nederlandse Politiebond deed op verzoek van ZEMBLA onderzoek en stelt, dat er zich de afgelopen jaren talloze incidenten met C2000 hebben voorgedaan, die buiten de publiciteit bleven.

ZEMBLA: ‘De ramp C2000’, op zondag 27 september 2009 om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: bubo bubo op 27 september 2009, 09:46:38
In de C2000 voortgangsrapportage die minister ter Horst vorige week aan de tweede kamer heeft gestuurd staat het volgende:

* In 2008 bedroeg de landelijke buitenhuisdekking van het C2000-netwerk 97.4 % naar tijd en plaats gemeten. Dat ligt boven de met de vtsPN overeengekomen norm van 95%

* Vanaf 2006, het jaar van operatie Veilige Haven, zijn 37 dekkingsproblemen verholpen door het bijplaatsen van opstelpunten. 35 Dekkingsproblemen zijn bij de vtsPN in behandeling. De regio’s hebben daarnaast nog 60 dekkingsproblemen aangemeld. Deze dekkingsproblemen zullen eveneens worden opgelost. Hiervoor is een structureel budget van € 3,5 mln per jaar beschikbaar.

* Alle C2000 opstelpunten zullen worden voorzien van een zogenaamde 'Auto Tune Combiner' die vanuit het netwerkcentrum in Driebergen worden aangestuurd. Hiermee is het mogelijk de netwerkcapaciteit (ik denk dat je dit moet lezen als gespreksgroepen) van een aantal aan elkaar grenzende opstelpunten te verhogen of te verlagen. Deze aanpassing duurt dan slechts een paar minuten voor de aan elkaar grenzende opstelpunten. Deze functionaliteit kost aanpassing van elk opstelpunt en zal pas in het eerste kwartaal van 2011 operationeel zijn.

Je ziet dat er vrijwel continue verbeteringen aan het netwerk worden toegepast. Die verbeteringen kosten niet alleen tijd maar ook bakken met geld.

Bubo bubo
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 10:53:42
Citaat van: "bubo bubo"
In de C2000 voortgangsrapportage die minister ter Horst vorige week aan de tweede kamer heeft gestuurd staat het volgende:

* In 2008 bedroeg de landelijke buitenhuisdekking van het C2000-netwerk 97.4 % naar tijd en plaats gemeten. Dat ligt boven de met de vtsPN overeengekomen norm van 95%

Knip........

Je ziet dat er vrijwel continue verbeteringen aan het netwerk worden toegepast. Die verbeteringen kosten niet alleen tijd maar ook bakken met geld.

Bubo bubo

Ik zal het niet hebben over trekken aan een dood paard....maar het zijn wel lapmiddelen om een ernstig ziek paard vooral maar op de been te houden.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: boelie op 27 september 2009, 11:12:50
Heb zelf gehoord en gezien dat er twee agenten naast elkaar staan de een wel contact met zijn porto heeft en de ander z,n porto zwijgt en dat was niet een eerste keer.Het analoog van vroeger had je in ieder geval wel contact ook al was er storing op het kanaal het werkte nog wel. C2000 werk of wel of hellemaal niet er is niet een tussenweg zoals analoog.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: wiebev op 27 september 2009, 11:40:13
Op Omroep Friesland staat nu een artikel dat er geen bereik in de ijsstadion Thialf in Heerenveen is. http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_62720.aspx
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: pukkie op 27 september 2009, 11:50:05
Hallo,

Ik denk dat men bij alle C+P2000 beheer, eerst maar is wat geld kan gaan uitgeven voor heel veel, en grote Kliko's.
Dan hebben ze een mooie plaats waar al die digitale rotzooi in kan gepropt worden.

Groet van Roberto.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ron-Zwaag op 27 september 2009, 14:04:51
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "RonAlmere"
Tja Zembla en objectief onderzoek doen..............

En om dat RonAlmere af en toe met een c2000 porto mag spelen denkt hij dat alles koek en ei is.

Nou dat af en toe is te weinig hoor, ik werk er iedere dag mee en tot opheden hebben we er nooit problemen meegehad.  Dat jij blijkbaar een zwartekijker bent is dan geheel jouw probleem. Ik kan er ook weinig aandoen dat mijn baas heeft geregeld dat we op het C-2 netwerk mogen en kunnen werken. Je klinkt een beetje als een klein kind wat zijn speeltje is afgenomen.

Maar als je even terug gaat kijken in de geschiedenis van Zembla dan had je kunnen weten dat men daar meer dan een keer de plank heeft misgeslagen met hun eigen onderzoekjes. Dus misschien handig als je eerst eens nagaat met welke bedoeling ik iets neerzet voor dat je met een onzinnig antwoord komt dat verder niets aan de topic toevoegd.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 14:32:57
Citaat van: "RonAlmere"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "RonAlmere"
Tja Zembla en objectief onderzoek doen..............

En om dat RonAlmere af en toe met een c2000 porto mag spelen denkt hij dat alles koek en ei is.

Nou dat af en toe is te weinig hoor, ik werk er iedere dag mee en tot opheden hebben we er nooit problemen meegehad.  Dat jij blijkbaar een zwartekijker bent is dan geheel jouw probleem. Ik kan er ook weinig aandoen dat mijn baas heeft geregeld dat we op het C-2 netwerk mogen en kunnen werken. Je klinkt een beetje als een klein kind wat zijn speeltje is afgenomen.

Maar als je even terug gaat kijken in de geschiedenis van Zembla dan had je kunnen weten dat men daar meer dan een keer de plank heeft misgeslagen met hun eigen onderzoekjes. Dus misschien handig als je eerst eens nagaat met welke bedoeling ik iets neerzet voor dat je met een onzinnig antwoord komt dat verder niets aan de topic toevoegd.

Knap denigrerend, is dat nodig?
En noem eens man en paard, waar Nova de mist in is gegaan?
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ron-Zwaag op 27 september 2009, 14:45:14
Tja men krijgt antwoord zoals men mij antwoord geeft, niets meer en niets minder. Ene we hebben het over Zembla en niet over Nova. Maar door Zembla zijn eerder zgn "onderzoeken"gedaan en ook daarin zat men totaal scheeft, zoals het optreden van Dutchbat bijvoorbeeld. Waar men naderhand heeft moeten bekennen dat het geheel bezijdens de waarheid was wat men in Zembla wist te melden.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Joost Berg op 27 september 2009, 16:54:03
Citaat van: "boelie"
Heb zelf gehoord en gezien dat er twee agenten naast elkaar staan de een wel contact met zijn porto heeft en de ander z,n porto zwijgt en dat was niet een eerste keer.Het analoog van vroeger had je in ieder geval wel contact ook al was er storing op het kanaal het werkte nog wel. C2000 werk of wel of hellemaal niet er is niet een tussenweg zoals analoog.

Ehmm je hebt ook nog zoiets als verschillende gespreksgroepen :P

Als de ene collega nou het districts/bureau kanaal had open staan en de ander de noodhulp ;) En het kan ook nog zijn dat de andere agent een oortje of iets dergelijks inhad ;)

Tot nu toe heb ik persoonlijk nog geen problemen met c2000 gehad, eigenlijk alleen positieve ontwikkelingen in vergelijking met analoog (nee, dat werk helemaal top :|, hangt ook soms zelf letterlijk met houtjes en touwtjes aan elkaar  :? )

Joost
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: dennis op 27 september 2009, 17:50:41
Citaat van: "RonAlmere"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "RonAlmere"
Tja Zembla en objectief onderzoek doen..............

En om dat RonAlmere af en toe met een c2000 porto mag spelen denkt hij dat alles koek en ei is.

Nou dat af en toe is te weinig hoor, ik werk er iedere dag mee en tot opheden hebben we er nooit problemen meegehad.  Dat jij blijkbaar een zwartekijker bent is dan geheel jouw probleem. Ik kan er ook weinig aandoen dat mijn baas heeft geregeld dat we op het C-2 netwerk mogen en kunnen werken. Je klinkt een beetje als een klein kind wat zijn speeltje is afgenomen.

Maar als je even terug gaat kijken in de geschiedenis van Zembla dan had je kunnen weten dat men daar meer dan een keer de plank heeft misgeslagen met hun eigen onderzoekjes. Dus misschien handig als je eerst eens nagaat met welke bedoeling ik iets neerzet voor dat je met een onzinnig antwoord komt dat verder niets aan de topic toevoegd.

Misschien werk het C-2 netwerk beter als het C2000 netwerk  ;)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ron-Zwaag op 27 september 2009, 18:05:52
Citaat van: "dennis"
Misschien werk het C-2 netwerk beter als het C2000 netwerk  ;)

Tja wie weet Dennis ;)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: jeffrey1200 op 27 september 2009, 18:06:22
Citaat van: "boelie"
Heb zelf gehoord en gezien dat er twee agenten naast elkaar staan de een wel contact met zijn porto heeft en de ander z,n porto zwijgt en dat was niet een eerste keer.Het analoog van vroeger had je in ieder geval wel contact ook al was er storing op het kanaal het werkte nog wel. C2000 werk of wel of hellemaal niet er is niet een tussenweg zoals analoog.

Ja, dit hoeft in eerste instantie niet zo zeer te maken hebben met een slechte dekking op dat gebied of overbelasting van het netwerk.

Ik ga vanavond ook kijken. De topic starter was me al voor. Ben benieuwd vanavond.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: jeffrey1200 op 27 september 2009, 20:28:05
Nog drie minuten en dan begint de uitzending. Ben zeer benieuwd.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Discriminator op 27 september 2009, 20:46:06
Citaat van: "jeffrey1200"
Nog drie minuten en dan begint de uitzending. Ben zeer benieuwd.

Zembla is VARA. Ik ben wat minder benieuwd.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: exLid057 op 27 september 2009, 21:06:21
Wagelijk wagelijk, die helen binnenlandse zaken weten niks doen niks en dan alles lekker afschuiven naar anderen :?
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 27 september 2009, 21:07:27
Het had een redelijk FUD gehalte. Uiteraard zijn er gebieden met minder dekking (da's met GSM ook zo bijvoorbeeld), maar dat was vroegh met de analoge aparatuur ook zo. 100% dekking kost heel veel geld. En kennelijk had de politiek het er niet voor over. Dan kun je "C2000" wel de schuld geven, maar die moeten het gewoon doen met het geld dat ze krijgen. Je moet het dus hogerop zoeken, denk ik.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: exLid057 op 27 september 2009, 21:08:51
Citaat van: "elsinga"
Het had een redelijk FUD gehalte. Uiteraard zijn er gebieden met minder dekking (da's met GSM ook zo bijvoorbeeld), maar dat was vroegh met de analoge aparatuur ook zo. 100% dekking kost heel veel geld. En kennelijk had de politiek het er niet voor over. Dan kun je "C2000" wel de schuld geven, maar die moeten het gewoon doen met het geld dat ze krijgen. Je moet het dus hogerop zoeken, denk ik.

Kijk over even het filmje over c2000 wat daar in word gezegt
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ben-Scan op 27 september 2009, 21:13:09
Citaat van: "elsinga"
Het had een redelijk FUD gehalte. Uiteraard zijn er gebieden met minder dekking (da's met GSM ook zo bijvoorbeeld), maar dat was vroegh met de analoge aparatuur ook zo. 100% dekking kost heel veel geld. En kennelijk had de politiek het er niet voor over. Dan kun je "C2000" wel de schuld geven, maar die moeten het gewoon doen met het geld dat ze krijgen. Je moet het dus hogerop zoeken, denk ik.

Ik heb net met veel belangstelling de uitzending bekeken, toch verbaasd het mij nog altijd dat ze nooit een (analoog) backup systeem in gebruik hebben genomen, ze hadden net zo goed de analoge apparatuur als backup kunnen gebruiken wanneer ze het nodig hadden.

Een belangrijk punt die ook aangegeven werd in de uitzending;

Denk aan een ramp met water, of een ramp met uitval van stroom.. dat betekend geen zendmast, geen gsm dus totaal geen verbinding..

Mvg,

Ben-Scan
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 21:14:49
Citaat van: "elsinga"
Het had een redelijk FUD gehalte. Uiteraard zijn er gebieden met minder dekking (da's met GSM ook zo bijvoorbeeld), maar dat was vroegh met de analoge aparatuur ook zo. 100% dekking kost heel veel geld. En kennelijk had de politiek het er niet voor over. Dan kun je "C2000" wel de schuld geven, maar die moeten het gewoon doen met het geld dat ze krijgen. Je moet het dus hogerop zoeken, denk ik.

Ik weet niet wat je met FUD bedoelt, maar de feiten liegen er niet om. En dat het politiek is, sja, dat is oud nieuws, Die faalt ook hier. Ik heb zelden iemand zo voor joker zien zitten als die directeur-generaal. Wat een zeldzame oetl*l!
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: PA2RA op 27 september 2009, 21:16:29
Citaat van: "Ben-scan"
Citaat van: "elsinga"
Het had een redelijk FUD gehalte. Uiteraard zijn er gebieden met minder dekking (da's met GSM ook zo bijvoorbeeld), maar dat was vroegh met de analoge aparatuur ook zo. 100% dekking kost heel veel geld. En kennelijk had de politiek het er niet voor over. Dan kun je "C2000" wel de schuld geven, maar die moeten het gewoon doen met het geld dat ze krijgen. Je moet het dus hogerop zoeken, denk ik.

Ik heb net met veel belangstelling de uitzending bekeken, toch verbaasd het mij nog altijd dat ze nooit een (analoog) backup systeem in gebruik hebben genomen, ze hadden net zo goed de analoge apparatuur als backup kunnen gebruiken wanneer ze het nodig hadden.

Een belangrijk punt die ook aangegeven werd in de uitzending;

Denk aan een ramp met water, of een ramp met uitval van stroom.. dat betekend geen zendmast, geen gsm dus totaal geen verbinding..

Mvg,

Ben-Scan

Behalve dan dat veel van de verbindingen van onze zendamateurs het nog steeds doen. Maar ja, daar komt waarschijnlijk ook wel commentaar op, als ik dat hier zeg?

Rene PA2RA
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 21:20:33
Citaat van: "PA2RA"
Citaat van: "Ben-scan"
Citaat van: "elsinga"
Het had een redelijk FUD gehalte. Uiteraard zijn er gebieden met minder dekking (da's met GSM ook zo bijvoorbeeld), maar dat was vroegh met de analoge aparatuur ook zo. 100% dekking kost heel veel geld. En kennelijk had de politiek het er niet voor over. Dan kun je "C2000" wel de schuld geven, maar die moeten het gewoon doen met het geld dat ze krijgen. Je moet het dus hogerop zoeken, denk ik.

Ik heb net met veel belangstelling de uitzending bekeken, toch verbaasd het mij nog altijd dat ze nooit een (analoog) backup systeem in gebruik hebben genomen, ze hadden net zo goed de analoge apparatuur als backup kunnen gebruiken wanneer ze het nodig hadden.

Een belangrijk punt die ook aangegeven werd in de uitzending;

Denk aan een ramp met water, of een ramp met uitval van stroom.. dat betekend geen zendmast, geen gsm dus totaal geen verbinding..

Mvg,

Ben-Scan

Behalve dan dat veel van de verbindingen van onze zendamateurs het nog steeds doen. Maar ja, daar komt waarschijnlijk ook wel commentaar op, als ik dat hier zeg?

Rene PA2RA

Dan maar commentaar. Gelukkig dat jullie er nog zijn. Voorlopig hebben analoge verbindingen door de jaren heen hun betrouwbaarheid bewezen. Wie dat ontkent staat glashard te liegen.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 27 september 2009, 21:22:46
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 21:24:12
Citaat van: "Michel-nl"
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Ik zat te stuiteren van het lachen. :)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ben-Scan op 27 september 2009, 21:26:20
Citaat
Rene PA2RA

Dan maar commentaar. Gelukkig dat jullie er nog zijn. Voorlopig hebben analoge verbindingen door de jaren heen hun betrouwbaarheid bewezen. Wie dat ontkent staat glashard te liegen.

Zoals je al aangeeft analoog blijft gewoon operationeel.. in mijn (en vele andere) hun ogen hadden ze gewoon ten ALLE tijden een analoog backup systeem moeten behouden voor echte grote rampen.. want we hopen en denken allemaal wel dat er niks groots zal gebeuren..
Maar wat als..? Dan hebben we toch echt een probleem met zijn allen..

Maar goed dat ik hier nog mijn vertrouwde analoge porto's heb ;)

Mvg,

Ben-Scan.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: jeffrey1200 op 27 september 2009, 21:29:01
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Nog drie minuten en dan begint de uitzending. Ben zeer benieuwd.

Zembla is VARA. Ik ben wat minder benieuwd.

Dus? Voor mij is VARA niet minder en beter als de andere zenders. Ook als publieke zender zou ik geen reden kunnen bedenken. Leg uit?

Er kan niet 100% dekking gegarandeerd worden nee, maar in de tijd dat het systeem opgezet werd zou er 95% dekking moeten zijn minimaal. Een van die mensen zei ook: "Tijdens die testen die ze gedaan hebben bij het opzetten van het systeem, kan het zijn dat die meer capaciteit aan gebruikers aan konden dan die bij Schiphol staat." Dus, iemand moet hebben geweten dat tijdens het neerzetten van die antenne op Schiphol (en ook andere lokaties) zo'n lokatie (waar het juist nodig is capaciteit) de communicatie niet goed werkt. Diegene moet verantwoording afleggen. Het zal dan niet makkelijk gaan, maar dit heeft wel mensen levens gekost.

Elsinga zegt C2000 kan je niet de schuld geven, ik ben het daar mee eens, maar heb zo'n mn twijfels. Het systeem zoals overal verteld wordt zou beter zijn dan het analoog, dus een goede dekking van masten is nodig, aangezien er bij een slechte ontvangst gewoon geen spraak is. (wij weten het verschil tussen analoog en digitaal). De plaatsing van masten is dan niet de schuld van C2000, maar bij de verantwoordelijke(Binnenlandse zaken) met het geld. Deels zou je kunnen zeggen dat het wel de schuld is van C2000, omdat het protocol ook radio specificaties bevat die anders en beter hadden kunnen zijn. Ik weet er niet veel van, maar hoezo bijvoorbeeld niet 10 Watt output ipv 5 Watt output? Misschien wel snellere batterij leeg, maar dan kan je weer grotere batterijen gebruiken. Het komt er gewoon op neer dat het plan wat ze hebben gemaakt niet in de begroting paste en dat de gevolgen die ontstaan zijn bij de mensen die het plan hebben gemaakt neergelegd moet worden.

