Auteur Topic: 2 antenne op 1 scanner?  (gelezen 7013 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline nerio

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
2 antenne op 1 scanner?
« Gepost op: 18 juni 2011, 16:03:01 »
ik heb op een site van die bnc verdeelstukjes gevonden. hierdoor zou ik dus twee antenne op 1 scanner kunnen hangen. kan dit zonder dat er stukken komen aan de scanner? zoja... hoeveel antenne kan je dan aan de scanner hangen?

hopend op een spoedige reaktie en dank bij voorbaat

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2011, 16:15:01 »
Dit gaat helaas niet werken, de ene scanner gaat werken als zuigkring van de andere. Je dient een splitter aan te schaffen zoals de SP2 van RF Systems of de Commtel B115

.

Offline nerio

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2011, 17:03:46 »
dat begrijp ik dat twee scanner op 1 antenne niet gaan... maar twee antenne op 1 scanner?

Leen Ansems

  • Gast
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2011, 18:27:20 »
dat begrijp ik dat twee scanner op 1 antenne niet gaan... maar twee antenne op 1 scanner?

Als je een splitter gebruikt zoals Johan voorsteld, kan je op de plug IN de antenne aansluiten en op OUT elk een scanner. Moet je wel een antenne hebben die de frequenties kan ontvangen waar jij belangstelling voor hebt. 2 antenne`s op 1 scanner kan ook, maar of dat met deze splitter kan, is mij niet duidelijk. Dat hangt van de constructie af. Combineer echter geen zender op de ene plug en een scanner op de andere: je blaast dan zowel de splitter als de scanner op bij het gebruik van de zender en dat wordt een dure grap.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2011, 20:11:29 »
Op de behuizing van de Comtell staat splitter / combiner.

De volgende configuraties zijn dan mogelijk ; 2 scanners op 1 antenne of 2 antenne's naar 1 scanner.
De groeten van Bob.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2011, 20:23:01 »
dat begrijp ik dat twee scanner op 1 antenne niet gaan... maar twee antenne op 1 scanner?

Ik zie nu pas dat ik de vraag verkeerd heb gelezen  :-[
Maar met die 2 opties die ik je heb gegeven is het inderdaad ook dus mogelijk om 2 antennes op 1 scanner aan te sluiten. Met een BNC verdeelstukje gaat niet werken.

Leen Ansems

  • Gast
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2011, 20:31:12 »
Op de behuizing van de Comtell staat splitter / combiner.

De volgende configuraties zijn dan mogelijk ; 2 scanners op 1 antenne of 2 antenne's naar 1 scanner.

Daarom gaf ik mijn antwoord ook met wat reserve. Er bestaan n.l. splitters die maar 1 kant op werken en dan weinig verliezen opleveren en omgekeerd een flinke demping hebben. Een soort 1 richtingverkeer....

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2011, 20:53:54 »
IK gebruik hier de SP3 van RF Systems, kost wel wat, maar het werkt goed. Heb hem hier via marktplaats scheelt ook weer. Heb 2 780 XLT's via de splitter aan de D X30 hangen.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2011, 09:47:37 »
Volgens mij is de vraag: 2 antenne's op 1 scanner aansluiten, waarschijnlijk om de ontvangst te verbeteren. En daar is een heel eenvoudig antwoord op. Voor je scanner kan het beslist geen kwaad, alleen is het effect te verwaarlozen, welk verdeelstukje of splitter je ook gebruikt.
Maar hiermee experimenteren kan dus beslist geen kwaad voor je scanner.
Een verdeel BNC stukje geeft alleen maar verliezen dus dat hoef je niet te kopen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Wâldrinner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2021, 08:12:27 »
Maar als je bijv. een D-30 en een discone antenne op één scanner aansluit d.m.v. een T-stuk, kan dit toch best voordeel opleveren, of niet??
- UNIDEN BEARCAT BCT15X
- UNIDEN BEARCAT 125XLT
- UNIDEN BEARCAT 180XLT
- COMMTEL 205
- 2X DIAMOND X-50

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2021, 08:29:30 »
Maar als je bijv. een D-30 en een discone antenne op één scanner aansluit d.m.v. een T-stuk, kan dit toch best voordeel opleveren, of niet??

Nee dat gaat niet werken, de ene kant gaat dan werken als een zuigkring van de andere kant.

Offline MikeG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
  • UBC125XLT - AirSPY R2
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2021, 08:31:55 »
Coax switch misschien?, hoor je gelijk het verschil in antennes  ;)

Offline Wâldrinner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: 2 antenne op 1 scanner?
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2021, 08:03:26 »
Maar als je bijv. een D-30 en een discone antenne op één scanner aansluit d.m.v. een T-stuk, kan dit toch best voordeel opleveren, of niet??

Nee dat gaat niet werken, de ene kant gaat dan werken als een zuigkring van de andere kant.

Oké, duidelijk.
Maar als je een scanner hebt waar op de bovenkant zo'n vaste antenne ingedraaid zit, moet je die er dan ook uithalen als je er een buitenantenne opzet?
Buiten antenne op de antenne ingang op de achterkant, bedoel ik.
- UNIDEN BEARCAT BCT15X
- UNIDEN BEARCAT 125XLT
- UNIDEN BEARCAT 180XLT
- COMMTEL 205
- 2X DIAMOND X-50