Auteur Topic: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied  (gelezen 10695 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Gepost op: 22 april 2010, 19:28:00 »
Hoi, ik heb sinds ongeveer een week een nare storing op UHF airband freqs in grofweg de range 240 - 252 mhz. De storing bestaat uit een soort a-ritmisch tikkend geluid. Het komt niet door de squelch heen maar is door de spraak heen hoorbaar als een frequentie actief is. Aan mijn set-up is niets veranderd.

Ik dacht eerst dat het vanuit de PC kwam maar dat bleek niet het geval. Ook zonder PC heb ik de storing, op beide UBC 780's. Op aanraden van Johan heb ik vanmiddag wat testjes gedaan met een handscanner en jawel, ook daar op hoor ik de scanner. Al lopen door en om het huis wordt het signaal harder en zachter. Midden in het huis met de antenne plat liggend (!) is de storing het hardst. Vanmiddag heb ik al mijn elektra uitgezet en nog had ik de storing. Inmiddels heb ik bij m'n meest nabije buren gevraagd of zij iets veranderd hebben, dit bleek niet het geval. Heeft iemand een idee wat het is? Zegt het feit dat een liggende scanner met horizontale antenne het signaal harder pakt dan vertikaal? Ik heb al aan een sateliet o.i.d. gedacht, zou dat kunnen?

Een geluidsfiletje is geupload naar http://rapidshare.com/files/378910595/Storing_242.5750.wav. Elke hulp is welkom.
Luisterspulletjes :)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2010, 19:52:42 »
Zou het zo'n Ethernet over Powerline ding kunnen zijn? Die leveren (vooral op de HF overigens, maar tot 390MHz in sommige gevallen!) een beste partij storing op.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2010, 20:17:58 »
Geen idee Robert, ik zal 't navragen. "t stoorsignaal is wel stevig. Ik hoor 't via mijn D777's hoog en droog op het dak, in huis en zelfs buiten in de tuin. Eenmaal een paar meter verder is wordt het snel minder om vervolgens te verdwijnen. In de tuin is het signaal zacht maar zo gauw ik op een stoel ga staan met de scanner in de lucht, wordt ie weer harder.
Luisterspulletjes :)

Offline marcelv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2010, 07:14:47 »
Hoi Henry

Dezelfde storing hier ook gehad, door het hele HF gebied heen, bleek te liggen aan een netwerk switch van een bekende bouwmarkt
nu vervangen door een deugdelijke switch en ben van de storing af. was geen draadloze versie.

Groet marcel

Leen Ansems

  • Gast
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2010, 08:10:05 »
Citaat van: "marcelv"
Hoi Henry

Dezelfde storing hier ook gehad, door het hele HF gebied heen, bleek te liggen aan een netwerk switch van een bekende bouwmarkt
nu vervangen door een deugdelijke switch en ben van de storing af. was geen draadloze versie.

Groet marcel

Dat zal de switch zelf niet geweest zijn die storing af gaf, maar de stekker/transformator.
In ieder geval heb je prulmateriaal aan de kant gezet en er iets goeds voor teruggezet.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2010, 14:41:40 »
Ik heb navraag gedaan bij de buren direct naast mij en bij hen was niets veranderd qua apparatuur. De herkomst van het probleem is dus nog niet helder jammer genoeg. Ik blijf zoeken!
Luisterspulletjes :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2010, 14:49:03 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "marcelv"
Hoi Henry

Dezelfde storing hier ook gehad, door het hele HF gebied heen, bleek te liggen aan een netwerk switch van een bekende bouwmarkt
nu vervangen door een deugdelijke switch en ben van de storing af. was geen draadloze versie.

Groet marcel

Dat zal de switch zelf niet geweest zijn die storing af gaf, maar de stekker/transformator.
In ieder geval heb je prulmateriaal aan de kant gezet en er iets goeds voor teruggezet.

