Auteur Topic: Fallback mob/poto bij storing C2000  (gelezen 2198 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marc-rdam

• Beginnend Lid
  • **
Fallback mob/poto bij storing C2000
« Gepost op: 8 januari 2025, 07:42:23 »
In onderstaan artikel wordt gesproken over het terugvallen op mobilofoons en portofoons ten tijde van de C2000 storing rond de jaarwisseling. Ik weet dat de brandweer in de meeste voertuigen nog mob's hebben en dat er op kazernes nog porto's rondzwerven maar hoe zit dat bij de ambu en politie?  Op welke systemen vallen hun terug?  Ik zie in de moderne politieauto 1 mob zitten en in een ambu zie ik ook geen 2e mob of zie ik ambu medewerkers ineens met een afwijkende porto rondlopen.

https://www.security.nl/posting/871369/Minister%3A+oorzaak+laatste+C2000-storing+moet+voor+NAVO-top+zijn+verholpen

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Fallback mob/poto bij storing C2000
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2025, 07:49:11 »
Ik weet dat de brandweer in de meeste voertuigen nog mob's hebben en dat er op kazernes nog porto's rondzwerven

En over wat voor mobilofoons en portofoons heb je het dan?
Bijna overal is het C2000 en is er van analoge apparatuur niks meer te bekennen.
Het enige wat overblijft zijn de objectportofoons van de brandweer.

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2025, 09:30:25 »
Dat staat toch vrij duidelijk in het artikel beschreven.

Citaat
"Een deel van de meldkamers moest hierdoor overschakelen naar mobilofoon- en portofoonsets om te kunnen blijven communiceren met de hulpverleners op straat. De noodknop van politiemensen functioneerde weliswaar, maar bij het indrukken van de noodknop moet een spraakverbinding tussen de betrokken politie op straat tot stand worden gebracht met de meldkamer. Door de storing in het radiobediensysteem was juist die spraakverbinding niet mogelijk", laat Van Weel weten.

De minister merkt op dat bij het gebruik van de mobilofoon het noodsignaal alleen duidelijk hoorbaar is in de betreffende gespreksgroep. "Kort gezegd: door de storing kwamen bij het indrukken van de noodknop spraakverbindingen niet goed of vertraagd tot stand via eOCS, maar wel nog via de - ook in de meldkamers aanwezige - mobilofoons en portofoons."

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2025, 10:48:18 »
Het probleem deed zich voor in het meldkamer systeem. De centralist heeft een beeldscherm waar veel info zoals statusmeldingen op binnen komen. Omdat ze geen (goede) spraak verbindingen tot stand kregen met de apparatuur van het meldkamer systeem hebben de centraliseren dus C2000 portofoons en losse mobi's die snel bij elkaar ge-MacGuyverd zijn moeten gebruiken om met de mensen in het veld te kunnen communiceren.
Het netwerk lag er dus niet uit maar het meldkamer systeem. En correct me if I am wrong de noodknop werkte wel maar alleen binnen de eigen gespreksgroep, normaal moet (via het meldkamer systeem) bij bediening van de noodknop die porto 30 seconden lang prioriteit krijgen binnen de gebruikers groep.
Stel je zit op de camping van Pinkpop en iemand stoot de porto die van de GHOR is en op een incident groep staat van tafel en bij het opvangen druk je onbedoeld de noodknop in dan druk je dus de CPA en alle ambulances uit andere gespreksgroepen weg. En zou voorgaande niet puur hypothetisch zijn dan zouden ze daar niet blij mee zijn.  ::)

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2025, 12:44:30 »
Ik vind onderstaande reactie duidelijk en veelzeggend, iemand "uit het veld" legt nu eindelijk eens duidelijk uit hoe het werkelijk zit:

Ik ben een gebruiker van c2000. Ik moest ook 2x lezen.

Maar het was als volgt:
Op straat heeft de politie C2000 portofoons en mobilofoons (in de auto) in gebruik. En als backup een app op de diensttelefoon genaamd Grouptalk.

