Auteur Topic: JPole antenne voor 144 MHz  (gelezen 36128 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
JPole antenne voor 144 MHz
« Gepost op: 25 juli 2009, 17:23:55 »
Vandaag weer even geknutseld en een Jpole antenne gemaakt voor 144 MHz volgens http://www.pa3eki.nl/jota/ant.htm
Prima antenne voor 2 meter Amateurband, civiele luchtvaart, marifoon en ontvangst van ISS ruimtestation signalen.
Materiaalkosten 10 euro en in een uurtje te bouwen.

UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21723
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2009, 17:37:00 »
Mooi stukje huiswerk.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2009, 17:42:53 »
Dank je, heel makkelijk te maken en een prima antenne die heel vaak door zendamateurs gebruikt wordt.
Op die site staat een calculator om de maten voor de gewenste frequentie te berekenen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21723
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2009, 17:54:28 »
Ik denk dat ik maandag ff naar de Gamma fiets voor het nodige materiaal. Dit zal voor mij wel eens een hele verbetering kunnen zijn. Zit nu ff ongelukkig om een knappe buitenantenne te plaatsen en dan zijn er ook nog eens verhuisplannen. Koper wordt aanbevolen maar op je foto lijkt het wel alsof jijzelf aluminium hebt gebruikt.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2009, 18:33:06 »
Ik heb gebruikt:
2 meter + 1 meter aluminium buis 13 mm rond
Een klein stukje 2x2 cm aluminium koker wat ik nog over had van de Yagi
voor de koppeling tussen de twee buizen maar dit kan je eventueel ook met b.v. een stukje draadeind
en een paar moeren doen.
Een klein stukje plastic staaf uit de rommelbak als afstandhouder tussen de buizen.
Wat plastic afdekdopjes en wat parkers.
Voor de aansluiting een stuk 50 ohm coax.

De calculator op de site geeft de juiste maten voor je gewenste frequentie.
Ik ga er ook nog een maken voor de militaire luchtvaart frequenties.
Let op dat de aangegeven maat voor de tussenafstand van de buizen en
de plaats voor de coax aansluiting NIET van hart tot hart is maar gemeten van
buitenwand tot buitenwand (voor de aansluiting dus van de buitenwand koppelstuk tot aansluiting).
De aanwijzingen op de site wijzen voor zich.
Succes met bouwen, het is de (kleine) moeite waard.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2009, 08:59:40 »
Mooi stukje werk weer Janos, tijd dat je voor een machtiging gaat studeren  ;)

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2009, 10:09:54 »
Zo'n 25 jaar geleden deed ik onderhoud en reparatie's aan het communicatie systeem
van de Nederlandse Veiligheidsdienst, portofoons, mobilofoons en een aantal steunzenders over
het land verdeeld en toen probeerde mijn toenmalige chef mij over te halen om een machtiging
te gaan halen maar er is eigenlijk nooit iets van gekomen.
Nu ben ik 61 jaar, vervroegd gepensioneerd en er is zo veel in de techniek veranderd dat ik
helemaal overnieuw zou moeten beginnen.
Voor luisteren is niet zo veel techniek nodig, met een klein beetje handigheid kan iedereen
een antenne maken, als je je maar aan de regels houdt. Een groot voordeel van internet.
De eerste antenne die ik gemaakt heb was een soort Yagi voor ontvangst van TV van het REM-eiland,
bij ouderen wel bekend. Als teener was ik lid van een radioclub die zich eens per week bezig hield met
het bouwen van kristalontvangers en de eerste transistor ontvangers.
Het blijft een geweldige hobby.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21723
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2009, 17:41:59 »
Is er misschien nog bekend wat de golflengte en eventuele versterking is?

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2009, 18:16:56 »
Ik vond dit op de Ham-radio site:

The J-pole antenna is a half wave radiator fed by an included 1/4 wave matching section. Thus it is about 3/4 wave tall at the operating frequency. A half wave radiator fed at one end presents a very high feedpoint impedance, at least several thousand ohms. The purpose of the 1/4 wave section at the bottom is to transform this very high impedance to a lower one that will match the 50 ohm feedline.

De versterkingsfactor weet ik nog niet.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21723
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2009, 19:01:14 »
Ik zit nu op straatniveau met mijn ontvangers. Een antenne op het dak wordt wat lastig en wil ik ook niet meer aan beginnen omdat er toch verhuisplannen zijn. Met een telescoopantenne of rubber duck is de ontvangst zeer minimaal, ook met een onlangs aangeschafte actieve binnenantenne wil het niet echt vlotten. Heb die laatste antenne vandaag wel even buiten uitgeprobeerd met wat verlengkabel maar echt beter werd het er niet op. Ik wil dan toch eigenlijk wel zeker weten dat een JPole voor merkbaar betere ontvangst zal zorgen. Ik wil deze dan maken voor de 150 MHz in de hoop dat ie op de 450 MHz ook nog leuk zal ontvangen.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2009, 21:17:38 »
Het grootste voordeel van een Jpole is dat hij heel makkelijk te maken is en heel weinig kost aan materiaal.
Heel veel 2 meter zendamateurs gebruiken een Jpole vanwege zijn kwaliteit en ze zijn behoorlijk bestand tegen een groot zend vermogen.
Een nadeel is de niet zo grote bandbreedte. Ik heb hem voornamelijk gemaakt voor ontvangst van het ISS ruimtestation tussen de 143 en 145 MHz
maar ik heb ook goede ontvangst op de civiele luchtvaart en marifoon. De 400 MHz is wel hoorbaar maar hier is hij duidelijk niet geschikt voor maar
ik ga (waarschijnlijk morgen) een andere maken voor ongeveer 430 MHz. De antenne is te maken voor elke frequentie en werkt dan ook goed op die
frequentie, alleen wordt hij in de lagere frequenties wel wat groot. Voor 27 MHz wordt hij ongeveer 7 meter. Maar ik heb foto's gezien van een zendamateur
die er een gemaakt had van 11 meter lang en deze zou ook prima werken.
Ik woon in een drie verdiepingen huis maar ik mag van de woningstichting niets op het dak plaatsen en ik ben ook een beetje bang voor onweer.
De antennes heb ik daarom geplaatst aan de rand van het schuur dak en dit is zo'n 2,5 meter hoog met behoorlijk vrij zicht naar het noorden en zuiden.
Ik ben zelf zeer tevreden met deze antenne. Ga eens wat zoeken op internet en kijk wat anderen over dit soort antenne zeggen. Ik zie meestal positieve
bevindingen. Overigens ben ik ook ergens een schema tegen gekomen voor een Jpole voor twee frequenties. Dat is een lange staaf met twee ,,J,,'s op
verschillende hoogte.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2009, 22:45:22 »
Lijkt me leuk om die ook eens te gaan bouwen; ik hoop dat je mijn vragen die ik zo zie kan (en wil) beantwoorden!
(Dit gaat m'n eerste zelfbouw antenne worden!)

Als ik de berekening loslaat op een antenne voor de 145 Mhz (midden in de amateurband)
dan zie ik staan dat de lange straler 1.494 moet worden; er onder moet minimaal 50 zitten; is deze maat niet belangrijk verder? (dus kan rustig 1 meter zijn of 50 cm; qua ontvangst maakt dat niets uit?)
Maat korte straler en tussenruimte zijn duidelijk; maar wat wordt bedoelt met maat c; aansluiting afstand? is dit de lengte vanaf het liggende gedeelte tot aan de plaats waar je de coax zet?

Tevens nog een vraagje; hoe heb je de coax op de aluminium vastgezet; ook gewoon met zo'n schroefslangklem of heb je deze nog op een andere (misschien betere?) manier vastgezet?
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2009, 08:44:24 »
De maten zijn vrij belangrijk, ten eerste om de antenne geschikt te maken voor de gewenste frequentie
maar vooral ook om de juiste impedantie aanpassing te krijgen voor je 50 ohm coax kabel.
De onderkant van de lange straler (dus onder de ,,J,,) moet minimaal 50 cm zijn voor de juiste tegen capaciteit
omdat deze antenne geen radialen heeft. Deze 50 cm is dus minimaal maar er is geen maximum.
Je zou de antenne gerust aan een volledig metalen dak mogen vastmaken, als de stralers en aansluitingen
maar niets raken.
Zoals ik al eerder geschreven heb zijn de maten van de tussenruimte en van de aansluitingen NIET van hart tot hart.
De tussenruimte is dus echt de ruimte die overblijft tussen de twee staande pijpen. De afstandhouder die ik ergens halverwege
de pijpen gemaakt heb moet van een isolerend materiaal zijn. Ik heb een plexiglas staafje, precies op maat, vastgezet met twee parkers
die elkaar niet met de punten kunnen raken.
De plaats van de aansluitingen (maat C) wordt gemeten vanaf de buitenkant van het koppelstuk tussen de twee pijpen.
In het geval van je 145 MHz antenne meet je dus ten opzichte van de bovenkant van het koppelstuk op beide pijpen 49 mm
af en op die plaats boor je in beide pijpen een klein gaatje. Deze maat is behoorlijk precies.
Let wel op dat de draad van de coaxkabel aan de lange pijp vastgemaakt moet worden en de afscherming aan de korte.
Ik heb twee parkers met sluitringetjes in de gaatjes in de pijpen gedraaid met daartussen de draad en de afscherming.
De aansluitingen heb ik afgelakt met blanke lak.
Als je voor deze antenne bij de bouwmarkt een pijp haalt van 2 meter en een van 1 meter lengte (standaard maten)
dan laat je de twee meter pijp heel en maak in het midden het metalen koppelstukje vast. Dit koppelstukje kan je maken
van een stukje pijp dat je over houdt van de korte pijp. Onder de ,,J,, hou je dan precies een halve meter tegen capaciteit over.
Ik heb voor mijn antenne voor het koppelstuk een vierkante aluminium koker gebruikt omdat ik dat over had van mijn Yagi antenne
maar bij de volgende antenne die ik ga maken maak ik het koppelstuk van een stukje aluminium pijp precies op maat met daarin een stukje draadeind en een paar moeren.
Volgens mij moet het bouwen met deze gegevens geen probleem meer zijn maar als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Veel succes met het bouwen, je zal er geen spijt van krijgen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 323
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2009, 15:47:14 »
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord; ik ga van het weekend er 1 maken; de resultaten laat ik zeker nog horen!.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: JPole antenne voor 144 MHz
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2009, 11:16:58 »
Janos, zie je misschien nog kans wat foto's van dichterbij te maken. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden  ;)
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450