Misschien denken jullie er anders over, deel jullie mening.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: jeffrey1200 op 27 september 2009, 21:29:52
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat van: "Michel-nl"
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Ik zat te stuiteren van het lachen. :)

Vooral dat stalen gezicht van die meneer toen die dat uitsprak, haha.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 27 september 2009, 21:30:57
In de middeleeuwen waren die er ook al, al reden ze toen op een paard en betrof het papiertje een rol papier  :)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Metal op 27 september 2009, 21:31:40
Vlakbij Westerbork waar het oefencentrum ligt van brandweer Drenthe hebben ze ook geen dekking.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Ben-Scan op 27 september 2009, 21:32:20
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat van: "Michel-nl"
IK gok dat er binnenkort veel werk is als pizza koerier  :)

Ik zat te stuiteren van het lachen. :)

Vooral dat stalen gezicht van die meneer toen die dat uitsprak, haha.

Die beste meneer van Binnenlandse zaken kon goed liegen ;)

Mvg
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: jeffrey1200 op 27 september 2009, 21:41:32
Citaat van: "Ben-scan"
Die beste meneer van Binnenlandse zaken kon goed liegen ;)
Mvg

Offtopic: Hij had op dat moment gewoon zelf trek in een pizza dus hij bedacht maar iets ter plekke :) en nu slapen
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 21:45:12
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jeffrey1200"
Nog drie minuten en dan begint de uitzending. Ben zeer benieuwd.

Zembla is VARA. Ik ben wat minder benieuwd.

Dus? Voor mij is VARA niet minder en beter als de andere zenders. Ook als publieke zender zou ik geen reden kunnen bedenken. Leg uit?

Er kan niet 100% dekking gegarandeerd worden nee, maar in de tijd dat het systeem opgezet werd zou er 95% dekking moeten zijn minimaal. Een van die mensen zei ook: "Tijdens die testen die ze gedaan hebben bij het opzetten van het systeem, kan het zijn dat die meer capaciteit aan gebruikers aan konden dan die bij Schiphol staat." Dus, iemand moet hebben geweten dat tijdens het neerzetten van die antenne op Schiphol (en ook andere lokaties) zo'n lokatie (waar het juist nodig is capaciteit) de communicatie niet goed werkt. Diegene moet verantwoording afleggen. Het zal dan niet makkelijk gaan, maar dit heeft wel mensen levens gekost.

Dat het al levens heeft gekost, geloof ik niet. De slachtoffers vielen door de vliegramp. Wat de verantwoording betreft ben ik het met je eens. Een aanfluiting, dat zwijgen van die Directeur-Generaal.

Citaat van: "jeffrey1200"
Elsinga zegt C2000 kan je niet de schuld geven, ik ben het daar mee eens, maar heb zo'n mn twijfels. Het systeem zoals overal verteld wordt zou beter zijn dan het analoog, dus een goede dekking van masten is nodig, aangezien er bij een slechte ontvangst gewoon geen spraak is. (wij weten het verschil tussen analoog en digitaal). De plaatsing van masten is dan niet de schuld van C2000, maar bij de verantwoordelijke(Binnenlandse zaken) met het geld. Deels zou je kunnen zeggen dat het wel de schuld is van C2000, omdat het protocol ook radio specificaties bevat die anders en beter hadden kunnen zijn. Ik weet er niet veel van, maar hoezo bijvoorbeeld niet 10 Watt output ipv 5 Watt output? Misschien wel snellere batterij leeg, maar dan kan je weer grotere batterijen gebruiken. Het komt er gewoon op neer dat het plan wat ze hebben gemaakt niet in de begroting paste en dat de gevolgen die ontstaan zijn bij de mensen die het plan hebben gemaakt neergelegd moet worden.

Misschien denken jullie er anders over, deel jullie mening.

Zendvermogen ophogen zal niet helpen. Het is overduidelijk een capaciteitsprobleem.
Belangrijker is dat de problemen erkend worden. Nog steeds zit men in de ontkenningsfase.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 27 september 2009, 21:45:55
Nee, hij kon niet goed liegen, je zag duidelijk dat zijn sluitspier strak aangetrokken stond... ;)

FUD is trouwens Fear, Uncertainty and Doubt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_unce ... _and_doubt (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt) . Kortgezegd: maak mensen bang, onzeker en zaai twijfel, dan bereik je je doel wel. Deed Zembla ook: veel globale (naast ook een paar specifieke) plekken noemen met dekkingsproblemen, "wat als er daar een ramp plaatsvindt", dat soort werk.

Men noemde bijvoorbeeld Thialf. Nu weet ik dat tijdens grote evenementen daar altijd een hoop medewerkers rondlopen met portofoons. Eigen relaiszender, meerdere kanalen, u roept en FE Geluid draait. Ook de politie krijgt een stapeltje porto's. Zelfde bij de stadions van SC Heerenveen en SC Cambuur. Dus als C2000 het daar niet goed doet, dan nog is er goede communicatie mogelijk. Maar dat vertelt Zembla er net even niet bij...

Ja, natuurlijk is het niet overal 100% met C2000. Net als met GSM, UMTS, Digitenne en de analoge radio. 95% dekking buitenshuis, dat kono in de begintijd van GSM al heel snel. Die laatste 5% en de dekking binnenshuis, dat zijn de uitdagingen. En bij GSM is nog geen enkele provider erin geslaagd om overal binnenshuis dekking te leveren (in mijn vorige huis had alleen Orange dekking in huis, pinnen met KPN moest buiten midden op straat bijvoorbeeld).