De centralist in het Operationeel Centrum (OC, vroeger meldkamer genaamd) gebruiken meldtafels met ingebouwde apparatuur en eOcs. Een systeem tussen de meldkamer tafels en C2000 netwerk.

eOcs haperde en weigerde. De meldkamer kon niet meer terugpraten naar C2000 (lees: de agenten op straat) via eOcs. Zij konden wel uitwijken naar portofoons en mobilofoons zoals die ook in elk politiebureau staan en dagelijks gebruikt worden. Maar dan missen ze de functionaliteit van eOcs zoals vastleggen van meldingen (bij binnenkomst) en gespreksverslagen over wie wat deed tijdens afhandeling van de melding.

Voorbeeld:
Iemand belt 112. De telefoniste maakt een record aan met gegevens van melder, aard van de melding, locatie incident etc.
Dit record komt in een wachtrij. Een centralist die de uitgifte doet pakt die melding op en geeft deze uit aan één of meer eenheden/voertuigen. Hij legt vast wie dat is een hoe laat etc.
Bij elk contact over en weer wordt informatie die gesproken wordt vastgelegd bij de melding, het logboek.
Als een agent op zijn portofoon een knop indrukt omdat hij iets wil vragen of zeggen (aanvraag gespreksverzoek) komt die aanvraag in een wachtrij. Een centralist die dat verzoek in behandeling neemt krijgt dan gelijk de melding van die agent op zijn scherm. De centralist ziet wat de melding is, wat er al gesproken/gemeld is. En gaat vanaf daar verder. Als dat niet geautomatiseerd kan moet dat allemaal met de hand. Als de meldkamer apparatuur de spraakverbinding niet opbouwt met de agent op straat kan de centralist niet praten. Zijn desk werkt niet.

Maar de centralist kan wel een portofoon gebruiken, net als agenten onderling doen en deden. Maar dan zonder de voordelen van het geautomatiseerde deel.

Dan de Grouptalk app.... dat is leuk bedacht achter een bureau door iemand die nooit "met zijn poten in de klei heeft gestaan". Ja je kunt zonder portofoon communiceren. Push to talk, op een touchscreen telefoon. A) onhandig, B) het vreet accucapaciteit. En zoals tegenwoordig gebruikelijk kun je de accu van je telefoon niet wisselen als die leeg is. Maar zelfs als dat gekund had: er zijn geen accu's voor. En met oud en nieuw moesten agenten verplicht headsets met gehoorbescherming dragen. Om beschermd te zijn tegen zwaar vuurwerk. En mobiele telefoons hebben geen koptelefoon aansluiting, dus de headsets van agenten werk(t)en niet op de telefoons. Dus kon er op straat nauwelijk verstaan worden wat er werd gezegd door de andere partij.

Ik zeg:
Minister ga naar België. Daar werkt C2000 al jaren onder de naam Astrid. Het beheer is in handen van een bedrijf dat eigendom is van de overheid. Maar niet gerund wordt door ambtenaren.

Ik voorspel de minister alvast: de problemen van C2000 bestaan al 24 jaar. Die gaan niet in 5-6 maanden opgelost worden.

In de laatste portofoonupdate medio 2024 hebben ze het zendvermogen van de portofoons opgeschroefd. Dom.
Want het probleem van de portofoons is voornamelijk het ontvangen de signalen van de zendmasten niet. Dat heeft niks met zendvermogen van de portofoons te maken. En als het al ergens goed voor was: het heeft gelijk een nieuw probleem geschapen: als een portofoon in de auto wordt gebruikt gaan de beeldschermen op zwart.

Wat zegt men dan:
Je moet IN de auto de MOBILOFOON gebruiken en niet de PORTOFOON. Maar in de auto heb je vaker contact met collega's als je onderweg bent naar een melding, of met collega's op je eigen bureau die iets te melden hebben of iets weten over de melding omdat ze daar wellicht eerder eens waren, dan dat je communiceert met de centralist. Dat is voornamelijk bij de uitgifte van de melding. De eindrapportage door de agent na afloop van een melding wordt via een toetsenbord gedaan door de bemanning van de auto.

Die moeten dus 75% van de tijd WEL van de portofoon gebruik maken onderweg naar een melding.

Conclusie:
Het verbindingsprobleem is niet opgelost met de update, er is NOG een probleem bijgekomen.

Prutswerk van ambtenaren op een ministerie en van managers die voor korte termijn oplossingen gaan. Zonder de praktijk te kennen.

En over een paar jaar loopt een groot deel van de agenten met klachten door de 2 portofoons die op gezichtshoogte aan hun veiligheidsvest hangen. Portofoons Die ook zenden zonder dat de agent deze bedient. Want de portofoons communiceren met datasignalen met het c2000 netwerk en wisselen data uit bij contact leggen met elke zendmast. Dus tijdens een rit zeer regelmatig.

Het ergste is nog dat niemand transparant was dat hij zendvermogen werd opgeschroefd. Als dat veilig kon waarom werkten de portofoons niet standaard op dat vermogen?
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2025, 13:23:33 »
Ik vind onderstaande reactie duidelijk en veelzeggend, iemand "uit het veld" legt nu eindelijk eens duidelijk uit hoe het werkelijk zit:

Dit geeft inderdaad een hoop duidelijkheid.
Onze overheid is een ster in het oplossen van gevolgen en vergeet daarbij de oorzaak.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2025, 13:57:52 »
En over een paar jaar loopt een groot deel van de agenten met klachten door de 2 portofoons die op gezichtshoogte aan hun veiligheidsvest hangen. Portofoons Die ook zenden zonder dat de agent deze bedient. Want de portofoons communiceren met datasignalen met het c2000 netwerk en wisselen data uit bij contact leggen met elke zendmast. Dus tijdens een rit zeer regelmatig.

Het ergste is nog dat niemand transparant was dat hij zendvermogen werd opgeschroefd. Als dat veilig kon waarom werkten de portofoons niet standaard op dat vermogen?[/i]

Even een zijsprong: Ik ben geen wappie hoor en draag ook geen aluminiumhoedjes of zo. Maar ik vraag mij oprecht af of er wel eens nagedacht wordt over de hoeveelheid elektromagnetische straling waar hulpveleners aan blootgesteld worden? En of dat tot (aantoonbare) gezondheidsschade zou kunnen leiden?

In mijn werkbusjes zit een C2000 mobilofoon en 2x C2000 portofoons. Dan hebben we een werktelefoon. Elke collega heeft ook nog zijn eigen telefoon bij zich. We hebben tenminste 2 apparaten bij ons die voordurend via 4G/5G communiceren. Een MDT en voertuigvolgsysteem die volgens mij nog op het Entropia 424 Mhz netwerk werken. Dat zijn tenminste al 9 apparaten die voortdurend straling uitzenden in een vrij beperkte ruimte.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2025, 14:52:31 »
Bij ons werd gewerkt met zogenaamde "treintjes" met oud en nieuw, voorop politie, er achter brandweer en daarachter de gemeentelijke vuilopruiming.
Die gebruikten oude analoge porto's op de 456.7300 mhz en werkten totaal niet met c2000 behalve de aansturing. Dat was dus alleen voor kerstboom en container fikkies en niet voor prio 1 meldingen.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2025, 17:28:50 »
Stel je zit op de camping van Pinkpop en iemand stoot de porto die van de GHOR is en op een incident groep staat van tafel en bij het opvangen druk je onbedoeld de noodknop in dan druk je dus de CPA en alle ambulances uit andere gespreksgroepen weg. En zou voorgaande niet puur hypothetisch zijn dan zouden ze daar niet blij mee zijn.  ::)

Nou als dat zo is, dan is de noodknop niet goed geprogrammeerd. Die moet je echt wat langer indrukken juist om dit soort situaties te voorkomen. Ik merk alweer dat er veel aannames worden gedaan waar weinig van klopt. Ik werk zelf niet met C2000 maar wel bijna dagelijks met TETRA portofoons.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2025, 17:34:02 »
In de laatste portofoonupdate medio 2024 hebben ze het zendvermogen van de portofoons opgeschroefd. Dom.
Want het probleem van de portofoons is voornamelijk het ontvangen de signalen van de zendmasten niet. Dat heeft niks met zendvermogen van de portofoons te maken. En als het al ergens goed voor was: het heeft gelijk een nieuw probleem geschapen: als een portofoon in de auto wordt gebruikt gaan de beeldschermen op zwart.

Nu ben ik recent toch echt op TETRA training geweest in het buitenland en het opschroeven van het vermogen van een portofoon omdat de 'link' niet in balans zou zijn dat is de volstrekt omgekeerde wereld. De portofoons hebben een bepaald x vermogen en daar hoor je in de basis van af te blijven. Niet alleen in de basis, maar als er problemen zijn dan is de UE (user equipment) niet de plek om aan te gaan sleutelen.

Los daarvan lees ik weer veel oude koeien over C2000 die al jaren zouden lopen, klopt, maar het probleem rond de jaarwisseling ging over eOCS, de radiobediening. Daarmee kon C2000 niet goed bediend worden en dat staat toch echt los van het C2000 als radionetwerk. eOCS maakt geen radio, dat is slechts de bediening. Daarom moesten inderdaad mobilofoons, portofoons en dergelijken uit de kast worden getrokken. McGyveren is echt heel erg gechargeerd, maar dat riep iemand anders...

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2025, 19:05:56 »
Citaat
Nou als dat zo is, dan is de noodknop niet goed geprogrammeerd. Die moet je echt wat langer indrukken juist om dit soort situaties te voorkomen.

Het waren nog de Motorola MTP 7000 die hadden de oranje knop boven in het midden tussen de antenne en de draaiknop en als ik even reken dan moet dat meer dan 15 jaar terug zijn.
Gezien we per camping maar één C2000 porto hadden en één analoge "security" porto was het gebruikelijk om die dingen op de tafel te zetten zodat niet iemand met beide porto's van de post af liep.
De porto tuimelde voorover en iemand met een goed reactievermogen heeft deze mid air gesnapt en daarbij had deze dus onvoorzien de noodknop te pakken. De campings onderling was een incident groep stond ook in het scherm "INCIDENT 1" mede omdat we een zwevende ambu verpleegkundige hadden die tussen de campings pendelde en dat we buiten de incident groep gingen was wel duidelijk want er werd gevraagd wie gedrukt had en wat er aan de hand was door iemand die niet tot de RodeKruis ploeg behoorde en de ambu pleeg tevens inzet coördinator kwam nog even zijn ongenoegen uiten dat we deze porto gevangen hebben en niet gewoon op de grond hebben laten vallen.
In plaast van te suggereren dat mensen aannames maken, zou je kunnen stellen dat iemand iets verkeerd begrepen heeft, en als je me dan ook nog wil uitleggen hoe het wel zit ben ik je ook nog dankbaar ook.

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2025, 19:32:32 »
Het waren nog de Motorola MTP 700 die hadden de oranje knop boven in het midden tussen de antenne en de draaiknop en als ik even reken dan moet dat meer dan 15 jaar terug zijn.

Wanneer de portofoon goed geprogrammeerd was, dan zat er een vertraging in van minimaal 1,5 seconde.
Je moet de knop dan dus minstens 1,5 seconde ingedrukt houden.
De portofoons zijn (dacht ik) geleverd tot ongeveer 2012.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2025, 19:58:19 »

Leuk weetje, maar jou kennende weet je dat waarschijnlijk ook wel :)
Bij bepaalde portofoons kun je ook een noodsignaal geven als deze uit staat. Hij schakelt dan in en geeft, als hij verbinding heeft, alsnog het noodsignaal. De vraag is waarom een portofoon uit zal staan onder normale omstandigheden, maar je hoeft je in elk geval geen zorgen te maken over het eerst inschakelen van de portofoon ;)

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2025, 20:13:51 »
Leuk weetje, maar jou kennende weet je dat waarschijnlijk ook wel :)

[OffTopic]
Het is voor mij ook lang geleden, ik zit sinds medio 2012 thuis, maar ik snap niet dat ik vroeger nog tijd had om te werken  ;D

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2025, 22:25:56 »
Citaat
Wanneer de portofoon goed geprogrammeerd was, dan zat er een vertraging in van minimaal 1,5 seconde.

2012 zou heel goed kunnen.
De porto tuimelde voorover dus antenne naar beneden van de tafel, die er naast zat greep naar de porto.
Ik kan me vergissen maar als je naar iets grijpt dat beweegt dan sprijt je, je vingers dat verklaart de ongelukkige plaatsing van de vingers en gezien het valt zet je meer kracht op die vingers.
En als je een porto vangt van de tafel, midden in de nacht als het rustig is op de EHBO post van de festival camping dan is iedereen relaxed en houd die gene die de porto gevangen heeft even triomfantelijk in de lucht.
Dus ik denk dat die vinger nog wel langer  op die knop gezeten heeft als 2 seconden.
De preek die we kregen die was ook zeer zeker langer dan 30 seconden.