Auteur Topic: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?  (gelezen 11700 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Gepost op: 2 juli 2020, 18:41:34 »
Sinds gister heb ik een Unided 125 XLT en had deze overgenomen van iemand uit Amersfoort. Toen ik er nog weinig van snapte, pikte ik een signaal op die vrij duidelijk te verstaan was. Ik denk ergens in de 400.xxx. Dit was denk ik een bank scan (niet de zoekfunctie). Zou dit toevallig zijn, of zal dat een frequentie zijn die groot bereik heeft?

Intussen heb ik de frequenties van de vorige eigenaar verwijderd, maar kom erachter dat je niet zomaar signalen oppikt. Dat kost de nodige tijd en moeite. Ik vroeg mij af of er misschien frequenties  bekend zijn, die landelijk goed te bereiken zijn. Bijvoorbeeld KNMI weerberichten. Ik heb wel de PDF en website gevonden waarop heel veel frequenties staan beschreven per locatie.

Wel grappig, via de zoekfunctie pikte ik een signaal op, waar nu al meer dan een uur gecommuniceerd wordt via een walkie-talkie. Inmiddels zijn ze gestopt. Jammer dat ik het geluid niet harder heb gezet, maar het is voor gebruik prima te verstaan. Dit is met de standaard antenne, maar ik heb een Diamond RH 795 besteld.


Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2020, 18:56:26 »
Ah kinders met een porto, hoor ze hier ook regelmatig en een praat dat sommigen hebben..Totaal niet in de gaten dat er meegeluisterd kan worden.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2020, 19:18:17 »
Ah kinders met een porto, hoor ze hier ook regelmatig en een praat dat sommigen hebben..Totaal niet in de gaten dat er meegeluisterd kan worden.

Dat is ook het eerste dat ik echt op weet te vangen, verder nog niets eigenlijk. Los van m'n voorbeeld, maar dat ging snel en ken de frequentie niet meer. (toen snapte ik nog niets van de scanner)

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2020, 19:30:16 »
Wat wil je ermee beluisteren lucht vaart of scheepvaart of wat anders en frequenties zijn afhankelijk van o.a de afstand waar je woont of bent de hoogte de weersomstandigheden en  wel of geen hoge gebouwen  ende sterkte  vd  frequenties volgens mij  ,maar dat weet ik niet  zeker

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2020, 20:06:50 »
Wat wil je ermee beluisteren lucht vaart of scheepvaart of wat anders en frequenties zijn afhankelijk van o.a de afstand waar je woont of bent de hoogte de weersomstandigheden en  wel of geen hoge gebouwen  ende sterkte  vd  frequenties volgens mij  ,maar dat weet ik niet  zeker

Scheepvaart en luchtvaart. Maar andere mogen ook. M'n vraag is meer algemeen bedoeld. Het viel mij op dat ik direct signaal opving (goed verstaanbaar) via de frequentie die iemand in Amersfoort blijkbaar ook kon antvangen. Ik vroeg mij af of bepaald frequenties (banden) landelijk of regionaal goed te ontvangen zijn. Dan kan ik daar wat meer gaan zoeken. :)

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2020, 20:11:01 »
Hangt vd omgeving  af waar je woont  en de ene fee is regio  gebonden bv portofoon zwembad  en de andere frequentie is landelijk  zoals verkeersregelaars porto foon

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2020, 20:17:39 »
kijk ook even in de frequentiedatabase, zag aan je Youtube dat je in Kampen zit, daar kun je de gemeentewerken ook ontvangen, hoor de vuilnismannen regelmatig in de omgeving.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2020, 20:53:09 »
Voor de duidelijkheid, Sander bedoelt : http://frequentiedatabase.nl

Altijd up to date gehouden door Johan.
Never grow up ‼️

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2020, 22:24:19 »
kijk ook even in de frequentiedatabase, zag aan je Youtube dat je in Kampen zit, daar kun je de gemeentewerken ook ontvangen, hoor de vuilnismannen regelmatig in de omgeving.

Voor de duidelijkheid, Sander bedoelt : http://frequentiedatabase.nl

Altijd up to date gehouden door Johan.

Bedankt! Ik heb er meerdere in m'n scanner geplaatst. Ben nog wel benieuwd wat iemand in Amersfoort in kan hebben gestelt als frequentie, dat hier ook blijkbaar te ontvangen is. Misschien was het toeval, dat de frequentie overeenkomt. Daarna heb ik niet meer zo'n soort radio op kunnen vangen.  ;)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2020, 07:28:20 »
Even proberen antwoord op je vraag te geven, met wat aannames omdat je vraag voor mij wat vaag is. ;)

Er zijn "frequenties met een groot bereik", bijvoorbeeld op de korte golf (AM radio bijvoorbeeld). Dit antwoord op je letterlijke vraag heb je alleen weinig aan met jouw scanner. ;)

Er zijn wel frequenties die in heel Nederland gebruikt worden. Sterker nog, bijna alle frequenties worden regionaal hergebruikt, want er zijn minder frequenties dan gebruikers. Gebruikers krijgen vaak een vergunning voor gebruik in een bepaald gebied, zodat andere gebruikers diezelfde frequentie in een ander gebied kunnen gebruiken.

De frequenties die wel het meest hergebruikt worden zijn de PMR446 frequenties, die mag namelijk iedereen gebruiken met de portofoons die daarvoor gekeurd zijn. Frequenties zijn 446.0 t/m 446.2. Hoor je veel kinderen op, maar ook beveiliging in cafés en zo. Ik gok dat je deze hebt ontvangen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2020, 09:33:32 »
De frequenties die wel het meest hergebruikt worden zijn de PMR446 frequenties, die mag namelijk iedereen gebruiken met de portofoons die daarvoor gekeurd zijn. Frequenties zijn 446.0 t/m 446.2. Hoor je veel kinderen op, maar ook beveiliging in cafés en zo. Ik gok dat je deze hebt ontvangen.

En heel veel winkel personeel van supermarkten, bouwmarkten enz.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2020, 10:20:47 »
Even proberen antwoord op je vraag te geven, met wat aannames omdat je vraag voor mij wat vaag is. ;)

Er zijn "frequenties met een groot bereik", bijvoorbeeld op de korte golf (AM radio bijvoorbeeld). Dit antwoord op je letterlijke vraag heb je alleen weinig aan met jouw scanner. ;)

Er zijn wel frequenties die in heel Nederland gebruikt worden. Sterker nog, bijna alle frequenties worden regionaal hergebruikt, want er zijn minder frequenties dan gebruikers. Gebruikers krijgen vaak een vergunning voor gebruik in een bepaald gebied, zodat andere gebruikers diezelfde frequentie in een ander gebied kunnen gebruiken.

De frequenties die wel het meest hergebruikt worden zijn de PMR446 frequenties, die mag namelijk iedereen gebruiken met de portofoons die daarvoor gekeurd zijn. Frequenties zijn 446.0 t/m 446.2. Hoor je veel kinderen op, maar ook beveiliging in cafés en zo. Ik gok dat je deze hebt ontvangen.

Gister ontving ik een frequentie wat ongeveer overeenkwam met dat eerdere bericht. Met nazoeken blijkt dat EHAM approach. Ik vermoed dat ik iets met luchtvaart heb opgepikt. Dat lijkt mij ook goed verklaarbaar, hoezo iemand in Amersfoort op dezelfde frequentie kan ontvangen. Gister heb ik meermalen ontvangen op 121.200.

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2020, 10:44:07 »
Sorry voor de dubbelpost, maar ik kan m'n vorige bericht niet meer aanpassen.

kijk ook even in de frequentiedatabase, zag aan je Youtube dat je in Kampen zit, daar kun je de gemeentewerken ook ontvangen, hoor de vuilnismannen regelmatig in de omgeving.

Net kwamen de vuilnismannen toevallig, en zette m'n scanner aan. Ik kreeg direct gehoor, met het idee dat zij dat zijn. Toch is het iets anders, frequentie 430.27500. Deze is actief momenteel.
De database geeft Coversity Repeaters Noord Nederland aan. Weet iemand wat dat is precies?

De vuilnismannen heb ik (nog) niet gehoord. Ik heb 163.3900 ingesteld.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2020, 10:58:41 »
Toch is het iets anders, frequentie 430.27500. Deze is actief momenteel.
De database geeft Coversity Repeaters Noord Nederland aan. Weet iemand wat dat is precies?

Gelicenseerde zendamateurs.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2020, 12:28:57 »
en in kampen is er ook een opstappunt dus dat zal prima  ontvangst geven.

https://pi2non.nl