De vraag is: moet je 100% dekking bieden, ook binnenshuis? Een agent of brandweerman wil dat heel graag. De politiek wil het bijbehorende prijskaartje echter niet betalen. En dus lossen een aantal brandweerkorpsen het zelf op met het weer opverstappen op analoge porto's voor communicatie binnen het peleton op een lokatie. En wellicht trekt de politie straks ook weer de analoge PVD porto's uit het stof, voor dit soort zaken.

Hoe het ook zei, het houdt de gemoederen bezig. En voor iemand (zoals ik) met veel interesse in alles wat met communicatie te maken heeft zijn het dus interessante tijden.  :)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 27 september 2009, 21:55:32
Citaat van: "elsinga"
Nee, hij kon niet goed liegen, je zag duidelijk dat zijn sluitspier strak aangetrokken stond... ;)

FUD is trouwens Fear, Uncertainty and Doubt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_unce ... _and_doubt (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt) . Kortgezegd: maak mensen bang, onzeker en zaai twijfel, dan bereik je je doel wel. Deed Zembla ook: veel globale (naast ook een paar specifieke) plekken noemen met dekkingsproblemen, "wat als er daar een ramp plaatsvindt", dat soort werk.

Ach ja, ik word oud :)

Citaat van: "elsinga"
Men noemde bijvoorbeeld Thialf. Nu weet ik dat tijdens grote evenementen daar altijd een hoop medewerkers rondlopen met portofoons. Eigen relaiszender, meerdere kanalen, u roept en FE Geluid draait. Ook de politie krijgt een stapeltje porto's. Zelfde bij de stadions van SC Heerenveen en SC Cambuur. Dus als C2000 het daar niet goed doet, dan nog is er goede communicatie mogelijk. Maar dat vertelt Zembla er net even niet bij...

Nee, natuurlijk niet. Dat mag je niet meerekenen hierin, omdat het niet aan een bestuurslaag toebehoort. Ik vind de reactie van een medewerker van Thialf dan ook alleszeggend: "Euhh C2000....is dat niet dat videosysteem uit de 80er jaren?"

Citaat van: "elsinga"
Ja, natuurlijk is het niet overal 100% met C2000. Net als met GSM, UMTS, Digitenne en de analoge radio. 95% dekking buitenshuis, dat kono in de begintijd van GSM al heel snel. Die laatste 5% en de dekking binnenshuis, dat zijn de uitdagingen. En bij GSM is nog geen enkele provider erin geslaagd om overal binnenshuis dekking te leveren (in mijn vorige huis had alleen Orange dekking in huis, pinnen met KPN moest buiten midden op straat bijvoorbeeld).

De vraag is: moet je 100% dekking bieden, ook binnenshuis? Een agent of brandweerman wil dat heel graag. De politiek wil het bijbehorende prijskaartje echter niet betalen. En dus lossen een aantal brandweerkorpsen het zelf op met het weer opverstappen op analoge porto's voor communicatie binnen het peleton op een lokatie. En wellicht trekt de politie straks ook weer de analoge PVD porto's uit het stof, voor dit soort zaken.

Hoe het ook zei, het houdt de gemoederen bezig. En voor iemand (zoals ik) met veel interesse in alles wat met communicatie te maken heeft zijn het dus interessante tijden.  :)

Ha, die zijn er meer, voor wie het interessante tijden zijn! ;)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: wiebev op 27 september 2009, 21:56:11
Thialf met "C2000 is toch dat oude video systeem ?" hihihiih zat zo te lachen.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 27 september 2009, 21:56:39
Ja ok Robert maar dat van eigen porto's ook aan poli geven en dat de leiding van poli aanschuift in de VC van FE geluid is puur omdat men weet dat dat in elk geval werkt daar.
Maar daar wordt verder niet over gerept omdat het gemakshalve zo opgelost is, maar op meerdere plaatsen door heel Friesland en naar mijn mening heel Nederland heb je gewoon inpandig een groot probleem.
En net wat die korpschef al aangaf grotendeels van de problemen doen zich juist daar voor, en dat er nog niet heel veel gebeurd is hoor je men er ook niet over...tot dat et een keer gebeurd en de schade niet te overzien is.

Dat zal denk ik op korte termijn moeten aangepast worden, een hoop Brandweer korpsen wachten daar niet op en gaan zelf al analoge object porto's aanschaffen. Dat zou niet mogen hoeven lijkt mij.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 27 september 2009, 22:04:25
Ik zeg ook niet dat er niks hoeft te gebeuren, maar het is ook niet zo erg als wel wordt gesuggereerd bij Zembla. ;)

Nou ja, nu eerst maar eens lekker dromen (liefst van een leuk analoog politie/brandweer netwerk of zo). Trusten!
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 27 september 2009, 22:06:18
Nee ok media dikken altijd wel wat aan, maar de diensten helpen daar graag aan mee natuurlijk. Als ze hun doel maar bereiken haha.. en ja welterusten.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michael op 27 september 2009, 22:17:02
Met het analoge netwerk had je ook niet alles maar ik denk dat het wel beter werkt dan nu via C2000. Waarom denk ik dat. Met het analoge netwerk was ook niet alles goed en duidelijk qua communicatie maar het was waarschijnlijk wel zo dat niet het systeem via het analoge netwerk zou uitvallen en dat men (zeker in grote calamiteiten) wel beter had kunnen communiceren dan met C-2000.

Waarom komt altijd alles uit op Geld, Geld en nog eens Geld...????

Communiceren met elkaar en zeker met hulpdiensten is het belangrijkst wat er is en als het wat minder kost (zoals toendertijd met het analoge netwerk) en wat naar achteraf blijkt beter ging met communiceren dan nu met C2000 blijf ik toch van mening dat Analoge communicatie beter werkt dan met het hele gedoe met C2000.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Daaf op 27 september 2009, 23:22:54
'T was trouwens een 737.... Maargoed.

Waar ik benieuwd naar ben is wanneer er spijkers met koppen geslagen gaan worden. Zembla, Nova, VBV, Politiebonden, etc etc, klagen steen en been maar wanneer gebeurd er nou eens wat? Want tot nu toe zijn het alleen maar woorden...
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 28 september 2009, 05:50:38
Dat komt omdat de klagers niet de beslissers zijn. vtsPN is ook afhankelijk van geld voor uitbreiding, 3.5 miljoen op jaarbasis begreep ik. En vtsPN mag het kopieerapparaat niet aanzetten om daar 35 miljoen van te maken.  :)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: uitkijk op 28 september 2009, 10:51:43
Vanaf het voorjaar volgend jaar zullen politie- en brandweermensen en ambulancepersoneel met C2000-communicatieapparatuur via Global Positioning System (GPS) te volgen zijn. Dat schrijft minister Ter Horst vrijdag 25 september aan de Tweede Kamer in een voortgangsbericht over C2000.

