Auteur Topic: Goede scanner antenne voor in huis  (gelezen 17722 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2021, 14:42:58 »
Misschien heel stom en misschien ook niet, ik heb zelf een tijdje gehad dat ik een waslijn als antenne gebruikte en het ontvangst was perfect noemen.

Dus voor een perfecte scanner antenne ben je met 2 euro al klaar

https://www.karwei.nl/assortiment/waslijndraad-sorbo-33mm-20m-staal-super/p/B498900?channel_code=544&s2m_product_id=498900&gclid=EAIaIQobChMIi-Pora7R3AIVDJSyCh3iogzUEAQYASABEgKWK_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Die wasLijn heb ik hier liggen
Gewoon aan de kern van de coax solderen aan 1 kant of moet hij diapole worden en de mantel ook aan een draad?
Ik ga er allee; mee luisteren maar wil wat 27mc ook oppikken. Dat lukt nu nog niet met de 17cm diapool.
Ik zocht een instructie voor de waslijn antenna maar vond die helaas niet.

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2021, 18:32:01 »
Misschien heel stom en misschien ook niet, ik heb zelf een tijdje gehad dat ik een waslijn als antenne gebruikte en het ontvangst was perfect noemen.

Dus voor een perfecte scanner antenne ben je met 2 euro al klaar

https://www.karwei.nl/assortiment/waslijndraad-sorbo-33mm-20m-staal-super/p/B498900?channel_code=544&s2m_product_id=498900&gclid=EAIaIQobChMIi-Pora7R3AIVDJSyCh3iogzUEAQYASABEgKWK_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Die wasLijn heb ik hier liggen
Gewoon aan de kern van de coax solderen aan 1 kant of moet hij diapole worden en de mantel ook aan een draad?
Ik ga er allee; mee luisteren maar wil wat 27mc ook oppikken. Dat lukt nu nog niet met de 17cm diapool.
Ik zocht een instructie voor de waslijn antenna maar vond die helaas niet.

Ik heb ook is een waslijn antenne gemaakt op een dooie zondag en om wat te doen te hebben, meer voor de luchtvaart met een simpele kabeldoos van Attema ik soldeerde drie draden aan elkaar een PL plug er aan en een verloop naar een BNC. en Resultaat was zeer verbluffend euro control hoorde ik luid en duidelijk.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #32 Gepost op: 28 januari 2021, 11:24:51 »
Die wasLijn heb ik hier liggen
Gewoon aan de kern van de coax solderen aan 1 kant of moet hij diapole worden en de mantel ook aan een draad?
Ik ga er allee; mee luisteren maar wil wat 27mc ook oppikken. Dat lukt nu nog niet met de 17cm diapool.
Ik zocht een instructie voor de waslijn antenna maar vond die helaas niet.

Hai Fred,

In het Nederlands heet het een dipool antenne en in t Engels dipole.

Op de onderstaande tekening staat hoe je het moet aansluiten:



Voor 27mc neem je de volgende lengte voor 1 kant van de dipool: 71,5 delen door 27.205 MHz is 263cm. De andere draad aan de dipool moet dient ook 263cm te zijn.
Op deze manier heb je een simpele dipool voor 27mc. Je kan ook prima gebruik maken van koperdraad zoals speakerdraad of 230V draad. Een tie-wrap in een rondje of een stukje PVC pijp met gaatjes kan ook zeer goed als isolator gebruikt worden.



Suc6, Sven

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #33 Gepost op: 28 januari 2021, 13:27:22 »
Wat geeft het beste resultaat op 428 MHz. Een kwart of driekwart golflengte als antenne.

Spoorfan

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #34 Gepost op: 28 januari 2021, 14:06:14 »
Bedankt alvast voor de reacties en de instructie.. Ik heb die van hierboven gemaakt voor de 27mc.
Moest m alleen nog aansluiten via action krimp spul en op de oude sdr. Stick die ik nog had met een heel klein aansluiting erop. Gek genoeg heb ik het idee dat ik zonder antenne een betere ontvangst heb op die stick :) maar dat is de gare dunne coax waar ik da5 magneetvoetje heb afgeknipt en aangekrimpt. Ik vertrouw die stick ook niet helemaal.
Een betere is onderweg met sma en ik ben al aan het kijken voor bnc connectoren die ik er dan op kan schroeven.

De frequenties waar ik nu naar kijk zijn 27mhz 446 en 140 maar die pak ik nooit met 1 antenne.
Ik laat de 2.62 mooi hangen en ben een beetje aan het kijken voor een “koop” antenne die ik midden op mijn dak wil zetten. Omdat het alleen gaat om luisteren, is er dan wel iets dat jullie kunnen adviseren waar
, (mits fatsoenlijk aangesloten) ik een behoorlijk breed bereik op te ontvangen is met die rtl-sdr stick en als de adapter binnen is, ook de baofeng uv5r?

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #35 Gepost op: 28 januari 2021, 15:47:47 »
Wat geeft het beste resultaat op 428 MHz. Een kwart of driekwart golflengte als antenne.

Spoorfan

5/8 groundplane is het best als je voor een vertical gaat. Er is genoeg voor 428 te vinden, ligt tegen 430 aan voor de amateurs. Een diamond X50 heeft 3x 5/8 gestacked voor 430MHz, geeft meer dan voldoende gain.

Een 3/4 groundplane heeft iets gain tov van 1/4 GP.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #36 Gepost op: 28 januari 2021, 15:49:45 »
Bedankt alvast voor de reacties en de instructie.. Ik heb die van hierboven gemaakt voor de 27mc.

Het kan goed zijn dat de RTL stick over zn nek gaat met alle grote signalen die hij nu binnenkrijgt. Voor ontvangst zou 75 ohm coax van de tv kunnen gebruiken als is 50 ohm beter.

Als je 27mc wil luisteren met een koop antenne, koop dan een GPA 5,5m.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #37 Gepost op: 28 januari 2021, 16:56:32 »
Wat geeft het beste resultaat op 428 MHz. Een kwart of driekwart golflengte als antenne.

Spoorfan

5/8 groundplane is het best als je voor een vertical gaat. Er is genoeg voor 428 te vinden, ligt tegen 430 aan voor de amateurs. Een diamond X50 heeft 3x 5/8 gestacked voor 430MHz, geeft meer dan voldoende gain.

Een 3/4 groundplane heeft iets gain tov van 1/4 GP.

Helaas is de x50 te lang voor de ruimte die ik heb. Dus ik zal iets anders moeten zoeken met 5/8 golflengte.

Bedankt voor de informatie.

Spoorfan

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #38 Gepost op: 28 januari 2021, 17:16:14 »
X30? is 2x 5/8  ;)

of

https://www.diamondantenna.net/mr77.html

Deze is 1x 5/8 voor 430 MHz. Deze dient wel een op staalplaat of andere goede tegencapaciteit te staan.

Gr, Sven

Offline Wâldrinner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #39 Gepost op: 1 februari 2021, 18:08:49 »
Wat geeft het beste resultaat op 428 MHz. Een kwart of driekwart golflengte als antenne.

Spoorfan

Hoe groot moet de aftand tussen de isolators zijn voor 2 meter / 70 cm?
- UNIDEN BEARCAT BCT15X
- UNIDEN BEARCAT 125XLT
- UNIDEN BEARCAT 180XLT
- COMMTEL 205
- 2X DIAMOND X-50

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #40 Gepost op: 3 februari 2021, 13:23:26 »
Bedankt alvast voor de reacties en de instructie.. Ik heb die van hierboven gemaakt voor de 27mc.

Het kan goed zijn dat de RTL stick over zn nek gaat met alle grote signalen die hij nu binnenkrijgt. Voor ontvangst zou 75 ohm coax van de tv kunnen gebruiken als is 50 ohm beter.

Als je 27mc wil luisteren met een koop antenne, koop dan een GPA 5,5m.

Klopt :)
Ik krijg niks binnen. Allen rommel. Moet een stuk serieuze coax bestellen en een paar adapters. Hopelijk werkt ook die nieuwe v3 stick beter dan deze die ik nu gebruik. Een magneetvoet op het dak op het frame van de zonnepanelen of op de airco unit die daar staat misschien ook iets. Zag er een paar op eerdergenoemde webshop. Alleen welke plug zit daaraan en is daar dan een adapter voor. Ik ga zo eens zoeken.   Bedankt,

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Goede scanner antenne voor in huis
« Reactie #41 Gepost op: 5 februari 2021, 19:35:43 »
Hoe groot moet de aftand tussen de isolators zijn voor 2 meter / 70 cm?

71,5 delen door 145 MHz is 49,3cm als je gebruik maakt van geďsoleerd koperdraad.
Dan heb je een kwart golf voor 2m en ook meteen een 3/4 golf antenne voor 70cm.
Maak je gebruik van aluminium of koperpijp: gebruik dan 75 ipv 71,5.

Gr, Sven