Het Scannerforum
Buitenland => België => Algemeen => Topic gestart door: palmke op 16 februari 2005, 11:11:55
-
Ik hoor De Lijn Limburg op onder andere de frequentie 424.900
De Lijn Vlaams-Brabant hoor ik op oa 424.9125
Eigenaardig vind ik echter dat ik op de frequenties van de lijn Vlaams Brabant beide partijden hoor (zowel dispatching als bestuurders) terwijl ik op de frequenties van Limburg alleen maar de dispatching hoor. Ikzelf bevind me in Limburg, dus ontvangst zou geen probleem mogen zijn. Zitten de bussen zelf misschien op een andere frequentie? Of wordt er een apart systeem gebruikt voor de spraak vanuit de bus naar de dispatching?
-
Volgens mij maakt de dispatching gebruik van de frequentie : 446,300.
En worden de volgende frequenties gebruikt voor de communcatie van bus naar dispatching : 424,8265+424,9000 + 424,9875.
Groetjes Robbert. :D
-
Ik hoor De Lijn Limburg op onder andere de frequentie 424.900
De Lijn Vlaams-Brabant hoor ik op oa 424.9125
Eigenaardig vind ik echter dat ik op de frequenties van de lijn Vlaams Brabant beide partijden hoor (zowel dispatching als bestuurders) terwijl ik op de frequenties van Limburg alleen maar de dispatching hoor. Ikzelf bevind me in Limburg, dus ontvangst zou geen probleem mogen zijn. Zitten de bussen zelf misschien op een andere frequentie? Of wordt er een apart systeem gebruikt voor de spraak vanuit de bus naar de dispatching?
Ikzelf zit vlakbij de dispatching van de De Lijn Vlaams-Brabant. Ik hoor enkel de dispatching en de bussen niet. Wat ik wel hoor aan de andere kant zijn de inspectieploegen van De Lijn. Dan hoor je de spraak wel in twee richtingen. Vreemd....
-
Niet zo vreemd. Het is een netwerk en je kan alleen beide partijen horen als ze via dezelfde zendmast werken. Het kan dus best zijn dat een bus antwoord geeft via een heel andere zendmast en dan hoor je hem niet.
mvg,
Leen
-
Voor "De Lijn" Vlaams-Brabant worden de freqs 424.8875 424.9125 en 424.9500 gebruikt door dispatching (Leuven), stelplaatsen van autobussen en controleurs op de baan. Om "antwoorden" van bussen te horen, zoek je 10 Mhz lager dan bovenvernoemde freqs.
-
Niet zo vreemd. Het is een netwerk en je kan alleen beide partijen horen als ze via dezelfde zendmast werken. Het kan dus best zijn dat een bus antwoord geeft via een heel andere zendmast en dan hoor je hem niet.
mvg,
Leen
Nou, dat kan het niet zijn. Want een bus die in het busstation naast de meldkamer geparkeerd staat, ontvang ik niet terwijl een patrouille 25km verder in Brussel wel perfect te horen is....
Groeten.
-
Voor "De Lijn" Vlaams-Brabant worden de freqs 424.8875 424.9125 en 424.9500 gebruikt door dispatching (Leuven), stelplaatsen van autobussen en controleurs op de baan. Om "antwoorden" van bussen te horen, zoek je 10 Mhz lager dan bovenvernoemde freqs.
Dat zou een zeer interessante zaak zijn: 424.8875 - 10Mhz = 414.8875 of reken ik verkeerd???
Trouwens, de NMBS Leuven zit in de buurt (letterlijk en figuurlijk): op 458.4875Mhz & 458.500 Mhz en hier zijn beide partijen wel te horen. Ligt dit aan de apparatuur?
-
424.8875 MHz - 10 MHz is inderdaad 414.8875 MHz.
Dat je beide parijten hoort op die frequenties van de NMBS zal komen omdat ze er simplex gebruikvan maken. Dus zenden en ontvangen op dezelfde frequentie.
-
OK, mensen, bedankt voor de info! Heb weer wat bijgeleerd.
Waarom moet je eigenlijk die 10 Mhz er van aftrekken niet, bijvoorbeeld, bijtellen?
-
Nog enkele frequenties van de Vlaamse Vervoersmaatschappij "De Lijn"
424,7125 De Lijn A'pen
424,7500 De Lijn A'pen
424,8250 De Lijn A'pen
424,9250 De Lijn A'pen
424,9625 De Lijn A'pen
170,3900 De Lijn Staca KORTENBERG
446,3000 De Lijn Limburg
424,8265 De Lijn Limburg
424,9000 De Lijn Limburg
424,9875 De Lijn Limburg
424,0125 De Lijn O-VL
424,8375 De Lijn O-VL
424,8750 De Lijn O-VL
424,9875 De Lijn O-VL
424,8875 De Lijn Vl-Brabant
424,9125 De Lijn Vl-Brabant
424,9500 De Lijn Vl-Brabant
424,8125 De Lijn W-VL
424,8265 De Lijn W-VL
424,9000 De Lijn W-VL
425,0000 De Lijn W-VL
Groeten,
Eurojos
-
Waarom moet je eigenlijk die 10 Mhz er van aftrekken niet, bijvoorbeeld, bijtellen?
De ingang van een Relais of duplex kanaal is 10Mhz lager dan de uitgang
en de uitgang is degene die meestal genoemd wordt.
[correct me if wrong]
-
Voor "De Lijn" Vlaams-Brabant worden de freqs 424.8875 424.9125 en 424.9500 gebruikt door dispatching (Leuven), stelplaatsen van autobussen en controleurs op de baan. Om "antwoorden" van bussen te horen, zoek je 10 Mhz lager dan bovenvernoemde freqs.
Jos,
ik twijfel niet aan je kennis :) maar.... ik hoor 10Mhz lager niets, hoor. Kan je mij misschien op de goede weg zetten??
-
Hier, Leuven, lukt het toch hoor. Ik kan je er wel bijvertellen dat de bussen niet te ver weg mogen zijn.
Vermoedelijk worden de zendsignalen van de bussen opgevangen door antennes en daarna doorgestuurd naar de dispatching via "telefoonlijnen".
Net zoals bij de NMBS de zendsignalen vanuit de trein naar antennes gaan langs het spoor en dan via vaste, ondergrondse lijnen naar de dispatching gaat.
-
Iemand enig idee of ze 1 dispatching hebben of meerdere???
Wat voor Waals Brabant??
Frequenties van Waals Brabant??
En voor Vlaams Brabant voor wat wordt welke frequentie gebruikt??
424,9125
424,8875
424,9500
-
Zie bericht van Eurojos van Vr 12 Mei 2006. Bij onderwerp DeLijn Limburg.
De drie freqs die jij opgeeft worden gebruikt tussen dispatching Vlaams-Brabant (Leuven) enerzijds en stelplaatsen, controleurs "ten velde" en de autobussen.
Wil je ook de busbestuurders horen, zoek dan 10 Mhz lager.
Groeten,
Eurojos
-
Ja dat heb ik ook gelezen, maar ik zou willen weten welke voor wat dient??
Hoe het dispatching systeem tussen Leuven en de stelplaatsen werkt??
Komt alles vanuit Leuven???
En Waals Brabant?? Ja dat die De Lijn niet hebben weet ik ook, of misschien noemen ze La Ligne :P
-
En Waals Brabant?? Ja dat die De Lijn niet hebben weet ik ook, of misschien noemen ze La Ligne :P
In Walloni ë is het de TEC, maar met wat die zijn uitgerust weet ik niet.
-
TTT242 weet jij soms welke frequentie voor wat dient in Brabant?
-
Geen idee...mijn scanner is al 5 jaar R.I.P.
-
WardriverQ
Voor freqs van de TEC (Waalse vervoersmaatschappij) kan je hier eens kijken.
http://www.belgascan.be/overb.html (http://www.belgascan.be/overb.html)
Wat bedoel je juist met de werking van de dispatching naar de stelplaatsen toe?
Denk toch dat ik duidelijk was?!
Voor Vlaams-Brabant komt alles vanuit Leuven, inderdaad.
Vanuit het busstation aan het station van Leuven.
Nog vragen?
Eurojos
-
Ja toxh wel, voor wat wordt welke frequentie gebruikt??
424,8875
424,9500
Op deze twee valt in het weekend en s'nachts niet veel te beleven heb ik gemerkt.
Zelfde voor de TEC - Welke frequentie voor wat???
-
@ Wardriver: 's nachts rijden er over het algemeen weinig of geen bussen. De dispatching sluit 's avonds rond 23.00u dan ook. Wel kunnen de chaffeurs nadien nog vanuit hun bus een werkkanaal opnenen naar het CIC Leuven indien ze bijstand nodig hebben.
@Jos: ik kan nu ook het verkeer vanuit de bussen naar de dispatching beluisteren. Bedankt voor de tip!
-
OK thanks, misschien nog ff vermelden welke frequentie voor wat dient bij De Lijn???
-
Misschien kan je ze eens beluisteren gedurende een langere periode, zo kom je er wel achter...
-
Denk dat er niks anders zal opzitten.
Laat het resultaat wel weten....
Of zou ik durven een mail te sturen naar De Lijn?? :oops:
-
Dat doe je misschien beter niet, heb er zes jaar gewerkt als busbestuurder.
Ze zullen wel weten dat het mogelijk is om afgeluisterd te worden maar slapende honden moet je niet wakker maken...
Hopelijk laat je snel wat weten.
-
OK, zal dus luisteren worden.
Maar als jij er gewerkt hebt dan weet je toch welke frequentie voor wat dient???
-
Zoals ik al eerder liet weten de freqs die beginnen met 424 worden allemaal gebruikt om bussen, stelplaatsen en controleurs op te roepen.
10 Mhz lager, 414 en dezelfde 3 laatste cijfers als de 424-freqs daar kan je eventueel antwoorden horen van de busbestuurders.
-
ok thanks, nu nog uitzoeken wat voor welke frequentie.
-
Ik hoor op één van de frequenties steeds het terugkerende geluid....
Precies 4 beeps achter elkaar. Iemand enig idee wat dit is??
-
Sinds 20h45 ongeveer hoor ik geen gesprekken meer, enkel de "frequentie" die even opengaat (precies of er iemand op de ptt toets duwt) en die "beeps".
-
Dat doe je misschien beter niet, heb er zes jaar gewerkt als busbestuurder.
Ze zullen wel weten dat het mogelijk is om afgeluisterd te worden maar slapende honden moet je niet wakker maken...
Hopelijk laat je snel wat weten.
Ze weten het wel, neem dat van mij aan.
Trouwens, eer ik wist wat in godsnaam een code 50 en code 30 was...... :oops:
-
En ken je code R en code G ?
-
En ken je code R en code G ?
code Gordelcontrole ofzo? Zeg eens....
-
Code R = Roken, je bent aan 't roken, is verboden in de bus
Code G = Geen gsm gebruiken tijdens het rijden
-
@ Jos
Ik ben al sinds juni de frequenties die 10 MHz lager liggen aan het monitoren (414.xxx). Op de 424.xxx hoor ik De Lijn (soms kunnen ze zelfs niet zwijgen) maar op die andere frequenties (414.xxx) heb ik tot nu toe nog niks gehoord.
-
Zelfde probleem als Brabant - bussen mogen niet te ver af zijn....
-
Zelfde probleem als Brabant - bussen mogen niet te ver af zijn....
OK. Ben ik mee akkoord en dat is goed mogelijk. Maar 2 maanden totaal niks - noppes - nada - horen????? Heeft er trouwens ooit al iemand iets gehoord op de frequenties 414,xxx van De Lijn???
-
Misschien een domme vraag, maar ik hoor vanalle gepiep en toetjes....ik veranderstel dat je een scanner moet hebben die dat kan decoderen? Trunkvieuw of entropia......
-
Hier hoor ik zowat dagelijks iets op de freqs van de lijn, 414.xxx
-
Laat mijn vorige vraag maar....we hebben ontvangst :P
-
Goed zo !!! Weer een tevreden luisteraar.
-
Vandaag Code 70 gehoord - Iemand een idee??
Iemand die een lijst heeft van de codes??
Alvast bedankt.....
-
hier ben ik ook wel eens benieuwd naar. Ik veronderstel dat men in antwerpen dezelfde codes gebruikt?
mvg
-
code 70 op een bepaalde plaats betekent zoveel als, opgelet er wordt daar geflitst en de maximum snelheid is er 70 km/u
-
Hazoo ze zijn aan het flitsen.....en zijn er nog andere codes??
-
Nee, zoals hierboven reeds vermeld heb je code G en R en een getal ivm flitsen dus. Mocht je er nog andere horen dan lees ik het graag, zal proberen er op te antwoorden...
-
Weet er nog ééntje: code rood 4 minuten; betekent dat je 4 minuten te vroeg aan 't rijden bent op de voorziene uurregeling
-
Die code was daarjuist ook :P
-
Die heb je wel vaker op kalme momenten 's morgens en 's avonds, in vakantieperiodes, met feestdagen, enz...
-
Welke radio-installatie gebruikt men in Leuven eigenlijk?
Worden de bussen opgeroepen aan de hand van het lijnnummer (dus eigenlijk gespreksgroepen zoals bij ASTRID) of hoe werkt dit juist?
Bedankt voor de info!
-
Bussen worden inderdaad opgeroepen via het lijnnummer en nog enkele andere parameters, er zijn verschillende mogelijkheden.
Eén bus apart, alle bussen op een bepaalde lijn, alle bussen van een bepaalde regio...
Elke bus heeft een uniek nummer (niet het lijnnummer, wel voertuignummer) ook op die manier kunnen ze opgeroepen worden.
Zelfs aan de hand van de bestuurdersnaam is het mogelijk in contact te treden.
Wat ook wel eens gebeurt is dat er meldingen aan het publiek gedaan worden, info over werken, afgeschafte haltes, reclame... dat heet "public adress", op alle bussen is dat dan te horen door de luidsprekers voor de passagiers.
Ooit bezocht ik eens de centrale van Leuven en zag ik de apparatuur maar weet niet welk merk het was, zal nog eens proberen om er achter te komen bij m'n ex-collega's.
Mvg. Eurojos
-
Ik weet dat ze net zijn overgestapt van Bosch-materiaal naar Windows XP-gestuurde radiocommunicatie en dat geeft wat problemen inzake selectie oproepkanalen....
-
Er zit er hier een leukerd op freq. 424.950 MHz uit te zenden in de zin van "Allah is groot, Allaaaaaaaaaaaaaaaah"
:?
-
Zal een storing zijn van radioinstallatie van Moskee in de buurt.....daar loopt het vrijdagnamiddag meestal goed vol.
-
Neenee, nadien was het nog "Wie van goede wil is, blijft maar wachten op de bus" (of zoiets).
Ofwel iemand die de nieuwe apparatuur aan het testen is, of misschien een grappenmaker die op dat kanaal aan het zenden was.......
-
Heeft iemand enig idee hoe de buschauffeurs van De Lijn in België met elkaar communiceren? Ik neem aan een mobilofoon, iemand enig idee op welke frequentie ze zitten?
-
Heeft iemand enig idee hoe de buschauffeurs van De Lijn in België met elkaar communiceren? Ik neem aan een mobilofoon, iemand enig idee op welke frequentie ze zitten?
Volgens mij zaten die ergens in de 420 MHz.
-
Heeft iemand enig idee hoe de buschauffeurs van De Lijn in België met elkaar communiceren? Ik neem aan een mobilofoon, iemand enig idee op welke frequentie ze zitten?
Regio Antwerpen op 424.9250 Mhz.
-
hier zijn nog wat frequenties te vinden: viewtopic.php?t=3784 (http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=3784)
-
Maar dat van die telefoon lijnen klopt volgens mij niet want in haacht bij het station en de stelplaats staat volgens mij de centralle mast van de bussen want daar staan heel veel richt antenne's op. in tienen ook aan het station staat ook zo een mast maar dan met 1 richt antenne dacht ik in leuven op het hoog gebouw naast de autostraden vlak bij de brandweer aan gasthuisberg is er nog zo een antenne met denk ik ook maar 1 richt antenne dus ik denk dat er zo een netwerk van antenne's is. dus er zou denk ik nog wel een mogelijkheid bestaan om de communicatie beter te kunnen horen als je dat echt wilt.
hopelijk is er iemand mee geholpen:)
zou er eigenlijk veel te vinden zijn op het datakanaal? er moet toch zeker een datakanaal zijn waar langs bv de bus zich aanmeld bij de centalle zo dat zij hem kunnen volgen op gps en er contact mee kunnen maken en omgekeerd de bus contact kan maken met hun.
-
Zo een datakanaal bestaat inderdaad. Men heeft de GPS-functie, gekoppeld aan de rittabellen. Dit geeft dan de zogenaamde "codes rood" wanneer een bus te vroeg een halte voorbij rijdt. ik dacht vanaf 8 minuten?
-
heeft er iemand een idee waar je dat datakanaal kunt vinden?
-
heeft er iemand een idee waar je dat datakanaal kunt vinden?
Ik dacht voor Vlaams-Brabant op 424.600 MHz
-
heeft er iemand een idee waar je dat datakanaal kunt vinden?
Ik dacht voor Vlaams-Brabant op 424.600 MHz
Zijn deze datakanalen toevallig zoals deze datariedels (http://www.speedyshare.com/706698912.html)?
-
heeft er iemand een idee waar je dat datakanaal kunt vinden?
Ik dacht voor Vlaams-Brabant op 424.600 MHz
Zijn deze datakanalen toevallig zoals deze datariedels (http://www.speedyshare.com/706698912.html)?
Ben je zeker dat het vlaams brabant is want hier in leuven ontvang ik niet echt iets op 424.600 MHz maar wel op 424.800 MHz
-
Ben je zeker dat het vlaams brabant is want hier in leuven ontvang ik niet echt iets op 424.600 MHz maar wel op 424.800 MHz
Vlaams Brabant inderdaad 424.800. Daarstraks gevonden met CloseCall aan de mast van Haacht.
-
Het zal 424.800 MHz zijn, mijn excuses.
-
Heeft er iemand een idee of er een mogelijkheid is om die gegeven uit te lezen op pc?
-
Kevin, weet je al iets meer? Ik vrees dat het zonder specifieke software niet zal lukken...
-
Ik heb jammer genoeg nog niks gevonden.
gisteren waar de mensen van AEG heel de dag aan het netwerk aant werken heb ik gehoord maar ja hebben we niet veel aan eh
-
Ik heb jammer genoeg nog niks gevonden.
gisteren waar de mensen van AEG heel de dag aan het netwerk aant werken heb ik gehoord maar ja hebben we niet veel aan eh
Ja, die twee Fransozen :) Echt veel problemen waren er blijkbaar niet. Op het einde zei één van de twee nog iets over de watermaatschappij. Vermoedelijk zijn die ook klant.
-
weet er eigenlijk iemand op welke ferq telenet en electrabel en de watermaatschappij zoude zitten of nog een andere leuke ding om te beluisteren:p
-
Heeft er iemand een idee of er een mogelijkheid is om die gegeven uit te lezen op pc?
Volgens mij maakt De Lijn gebruik van mobitex netwerk voor data verkeer.
Ik zie in iedergeval regelmatig hier in Nederland berichten voorbij komen voor De Lijn die hier in de stad rondrijden.
-
weet er eigenlijk iemand op welke ferq telenet en electrabel en de watermaatschappij zoude zitten of nog een andere leuke ding om te beluisteren:p[/quo
in turnhout zat de electrabel op de 155.550 mhz maar daaar is al meer als een jaar niets meer op gehoord. ik denk dat het tegenwoordig allemaal zowat digitaal of per gsm gaat.
sorry moest ik het niet juist hebben he
grtz jimmy
-
in turnhout zat de electrabel op de 155.550 mhz maar daaar is al meer als een jaar niets meer op gehoord. ik denk dat het tegenwoordig allemaal zowat digitaal of per gsm gaat.
sorry moest ik het niet juist hebben he
Volgens een Electrabel-bron heeft men nieuwe zenders in de voertuigen geïnstalleerd maar worden die enkel gebruikt bij uitval van een GSM-mast.
-
Das nog ni veel gebeurt zoude die zenders nog wel werken als dat eens gebeurt:p
-
weet er eigenlijk iemand op welke ferq telenet en electrabel en de watermaatschappij zoude zitten of nog een andere leuke ding om te beluisteren:p[/quo
in turnhout zat de electrabel op de 155.550 mhz maar daaar is al meer als een jaar niets meer op gehoord. ik denk dat het tegenwoordig allemaal zowat digitaal of per gsm gaat.
sorry moest ik het niet juist hebben he
grtz jimmy
155.550 is nog steeds in gebruik bij het schakelen op de hoogspanningsnetten, radio leent zich uitstekend bij gesprekken met meerdere personen :)
gewone comm gaat via gsm
-
Volgens mij maakt De Lijn gebruik van mobitex netwerk voor data verkeer.
Ik zie in iedergeval regelmatig hier in Nederland berichten voorbij komen voor De Lijn die hier in de stad rondrijden.
Zijn dat reservaties voor de belbus? Die zouden passeren via mobitex. Echt busgebonden info zal hoogstwaarschijnlijk via een GPRS-signaal worden verzonden.
-
Ik ontvang Mobitex het sterkst op 424.3125 , soms zie ik berichten voor de belbus maar die zijn moeilijk leesbaar.
De andere gebruikers coderen hun transmissies,denk ik.
-
Ik ontvang Mobitex het sterkst op 424.3125 , soms zie ik berichten voor de belbus maar die zijn moeilijk leesbaar. De andere gebruikers coderen hun transmissies,denk ik.
Is de 424.3125 een specifiek Mobitex-kanaal voor Vlaams-Brabant of hoe moeten we dit zien? Waaruit bestaan de gecodeerde berichten?
-
Ik ontvang Mobitex het sterkst op 424.3125 , soms zie ik berichten voor de belbus maar die zijn moeilijk leesbaar. De andere gebruikers coderen hun transmissies,denk ik.
Is de 424.3125 een specifiek Mobitex-kanaal voor Vlaams-Brabant of hoe moeten we dit zien? Waaruit bestaan de gecodeerde berichten?
Ik denk het,er zitten daar verschillende van die Mobitexzenders.Die op 424.3125 krijg ik het sterkst binnen en ik zie enkel belbus meldingen van hier in de buurt.
De (gecodeerde)? berichten bestaan uit random tekst en tekens.
-
Bedankt, daar schieten we alweer iets mee op. Verloopt dat signaal via eigen antennesites?
-
De (gecodeerde)? berichten bestaan uit random tekst en tekens.
http://www.discriminator.nl/mobitex/ (http://www.discriminator.nl/mobitex/) - 'De meeste berichten zien er uit als een willekeurige brij van tekens. De data is niet persé versleuteld, maar wordt wel efficient verzonden: klanten betalen per byte. De gebruikersapplicatie beslist wat de betekenis is van de data. Dit kan voor iedere klant anders zijn; Mobitex geeft de berichten transparant door.'
-
De (gecodeerde)? berichten bestaan uit random tekst en tekens.
http://www.discriminator.nl/mobitex/ (http://www.discriminator.nl/mobitex/) - 'De meeste berichten zien er uit als een willekeurige brij van tekens. De data is niet persé versleuteld, maar wordt wel efficient verzonden: klanten betalen per byte. De gebruikersapplicatie beslist wat de betekenis is van de data. Dit kan voor iedere klant anders zijn; Mobitex geeft de berichten transparant door.'
Beste,als ik mijn 4-levelinterface op 2-level zet ontvang ik geen mobitex meer?
-
Als ik mijn 4-levelinterface op 2-level zet ontvang ik geen mobitex meer?
Dat klopt. De '2 level' en '4 level'-instellingen in PDW hebben betrekking op het type interface, niet op het signaal dat je wilt decoderen. Als je ASTRID Paging (een 2-level POCSAG-signaal) wilt decoderen met een 4 level-interface, moet je '4 level' in PDW instellen.
-
Als ik mijn 4-levelinterface op 2-level zet ontvang ik geen mobitex meer?
Dat klopt. De '2 level' en '4 level'-instellingen in PDW hebben betrekking op het type interface, niet op het signaal dat je wilt decoderen. Als je ASTRID Paging (een 2-level POCSAG-signaal) wilt decoderen met een 4 level-interface, moet je '4 level' in PDW instellen.
Bedankt voor de info,verder werkt de inderface prachtig.
Groeten.
-
Vrienden,
Wat de frequentie van de Bus betreft,
dus NIET die van de dispatch,
moet je inderdaad WEL DEGELIJK 10 Mhz lager luisteren.
Eén concreet voorbeeld waarop ik iets hoor is :
414,8875 Mhz. met een subtone van 186,2.
Datum van de uitzending was vandaag donderdag 26 maart 2009 rond 11u30
en dit aan het Brussels Noordstation.
Andere in Brussel recent gebruikte frequenties zijn :
-414800
-414826,5
-414887,5 dus, en
-414912,5
Alleen op 4148875 was er iets verstaanbaars te horen.
Op de andere hoorde ik alleen maar ruis, en heb dus geen bruikbare info ontvangen.
Dit was vindbaar door een constructie die frequenties én subtonen detecteerd.
Groetje,
Patrick - Radioamateur.
-
ik heb van iemand vernomen dat de controlleurs van de lijn vlaams brabant nieuwe radio's zouden hebben heeft er iemand een idee welke het zoude zijn? volgens een bron die ik gehoord heb zouden het ASTRID radio's zijn. maar heb het zelf nog niet kunnen zien...
-
Klopt, heb het vandaag vernomen van een "controleur"
-
AEG Belgium (beheerder van de zendinstallaties van oa De Lijn) heeft een zendvergunning verkregen voor een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommunicatie op basis van de TETRA-norm.
Dat betekent jammer genoeg dat de communicatie van oa De Lijn niet lang meer te beluisteren zal zijn op de analoge freqs.
http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?for ... 00&lang=nl (http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=3100&lang=nl)
-
AEG Belgium (beheerder van de zendinstallaties van oa De Lijn) heeft een zendvergunning verkregen voor een openbaar trunkingnetwerk voor radiocommunicatie op basis van de TETRA-norm.
Dat betekent jammer genoeg dat de communicatie van oa De Lijn niet lang meer te beluisteren zal zijn op de analoge freqs.
http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?for ... 00&lang=nl (http://www.bipt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=3100&lang=nl)
Goeieavond...binnenkort is alles weg..tja :(
-
Ik ben bij de lijn maar dan wel bij de lijn Limburg maar nog niks gehoord.
Dit zal nog niet van vandaag op morgen zijn als je moest zien hoeveel bussen er staan op de stelplaats om dit in orde te zetten.
-
Ik ben bij de lijn maar dan wel bij de lijn Limburg maar nog niks gehoord.
Dit zal nog niet van vandaag op morgen zijn als je moest zien hoeveel bussen er staan op de stelplaats om dit in orde te zetten.
wat zijn nu al de freq van de lijn ,
mss eens een lijstje maken ,
ik woon in west-vl , en hoor altijd maar alleen de hoofd post roepen , nooit de bussen , hoe komt dat ,
-
Hallo,
De bussen zenden 10Mhz lager uit.
Dus de Verkeersleider kan je bv ontvangen op 424,8625, de bus zit dan op de 414,8625.
Groet van Roberto.
-
Hallo,
De bussen zenden 10Mhz lager uit.
Dus de Verkeersleider kan je bv ontvangen op 424,8625, de bus zit dan op de 414,8625.
Groet van Roberto.
dus het is niet echt een repeater
-
De MIVB kiest voor ASTRID
De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB rekent sinds kort op ASTRID-technologie voor de communicatie in haar metronet. Uiteindelijk zullen er zo’n 300 radio’s en drie dispatchingwerkstations (DWS) worden ingezet. De uitrol gebeurt in drie fasen. Momenteel zijn er al 120 radio’s in gebruik bij de metrobestuurders, de herstellers en het personeel dat het metroverkeer regelt. Na de zomer worden de dispatchingwerkstations en nog eens 80 radio’s in gebruik genomen door het personeel van de metrostations (technische ploegen, …). Op het einde van het jaar zijn de controleurs en de veiligheidsdienst aan de beurt. ASTRID zorgt voor de radiodekking in het volledige ondergrondse netwerk en staat ook in voor de opleiding (radio en radiodispatching) van het MIVB-personeel.
Dan zullen De Lijn (en misschien TEC) inderdaad wel volgen ja...
-
Ik zal jullie wel iets laten weten van zodra iets veranderd bij de radios van de lijn limburg.
-
Zo als iedereen wel weet zijn er camera's op de bussen van de lijn maar hoe zouden de beelden worden door gestuurd?
Dispatching kan beelden live volgen
De voertuigen die zijn uitgerust met camerabewaking, zijn te herkennen aan een pictogram aan de instapdeur. Naast de camera’s hebben ze een harde schijf die de beelden opslaat en een router die de beelden kan doorsturen naar de dispatching. In de loop van het najaar zal de dispatching live kunnen zien wat er gebeurt in een voertuig met camerabewaking. Zo kunnen de dispatchers de situatie beter inschatten. De Lijn test momenteel het doorsturen van de beelden.
bron: http://www.delijn.be/u_bent/pers/persbe ... waking.htm (http://www.delijn.be/u_bent/pers/persberichten/camerabewaking.htm)
-
Zo als iedereen wel weet zijn er camera's op de bussen van de lijn maar hoe zouden de beelden worden door gestuurd?
GPRS; men kan een bus die men wil volgen dus gewoon opbellen.
-
wat zijn nu al de freq van de lijn ,
mss eens een lijstje maken ,
ik woon in west-vl , en hoor altijd maar alleen de hoofd post roepen , nooit de bussen , hoe komt dat ,
Zoals reeds gezegd 2 verschillende frequenties.
De dispatching beschikt ook over een piloon van enkele tientallen meters; die geraak je op een bus moeilijk kwijt.
Je kan met een goede ontvangstinstallatie de nabije bussen ontvangen. Met een mobiel scannerke moeten de bus al heel dicht in de buurt rijden om iets te ontvangen.
Daarbovenop heb je veel meer kans om de dispatching te ontvangen daar alle gesprekken zowel algemene oproepen als oproepen naar specieke bussen samen zit. Een bus die oproept gebeurt niet constant en ze moet dan nog in de buurt zijn...
De lijst frequenties is hier op het forum wel terug te vinden.
-
Zo als iedereen wel weet zijn er camera's op de bussen van de lijn maar hoe zouden de beelden worden door gestuurd?
GPRS; men kan een bus die men wil volgen dus gewoon opbellen.
A ik dacht dat ook zo via het controlle kanaal van de trunking van de bussen werkte wordt die gps info van de bus dan ook door gestuurd via GPRS?
-
A ik dacht dat ook zo via het controlle kanaal van de trunking van de bussen werkte wordt die gps info van de bus dan ook door gestuurd via GPRS?
Jawadde, beeldinfo over de radio is bij de huidige installatie totaal ondenkbaar.
Zelfs de gewone databitjes (gps, ritnr, chauffeur,...) duren nu al minutenlang per bus aan 1200baud.
Heeft ooit al iemand die datastream kunnen decoderen?
-
Zo als iedereen wel weet zijn er camera's op de bussen van de lijn maar hoe zouden de beelden worden door gestuurd?
GPRS; men kan een bus die men wil volgen dus gewoon opbellen.
Worden de beelden dan in een buffer opgeslagen en eens per periode doorgestuurd of worden ze louter in de bus bewaard en enkel op aanvraag doorgestuurd?
-
Worden de beelden dan in een buffer opgeslagen en eens per periode doorgestuurd of worden ze louter in de bus bewaard en enkel op aanvraag doorgestuurd?
Het laatste.
Als ik me niet vergis zijn er twee dingen mogelijk.
1. Alle beelden van de camera's worden continu opgenomen en voor x aantal tijd bijgehouden op de bus zelf. Die opnamen kunnen wanneer nodig opgevraagd worden door de politiediensten.
2. Bij accute problemen kan dispatching draadloos in contact komen met de bus om te volgen wat er gaande is om zo een bepaalde beslissing te nemen (hulp van controleurs, veiligheidspersoneel, politie, etc...).
Dit is trouwens al jaren zo, maar dat was tot nu toe alleen met geluid via de radioverbinding.
Bij mijn weten zijn ook niet alle bussen uitgerust met camera's en ook niet alle bussen met camera's kunnen draadloos beeld doorsturen. Waarschijnlijk zal er na een evaluatieperiode worden uitgebreid of niet.
-
Het aanwezig zijn van beeldmateriaal op de bus houdt dan toch een zeker veiligheidsrisico in, niet? Zit de opname-apparatuur ergens goed verborgen?
Nog een vraag in de marge: het doorschakelen van het spraakkanaal naar de federale politie (CIC) bij een onbemande dispatching, gebeurt dat nog steeds? Hoe wordt dit concreet gedaan?
-
De MIVB kiest voor ASTRID
De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB rekent sinds kort op ASTRID-technologie voor de communicatie in haar metronet. Uiteindelijk zullen er zo’n 300 radio’s en drie dispatchingwerkstations (DWS) worden ingezet. De uitrol gebeurt in drie fasen. Momenteel zijn er al 120 radio’s in gebruik bij de metrobestuurders, de herstellers en het personeel dat het metroverkeer regelt. Na de zomer worden de dispatchingwerkstations en nog eens 80 radio’s in gebruik genomen door het personeel van de metrostations (technische ploegen, …). Op het einde van het jaar zijn de controleurs en de veiligheidsdienst aan de beurt. ASTRID zorgt voor de radiodekking in het volledige ondergrondse netwerk en staat ook in voor de opleiding (radio en radiodispatching) van het MIVB-personeel.
Situatie:
- 2004: ASTRID-dekking verzekerd in de Brusselse metrotunnels voor de veiligheidsdiensten en dit na uitgebreide testen inzake impact op analoog radioverkeer metro.
- 09/2008: vraag van MIVB om op zoek te gaan naar alternatief radiosysteem. De omsluiting van de metrolijnen zou een overbelasting van de analoge kanalen (2 + 1 reservekanaal) met zich meebrengen. Nv ASTRID besluit radioverkeer metro aan te bieden.
- 09/2009: gebruik ASTRID op metrolijnen 1 & 5 + stelplaatsen Brel en Delta door personeel Rollend Materieel Metro. Uitbreiding dit najaar voorzien naar metrolijnen 2 & 6, personeelsleden in de stations en de dienst Controle en Veiligheid (BCO)
-
Zoiets is in Nederland niet bespreekbaar. C2000 is uitsluitend voor de hulpdiensten en niet voor openbaar vervoer of bedrijven.
-
De MIVB kiest voor ASTRID
De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB rekent sinds kort op ASTRID-technologie voor de communicatie in haar metronet. Uiteindelijk zullen er zo’n 300 radio’s en drie dispatchingwerkstations (DWS) worden ingezet. De uitrol gebeurt in drie fasen. Momenteel zijn er al 120 radio’s in gebruik bij de metrobestuurders, de herstellers en het personeel dat het metroverkeer regelt. Na de zomer worden de dispatchingwerkstations en nog eens 80 radio’s in gebruik genomen door het personeel van de metrostations (technische ploegen, …). Op het einde van het jaar zijn de controleurs en de veiligheidsdienst aan de beurt. ASTRID zorgt voor de radiodekking in het volledige ondergrondse netwerk en staat ook in voor de opleiding (radio en radiodispatching) van het MIVB-personeel.
Situatie:
- 2004: ASTRID-dekking verzekerd in de Brusselse metrotunnels voor de veiligheidsdiensten en dit na uitgebreide testen inzake impact op analoog radioverkeer metro.
- 09/2008: vraag van MIVB om op zoek te gaan naar alternatief radiosysteem. De omsluiting van de metrolijnen zou een overbelasting van de analoge kanalen (2 + 1 reservekanaal) met zich meebrengen. Nv ASTRID besluit radioverkeer metro aan te bieden.
- 09/2009: gebruik ASTRID op metrolijnen 1 & 5 + stelplaatsen Brel en Delta door personeel Rollend Materieel Metro. Uitbreiding dit najaar voorzien naar metrolijnen 2 & 6, personeelsleden in de stations en de dienst Controle en Veiligheid (BCO)
-
Nog een vraag in de marge: het doorschakelen van het spraakkanaal naar de federale politie (CIC) bij een onbemande dispatching, gebeurt dat nog steeds? Hoe wordt dit concreet gedaan?
Voor zover ik weet is de dispatching zo goed als 24/7 bemand (zolang de bussen/trams rijden).
Van doorschakelen naar politie heb ik nooit gehoord, maar ik weet dan ook niet alles he.
-
Voor zover ik weet is de dispatching zo goed als 24/7 bemand (zolang de bussen/trams rijden). Van doorschakelen naar politie heb ik nooit gehoord, maar ik weet dan ook niet alles he.
Ja maar doe dan eens navraag, hé ;)
Ik heb die doorschakeling al een paar keer gehoord 's nachts toen er nog enkele bussen op de baan waren. Opeens zat de federale politie op een UHF-freq. van De Lijn.
-
Die doorschakeling was vroeger maar is al een jaartje of 2 geleden. Nu is de lijn zelf 24/24 bemand.
-
Inderdaad dat is juist dat komt door die astrid van de politie.
De lijn zit nog niet op astrid.
-
Waarom zou dat de doodsteek van Astrid worden ?
-
Inderdaad dat is juist dat komt door die astrid van de politie.
De lijn zit nog niet op astrid.
Dat snap ik niet, hoor. Enerzijds werkte dat systeem nog steeds toen de federale politie al van ASTRID gebruik maakte, anderzijds heb ik hier gelezen dat de interventiedienst van De Lijn al wel van ASTRID gebruik maakt....
-
Inderdaad dat is juist dat komt door die astrid van de politie.
De lijn zit nog niet op astrid.
Dat snap ik niet, hoor. Enerzijds werkte dat systeem nog steeds toen de federale politie al van ASTRID gebruik maakte, anderzijds heb ik hier gelezen dat de interventiedienst van De Lijn al wel van ASTRID gebruik maakt....
Het heeft NIET te maken met de politie die overschakelde naar ASTRID. Het heeft meer te maken dat de politie te veel valse noodoproepen binnenkreeg en anderzijds met het meer en meer inzetten van late en nachtbussen waardoor ook meer technische support nodig was van de dispatching tijdens de late uren.
Bij mijn weten gebruiken de technische diensten en interventiediensten nog steeds gebruik van het analoge systeem, maar wel op een aparte frequentie. Het zou kunnen dat in een bepaalde provincie als proef gebruik wordt gemaakt van andere systemen.
-
Kan er iemand de frequentie doorgeven waarop de dispatching van de lijn oostende uitzend?
Ik heb de verschillende frequentie's die in deze topic gepost staan reeds geprobeert, maar het is steeds
de dispatching van kortrijk en brugge die hierop te horen zijn.
-
Levert zoeken tussen de 424 en 425 Mhz niets op?
-
Kan er iemand de frequentie doorgeven waarop de dispatching van de lijn oostende uitzend?
Ik heb de verschillende frequentie's die in deze topic gepost staan reeds geprobeert, maar het is steeds
de dispatching van kortrijk en brugge die hierop te horen zijn.
Als ik het goed had was elke provincie van een dispatching uitgerust dus:
Vlaams Brabant de dispatching is in leuven en behandelt alle oproepen van de bussen die voor vlaams brabant rijden paar lijnen in aalst en brussel hoor daar ook bij daar staan normaal ook masten zo dat die bussen netwerk dekking hebben...
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen
Mvg
Kevin
-
Ik heb echter geen scanner, wel een portofoon, het is dus niet mogelijk om te scannen, als ik geen correcte frequentie heb kan ik niet verder.
Jammer :(
-
TEA1 is mag nog aan bedrijven geleverd worden. Ze moeten wel de nodige papieren invullen, maar toch...
TEA2 krijgen ze niet. Voor een eigen systeem betaalt de Lijn geen meerprijs voor het gebruik van encryptie zoals bij Astrid.
-
Hallo
Vergeef me op voorhand dat dit geen strikte scannervraag is, maar een forum dat meer in de buurt komt zal ik niet vinden.
Om voertuigen van De Lijn beter te laten doorstromen krijgen ze vaak bepaalde voordelen in het verkeer: verkeerslichten worden bijvoorbeeld sneller en/of langer groen wanneer een voertuig aankomt. Hiervoor dient er gedifferentieerd te worden tussen voertuigen van De Lijn en voortuigen niet van De Lijn. Voor zover ik begrijp wordt dit gerealiseerd door de ProData apparatuur aan boord van het voertuig van De Lijn, die op een bepaalde frequentie een zwak signaal uitzendt dat opgepikt wordt door inductielussen in de grond.
Op welke frequentie zendt ProData dit signaal uit?
Mvg
Bart
-
Dat is een laagfrequent signaal, dat inductief wordt overgebracht.
-
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?
Het gaat hier niet over aparte busbanen, het gaat over rijstroken waarin een inductielus ligt waar zowel auto's, vrachtwagens als bussen over rijden, en waarbij de inductielus dus het verschil moet kunnen maken tussen auto en bus (van De Lijn).
Dit om te kunnen differentieren, elk voertuig die over een inductielus rijdt wordt gedetecteerd door die lus, maar om te weten dat het over een voertuig van de Lijn gaat (die doorstroming moet krijgen) zou naar ik begrijp de meetapparatuur van de inductielus bijkomend over de mogelijkheid beschikken om het signaal uitgezonden door ProData aan boord van de bus te detecteren. Enkel voertuigen van De Lijn zenden dit signaal uit, waardoor de lus meteen weet dat het een bus van De Lijn is en de verkeerslichten beïnvloed mogen worden.
-
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?
Ik heb soortgelijke toepassingen gezien in de Rotterdamse haven (selectieve toegangsverlening) die rond 110 kHz werkte. Zal eens zoeken of ik daar nog documentatie van heb.
-
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?
Ik heb soortgelijke toepassingen gezien in de Rotterdamse haven (selectieve toegangsverlening) die rond 110 kHz werkte. Zal eens zoeken of ik daar nog documentatie van heb.
Brandweervoertuigen en AMBU`s in NL hebben ook zo`n transponder, maar volgens technische mensen zouden er inderdaad verschillende soorten van bestaan. (de naam VETAG komt boven uit het stof van mijn grijze massa :wink: )
-
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?
Wordt bij mijn weten ook gebruikt in de Antwerpse premetro om via de lijninformatie in ProData de wissels per tram goed te leggen al naargelang bestemming.
-
Op welke frequentie zendt ProData dit signaal uit?
Wat wil je daar mee bereiken? Zelf altijd groen licht krijgen? :lol:
Er worden op de frequentie nog data meegezonden.
Alleen voertuigen met juiste data kunnen de verkeerslichten beinvloeden.
-
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen
om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende
-
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen
om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende
Wat zijn die redenen? Oostende controlecentrum Kusttram? Heeft elke dispatching dezelfde provinciale frequenties te zijner beschikking of zijn er aparte voor, bijvoorbeeld, de Kusttram?
-
Ik hoor De Lijn Limburg op onder andere de frequentie 424.900
De Lijn Vlaams-Brabant hoor ik op oa 424.9125
Eigenaardig vind ik echter dat ik op de frequenties van de lijn Vlaams Brabant beide partijden hoor (zowel dispatching als bestuurders) terwijl ik op de frequenties van Limburg alleen maar de dispatching hoor. Ikzelf bevind me in Limburg, dus ontvangst zou geen probleem mogen zijn. Zitten de bussen zelf misschien op een andere frequentie? Of wordt er een apart systeem gebruikt voor de spraak vanuit de bus naar de dispatching?
Ikzelf zit vlakbij de dispatching van de De Lijn Vlaams-Brabant. Ik hoor enkel de dispatching en de bussen niet. Wat ik wel hoor aan de andere kant zijn de inspectieploegen van De Lijn. Dan hoor je de spraak wel in twee richtingen. Vreemd....
Hallo ik hoor De Lijn Vlaams-Brabant ook op 467.8125mhz,hetzelfde als op 424.0125mhz spiegelfrequentie???
-
Ik veronderstel dat inderdaad lijnnummer (in 4 cijfers zoals afgedrukt op Lijnkaart?) wordt meegezonden, voor wissels van trams, maar ook eventueel voor bussen aan kruispunten waar er verschillende lichten zijn voor verschillende richtingen.
-
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen
om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende
Wat zijn die redenen? Oostende controlecentrum Kusttram? Heeft elke dispatching dezelfde provinciale frequenties te zijner beschikking of zijn er aparte voor, bijvoorbeeld, de Kusttram?
Nee de freq van Oostende doet ook bussen. Maar de Kusttram heeft de meeste "operationele problemen" en is het actiefst op die frequentie. Alle voertuigen met nummer 60xx is Kusttram. Ze regelen soms zelfs enkelspoortrajecten volledig via dispatching radio. Dan dient de bestuurder op te roepen alvorens een enkelspoor te betreden. Je kunt je voorstellen dat dat nogal wat verkeer veroorzaakt tijdens de 10 minuten frequentie in de zomer. Sowieso is Oostende dankzij de Kusttram al de drukste van de 3 frequenties.
Kortrijk, Brugge en Oostende zijn van oudsher de 3 "regio's" geweest van de NMVB - De Lijn in West-Vlaanderen. Oostende is eigenlijk "regio kust". Ik vermoed dat dat zelfs oorspronkelijk nog uit de private voorgangers van de NMVB zal voortgevloeid zijn. Vroeger hadden die veel autonome bevoegdheden, allemaal met eigen dispatching, nu is er al veel meer gecentraliseerd in Oostende, maar de eigen dispatchings zijn er nog steeds. Ik weet niet of de andere provincies ook in regio's opgedeeld zijn?
Voertuigen schakelen niet over op een andere dispatching als ze een andere regio binnenrijden, ze blijven bij de dispatching van hun stelplaats. Daarom worden de 3 frequenties over de hele provincie uitgezonden.
Tot voor enkele jaren schakelde de dispatching van elke regio 's nachts over op federale politie Brugge. Voertuigen die 's nachts reden en een oproep deden kwamen rechtstreeks uit bij de federale politie. Nu is dat niet meer het geval (en moet de bestuurder allicht z'n GSM bijhebben in nood :?: ).
Wel nog een rariteit: als dispatching Oostende 's morgens om 4u al open gaat en bijvoorbeeld dispatching Kortrijk nog niet, dan komen oproepen en radiotesten van vroege Kortrijkse bussen in Oostende terecht! Geen idee hoe dit allemaal werkt?
En zelf had ik ook nog een vraagje: klopt het wel dat de voertuigen zogezegd op een frequentie 10 MHz lager dan de Dispatching uitzenden?
-
Hey Bart,
bedankt voor de lokale info!
Ik weet dat de provincie Vlaams-Brabant/Brussel maar één regio telt met een dispatching te Leuven (vroeger Brussel) die dankzij steunzenders op de verschillende stelplaatsen de hele provincie dekt en dit met een drietal frequenties die bij mijn weten in de hele provincie worden uitgezonden.
Dat gedoe met die doorschakeling naar de federale politie 's avonds laat was meestal een maat voor niets want zo een politieagent kent doorgaans weinig van bustechniek of de geldende tarieven :roll: Ik merk hier in de provincie dat de dispatching nu bijna 24/24 bemand is. Ik vermoed tot de laatste bus binnen is gereden? Een dergelijk doorschakelsysteem wordt er vermoedelijk ook toegepast in Kortrijk. Het signaal door de bus verstuurd, wordt wellicht door de meest nabije mast opgevangen en via een vaste lijn doorgezonden naar Oostende.
De busfrequenties zitten inderdaad 10 MHz lager dan die van de dispatching. Nu ik dit schrijf, stel ik mij de vraag hoe het zit met interregionale bussen die over grotere afstanden 2 provincies bedienen. Normaal gezien wordt een hele buslijn door eenzelfde dispatching/provincie gecontroleerd/uitgebaat, ook al ligt deze gedeeltelijk in een andere provincie. Ik vraag mij af wat er gebeurt wanneer een bus in een aangrenzende provincie radiocontact probeert te maken. Hetzelfde principe als hierboven beschreven :?:
-
De busfrequenties zitten inderdaad 10 MHz lager dan die van de dispatching.
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt? Zenden die bussen "naar boven" uit ofzo (zoals luchtvaartgrondstations)? Want die antennes van de dispatchings staan ook vrij hoog opgesteld.
Goeie vraag wat betreft de interprovinciale bussen. Er is bijvoorbeeld een lijn tussen Gent en Brugge en die wordt voor zover ik weet volledig uitgebaat door De Lijn Oost-Vlaanderen. De freq van Gent kan men niet meer ontvangen in Brugge en die bus hoor je nooit op de freq van Brugge (enfin, de dispatcher praat toch nooit met zo'n bus, zie paragraaf hierboven). Misschien dat iemand uit Oost-Vlaanderen meer weet?
-
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt? Zenden die bussen "naar boven" uit ofzo (zoals luchtvaartgrondstations)? Want die antennes van de dispatchings staan ook vrij hoog opgesteld.
De antennesites staan inderdaad relatief hoog opgesteld om een zo goed mogelijk bereik te hebben. Het is sowieso al moeilijker om zendingen te ontvangen van voertuigen die niet boven de bebouwing en andere hindernissen uitkomen en een minder krachtige zender aan boord hebben. Dan ga je met een hoge antenne zoals De Lijn heeft deze natuurlijk veel beter kunnen ontvangen. Een bus zendt niet zover uit, het signaal wordt wellicht door de meest nabije antenne opgevangen en via een vaste lijn doorgestuurd naar de controlekamer.
-
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt?
Dan moet die chauffeurs toevallig op het moment dat ze in de buurt komen met hun bus aan het spreken zijn met de dispatching en dat gebeurt niet zo veel hoor. Zeer veel geduld hebben...
Op de data frequentie heb je meer kans om iets te horen als een bus komt voorbijgereden, maar dat zijn ook maar wat biepjes.
De antennesites staan inderdaad relatief hoog opgesteld om een zo goed mogelijk bereik te hebben. Het is sowieso al moeilijker om zendingen te ontvangen van voertuigen die niet boven de bebouwing en andere hindernissen uitkomen en een minder krachtige zender aan boord hebben. Dan ga je met een hoge antenne zoals De Lijn heeft deze natuurlijk veel beter kunnen ontvangen. Een bus zendt niet zover uit, het signaal wordt wellicht door de meest nabije antenne opgevangen en via een vaste lijn doorgestuurd naar de controlekamer.
Tussen de relay-antennes (of hoe je die dingen moet noemen) en de centrale loopt een straalverbinding, geen vaste lijn. In oost-vlaanderen is dat toch zo.
-
Tussen de relay-antennes (of hoe je die dingen moet noemen) en de centrale loopt een straalverbinding, geen vaste lijn. In oost-vlaanderen is dat toch zo.
Ja, nu je het zegt... Op elke mast hangt inderdaad iets dat daarvoor kan doorgaan. Op een centraal gelegen mast in de provincie zelfs richtantennes in alle windrichtingen.
-
Tussen de relay-antennes (of hoe je die dingen moet noemen) en de centrale loopt een straalverbinding, geen vaste lijn. In oost-vlaanderen is dat toch zo.
Ja, nu je het zegt... Op elke mast hangt inderdaad iets dat daarvoor kan doorgaan. Op een centraal gelegen mast in de provincie zelfs richtantennes in alle windrichtingen.
Dat wordt lachen met een stevige sneeuw of regenbui. Op 38 GHz dempt dat goed.
-
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt?
Dan moet die chauffeurs toevallig op het moment dat ze in de buurt komen met hun bus aan het spreken zijn met de dispatching en dat gebeurt niet zo veel hoor. Zeer veel geduld hebben...
Op de data frequentie heb je meer kans om iets te horen als een bus komt voorbijgereden, maar dat zijn ook maar wat biepjes.
Inderdaad, oorzaak gevonden, was m'n eigen domme fout :) . Probleem opgelost en nu goede ontvangst op de lokale -10 MHz frequentie. Sommige kan je zelfs van enkele kilometers ver nog goed ontvangen blijkbaar.
-
Ik weet dat de provincie Vlaams-Brabant/Brussel maar één regio telt met een dispatching te Leuven (vroeger Brussel) die dankzij steunzenders op de verschillende stelplaatsen de hele provincie dekt en dit met een drietal frequenties die bij mijn weten in de hele provincie worden uitgezonden.
In WVL zal de situatie allicht gelijkaardig zijn.
Onlangs was er een vechtpartij op een weekendnachtlijn te Brugge. Deze nachtlijnen rijden tot 2u en het incident gebeurde rond die tijd. Dispatching Brugge was echter al gesloten.
Alle communicatie over het inicident met de bussen in Brugge verliep via dispatching Oostende (regio kust) die wel nog open was en dit ook op de frequenties van dispatching Oostende. Ik heb geen idee of de chauffeurs zelf een instelling op hun radio moeten aanpassen om van Brugge naar Oostende over te schakelen, of dat men vanuit de dispatchings zelf enige vorm van "overruling" kan toepassen en dus dat de dispatcher in Oostende/Brugge/Kortrijk steeds contact kan opnemen met alle bussen in de provincie (incl bussen die niet aan de eigen regio toebehoren).
Er zal inderdaad een verbinding zijn tussen de verschillende antennes in de provincie, zowel voor de frequenties van de dispatchings alsook voor de geassocieerde "-10 Mhz" frequenties. En zolang er in de provincie 's nachts ergens een bus rond rijdt zal er allicht ook nog wel ergens een dispatching actief zijn (in de praktijk allicht steeds Oostende), die dan de rol van "provinciale dispatching" waarneemt zoals de andere provincies continu doen.
-
Ik weet dat de provincie Vlaams-Brabant/Brussel maar één regio telt met een dispatching te Leuven (vroeger Brussel) die dankzij steunzenders op de verschillende stelplaatsen de hele provincie dekt en dit met een drietal frequenties die bij mijn weten in de hele provincie worden uitgezonden.
In WVL zal de situatie allicht gelijkaardig zijn.
Onlangs was er een vechtpartij op een weekendnachtlijn te Brugge. Deze nachtlijnen rijden tot 2u en het incident gebeurde rond die tijd. Dispatching Brugge was echter al gesloten.
Alle communicatie over het inicident met de bussen in Brugge verliep via dispatching Oostende (regio kust) die wel nog open was en dit ook op de frequenties van dispatching Oostende. Ik heb geen idee of de chauffeurs zelf een instelling op hun radio moeten aanpassen om van Brugge naar Oostende over te schakelen, of dat men vanuit de dispatchings zelf enige vorm van "overruling" kan toepassen en dus dat de dispatcher in Oostende/Brugge/Kortrijk steeds contact kan opnemen met alle bussen in de provincie (incl bussen die niet aan de eigen regio toebehoren).
Er zal inderdaad een verbinding zijn tussen de verschillende antennes in de provincie, zowel voor de frequenties van de dispatchings alsook voor de geassocieerde "-10 Mhz" frequenties. En zolang er in de provincie 's nachts ergens een bus rond rijdt zal er allicht ook nog wel ergens een dispatching actief zijn (in de praktijk allicht steeds Oostende), die dan de rol van "provinciale dispatching" waarneemt zoals de andere provincies continu doen.
Vroeger deed de schakeling naar de federale politie in Brussel dus als een bus nachts oproepte antwoorden de politie ma ik denk dat het in een simpel hoekje zit gewoon de mensen dat de oproepen van de bussen beantwoorden weten gewoon wie moet antwoorden dus als het nacht is komen de oproepen ook nog in wacht te staan op de andere dispatching centra maar antwoorden ze natuurlijk allen waar er nog iemand aanwezig is. Vroeger was er altijd wel een persoon van op de dispatching van wacht dus kon de politie die bereiken via technies kanaal van de controllers en de steeplaatsen.
Ondertussen is volgens mij de dispatching in leuven altijd open.
-
Vroeger deed de schakeling naar de federale politie in Brussel
Lokaal CIC :wink: De rest van de beschreven werkwijze is mij onbekend.
-
De Lijn werkt met repeaters.
Verschillende systemen zijn met elkaar gekoppelt voor een groter bereik.
Als wij bv. nieuwe protofoons programmeren voor De Lijn gent brugge, dan kan ik de dispatch oproepen hier in antwerpen op kantoor.
De lijn Antwerpen
1. 414.9250 424.9250 141.3
2. 414.7125 424.7125 146.2
3. 414.9250 424.9250 141.3
4. ----
5. ----
6. ----
7. ----
8. ----
9. ----
10. 468.3900 468.3900 ---
11. 468.5700 468.5700 ---
De Lijn Gentbrugge
K1. 414,0125 424,0125 Pl Rx/Tx 167,9
K2. 414,0125 424,0125 Pl Rx=geen Tx=167,9
De Lijn Kessel Lo
K1. 414.9125 424.9125 PL Tx 162.2
K2 414.9125 424.9125 PL Tx 162.2
De Lijn Oostende
1. 414.862500 424.862500 PL 173,8
2. 414.862500 424.862500 PL 173,8
3. 414.900000 424.900000 PL 151,4
4. 414.900000 424.900000 PL 151,4
5. 414.812500 424.812500 PL 156,7
6. 414.812500 424.812500 PL 156,7
7. 424.912500 424.912500 Disabled
De Lijn Vlaams Brabant
K1. 414.9125 424.9125 PL Tx 162.2
K2 414.9125 424.9125 PL Tx 162.2
-
Wat is dat PL cijfertje?
-
Wat is dat PL cijfertje?
TQ Toonsquels.
-
In het magazine voor de openbare diensten "Nieuwe Tijd" van deze maand las ik over De Lijn het volgende:
Radiocommunicatiesysteem: de dekkingsstudie 'voertuigen' wordt tegen eind 2012 verwacht. Indien mogelijk worden aanpassingen nog gefinancierd binnen het fysisch programma 2012. Voor wat de radiocommunicatie voor lijncontroleurs betreft wordt onderzocht of kan worden ingestapt in de digitale technologie (ASTRID) of de GSM-technologie. Ook hier wordt voor eind 2012 een beslissing genomen
Kon niet blijven duren, dat analoge knoeiwerk...
-
Hallo
Vergeef me op voorhand dat dit geen strikte scannervraag is, maar een forum dat meer in de buurt komt zal ik niet vinden.
Om voertuigen van De Lijn beter te laten doorstromen krijgen ze vaak bepaalde voordelen in het verkeer: verkeerslichten worden bijvoorbeeld sneller en/of langer groen wanneer een voertuig aankomt. Hiervoor dient er gedifferentieerd te worden tussen voertuigen van De Lijn en voortuigen niet van De Lijn. Voor zover ik begrijp wordt dit gerealiseerd door de ProData apparatuur aan boord van het voertuig van De Lijn, die op een bepaalde frequentie een zwak signaal uitzendt dat opgepikt wordt door inductielussen in de grond.
Op welke frequentie zendt ProData dit signaal uit?
Mvg
Bart
Sinds kort werkt men niet meer met in het wegdek ingeslepen lussen. Mocht iemand alsnog de frequentie weten waarop wordt uitgezonden....
25 Mars 2013
Nieuwe technologie verkeerslichtenbeïnvloeding Kusttram succesvol 49 trams en 53 verkeerslichten operationeel
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits investeert in slimme trams en verkeerslichten. Langs het volledige traject van de Kusttram zijn 53 verkeerslichten uitgerust met de technologie voor KAR (Korte Afstands Radio) en draadloze verkeerslichtenbeïnvloeding. Het systeem is operationeel op nagenoeg alle verkeerslichtengeregelde kruispunten van De Panne tot Knokke-Heist, een traject van 67 kilometer. Ook de 49 Kusttrams zijn met dit KAR-systeem uitgerust. Ze kunnen, bij het naderen van verkeerslichten, draadloos en van op afstand een signaal aan de verkeerslichten doorgeven. Dat verhoogt de verkeersveiligheid en zorgt voor een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer.
De toepassing van het systeem van Korte Afstands Radio en draadloze verkeerslichtenbeïnvloeding langs het volledige traject van de Kusttram kwam er na de positieve evaluatie van een proefproject. De testfase gebeurde met een beperkt aantal kruispunten en trams. In de invoering van het KAR-systeem is vanuit het doorstromingsfonds 1,2 miljoen euro geïnvesteerd.
Nieuwe technologie
Voor dit project voor draadloze verkeersbeïnvloeding werken het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Lijn nauw samen. Met dit systeem worden de selectieve lussen in het wegdek vervangen door virtuele lussen. Via de GPS-positiebepaling is het duidelijk waar de tram zich bevindt. Als de Kusttram op een positie van een virtuele lus komt zal de tram via de radiomodem communiceren met de verkeersregelaar. Zo kunnen de verkeerslichten op het juiste moment groen geven aan de tram. De tram blijft de nodige signalen uitsturen tot het voertuig de verkeersregelaar gepasseerd is.
Betere betrouwbaarheid doorstroming
De voordelen van het KAR-systeem zijn veelvuldig. Belangrijkste aspect is de betrouwbaarheid van de doorstroming van de Kusttram. Het nieuwe systeem zorgt voor een betere doorstroming. KAR laat toe de detectie van de tram betrouwbaarder vast te stellen. Ook het tijdstip van de groenfase voor de tram is accurater. Het gevolg is dat niet alleen de doorstroming van de Kusttram, maar ook de doorstroming voor alle weggebruikers verbetert. Bovendien laat het nieuwe systeem toe om via een software applicatie gedetailleerde doorstromingsmetingen uit te voeren. Op basis daarvan kan ook worden beslist om VRI-installaties (door verkeerslichten geregelde installaties) bij te sturen of om virtuele lussen te verplaatsen.
KAR is een kostenefficiënt systeem omdat er geen lussen meer in het wegdek ingeslepen hoeven te worden. Bij de verplaatsing van de virtuele lus komen er ook geen wegwerkzaamheden meer aan te pas. Eventuele defecten kunnen via een softwareapplicatie exact gelokaliseerd en veel vlotter opgespoord en opgelost worden.
Het beïnvloeden van verkeerslichten is ook belangrijk in het kader van verkeersveiligheid. Betrouwbare verkeerslichtenbeïnvloeding biedt de garantie dat kruispunten met verkeerslichten conflictvrij zijn.
Uitrol in heel Vlaanderen
De bedoeling is om uit te zoeken of dit KAR-systeem later kan worden uitgerold over heel Vlaanderen. Daarom zal, na de succesvolle toepassing langs het Kusttramtraject, het nieuwe KAR-systeem getest worden op de bussen van De Lijn die rijden op de as Leuven-Brussel. Dat gebeurt om de compatibiliteit van het KAR-systeem met de bussen van de MIVB en de kruispunten van het Brussels Gewest te testen.
Minister Hilde Crevits: “Een betere doorstroming van het openbaar vervoer en de verkeersveiligheid zijn belangrijk voor reiziger en chauffeur. Investeringen in nieuwe technologieën om die doorstroming te verbeteren beginnen vruchten af te werpen. De succesvolle invoering van KAR op het gehele Kusttramtraject is een eerste stap. De chauffeurs van de Kusttram reageren heel enthousiast op dit nieuwe systeem. Dankzij KAR zullen er in de toekomst ook veel meer gegevens verzameld worden die bijzonder nuttig zullen zijn om de Kusttram zo veilig en vlot mogelijk te laten rijden, zowel binnen als buiten het toeristische seizoen.”
-
En de Lijn doet ook geen radio gesprekken meer.
-
En de Lijn doet ook geen radio gesprekken meer.
Hoe bedoel je?
-
En de Lijn doet ook geen radio gesprekken meer.
Hoe bedoel je?
openbaar vervoer bedoelt die
@hans1000
ach ik luister wel eens naar de marifoon freq ,en havengebied dendert binnen hier ,lekker laten scannen er is nog zat te horen
-
Yuup die bedoelde ik de Lijn openbaar vervoer.
Denman zou je eens wat freqs willen plaatsen van wat je hoord.en in welke omgeving zit je?
-
Yuup die bedoelde ik de Lijn openbaar vervoer.
Het was mij duidelijk dat het om "dé" De Lijn ging ;)
Ik bedoelde eerder of je misschien méér info had over wat er in de plaats is gekomen want hier bij mij in de regio wordt er nog lustig verder gepraat.
-
Het is hier eens besproken geweest,Wat er voor in de plaats gekomen is weet ik niet.
Hier in de omgeving van Lommel blijft het toch stil.Of ze moeten een andere frequentie genomen hebben.
Maar dat weet ik dus niet.
-
Yuup die bedoelde ik de Lijn openbaar vervoer.
Denman zou je eens wat freqs willen plaatsen van wat je hoord.en in welke omgeving zit je?
omgeving bergen op zoom ,alles zit in de scanner opgeslagen .maar zal dit op zeer snele termijn even ergens neerzetten
vd week het gaat toch regenen :)
-
Thnx Denman, Dan spaar je de moeite maar. dacht dat je misschien in het grens gebied zou zitten.
Boz is net ietsje te verweg om te ontvangen :-)
-
geen idee waar jij zit ,maar antwerpen etc is totaal geen probleem ,ontvangst is luid en duidelijk over.... :)
Edit
ah omgeving lommel das iets verder idd
-
Ja dat gaat net niet lukken ben ik bang.overgens wel jammer maar het is niet anders.
-
De Lijn West-Vlaanderen werkt nog altijd analoog.
Brugge op 424.9000 en 414.9000 .
De laatste is de freq. van de bussen en hebben maar een beperkt bereik 20 max 30km.
-
Ik heb idd ook de dispatching van West-Vlaanderen op 424.862.
De bussen zelf willen toch nog niet lukken, momenteel dus enkel éénrichtingsverkeer.
-
Ben in Aalst en ontvang de dispatching+bussen/trams van De Lijn in Gent klaar en duidelijk (2 richting) op FM 424.0125
-
Ontvang je de voertuigen of de controleurs (samen met de dispatching) in 2 richtingen?
-
Het is hier eens besproken geweest,Wat er voor in de plaats gekomen is weet ik niet.
Hier in de omgeving van Lommel blijft het toch stil.Of ze moeten een andere frequentie genomen hebben.
Maar dat weet ik dus niet.
Vandaag De Lijn Limburg (dispatching) op 424.86250 dus mij lijkt er helemaal niets veranderd. Is trouwens dezelfde frequentie als die die aan de andere kant van het land door De Lijn West-Vlaanderen wordt gebruikt.
In West-Vlaanderen werd ook 424.9000 (dispatching) gehoord.
In de provincie Antwerpen (Turnhout) was De Lijn op 424.8250 in de lucht. Een mogelijk datakanaal van hen zat op 424.56250.
Vandaag was ook De Lijn Vlaams-Brabant (dispatching) actief op 424.88750. Ook hier dus niets nieuws. De bus zat 10 MHz lager, op 414.88750 met TQ. 186.2
-
Astrix je maakt me al een beetje blij :-).ik ga de frequenties zo eens programeren.en hopen dat ze vanavond nog wat roepen.Dank voor het mededelen.
De 424.86250 heeft bij mij altijd er nog ingestaan zie ik net.en het helejaar niks op gehoord.
-
Vandaag gehoord op 424.9000
-
Van welke is dat van de lijn.
-
David ik heb geen idee zo direct.maar deze zender staat in belgie.dus ik gok dat jij hem niet zult horen.
-
Van welke is dat van de lijn.
Ja, van De Lijn Limburg. Ze hebben onder meer aan de stelplaatsen in Kinrooi en Lanaken zendmasten staan. De frequentie wordt ook aan de andere kant van het land (West-Vlaanderen) door De Lijn gebruikt.
-
Hallo Astrix,werkt bijv de mast van Lanaken.op de zelfde frequentie als lommel? of is dit weer een andere want misschien dat ik die eens zou kunnen proberen.
-
Bij mijn weten zijn de frequenties provinciaal bepaald en niet per zendmast.
-
Ok Thnx,
-
De Lijn Turnhout is nog steeds actief op 424.8250, maar De Lijn Leuven / Vl. Brabant nog niet gevonden.
Iemand een idee waar zij op zitten tegenwoordig? :)
-
Reactie nummer 4 in dit topic vermeldt de frequenties voor Leuven en die zijn nog steeds correct.
-
Een vraagje in Limburg was er gisteren constant gepiep en gekraak te horen op de 424.8265 en op de andere codes werd er niets gezegd (regio Sint Truiden) zijn er soms andere frequenties in gebruik voor Limburg. Aan de Truidense fruitveiling was het continu gestoord door een andere zender .
En de 424.8265 wijzigt automatisch naar 424.8250 is dit normaal en dan komen die storingen
-
Dat heb ik ook gehoord.dat is vaker zo en ik denk weinig aan te doen.
-
vraagje kan je ook de frequentie's van de lijn afluisteren met een walkie talkie --> Baofeng GT-3 ?
mvg
j1994E
-
Welke banden kan hij aan ?
-
kweet niet heb hem vandaag online gekocht zie de link --> https://www.bol.com/nl/p/baofeng-uv-5r-portofoon/9200000038395631/
-
hallo..het staat op je link...400 tot 520 mhz...en de lijn begint vanaf 424mhz...dus..
-
Beetje lezen doet wondere he,de UV-5R is 136.00-174.00 MHz / 400.00- 520.00 MHz en het toestel heeft een vermogen van 5W / 1W.
-
ken er iemand de frequentie's van de lijn controleurs? west vlaanderen???
-
Voor "De Lijn" Vlaams-Brabant worden de freqs 424.8875 424.9125 en 424.9500 gebruikt door dispatching (Leuven), stelplaatsen van autobussen en controleurs op de baan. Om "antwoorden" van bussen te horen, zoek je 10 Mhz lager dan bovenvernoemde freqs.
en hoe kan je dan de controleurs horen?
-
Voor "De Lijn" Vlaams-Brabant worden de freqs 424.8875 424.9125 en 424.9500 gebruikt door dispatching (Leuven), stelplaatsen van autobussen en controleurs op de baan. Om "antwoorden" van bussen te horen, zoek je 10 Mhz lager dan bovenvernoemde freqs. ::)
-
Wat is de data op 424.8000? Entropia?
-
Hallo, ik ben een nieuw forum lid en kan bevestigen dat de frequenties van Antwerpen (Turnhout) en Vlaams Brabant inderdaad nog gebruikt worden. Ontvangst van de dispatching is perfect zowel in Keerbergen als in Mechelen. Ik hoor wel meestal enkel de dispatching. Af en toe een bus maar dan nooit 10mhz lager, wel op dezelfde frequentie als de dispatching
Bij het zoeken ben ik nog een frequentie tegen gekomen die hier volgens mij nog niet vermeld is : 424.925
Hier hoor ik zowel dispatching als bussen op, niet zeker van de regio, ik hoorde net nog een melding van een bewusteloze vrouw op de bus aan het Rogierplein (Brussel dus) en volgens mij hoor ik daar ook Antwerpse bussen op aan de tongval te horen.
-
Beste Tommy
Hieronder vindt je de actuele lijst van De lijn terug.
424,012 825 DE LIJN GENT FMN
424,712 1318 DE LIJN PROVINCIE ANTWERPEN FMN
424,750 1750 DE LIJN PROVINCIE ANTWERPEN FMN
424,812 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN BRUGGE FMN
424,825 1342 DE LIJN REGIO ANTWERPEN FMN
424,825 1654 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,825 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT VLAAMS BRABANT FMN
424,825 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN WEST VLAANDEREN FMN
424,837 1513 DE LIJN REGIO OOST VLAANDEREN GENT FMN
424,850 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,862 1918 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN WESTKUST FMN
424,875 1513 DE LIJN OOST VLAANDEREN REGIO GENT FMN
424,887 1324 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT VILVOORDE FMN
424,900 1128 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,900 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN WEST VLAANDEREN FMN
424,912 1055 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT VLAAMS BRABANT FMN
424,925 1837 DE LIJN INSPECTIE REGIO ANTWERPEN FMN
424,950 1529 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT FMN
424,962 1411 DE LIJN REGIO ANTWERPEN FMN
424,975 1102 DELIJN REGIO VLAAMS BRABANT FMN
424,987 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,987 DE LIJN REGIO OOST VLAANDEREN FMN
425,000 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN WEST VLAANDEREN FMN
Veel luistergenot
Ronny
-
hallo iedereen
heeft er iemand toevallig frequentie van de tec bussen in walonie aub?
-
de nmbs geeft nieuwe freq de 457.00 tot 460 gaan weg en gaan naar de 440.000 tot 445
let wel op het zijn testen die gebeuren de analoog is er ook nog gent bv op 457.370 is hooft kanaal kanaal 2 is 457.3687
-
Als eerste, wat heeft dit met De Lijn te maken?
Ten tweede, het verschil tussen 457.3700 en 457.3687 is zo minimaal dat dit absoluut geen 2 aparte kanalen zijn.
-
De Lijn begint in januari 2020 met het vernieuwen van het radionetwerk. Het systeem wordt volledig digitaal. Dit moet de veiligheid van het personeel verhogen....
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20191121_04728989/personeel-de-lijn-antwerpen-communiceert-in-2020-digitaal
-
Well netwerk krijgen ze?
-
Well netwerk krijgen ze?
DMR Tier III http://www.tranzcom.com/en/news/1253/tranzcom-dmr-project-de-lijn
-
De Lijn begint in januari 2020 met het vernieuwen van het radionetwerk. Het systeem wordt volledig digitaal. Dit moet de veiligheid van het personeel verhogen....
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20191121_04728989/personeel-de-lijn-antwerpen-communiceert-in-2020-digitaal
Eerst bedankt voor de goede informatie over België...
:-\ Nou, is de toekomst van een radio scanner in Nederland nog de moeite waard? als alles bijna 99.99% vanaf 2025 digitaal gaat/is worden?
Is het nog mogelijk om het nieuwe systeem DMR-netwerk (Digital Mobile Radio) te beluisteren met een oude radio scanner? of moet je een nieuwe radio scanner kopen?
-
Je kunt dit "probleem" op verschillende manieren aanvliegen:
- Oude scanner met een discriminator uitgang die je je PC invoert en daarna met DSD+ decodeert.
- Een moderne scanner die DMR kan ontvangen en decoderen
- Een PC met een RTL-SDR stickie erin en dan ook daar weer DSD+ om er verstaanbare audio van te maken.
Je ziet opties genoeg om nog signalen uit de ether te plukken. Voor sommige mensen maakt het de hobby interessanter voor andere is dit een onoverkomelijke hobbel.
Elmar
-
Welke mhz moet ik af stemmen?
-
Welke mhz moet ik af stemmen?
Ze beginnen pas in januari 2020 dus nog moeilijk te zeggen lijkt me zo.
-
! Dit is nog niet voor heel België denk ik? https://www.vinci-energies.be/nl/tranzcom-moderniseert-het-communicatienetwerk-en-de-boordapparatuur-van-de-lijn/ Het nieuwe systeem wordt het grootste DMR-netwerk (Digital Mobile Radio) dat ooit in de Europese markt voor openbaar vervoer ingevoerd werd. Meer concreet installeren TranzCom en Leonardo een nieuw DMR-communicatienetwerk en nieuwe boordapparatuur voor de bussen en trams die in het noorden van België ingezet worden.
Eerst het noorden van België en dan...?
-
De Lijn serveert alleen Vlaanderen. TEC en de MIVB regelen het OV voor respectievelijk Wallonië en Brussel.
-
zit er nog substantieel verschil in Tier2 en Tier3 wat betreft decodering of meeluisteren. of is dit gewoon einde meeluisteren naar De lijn?
-
Besten,
Zelfde problematiek aan de gang bij de Spoorwegen.
Tier 2 is wel te beluisteren tier 3 niet is een soort trunking.
Alles gaat digitaal dus...
-
Jullie moeten dit niet zien als een probleem of het einde van een hobby maar juist een nieuwe uitdaging en verdieping van je kennis.
Digitale technieken hoeven echt niet het einde van de luister hobby te zijn.
Elmar
-
Nou, dat weet ik zo nog niet ET! Het kost weer heel veel geld om nieuwe toestellen aankopen voor digitale wereld?
Zo is het ook begonnen met hulpdiensten niet meer kunnen beluisteren dankzij de digitale DMR...! ;)
-
Wat is veel geld....
Voor rond de 15,- koop je een RTL-SDR stick die je in je computer steekt. Daarna stukje gratis software op je PC dat DSDPlus heet (of geef 25,- aan de ontwikkelaars en ontvang voor de rest van het leven van deze software de updates met extra functies). Hiermee heb je voldoende om naar DMR te kunnen luisteren.
Hulpdiensten zitten bij jullie ook digitaal maar zeker niet op DMR, die gebruiken Tetra wat ook heel goed mee te luisteren zou zijn als ze er niet voor hadden gekozen om er encryptie overheen te leggen.
Elmar
-
Hallo
De 424,900 werkt voor mij om de communicatie in West Vlaanderen te horen van centrale naar bussen. Alleen hoor ik niets van bussen naar centrale. Heeft iemand deze frequentie?
Mercikes
-
Alleen hoor ik niets van bussen naar centrale. Heeft iemand deze frequentie?
414.9000 MHz.
-
Alleen hoor ik niets van bussen naar centrale. Heeft iemand deze frequentie?
414.9000 MHz.
Hey, bedankt voor de snelle reactie!
Helaas hoor ik op deze frequentie geen verkeer. Ook niet nadat de centrale een bus oproept en ermee in conversatie gaat.
Toch bedankt!
-
Dan zit de bus in kwestie waarschijnlijk buiten jouw ontvangstbereik.
-
Dan kan de bus voor jou te ver weg zitten.
-
Zou kunnen, ga deze avond in Brugge kijken of ik wat bussen kan oppikken. Bedankt!
Even nog ter info: is het altijd zo dat de 2 kanalen zo zijn zoals deze (414 - 424)?
Ik ben heel nieuw met al deze dingen ...
In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!
-
Even nog ter info: is het altijd zo dat de 2 kanalen zo zijn zoals deze (414 - 424)?
Ja dat verschil van 10 MHz kan je aanhouden.
-
Even nog ter info: is het altijd zo dat de 2 kanalen zo zijn zoals deze (414 - 424)?
Ja dat verschil van 10 MHz kan je aanhouden.
Heel erg bedankt!
Hoe kan het dat ik de centrale wel hoor maar de bussen niet? Aangezien deze toch contact met elkaar moeten hebben
-
De centrale heeft waarschijnlijk een hoog geplaatste antenne en daardoor een groot bereik. Wat voor antenne heb jij?
-
De centrale heeft waarschijnlijk een hoog geplaatste antenne en daardoor een groot bereik. Wat voor antenne heb jij?
Ik snap je punt, ik luister mee met een simpele portofoon. Logisch dus dat ik niks ontvang van de bussen
Bedankt
-
Zijn ze inmiddels afgebouwd ik hoor vrij weinig op de communicatie , is er iemand die al iets meer weet van de nieuwe frequenties?
-
Zijn ze inmiddels afgebouwd ik hoor vrij weinig op de communicatie , is er iemand die al iets meer weet van de nieuwe frequenties?
Op 424.9625 MHz (Antwerpen) sinds 01-01 nog gewoon bussen/dispatch te horen.
Op 424.7500 MHz (Antwerpen) sinds 01-01 nog gewoon trams/dispatch te horen.
Verder nog geen nieuwe/aanvullende frequenties gevonden die ik kan linken aan "de lijn".
-
Niks meer op 424.900 hier (West-Vlaanderen) waar vroeger de dispatch op zat. Wel nog bussen op de 414.900
Iemand al de nieuwe frequentie voor de dispatch?
Mvg
-
ik ontvang de 424.900 nog altijd in brugge
-
Heeft iemand de nieuwe frequenties van dispatch naar bus in West-Vlaanderen? Ik ontvang deze sinds september niet meer. Alvast bedankr
t
-
Beste Tommy
Hieronder vindt je de actuele lijst van De lijn terug.
424,0125 825 DE LIJN GENT FMN
424,7125 1318 DE LIJN PROVINCIE ANTWERPEN FMN
424,7500 1750 DE LIJN PROVINCIE ANTWERPEN FMN
424,8125 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN BRUGGE FMN
424,8250 1342 DE LIJN REGIO ANTWERPEN FMN
424,8250 1654 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,8250 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT FMN
424,8250 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN FMN
424,8375 1513 DE LIJN REGIO OOST VLAANDEREN GENT FMN
424,8500 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,8625 1918 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN WESTKUST FMN
424,8750 1513 DE LIJN OOST VLAANDEREN REGIO GENT FMN
424,8875 1324 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT VILVOORDE FMN
424,9000 1128 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,9000 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN FMN
424,9125 1055 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT FMN
424,9250 1837 DE LIJN REGIO ANTWERPEN INSPECTIE FMN
424,9500 1529 DE LIJN REGIO VLAAMS BRABANT FMN
424,9625 1411 DE LIJN REGIO ANTWERPEN FMN
424,9750 1102 DELIJN REGIO VLAAMS BRABANT FMN
424,9875 DE LIJN REGIO LIMBURG FMN
424,9875 DE LIJN REGIO OOST VLAANDEREN FMN
425,0000 DE LIJN REGIO WEST VLAANDEREN FMN
Veel luistergenot
Ronny
Bovenstaande frequenties aangaande West- en Oost Vlaanderen evenals Gent zijn nog steeds te horen vanuit Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren.
424.9000 MHz horen we Dispatch en de kusttrams (Knokke-De Panne).
-
Wat een mooie lijst 👍super
-
Door goede condities op 424.8250 Dispatching De Lijn Antwerpen maar enkel trams blijkbaar.
Op 424.9000 Dispatching De Lijn Limburg.
-
ook iemand toevallig de freauenties van walonie aub
-
Dat is dan van de TEC. Geen idee, ben er wel benieuwd naar. Werken ze daar met een radio zendsysteem? In hele oude lijsten staan er voor de tec freqs rond 154.xxx Mhz maar dat was nog voor de dieren konden spreken...
-
Merk dat De Lijn Limburg sinds deze of vorige week blijkbaar volledig op 424.7125 is overgeschakeld ipv de gekende 424.900.
Sinds enkele weken was er op beide kanalen wel wat te horen, nu enkel op 424.7125.
Komt ook beter binnen maar een tijd geleden was er sprake in de krant van nieuwe zendmasten. Mogelijk ook andere frequentie voor Limburg.
-
424.8875 en 424.9125 kom hier in boutersem ook binnen maar geen idee wat het is
-
424.8875 en 424.9125 kom hier in boutersem ook binnen maar geen idee wat het is
Staat toch in de lijst hierboven...nu ja op de vorige pagina.
-
bedankt zet ik even alles juist
-
iemand enig idee als de ditschaping een bus oproept hoe ik kan achterhalen welke bus en op welke lijn dat die rijd?
-
Aan de hand van de lijnnummers. Vaak roept de centrale de lijnbus op met lijnnummer. Als de bestuurder oproept, ja dan zegt ie wel het lijnnummer en als je dan enkel naar de centrale gaat luisteren dan mis je dat wel maar meestal is er voldoende communicatie dat er bekende straatnamen voorbij komen. Communicatie is er meestal als er problemen zijn of als de bus zich aan of af gaat melden bij begin of einde shift; panne, ongeval, weg afgesloten, wegenwerken, problemen met reizigers op de bus of melding dat er defecten zijn of de bus op die of die locatie moet gesteld worden voor herstelling, onderhoud, ....
Lijnnummers staan op een kaart per provincie en/of vervoersregio. Onderaan de kaart staan de lijnnummers.
https://www.delijn.be/nl/perronindeling/netplannen/
-
oke bedankt voor de informatie ik ben ondertussen ook op zoek naar een betere mobiele aantennen eventueel op voetje
-
Ik vond na lang zoeken de lijst van de lijn onderaannemers en op welke bus Dat die rijden ik weet niet of die up tot date is
http://www.zone01.be/
-
Zeker voor NL maar ook div. vervoersmaatschappijen voor bus,tram,metro en trein in het buitenland is onderstaande link in combi met evt scannerluisteren best wel eens interessant.
https://tracker.geops.ch/?z=8&s=1&x=593410.3761&y=6839055.5333&l=transport (https://tracker.geops.ch/?z=8&s=1&x=593410.3761&y=6839055.5333&l=transport)
-
Heb zojuist oproepen in vlaams brabant ontvangen via baofeng gt 3tp markIII
op kanaal 242.8875
-
Dat zal niet juist zijn. Dit is de militaire luchtvaartband. Het zal 424.8875 zijn, denk dat je een typ of leesfout hebt gemaakt.
-
ik ontvang hier al 14 dagen niks meer van de lijn vind ik vreemd
-
Mogelijk van kanaal gewijzigd. Ik volg de Lijn niet dagelijks. Ik zou zeggen, laat de scanner zoeken tss 424.000 en 425.000 dan kom je er wel op.
-
ik zal ook eens proberen met de software van airspy en de RLT-SDR maar ik heb die ook nog niet zolang dus wordt zoeken
-
Ja, dat is zoeken. Met de airspy R2 voor de luchtvaart heb ik het goed draaiend, maar de andere freqs en banden lukt het me nog niet goed.
-
Deze datariedel, is dat van het analoge trunkingnetwerk van De Lijn? https://voca.ro/17eDUMmUVrVL
Iemand enig idee wat voor systeem dit is?
-
Deze datariedel, is dat van het analoge trunkingnetwerk van De Lijn? https://voca.ro/17eDUMmUVrVL (https://voca.ro/17eDUMmUVrVL)
Iemand enig idee wat voor systeem dit is?
als ik luister heb ik precies de zelfde data riedel hier in twente geen idee wat het is
-
De Lijn in Limburg vermoedelijk over naar digitaal. Geen idee waar ik moet zoeken en of dit gecodeerd is.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220103_96169441
-
https://www.vinci-energies.be/nl/tranzcom-moderniseert-het-communicatienetwerk-en-de-boordapparatuur-van-de-lijn/
-
Is het in de 424 MHz ook al helemaal stil geworden of is er nog communicatie?
-
Zal de analoge eens terug aanzetten. Dacht een 2 tal weken geleden nog de antwerpse Lijn tram nog gehoord te hebben.
-
Hoor net nog comms op 424.7125 van De Lijn Limburg. Iets met verloren voorwerp op andere lijn.
Vermoed dan dat ze per zone in de provincie overschakelen op digitaal.
-
Ik hoor de datariedel van De Lijn nu (tijdens atmosferische condities) ook op 461.1750 MHz (naast de bekende 424 MHz frequenties).
-
Ik hoor de datariedel van De Lijn nu (tijdens atmosferische condities) ook op 461.1750 MHz (naast de bekende 424 MHz frequenties).
Hoe weet je dat dat de datariedel van 'de Lijn' is ?
Kan toch ook gewoon elke andere dmr riedel zijn ?
Of begrijp ik je verkeerd ?
-
Het gaat om een analoge trunking riedel of datasignaal. Wat voor systeem ze precies gebruiken weet ik niet. Dat is al jaren een raadsel voor mij omdat er weinig informatie over te vinden is via Google. Ook via sigidwiki.com, hun Discord en de signalidentification Reddit heb ik het nooit kunnen achterhalen.
https://voca.ro/1keOORWKQKHS
-
Ik denk dat ik het niet helemaal snap.
Maar De Lijn zit hier nog altijd met analoge spraak in de lucht.
Blijft mij een raadsel waar jij het over hebt ?
-
De atmosferische condities vinden veelal in de nacht plaats en dan rijden er voor zover ik weet geen bussen, dus ook geen spraak te horen. Ik hoor dan vanuit het midden van Nederland datariedels op de frequenties van De Lijn. Ik neem aan dat ze enige vorm van trunking gebruiken met een controller-kanaal zodat de mobilofoons weten op welk kanaal/frequenties ze moeten werken.
-
424.8250 analoog De Lijn Antwerpen net gehoord door de goede condities. Ging over Brasschaat of bus/tram ri Brasschaat dacht ik.
-
Nog volop analoog verkeer op 424.0125 en 424.8375 (dispatch Gent).
-
De Lijn Limburg
RX Dispatsching Hasselt 424.71250 MHZ
TX chaufeurs 414.71250 MHZ
-
424.8625 ook De Lijn Limburg, al weet ik niet waar deze dispatch zit, mogelijk ook vanuit Hasselt
-
Is het in de 424 MHz ook al helemaal stil geworden of is er nog communicatie?
Nog volop analoog verkeer op 424.0125 en 424.8375 (dispatch Gent).
Klopt, zojuist nog steeds 424.0125 MHz en 424.8375 MHz maar ook 424.8750 MHz en 424.9000 MHz kunnen horen ;)
(én bijgewerkt)
-
Luister eens op 423,468750 Dmr Digitaal . Regelmatig gesprekken v/d L ...
-
Gehoorde frequenties van De Lijn
424.8375
424.0125
424.8750 Oost-Vlaanderen
424.8625 West-Vlaanderen
424.9000 West-Vlaanderen
april 2024