Gaat dit niet nog meer berichtenverkeer genereren dus tot mogelijke problemen leiden als dat bij alle radioverbindingsmiddelen wordt gebruikt?

Kees
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 28 september 2009, 11:14:58
Citaat van: "uitkijk"
Vanaf het voorjaar volgend jaar zullen politie- en brandweermensen en ambulancepersoneel met C2000-communicatieapparatuur via Global Positioning System (GPS) te volgen zijn. Dat schrijft minister Ter Horst vrijdag 25 september aan de Tweede Kamer in een voortgangsbericht over C2000.

Gaat dit niet nog meer berichtenverkeer genereren dus tot mogelijke problemen leiden als dat bij alle radioverbindingsmiddelen wordt gebruikt?

Kees

Zucht....allemaal leuke speeltjes....laten ze eerst maar eens zorgen dat alles werkt. Dit lijkt erop dat een eigenaar van een nieuwe auto waarvan de motor weigert een stereo-installatie in het vooruitzicht wordt gesteld. Nou, daar is-ie lekker mee!! :x
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Daaf op 28 september 2009, 11:39:14
Mag ik vragen hoeveel C2000 gebruikers er "meedoen" in dit topic? En die inderdaad de in de pers genoemde ervaringen zelf hebben meegemaakt?
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: sebastiaan op 28 september 2009, 13:38:09
Citaat van: "Daaf"
Mag ik vragen hoeveel C2000 gebruikers er "meedoen" in dit topic? En die inderdaad de in de pers genoemde ervaringen zelf hebben meegemaakt?

Kan je een ervaring over een grote vechtpartij die we hadden op hoogCatharijne in Utrecht waarbij ook alles uit viel..
En waarbij we geen bereik hebben in de expeditie helders onder Hc.
Dit was vroeger in het analoge tijd perk wel anders..
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: pukkie op 28 september 2009, 13:51:54
Hallo,

Kan je nagaan.

De dichtsbijzijnde C2000 paal staat bij HC, aan de achterzijde, op het Stationsplein op het gebouw van de NS.
Een afstand van ongeveer 300 a 400 meter.

Wat een zooitje

Groet van Roberto.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 28 september 2009, 13:58:04
Als die antennes (die op 50 a 60 meter hoogte staan meestal) ook maar iets van een horizontale afstraling hebben, dan is het signaal onderaan de mast veeeeeel slechter dan op een kilometer of paar. Kan ook een oorzaak zijn (niet dat dat het goedpraat, maar toch).
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: gerrit63 op 28 september 2009, 14:18:53
Ik vraag me nu af hoe het in belgie gaat met het astrid netwerk,hebben deze ook de nederlandse problemen?
of is dat systeem beter?
En wat denk je straks in duitsland,ik ben benieuwd hoe dat straks gaat.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: pukkie op 28 september 2009, 14:35:06
Hallo,


Nou ik kan zeggen, dat het op dit moment in Duitsland ook nog geen koek en ei is hoor.
Ze hebben daar net als hier vroeger, het analoge net, met het digitale NOG gekoppeld staan, en ik hoor regelmatig dat ze wegvallen,en of dat de meldkamer vraagt om de telefoon er maar bij te pakken.
Er was een paar weken geleden ook een agent die duidelijk doorgaf, dat hij niet zo verder kon werken, en dat hij terugging naar zijn bureau, om het een en ander kort te sluiten.
Daarna was het zeker meer dan 2 uur stil op het kanaal van Polizei Aachen.


Groet van Roberto.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 28 september 2009, 14:36:40
Niet te geloven man, dat dat zo moet gaan  :?
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: gerrit63 op 28 september 2009, 16:27:06
dus niet alleen in nederland zijn er problemen,maar ja de weg terug is niet meer mogelijk denk ik,het heeft te veel geld gekost.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 28 september 2009, 17:05:51
Even een rare gedachte: hoeveel agenten hebben we in Nederland (55.000, lees ik net) en hoeveel politievoertuigen? Stel dat je voor elke agent een nieuwe porto en voor elk voertuig (zeg 1 auto per 10 dienders gemiddeld, dus 5500 stuks) een nieuwe mobilofoon koopt... en voor elke 100 km2 (10x10km, da's dus een heeeeeel behoorlijke dekking, kost je 415 opstelpunten maximaal) een mast met relaisstation, waarvan je de boel per regio in diverity mode aanstuurt. Desnoods met de auto's als crossband relais voor de porto's...

Wat zou zoiets dan kosten? Ik denk niet dat je voor 3,5 miljoen klaar bent, maar het zou toch geen miljarden kosten, toch?

Hmmm... goede porto met accessoires, zeg 1000 euro (inclusief onderhoud, en zo). Goede mobilofoon idem. Mast heb ik geen idee van... maar alleen porto's en mobilofoons kom je op 55.000.000,- plus 5.500.000,- is rond de 60 miljoen.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 28 september 2009, 17:08:57
In Engeland doen ze dat al jaren zo, eigen crossband rep in de kofferbak. mannen spreken altijd met porto in de auto. En naar ik weet hebben die nu ook digitaal netwerk.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Dickiedick op 28 september 2009, 18:40:42
Citaat van: "elsinga"
Even een rare gedachte: hoeveel agenten hebben we in Nederland (55.000, lees ik net) en hoeveel politievoertuigen? Stel dat je voor elke agent een nieuwe porto en voor elk voertuig (zeg 1 auto per 10 dienders gemiddeld, dus 5500 stuks) een nieuwe mobilofoon koopt... en voor elke 100 km2 (10x10km, da's dus een heeeeeel behoorlijke dekking, kost je 415 opstelpunten maximaal) een mast met relaisstation, waarvan je de boel per regio in diverity mode aanstuurt. Desnoods met de auto's als crossband relais voor de porto's...

Wat zou zoiets dan kosten? Ik denk niet dat je voor 3,5 miljoen klaar bent, maar het zou toch geen miljarden kosten, toch?

Hmmm... goede porto met accessoires, zeg 1000 euro (inclusief onderhoud, en zo). Goede mobilofoon idem. Mast heb ik geen idee van... maar alleen porto's en mobilofoons kom je op 55.000.000,- plus 5.500.000,- is rond de 60 miljoen.

Jij vergeet de bestuurlijke tussenlagen die zo nodig moeten meebeslissen en waar mogelijk hun zakken vullen.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: sebastiaan op 28 september 2009, 18:51:11
Denk dat we er lang over kunnen praten wat het gaat kosten enz.
Maar gaat om onze veiligheid als we aan het werk zijn.

Dit heeft nu al zoveel geld gekost dat ze echt niet meer teruggaan naar het analoge tijdperk, ook al
ben ik als eindgebruiker hier wel een voorstander van, maar dat is mijn mening.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Michel-nl op 28 september 2009, 18:55:18
Terug naar analoog is inderdaad onmogelijk, al is het alleen maar om het feit dat men niet meer afluisterbaar is. Dat is ook de grootste drijfveer geweest van MbZ om dit systeem er door te drukken.
Ik denk alleen dat ze teveel naar dat doel gestreefd hebben en het bereik een beetje vergeten zijn.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: elsinga op 28 september 2009, 18:55:44
Citaat van: "Dickiedick"
Jij vergeet de bestuurlijke tussenlagen die zo nodig moeten meebeslissen en waar mogelijk hun zakken vullen.

Uiteraard. Ik ben namelijk *echte* zakelijke projecten gewend. ;)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: bubo bubo op 28 september 2009, 19:09:44
Onderstaand bericht stond op 28 september 2009 op de internetpagina van omroep Limburg:

Hulpdiensten redelijk tevreden over C2000
Brandweer, politie en de GGD in Zuid-Limburg zijn behoorlijk tevreden met het C2000-communicatiesysteem. Landelijk is er veel kritiek op het systeem. Het bleek te falen bij een aantal grote incidenten zoals de Schipholbrand, de ramp met het toestel van Turkish Airlines, het geweld in Hoek van Holland en de aanslag op Koninginnedag. Ook de hulpdiensten in Zuid-Limburg merken regelmatig dat C2000 niet overal goed bereik heeft.

Zo is het bijvoorbeeld rond Sittard-Geleen vaak een probleem om verbinding te krijgen. In dat gebied worden maatregelen genomen om het bereik te verbeteren.

Bron:
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_ ... age/1_1013 (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4151205/_rp_links4_hasclickpage/1_1013)

Bubo bubo
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: BlackBox op 28 september 2009, 19:15:35
Weinig nieuws gehoord in de uitzending, met uitzondering van de pizzakoerier  :)

Ervaringen van gebruikers lopen ook per regio uiteen, niet zo gek h, de techniek is ook niet de beperkende factor.

Ik zag hier ergens ook een vraag over de GPS, die zullen over het datakanaal gaan, waarvan er 1 tijdslot per site gebruikt wordt. Dit heeft dus geen enkele invloed op de tijdsloten beschikbaar voor spraakverkeer.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: PA2RA op 28 september 2009, 19:45:23
Citaat van: "Dickiedick"
Dat het al levens heeft gekost, geloof ik niet. De slachtoffers vielen door de vliegramp. Wat de verantwoording betreft ben ik het met je eens. Een aanfluiting, dat zwijgen van die Directeur-Generaal.

Volgens mij zijn er een paar brandweermannen in Drente omgekomen, mede door communicatieproblemen?

Rene PA2RA
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: PA2RA op 28 september 2009, 19:47:50
Citaat van: "elsinga"
Nee, hij kon niet goed liegen, je zag duidelijk dat zijn sluitspier strak aangetrokken stond... ;)

Men noemde bijvoorbeeld Thialf. Nu weet ik dat tijdens grote evenementen daar altijd een hoop medewerkers rondlopen met portofoons. Eigen relaiszender, meerdere kanalen, u roept en FE Geluid draait. Ook de politie krijgt een stapeltje porto's. Zelfde bij de stadions van SC Heerenveen en SC Cambuur. Dus als C2000 het daar niet goed doet, dan nog is er goede communicatie mogelijk. Maar dat vertelt Zembla er net even niet bij...

FE Geluid... zorgden die ook niet voor het trunkingnetwerk tijdens de afgelopen Hellendoorn rally? Ook zeer veel communicatieproblemen. Ik heb de hele dag meegeluisterd, ongelofelijk veel problemen...

Rene PA2RA
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: PA2RA op 28 september 2009, 19:50:21
Citaat van: "elsinga"
Dat komt omdat de klagers niet de beslissers zijn. vtsPN is ook afhankelijk van geld voor uitbreiding, 3.5 miljoen op jaarbasis begreep ik. En vtsPN mag het kopieerapparaat niet aanzetten om daar 35 miljoen van te maken.  :)

vtsPN = veroordeeld tot samenwerking Politie Nederland :-)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: m-a-r-c-e-l op 28 september 2009, 20:27:18
Citaat van: "gerrit63"
Ik vraag me nu af hoe het in belgie gaat met het astrid netwerk,hebben deze ook de nederlandse problemen?
of is dat systeem beter?

Ik heb begrepen dat ze in Belgie inmiddels gaan overstappen op kabel, klein nadeel is dat de auto's achterin zijn aangepast en geen arrestanten meer mee kunnen nemen. :|
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: gerrit63 op 28 september 2009, 20:58:02
dat zie je niet goed marcel,de arrestanten worden op het dak vervoerd,dus geen probleem met die kabel  :)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Hunter op 29 september 2009, 15:55:51
Citaat van: "BlackBox"
Ik zag hier ergens ook een vraag over de GPS, die zullen over het datakanaal gaan, waarvan er 1 tijdslot per site gebruikt wordt.
Dit heeft dus geen enkele invloed op de tijdsloten beschikbaar voor spraakverkeer.

