Auteur Topic: Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen  (gelezen 14621 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.



Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 196
Re: Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2021, 09:48:18 »
@Johan Beck,

Ik heb zelf deze rij aan oa oude Storno kanalen, maar wat zou dan de frequentie van kanaal 47 moeten zijn?

41 7A   159,9300      Simplex   Strono 1  Rotterdam
42 7B   160,5100      Simplex   Strono 2 Rotterdam
43 7C   160,2300      Simplex   Strono 3 Rotterdam
44 7D   160,3300      Simplex   Strono 4 Rotterdam
45 7E   160,4300      Simplex   Strono 5 Rotterdam
46   164,9300      Simplex   DGSM ?? Rotterdam
57      169,83000   Simplex   RPA gevaarlijke stoffen
??      169,84375   Simplex   RPA kanaal oost
??      169,85000   Simplex   RPA werkkanaal
56      169,85625   Simplex   RPA kanaal west
??      169,95620   Simplex   RPA
58      164,63000   Simplex   RPA Calamiteiten

Gr
Harold
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 22489
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2021, 10:06:23 »
Ik zou zeggen, zoek eens in mijn database op het woord Storno.
En alles van DGSM en RPA kan je verwijderen.

En daar heb ik je trouwens eerder nog op geantwoord.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=9769.msg264827#msg264827

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 704

Offline Hertzjager

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2022, 18:29:32 »
Interessante info waarmee ik eens naar de omgeving van een sluizencomplex ben geweest .
Met mijn Uniden UBC-125XLT kon in inderdaad het plaatselijke binnenscheepvaartverkeer op die manier volgen. Dit vond ik boeiend. Je hoort instructies e.d. die totaal onbekend zijn terwijl je anders (ongeduldig) voor een gesloten brug staat te wachten omdat men een schip aan het versassen is.

Als newbie heb ik wel een technisch vraagje hierbij.
Je hebt dus één bepaald marinekanaal dat specifiek is voor een bepaald sluizencomplex.
In een andere lijst vond ik echter voor datzelfde complex 2 frequenties (Rx & Tx).
Mijn eerste vraag is dan ook waarom slechts 1 kanaalnummer, maar wel 2 frequenties voor dezelfde communicatie?
Omdat een marinekanaal altijd in duplex werkt?

Ik heb enkel Rx-frequentie gescand. En toch kon ik zowel de schipper als de sluiswachter horen. Dus die Rx-frequentie alleen al werkt blijkbaar in duplex.
Dan luidt mijn tweede vraag: waarom vermeldt men dan 2 frequenties terwijl er 1 blijkbaar volstaat?

Alvast dank voor de info.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 22489
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2022, 19:00:08 »
De RX frequentie is van het walstation, de TX frequentie van het schip.
Omdat walstations het kanaal vaak op relais hebben staan ontvang je op de RX frequentie ook de frequentie waar het schip op uitzend.
Echter niet bij alle sluizen, bruggen en jachthavens (kanaal 31) staat het duplexkanaal op relais waardoor je op de wal frequentie het schip niet zal horen.
Om het schip wel te kunnen horen dien je dus ook de TX te programmeren.
In de Rotterdamse haven zit havensleepvaartbedrijf Smit en die heeft ook een duplexkanaal maar die staat niet op relais.
Ook hier dien je dus de RX en TX uit te luisteren om alles te kunnen horen.
En ik geloof dat bij havensleepvaartbedrijf Iskes in IJmuiden dit ook het geval was.
Sterker nog, die gebruiken de RX en TX andersom.
Dus RX voor de wal en TX voor het schip.

Offline Hertzjager

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Kaarten van Bruggen, sluizen en vaarwegen
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2022, 09:14:54 »
Bedankt voor uw snelle informatieve reactie.
Het is blijkbaar nóg complexer dan ik dacht.