Auteur Topic: Heen en weer verkeer en scheepvaart  (gelezen 4052 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline p029351

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Heen en weer verkeer en scheepvaart
« Gepost op: 6 augustus 2018, 10:15:40 »
Hallo,

Daar is tie weer ! maar ik ben een leek wat betreft op scanner gebied !
Vraag 1 kun je op een UBC125XLT het scheepvaart verkeer ontvangen ?
Vraag 2 ik ontvang regelmatig Schiphol approach En tower en ook Eindhoven maar het zijn eenzijdige gesprekken !
            Ik hoor nooit piloot naar tower vice versa ?
Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen, Yours sincerely,

Bert Ruedisueli

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Heen en weer verkeer en scheepvaart
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2018, 10:25:58 »
Antwoord 1; Ja
Antwoord 2; Je zal denk ik eerder de piloot horen maar vrijwel nooit de grond. Dat komt dan omdat je te ver van de zender af zit.
Ga eens met de scanner naar Woensdrecht of Gilze, dan zal je de Tower wel ontvangen.

Offline p029351

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Heen en weer verkeer en scheepvaart
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2018, 13:09:55 »
Ok bedankt !
Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen, Yours sincerely,

Bert Ruedisueli

Offline Lodewijkjes

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Heen en weer verkeer en scheepvaart
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2018, 19:01:53 »
Wat betreft scheepvaart verkeer, zoek in de frequentie database bij marifoonverkeer waar je het dichtst bij zit, en stel die frequenties in. Je kan natuurlijk ook de scanner laten zoeken, maar dan ben je langer bezig. Het algemene communicatie kanaal is 10, over dat kanaal praten schippers over hun familie, ladingen, reizen en nog veel meer gezellig gebabbel. Houd er rekening mee dat het gemiddelde bereik van de marifoon zo'n 5km is. Sommige schippers gebruiken een versterker of speciale antenne, en dan is hun bereik wat verder.

Veel plezier. Zelf woon ik aan Ingen (aan de Rijn) dus luister dagelijks naar het passerende verkeer, de communicatie met het veer (ik woon daar naast) en met de sluis in Amerongen.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Heen en weer verkeer en scheepvaart
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2018, 12:58:22 »
Marifoon verkeer hoor je wel degelijk verder als zo'n 5 km, 15-25 km kan makkelijk.
Uitzondering hierop zijn de sluizen, die in vermogen sterk gereduceerd uitzenden, normaal bereik van hun is zo'n 5 km, voor schippers zelf vaak minder als 1 km; dit o.a. om onderlinge storing tussen sluizen te voorkomen.
(heb hier 7 sluizen binnen 25 km bereik)

Dan heb ik het wel over een scanner met buitenantenne, maar dat spreekt voor zich.

Nog over kanaal 10: heb hier nog nooit geOH gehoord op kan. 10; zowel kan. 10, soms ook kan. 13 zijn in gebruik voor navigatie; kan. 77 is het sociaal kanaal, kortom vaak ge-O.H. en dat hoort ook zo.