Beslist niet mee eens. Wat denk je dat er gebeurt op het moment dat iemand de spreeksleutel indrukt? Dan wordt er eerst met het netwerk gecommuniceerd via het datakanaal, er zal authorisatie plaatsvinden, gesprekskanaal toewijzen, etc. Wat denk je dat er gebeurt op het moment dat er tig apparaten het controlekanaal bezet houden? Waarom denk je dat het tijdens de jaarwisseling zelfs lastig is om te SMS'en, als dat "slechts" via de controlekanalen gaat? Als een controlekanaal overbelast is, dan ligt een site volledig lam. Als 'slechts' de gesprekswegen vol zitten, dan kan er in principe nog wel dataverkeer plaatsvinden...
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: jeffrey1200 op 29 september 2009, 21:39:39
GPS zal nog meer batterij gaan vreten. Ik heb eens zitten lezen, maar kan er niet uit opmaken dat het via C2000 apparatuur gaat. Ik wil niet zeggen dat een overload op een ander netwerk niet anders zal, maar als ze met andere apparatuur gaan werken dan C2000 kan GPS effici nter (om de 30 seconden) worden uitgezonden dan per ingedrukte spreeksleutel. Je moet wel even denken dat GPS data een stuk minder bitjes in gebruik neemt dan spraak (evt. kleinste GPS format en compressie) en het aantal agenten op een bepaalde mast een stuk minder zullen zijn dan tijdens de jaarwisseling. Ik heb even naar het tetra protocol (als referentie naar een digitaal systeem wat op C2000 lijkt) gekeken en als je dit leest denk ik ook eerder dat batterij gebruik de meeste zorg is:

"Multi-slot packet data also increases terminal power consumption. The battery life of a handheld four-slot
packet data terminal operation time is dramatically reduced. This may not be an issue for vehicle-mounted
mobile terminals, but the extra investment required for a four-slot implementation could still outweigh any
improvements in the data service."

Single slot packet neemt natuurlijk minder verbruik aan batterij, maar het ging er even om dat het bij multi slot er bij wordt gezegd en dat het niet veel anders is dan bij het C2000 netwerk.

Ik ben het daarom ook niet helemaal met Blackbox eens en denk ik dat het minimaal invloed heeft (dat er genoeg spraakkanalen overblijven als buffer). En ja dan heb ik het over de 'normale' capaciteit antenne's die deze bandbreedte aan kunnen, al weet ik zelf niet wat een 'kleine' waarde is en 'normale' waarde. Ik denk dat Peter wel het beste weet hoeveel gesprekskanalen er op n GSM antenne kunnen.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: Hunter op 30 september 2009, 06:04:31
Citaat van: "jeffrey1200"
Ik denk dat Peter wel het beste weet hoeveel gesprekskanalen er op n GSM antenne kunnen.

Dat is moeilijk te zeggen, dat hangt af van het aantal kanalen. Bij GSM kunnen er per kanaal 8 gesprekswegen gebruikt worden en bij TETRA zijn dat er 'maar' 4. Dus als een mast 4 kanalen heeft dan zijn dat bij GSM 31 gesprekswegen (+1 controlekanaal) en bij TETRA 15 (+1 controlekanaal). Wat het maximum is weet ik niet zo 1,2,3, maar voor zover ik weet wordt beschikken weinig C2000 masten over maximale capaciteit. Je kunt ook niet zomaar willekeurig met extra capaciteit gaan strooien, net als Zwarte Pieten met pepernoten. Een en ander hangt af van de beschikbare frequenties en de verdeling ervan. Er moet een zekere afstand zitten tussen het hergebruik van frequenties, anders ontstaat er logischerwijs interferentie, een portofoon hoort dan 2 masten tegelijk, of andersom, het signaal van een portofoon wordt weggedrukt door een verdere, doch sterkere signaal van een mobilofoon.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: kevin27 op 30 september 2009, 10:35:48
UTRECHT - De hulpdiensten in Utrecht werken al zeker een half jaar met analoge portofoons, omdat ze C2000 niet vertrouwen.

Directeur Wink van de Veiligheidsregio Utrecht durft niet blind op het communicatiesysteem te vertrouwen, liet hij weten tijdens een rampenoefening bij chemisch bedrijf BASF in De Meern.

Op plaatsen waar C2000 onbetrouwbaar is worden nu de oude portofoons gebruikt. In onder meer stadion Galgenwaard en het Universitair Medisch Centrum heeft C2000 geen dekking.

Er is momenteel veel discussie over C2000 omdat het op belangrijke momenten vaak niet goed blijkt te werken.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/218470 (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/218470)
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: BlackBox op 1 oktober 2009, 20:54:35
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "BlackBox"
Ik zag hier ergens ook een vraag over de GPS, die zullen over het datakanaal gaan, waarvan er 1 tijdslot per site gebruikt wordt.
Dit heeft dus geen enkele invloed op de tijdsloten beschikbaar voor spraakverkeer.

Beslist niet mee eens. Wat denk je dat er gebeurt op het moment dat iemand de spreeksleutel indrukt? Dan wordt er eerst met het netwerk gecommuniceerd via het datakanaal, er zal authorisatie plaatsvinden, gesprekskanaal toewijzen, etc. Wat denk je dat er gebeurt op het moment dat er tig apparaten het controlekanaal bezet houden? Waarom denk je dat het tijdens de jaarwisseling zelfs lastig is om te SMS'en, als dat "slechts" via de controlekanalen gaat? Als een controlekanaal overbelast is, dan ligt een site volledig lam. Als 'slechts' de gesprekswegen vol zitten, dan kan er in principe nog wel dataverkeer plaatsvinden...

Peter, maak svp even onderscheid tussen CC en datakanaal. Sms loopt over datakanaal.
Authorisatie heeft al plaatsgevonden bij initieel contact met netwerk, bij gesprekaanvraag wijst CC de freq en tijdslot toe. Gescheiden van elkaar dus.
Titel: Re: C2000 problematiek in Zembla
Bericht door: schranze op 2 oktober 2009, 19:40:05
deze sta er nog niet op denk ik

http://player.omroep.nl/?aflID=10134472 (http://player.omroep.nl/?aflID=10134472)