Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Scanners en Ontvangers

Whistler TRX-1, Uniden SDS100/200 of UBCD3600XLT

(1/5) > >>

Bartou:
Beste medeforummers,

Ik twijfel tussen de in de header genoemde scanners.
Welke redenen zijn er om absoluut niet voor de ene te kiezen of juist wel.
Voor mij is kwaliteit van ontvangst het belangrijkste.
Daarna het bedienen/programmeren van de scanner.
Ik ben vooral geintesseerd in luchtvaart en de publieke diensten.
Wellicht ook nog wat uitleg over dmr, nxdn e.d. ontvangst kwaliteiten.
Ik wil graag een weloverwogen beslissing maken.

Groeten van Bart.

vdKaa:
Ik wil niet lullig doen, maar in de afdeling “scanners, ontvangers en zendapparatuur” zijn al heel veel gebruikerservaringen over deze scanners te vinden. Er staan volgens mij ook al vragen over een onderlinge vergelijking tussen deze scanners.

De SDS100e/200e en de 3600XLT zijn niet echt heel gevoelig in VHF/UHF ontvangst. Daar schijnt de TRX-1 veel beter te presteren, maar ik heb zelf geen TRX-1. Ik weet niet wat je allemaal onder publieke diensten schaart, maar de Politie en Brandweer kan je met een scanner niet volgen (met wat geluk hooguit een enkele brandweer porto).

spoorfan:
Ik heb een whister. Je kan er geen tetra mee ontvangen.
Spoorfan

Bartou:
Beste vdKaa,

Er is zeker het een en ander te vinden hier op het forum.
Echter zijn de meningen dan gebaseerd op de eigen ervaring van 1 van de scanners.
Zij het de Whistler of de Uniden.
Een echt vergelijk van de een met de ander kon ik zo snel en eenduidig niet vinden.
En met publieke diensten bedoel ik zoveel als diensten die vrij te ontvangen zijn zoals sport evenementen en beveiliging winkelpersoneel etc.
Ik kon zo snel geen duidelijk vergelijk vinden.
Het enige wat duidelijk naar voren komt is dat de uniden in een bepaald gebied wat "doof" is.
Dus zo gek vind ik mijn vraag niet.
Ik probeer gewoon voor mij een mening te vormen waarom ik wel of niet voor de ene of de andere zou kiezen.
Maar ik waardeer wel oprecht het meedenken.

Groeten van Bart.

Edwin uit 070:

--- Citaat van: Bartou op 17 maart 2024, 08:53:27 ---Beste medeforummers,

Ik twijfel tussen de in de header genoemde scanners.
Welke redenen zijn er om absoluut niet voor de ene te kiezen of juist wel.
--- Einde van citaat ---

Zoals gezegd is daar al veel over gezegd. De 3600XLT is vrij ongevoelig en dat is jammer, omdat het een geweldig concept is. Over de SDS100/200 lees je dezelfde berichten. Hele leuke scanners, maar ook niet heel gevoelig.

Over Whistler lees je veel positieve verhalen. In ieder geval dat de gevoeligheid een heel stuk beter is dan van bovenstaande Uniden scanners. Whistler kan dan weer geen dPMR ontvangen en dat zou de SDS100 wel kunnen.

Wat je eigenlijk zou moeten doen (en deze hobby staat of valt met het kunnen plaatsen van een fatsoenlijke buitenantenne): als het vooral om DMR en NXDN en zo gaat, koop dan een fatsoenlijke SDR-stick en ga daar eerst eens mee aan de slag. Is een investering van een paar tientjes (en 100.000 uur studie voordat je het allemaal een beetje door hebt  ;D ) maar dan krijg je een indruk wat er te ontvangen is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie