Auteur Topic: Waarom is OpenScanner topic gesloten  (gelezen 966 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Paulvanuf

• Beginnend Lid
  • **
Waarom is OpenScanner topic gesloten
« Gepost op: 15 oktober 2024, 10:26:02 »
Ik las de formulering, maar kan er niet uit lezen waarom er is besloten om genoemde regels toe te passen.
Ik heb de notificatie nog en zie daarin alleen een verwijzing naar een bestand dat elders te downloaden valt.
Andere posts heb ik niet. Is daarin iets gebeurd misschien?
Let wel ik wil geen discussie. Alleen een antwoord op mn vraag om het te snappen.
Mag ook via PB als dat beter is.
Groeten,
Paul

Offline 7243

• Gevorderd Lid
Re: Waarom is OpenScanner topic gesloten
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2024, 12:04:13 »
Vond het ook een beetje vreemd, maar ik denk de mogelijkheid om te decoderen?

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
  • Scanofiel op leeftijd.
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2024, 18:02:03 »
Er werd verwezen naar bepaalde software waarmee een scanner kan worden gemodificeerd,hoewel je zoiets op eigen risico is, en op zich ook niet strafbaar is ( ook al vervalt je garantie ) worden in die software wel mogelijk bepaalde patenten en licenties geschonden en kan in theorie het forum daarvoor verantwoordelijk worden gesteld.

* Ik wil niet voor moderator spelen maar ik snap de actie van de moderator/admin.
2X AOR AR-DV1,Icom IC-R20, Icom IC-R6,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2024, 18:08:40 »
Helemaal juist Nick.
De mensen van het forum hebben geen enkele zin in het voeren van een juridische strijd.
Bepaalde zaken zijn nou eenmaal niet toegestaan en daar willen wij geen platform voor zijn.

Datzelfde geldt voor de tekstberichten op NAT3 van KPN, 172.4500 MHz.
Als we dat gaan bespreken zoals we dat met P2000 doen dan hebben we al heel snel een brief van een advocaat van KPN in de mail.
P2000 mag eigenlijk ook niet maar dat wordt gedoogd.

Hier had ik misschien wat eerder en duidelijk op moeten reageren.
En misschien ook niet direct verwijzen naar de forumregels waarin staat geschreven dat de moderators geen verantwoording hoeven af te leggen en berichten dor ons verwijdert kunnen worden.
Soms is enige uitleg beter op zijn plaats.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
  • Scanofiel op leeftijd.
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2024, 18:26:58 »
Of er wel of niet gereageerd moet worden / uitgelegd worden is aan jullie, het roept vaak ook weer op tot discussie. In princiepe maakt P-2000 gebruik van een eigen protocol, net als DMR/NXDN enz en lijkt me dat niet strafbaar. Het wordt wel strafbaar als er een coderingslaag overheen gezet wordt en er wordt software aangeboden om die codering te omzeilen. Iedereen mag naar C-2000 luisteren ( al is dat misschien erg irritant qua geluid) Alleen software ontwikkelen om die versleuteling te doorbreken,verspreiding daarvan of verwijzing naar via welke manier dan ook, is verboden. ( in theorie want c-2000 decoderen lijkt me zo goed als onmogelijk )
2X AOR AR-DV1,Icom IC-R20, Icom IC-R6,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2024, 20:11:00 »
In princiepe maakt P-2000 gebruik van een eigen protocol, net als DMR/NXDN enz en lijkt me dat niet strafbaar.

Artikel 441 Wetboek van Strafrecht:
Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Je mag communicatie ontvangen, maar niet openbaar maken. Zonder encryptie dus, anders komt er een extra strafbaar feit bij. Elke P2000-monitor is strafbaar, maar er wordt niet gehandhaafd.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
  • Scanofiel op leeftijd.
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2024, 20:53:23 »
Met dat artikel zat ik ook in mijn maag ( ik kende het )dus ik wist dat die ging komen maar dan zouden de Zello kanalen en online scanner en luchtvaart en marifoon kanalen op sites ook niet mogen. Ik bedoelde dus meer wat ik als individu mag... De strekking van het artikel is heel wijd. Stel dat ik een scanner aan heb maar zo hard dat men het buiten kan horen, overtreed ik dat artikel dan ?
In Nederland mag een scanner, in Belgie is ie verboden, in Frankrijk mag je bepaalde frequentie gebieden niet ontvangen die in Nederland weer wel mogen. We gaan nu aardig offtopic natuurlijk....

Offline Paulvanuf

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2024, 08:29:49 »
Interessante bijdragen. Deze newbie in de scanner en sdr wereld is dankbaar.
Wat mij betreft zou een pinned topic of i.d. met dit soort informatie welkom zijn.
Zo wist ik ook niet van de verschillende wetgeving in de landen om ons heen.
Zat ik toch lekker - maar risicovol blijkt nu - ‘om me heen te luisteren’ in België en misschien in Frankrijk…
Pfff
Groet,
Paul

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2024, 12:18:46 »
P2000 mag eigenlijk ook niet maar dat wordt gedoogd.

Komt dat wellicht om dat sommige meldkamers er ook gebruik van maken? Ik heb weleens foto's voorbij zien komen waarop toch duidelijk "onze" P2000 monitor zichtbaar was op een van de schermen in een meldkamer.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2024, 13:33:31 »
Meldkamers mogen dit vanzelfsprekend wel. Ze monitoren daarmee hun eigen berichten.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2024, 14:22:45 »
Meldkamers mogen dit vanzelfsprekend wel. Ze monitoren daarmee hun eigen berichten.

En daarbij maken ze dankbaar gebruik van p2kflex.nl. Dus wellicht dat het daarom gedoogd wordt?
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600