Auteur Topic: TrunkView: MPT1327 zien en horen.  (gelezen 46379 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Gepost op: 19 november 2005, 14:12:45 »
Vanaf heden beschikbaar:  TrunkView

Met dit programma kunnen MPT1327 netwerken (zoals Traxys en Entropia) 'bekeken' worden.
De bij een datakanaal horende gesprekskanalen kunnen simpel achterhaald worden: TrunkView noteert ze voor je.

Eventueel kan de scanner meeschakelen naar een gesprekskanaal.

TrunkView is eigenlijk een Windows-uitvoering van Trunksnort  (bij sommigen wel bekend).

Na meerdere weken testen (bedankt Robert) is de eerste versie beschikbaar.

Voor verdere informatie en download, zie: http://www.linato.net/trunkview

Veel plezier ermee,

Gerrit.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2005, 17:40:35 »
Klasse Gerrit! Begrijp ik het goed dat het datakanaal alleen toewijzingen doet als een gebruiker zich op de paal meldt en een verbinding aanvraagt? Anders gezegd: als er op één site geen gebruikers inmelden zul je niet de mogelijke gesprekanalen kunnen achterhalen?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2005, 17:44:13 »
Citaat van: "Huub Roem"
Klasse Gerrit! Begrijp ik het goed dat het datakanaal alleen toewijzingen doet als een gebruiker zich op de paal meldt en een verbinding aanvraagt? Anders gezegd: als er op één site geen gebruikers inmelden zul je niet de mogelijke gesprekanalen kunnen achterhalen?

Sterker nog; als er 100 gebruikers in gemeld zijn en GEEN gesprek voeren zie je geen spraak kanalen :) Je moet altijd een gesprek hebben om te zien waar de controller de gebruikers naar toe laat schakelen (gespreks kanaal)

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2005, 19:09:39 »
Das jammer! Wat staat een datasignaal dan wel voor informatie uit te zenden?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Leen Ansems

  • Gast
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2005, 20:36:22 »
Een controller kanaal staat altijd in de lucht, als enige van een site. Een toestel meldt zich via dit kanaal aan bij het netwerk en verder gaan de statusmeldingen direkt via dit kanaal het netwerk in. Wil je iemand oproepen dan neemt het controllerkanaal je melding aan en zorgt ervoor  dat degene die geroepen wordt een seintje krijgt. Neemt die het gesprek aan dan komen de verkeerskanalen pas in de lucht en gaat het gesprek verder over die kanalen.
In rust zendt het controller kanaal zijn code uit en geeft info aan de mobilofoon over de dichtst bij gelegen sites. Tijdens het rijden zal je mobilofoon de veldsterkte meten en overschakelen naar een andere site als die beter doorkomt.
mvg,
Leen

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2005, 22:51:54 »
Wat een GAAF proggie zeg !!! Beetje kaal (nog ?) maar ZEER effectief omdat hij echt zoekt naar controle kanalen.

Hup met een discriminator uitgang gelijk werke ! Haha Den Haag  -> channel 299 en dan zoek je ff de freq op 423.7375 super !

Nog even een optie dat hij naar de systray kan verkleinen en hij draait lekker heel de dag mee !

Het zou ook mooi zijn ( dit is een tip geen gezeik ) dat je die ALOHA's uit kon zetten wat dat gooit de controller er steeds uit en daardoor krijg je dus een continu lopend scherm me eigenlijk niet constant leuke info. Tipje :)

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2005, 23:08:05 »
Hoi,

Citaat van: "Wopper"
Het zou ook mooi zijn ( dit is een tip geen gezeik ) dat je die ALOHA's uit kon zetten wat dat gooit de controller er steeds uit en daardoor krijg je dus een continu lopend scherm me eigenlijk niet constant leuke info. Tipje :)

Als je naar settings gaat en dan het filter level lager zet, krijg je minder info te zien. Ik gebruik meestal 1.

Groeten,
Robert.

Gert Jan

  • Gast
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2005, 23:27:22 »
Hoe moet ik het instellen voor de AOR 5000?
De software geeft COM 4 aan maar ik heb geen idee eigenlijk of dat klopt.
Ik ben nu aan het kijken naar 422.8500 (Utrecht) en zo af en toe zie ik wat voorbijkomen maar bovenin het scherm staat alleen 420.000, is dat goed of moet ik wat instellen??
Wel een gaaf progje hoor!!

Momenteel zie ik hem steeds schakelen tussen MISC en ALOHA, filter staat op 1 en het volume van de 5000 staat maximaal anders zie ik niets op het scherm, lijn-in staat op ca 75%
Wat ik nu zie staan:

***************************    Protocol-Decoder    ***************************
  SYS 0x5281  | Entropia Utrecht | CCh-Frequency: 422.8500 MHz
******************************************************************************

- ACKK | General acknowledgement        | ( 22)  Org: 2613       Tar: 8185
- ACKK | General acknowledgement        | ( 22)  Org: 2613       Tar: 8185
- CLEAR| Call clear-down                | Ch: 168  Freq: 422.1000
       | CCh: 521         | zo 20 nov 2005 - 04:36:26

Iemand enig idee wat Call clear-down is en wat er dan op die frequentie gebeurt?

Gert Jan

  • Gast
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2005, 23:59:22 »
Inmiddels heb ik er een flink tijdje mee zitten spelen (is verslavend ;) ) en heb me er wat meer in kunnen verdiepen.
Ik heb de AOR 5000 eraan hangen en dat gaat als een speer, ik moet alleen nog even uitzoeken welke compoort de RS232 gebruikt want daar ben ik niet zo in thuis en dan zou de 5000 theoretisch mee moeten schakelen met de zenders.

Ik heb de line-in nu op de helf staan en het volume van de 5000 op een kwart, om het voor jezelf te "tunen" kan je het beste het filter tijdelijk op 5 zetten zodat je alle meldingen te zien krijgt.
Je moet even spelen met de volumeinstellingen maar de bedoeling is dat je de meldingen zo snel mogelijk over je scherm ziet vliegen, hierna zet je het filter op 1 (standaard is 3).

Als je nu een frequentie intoetst zal je binnen een paar seconden wat zien verschijnen.
De SYS is volgens mij de identificatie van de controller waarnaar je momenteel naar zit te luisteren.
Als je nu op settings klikt en daarna networks zie je een scherm waar al 9 netwerken instaan.
Die SYS code moet achter ID komen te staan en de Network kan je een eigen naam geven zoals Entropia Amersfoort oid.
Bij Control channel moet uiteraard de frequentie staan van de controller (datakanaal) van het netwerk, de step moet op 12.5kHz staan, wat de 2 bij offset inhoudt weet ik niet.

Ik zie dat alles bij Begin of band op 420MHz staat, of dit voor Entropia ook goed is weet ik niet, als je nu op close en het andere scherm ook op close drukt zijn de instellingen opgeslagen.
Je ziet nu vanzelf welke ID's er allemaal langskomen en rechtsboven komen na verloop van tijd (kan enige uren duren!) de gesprekskanalen te staan.

Het is even wat instellen maar dan is het een zeer gebruiksvriendelijk stukje software, hulde zou ik zeggen en bedankt!

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2005, 08:48:28 »
Morguh mannuh!

Heb het programmaatje ook effe geinstalleerd en het werkt grandioos. Hulde voor de maker!

Zoals al gezegd is het een beetje kaal maar misschien worden er in de nabije toekomst nog allerlei dingen toegevoegd. Dingen die mij zo te binnen schieten zijn ondersteuning voor 2 ontvangers (1 ontvanger die het datakanaal decodeert en de andere ontvanger die aangestuurd door de RS232 poort naar de verkeerskanalen schakelt), decoderen van vlootnummers en radio's en de mogelijkheid om daar leuke dingen mee te doen (zoals sommige radio's of vlootnummers op "lockout" of er een prioritymogelijkheid aan toekennen enz. enz. enz.

Wat makkelijk is, ter indentificatie van de controlekanalen, is dat je het unieke ID van een controlekanaal te zien krijgt (ID). En wat ik dan leuk vindt in dat statusscherm, is dat je kunt zien dat gebruikers overschakelen naar een ander controlekanaal en op welke kanaal dat dan zit.

Ik ga ff verder spelen.

Ed

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2005, 08:59:52 »
O ja,

Ik zou wel heel graag een uitvoering voor de PDA willen hebben ;-) Hoef je niet de laptop mee te slepen, maar sluit je gewoon je ontvanger aan op de je PDA in de auto. Veel makkelijker ;-)

Leen Ansems

  • Gast
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2005, 09:36:33 »
Gert Jan Faasvroeg wat call clear down betekent:
Als de beller of degene die gebeld wordt het gesprek verbreekt, dan wordt het call_clear_down commando gegeven. Beide mobilofoons of portofoons verdwijnen dan weer van de verkeerskanalen en gaan weer terug naar het controllerkanaal.

Mogelijk kom je ook de volgende termen tegen in de listings:
-Je kan als beller ook meerdere mobilofoons tegelijk oproepen:
-Wil je een bericht omroepen naar zoveel mogelijk mobilofoons, maar ze mogen alleen luisteren dan noemen we dat een broadcast call.

-Mag iedereen om de beurt een antwoord geven, dan noemen we dat een conference call.
mvg,
Leen

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2005, 10:38:16 »
Hmmmm beetje spelen is toch ook wel leuk :) Er zitten namelijk al FILTER levels in!

Ik heb hem nu op filter 1 staan en dan heb je geen ALOHA's meer maar wel gewoon data die je wilt zien. Draait nu op de laptop dus binnen een week moeten toch wel de kanalen van 423.075 beschikbaar zijn, de 3e ontbrekende.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2005, 10:57:48 »
Rob,

Ik heb nu alles bij elkaar een dag of 4 (dus echt 4 x 24 uur) die 423.0750 Mhz. gemonitord met de trunking option van winradio, maar nog steeds geen 3e verkeerskanaal gezien.

Edje

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: TrunkView: MPT1327 zien en horen.
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2005, 11:03:20 »
Citaat van: "Leen Ansems"
.... Een toestel meldt zich via dit kanaal aan bij het netwerk en verder gaan de statusmeldingen direkt via dit kanaal het netwerk in. ...Leen

Dan is het dus wenselijk dat je die meldingen ook voorbij ziet komen in het progje!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre