Auteur Topic: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?  (gelezen 4631 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
"Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Gepost op: 30 oktober 2007, 23:45:19 »
Stel nou dat je een SBS-1 hebt, in de buurt van een vliegveld woont en qua ontvangst het beste van het beste wilt. Zou de volgende configuratie dan werken?

-Antenne 1 is de GP1090 rondstralende antenne voor 1090 Mhz., geeft 3dBd versterking.

-Antenne 2 is een richtantenne, bijvoorbeeld de LAT54 die door Thiecom verkocht wordt ( http://www.thiecom.de/lat54-richtantenne.html) Dit ding geeft iets van 10-12 dB(d?) versterking. Je richt de antenne op het vliegveld.

-Beide antennes worden in de antennemast middels een SP-3 splitter/combiner gekoppeld in de antennemast.

-Hierna wordt het signaal versterkt door een antenneversterker en gaat via ± 15 meter Ecoflex 10 coax naar de SBS-1.

Hoe goed zou dit werken (de prisj voor alle componenten even buiten beschouwing gelaten?

Groetjes,
Ed

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2007, 13:06:19 »
Er is denk ik maar een manier om erachter te komen: uitproberen.

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2007, 13:19:56 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Stel nou dat je een SBS-1 hebt, in de buurt van een vliegveld woont en qua ontvangst het beste van het beste wilt. Zou de volgende configuratie dan werken?

-Antenne 1 is de GP1090 rondstralende antenne voor 1090 Mhz., geeft 3dBd versterking.

-Antenne 2 is een richtantenne, bijvoorbeeld de LAT54 die door Thiecom verkocht wordt ( http://www.thiecom.de/lat54-richtantenne.html) Dit ding geeft iets van 10-12 dB(d?) versterking. Je richt de antenne op het vliegveld.

-Beide antennes worden in de antennemast middels een SP-3 splitter/combiner gekoppeld in de antennemast.

-Hierna wordt het signaal versterkt door een antenneversterker en gaat via ± 15 meter Ecoflex 10 coax naar de SBS-1.

Hoe goed zou dit werken (de prisj voor alle componenten even buiten beschouwing gelaten?

Groetjes,
Ed

Hallo Ed,

Deze combinatie zal prima werken.
Demping zal je altijd hebben van welke splitter/combiner versie/merk je ooit zal gaan gebruiken.
Er is alleen een mogelijkheid van oversturing van de SBS-1 ontvanger wanneer de LogPer precies over (en volgens mij onvermijdelijk) een paar GSM Basistations "kijkt" richting vliegveld.
Ik weet helaas voor jou niet hoe goed IP3 is van deze ontvanger.
Dat is hier de enige faktor waar je problemen mee kunt krijgen.


73

Rob van den Ent
PE9PE

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2007, 13:27:29 »
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp. Maar als je dicht bij een veld zit en wil dat veld ook monitoren, heb je al vrij snel voldoende aan de standaard antenne die erbij zit geleverd.

Daar moet ik bij zeggen dat ik dan uitga van mijn ervaring die ik heb  daarmee hier in Apeldoorn. Ontvangst is prima maar niet ideaal. Ben redelijk blind naar het Noorden toe. Verder pikt hij wel Mode-s signalen op maar vaak net niet genoeg signalen van ADS-B om het op het scherm te laten zien. Ik heb daardoor dus ook lang niet ook alle vliegtuigen zichtbaar die van/naar Schiphol gaan bijvoorbeeld daar waar anderen dat wel hebben. Ik weet eigenlijk wel zeker dat als ik vlakbij Schiphol ben en ik plant die standaard antenne ergens op het dak. je toch wel een redelijk totaal beeld krijgt van Schiphol. Wil je voor grotere range gaan. dan is een grotere antenne die voor SBS-1 te verkrijgen is denk ik wel aan te raden. En dan denk ik eigenlijk dat je niet eens een trukendoos hoeft open te trekken om er nog meer uit te halen. Het is dus denk ik maar net wat je wil..

Grtz

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2007, 15:59:21 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Er is denk ik maar een manier om erachter te komen: uitproberen.

Is een idee. Mag ik dan van jou de spullen ff lenen, of heb je ze ook niet op de plank liggen  :P  ?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:06:06 »
Hoi Joost,

Citaat van: "joost"
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp. Maar als je dicht bij een veld zit en wil dat veld ook monitoren, heb je al vrij snel voldoende aan de standaard antenne die erbij zit geleverd.

Laten we Schiphol als voorbeeld gebruiken... Stel dat je in die omgeving woont in een eengezinswoning. Je hebt een SBS-1 met een goede, externe antenne (met goede coaxkabel, eventueel de versterker erbij) op pak 'm beet 12 meter hoog staan. Je ontvangst is goed, maar je pakt de kisten op de grond net niet.

Zou in zo'n geval de toevoeging van een richtantenne en splitter verbetering opleveren (ik weet dat het uiteindelijk een hele dure configuratie is) en je de kisten op de grond net wel ontvangen? Dat is wat ik bedoel.

Groetjes,
Ed

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: "Super"configuratie voor SBS-1, werkt dit?
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2007, 17:01:39 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Hoi Joost,

Citaat van: "joost"
Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp. Maar als je dicht bij een veld zit en wil dat veld ook monitoren, heb je al vrij snel voldoende aan de standaard antenne die erbij zit geleverd.

Laten we Schiphol als voorbeeld gebruiken... Stel dat je in die omgeving woont in een eengezinswoning. Je hebt een SBS-1 met een goede, externe antenne (met goede coaxkabel, eventueel de versterker erbij) op pak 'm beet 12 meter hoog staan. Je ontvangst is goed, maar je pakt de kisten op de grond net niet.

Zou in zo'n geval de toevoeging van een richtantenne en splitter verbetering opleveren (ik weet dat het uiteindelijk een hele dure configuratie is) en je de kisten op de grond net wel ontvangen? Dat is wat ik bedoel.

Groetjes,
Ed

Ehm, ik kan eigenlijk daar alleen maar over speculeren ben ik bang. En dat is niet waar je op zit te wachten.
Wellicht iets anders wat je dichterbij de oplossing van je vraagstuk kan brengen is ATCBOX. zijn hebben o.a. een SBS-1 stream van Schiphol. Die SBS-1 staat in Badhoevedorp als ik het goed heb, en op die stream zie je ook de vliegtuigen op de grond. Wellicht een mogelijkheid om met de host van die stream in contact te komen en daar deze vraag neer te leggen hoe hun dat hebben opgelost?

Het is niet het antwoord op je vraag maar ik bezit niet de kennis om je vraag goed te beantwoorden... :oops:

Grtz
Joost