Frequenties > HF
2.628 khz en 6.739 khz ( kortegolf )
exLid057:
hoi allen
Om de genoemde freq hoor ik de laaste twee dagen een raar geluid, op 6.739 khz lijk het wel op acars en op 2.628 lijk het wel op rtty, wie hoord het nog meer.
grt kees Zutphen
John R:
op 2628 hoor ik ook een pulserende riedel die zo om de 2 seconden herhaald wordt, maar tussendoor gaat de riedel weer iets sneller en de toonhooge wisseld. Op 6739 niets bijzonders nog te horen, mogelijk later als alle stoorbronnen hierbinnen weg zijn.
groeten John R
exLid057:
Hoi John R
Komt het signaal op 2.628 khz ook zo hard door bij je, bij mijn schomeld het een beetje van s 7 tot s 9 en af en toe naar 20 DB.
Het signaal op 6.739 is wel zwak, de bericht geving van de USA army komt er nog zeer goed over heen.
grt kees
bubo bubo:
Indien je een logging geeft van kortegolf ontvangst is het vermelden van de ontvangst tijd toch wel handig. De combinatie van ontvangen frequentie en tijd kan soms een indicatie zijn uit welk gebied je iets ontvangen hebt of dat je een bepaald gebied kunt uitsluiten.
De frequentie van 2628 kHz moet 2628.5 kHz zijn. Het signaal wat je daar hoort is een pactor marker van het kuststation Kiel Radio (roepletters DAO)in Duitsland. Zodra een schip Kiel radio aanroept (op een andere frequentie) wordt er in de Pactor-III telex mode gewerkt, die op dit moment niet te decoderen is.
Op 6739 kHz hoor ik op dit moment niets. Deze frequentie valt in het militaire deel van de luchtvaartband die van 6685 tot 6765 kHz loopt. ACARS is het zeker niet, omdat dat niet op die frequentie wordt uitgezonden. Op de kortegolf worden een groot aantal types van telex modes gebruikt. Je kunt er behoorlijk aantal decoderen maar daarvoor moet je flink wat geld op tafel leggen. De meest gebruikte decoders zijn hiervoor van de Nederlandse firma Hoka en de Zwitserse firma Wavecom. Dan zijn er nog een serie telex modes die vrijwel altijd gecodeerd zijn en die je niet kunt decoderen.
Bubo bubo
Meeluisteraar:
Alleen op 2628,5 kHz heb ik ontvangst om 02.25 uur met een wisselende signaalsterkte van maximaal s 6.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie