Auteur Topic: Yaesu FT-2D is NFM mogelijk op diverse RX-banden?  (gelezen 3944 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Yaesu FT-2D is NFM mogelijk op diverse RX-banden?
« Gepost op: 27 april 2019, 09:36:34 »
De Yaesu FT-2D portofoon kan o.a. ontvangen van 30 - 88 Mhz. / 137 - 174 Mhz. / 222 - 420 Mhz. enz. enz.

Weet iemand, of kan iemand bevestigen, of het in die banden mogelijk is de ontvanger bijvoorbeeld naar NFM of AM te schakelen? Of die modes te programmeren als je die frequenties opslaat in geheugens.

Mogelijk kiest het ding per band zelf de modulatie. Maar het zou fijn zijn als je 'm handmatig zo kunt instellen dat je bijvoorbeeld rond de 29 Mhz. / 54 Mhz. / 140 Mhz. in NFM of AM kunt ontvangen en vanaf 222 Mhz. bijvoorbeeld AM.

Is er iemand die kan bevestigen of dit wel of niet mogelijk is?




...Verkopers vertellen altijd mooie verhalen maar ik wil graag weten of het echt zo is  ;D

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Yaesu FT-2D is NFM mogelijk op diverse RX-banden?
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2019, 09:45:52 »
Volgens bladzijde 49 van de handleiding is het inderdaad mogelijk AM of FM te kiezen.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Yaesu FT-2D is NFM mogelijk op diverse RX-banden?
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2019, 15:15:59 »
Volgens bladzijde 49 van de handleiding is het inderdaad mogelijk AM of FM te kiezen.

Ja, gelezen, maarrrrrr....... is dat dan NFM of WFM?

Ik heb nu een FT-1XDE (waar ik overigens een haat/liefde verhouding mee heb, hij is te koop...) die ook kan ontvangen op 27 / 29 / 50 Mhz. enz. Op die banden kan ik idd schakelen tussen FM en AM. Maar FM is dan volgens mij WFM.  Daar heb je niet zo veel aan als je spraakcommunicatie in NFM op bijvoorbeeld 11 / 10 of 6 meter wil volgen. Daarmee is de FM-mogelijkheid op die banden vrij zinloos. Wordt er in die banden in (N)FM uitgezonden dan kun je bij sterke signalen wel wat spraak volgen, maar functioneel is het niet meer.

Dan hoop je dat Yaesu daar wellicht over nagedacht heeft bij de FT-2..... ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Yaesu FT-2D is NFM mogelijk op diverse RX-banden?
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2019, 15:54:23 »
Ja, gelezen, maarrrrrr....... is dat dan NFM of WFM?

Kijk nog eens goed  ;)


Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Yaesu FT-2D is NFM mogelijk op diverse RX-banden?
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2019, 14:36:34 »
Je hebt gelijk, sorry  8)

Handleiding van de FT-2 lezen en tegelijk beetje pielen met de FT-1 is geen handige combinatie  ;D

Bedankt Rene!