Als ik het goed begrijp kan het probleem ´gewoon´ in een stekker zitten?
Luisterspulletjes :)

Offline sparkle

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2010, 16:13:50 »
Om uit te zoeken of het probleem bij jou vandaan komt kan je eventueel even alles uitschakelen van elektronica via de stoppenkast. Is de storing weg, dan kan je per groep weer inschakelen om te kijken op welke groep de storing zit.
Is de storing niet weg, dan is het van buitenaf.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten

Richard

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2010, 16:15:38 »
Citaat van: "sparkle"
Om uit te zoeken of het probleem bij jou vandaan komt kan je eventueel even alles uitschakelen van elektronica via de stoppenkast. Is de storing weg, dan kan je per groep weer inschakelen om te kijken op welke groep de storing zit.
Is de storing niet weg, dan is het van buitenaf.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten

Richard

Dat heb ik gisteren al gedaan Richard. Ik heb alle groepen uitgezet en toen was ie er nog steeds  :(  Thx voor de reactie.
Luisterspulletjes :)

Offline marcelv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2010, 16:21:54 »
Hoi Henri

De met de stekker word de voeding bedoeld, zoals een op lader van een telefoon, deze stekkers vind je tegenwoordig overal.

Ik heb de storing gevonden door alle app. in huis stuk voor stuk uit te schakelen. vergeet ook niet elektrische tandenborstels op een douche stopcontact van een bad meubel, hierin zit een bi metaal wat uitschakeld als er teveel stroom word gevraagd, als deze gecorodeerd zijn kunnen deze een inmense storing veroorzaken.
Dit is mijn buren overkomen en naar een bezoekje van de RDR in de buurt en enkele dagen speurwerk werd het probleem gevonden, hierbij hadden overigens meer mensen in de buur last van storing op de tv (was nog in de tijd dat er nog veel via de antenne werd gekeken.)


Good luck.



Groet Marcel

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 16:34:23 »
Citaat van: "marcelv"
Hoi Henri

De met de stekker word de voeding bedoeld, zoals een op lader van een telefoon, deze stekkers vind je tegenwoordig overal.

Ik heb de storing gevonden door alle app. in huis stuk voor stuk uit te schakelen. vergeet ook niet elektrische tandenborstels op een douche stopcontact van een bad meubel, hierin zit een bi metaal wat uitschakeld als er teveel stroom word gevraagd, als deze gecorodeerd zijn kunnen deze een inmense storing veroorzaken.
Dit is mijn buren overkomen en naar een bezoekje van de RDR in de buurt en enkele dagen speurwerk werd het probleem gevonden, hierbij hadden overigens meer mensen in de buur last van storing op de tv (was nog in de tijd dat er nog veel via de antenne werd gekeken.)


Good luck.



Groet Marcel

Ga ik morgen proberen, alles waar ik bij kan loshalen om te checken of 't dan weg is of niet.
Luisterspulletjes :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2010, 17:44:51 »
De storing is er nog steeds maar 't is wel minder. Gisteren waren de condities erg goed en vandaag zijn ze weer 'back to normal'. Omdat ik hier in huis én bij de buren geen bijzonderheden gevonden heb, vermoed ik dat de ellende verder weg zit en gisteren erg hard doorkwam door de condities. Blijft natuurlijk gissen maar ik houd u op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.
Luisterspulletjes :)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2010, 14:21:01 »
Eventueel nog buitenlampen van de achterpad verlichting?
Of iets dergelijks want als die hier aangaan hoor ik de brom ook over mn ontvangst heen.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2010, 16:30:10 »
Citaat van: "Henri le Beau"
De storing is er nog steeds maar 't is wel minder. Gisteren waren de condities erg goed en vandaag zijn ze weer 'back to normal'. Omdat ik hier in huis én bij de buren geen bijzonderheden gevonden heb, vermoed ik dat de ellende verder weg zit en gisteren erg hard doorkwam door de condities. Blijft natuurlijk gissen maar ik houd u op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.

Vanmorgen begon ik met nauwelijks storing, helaas nam het in de loop van de dag weer toe. Gevolg van toenemende condities? Wie 't weet mag 't zeggen  :|
Luisterspulletjes :)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4904
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Nare storing in 240 - 252 mhz gebied
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2010, 17:54:21 »
Toevallig liften in de buurt? De PLC's van die dingen schijnen behoorlijk te kunnen storen...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland