Auteur Topic: Airspy R2 ervaring gevraagd  (gelezen 1338 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scanniepeter

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Airspy R2 ervaring gevraagd
« Gepost op: 2 mei 2023, 22:18:52 »
Ik twijfel tussen een Uniden SDS100 en een Airspy R2

Ik wil luchtvaart, digitale en analoge communicatie ontvangen.
In het verleden een RSP1A gehad, maar die vond ik doof.
Is dat bij de Airspy R2 beter?

De militaire luchtvaartband is ontzettend snel te scannen.
Kan dat ook in andere banden?

Wie kan mij wat meer vertellen en adviseren?

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: Airspy R2 ervaring gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2023, 06:15:50 »
Goede morgen,

Ik ben sinds een aantal jaar een tevreden gebruiker van de Airpsy2.
Het snelle zoeken zit hem vooral in het feit dat het in één klap een bandbreedte van 10 Mhz kan scannen. (als ik het goed zeg).

Dat kan dus ook "gewoon" bij andere banden.

Voor wat betreft "doofheid", ik weet dat er mensen zijn die comms ontvangen op een handscanner terwijl de airspy die ernaast aanstaat dat niet doet.
Daar zet ik tegenover dat er zoveel instelling mogelijkheden zijn bij de airspy dat mogelijk niet alle truuks zijn uitgeplozen. Maar dat is een aanname van mij.

Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat ik alleen maar ervaring heb met de Airspy en derhalve geen goed antwoord kan geven of deze nu beter is dan de SDS100.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Succes met het maken van je keus maar hoe dan ook veel plezier gewenst alvast.

Joost

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 453
Re: Airspy R2 ervaring gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2023, 07:23:01 »
Over de SDS100 is veel op dit forum te vinden. De SDS100 schijnt nogal doof te zijn en het geluid op de luchtvaartbanden schijnt erg schel te zijn. Daarnaast wordt er in Amerika nogal geklaagd over technische problemen door slechte/gebroken soldeerverbindingen. Dit schijnt vooral veroorzaakt te worden door het gebruik van milieuvriendelijke soldeertin waar geen lood meer in zit. Hierdoor is de soldeerverbinding minder flexibel en lijkt makkelijker te breken. De SDS100 is portable en loopt daardoor makkelijker een tik of een stootje op. Op RadioReference zijn er ondertussen SDS100’s die voor de 2e keer gerepareerd moesten worden (meer info op www.radioreference.com met zoekfunctie zoeken naar CSJ).

Omdat ik ook een UBCD3600xlt heb was bovenstaande voor mij reden genoeg om voor de SDS200 te kiezen.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Airspy R2 ervaring gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2023, 09:33:15 »
Nou ben ik de hobby weer serieus aan het oppakken. Ben nu dus ook serieus bezig met SDR ontvangers (nu o.a. met de Airspy Mini en een RTL-SDR V3 stick).

Heb al hele leuke resultaten geboekt en een aantal zaken heb ik ondertussen goed onder de knie. Maar wat mij wel opvalt, is dat de SDR ontvangers waar ik tot nu toe mee geëxperimenteerd heb, beduidend minder goed ontvangen dan "normale" scanners of ontvangers. Het verschil is niet dramatisch, maar soms wel vervelend. Om in zendamateurtermen te spreken: bij een zelfde signaal op dezelfde antenne ontvangen zowel de Airspy Mini als de RTL-SDR stick 2-3 S  punten minder dan bijvoorbeeld verschillende Uniden scanners, of mijn Yaesu transceivers (en dan hebben we het over de luchtvaartband en 2 of 70 cm. amateurband).

Soms ie het verschil dus dat een signaal op de scanners nog wel verstaanbaar is, maar op de Airspy verdwijnt dat signaal in de ruis. Of dat een digitaal signaal met de scanners/transceivers nog wel stevig genoeg is om te decoderen, maar met de Airspy lukt dat dan net niet meer.

Ontvangst de Airspy R2 beter dan de Mini? Heeft iemand daar ervaring mee?