Auteur Topic: DMR portofoon zonder licensie?  (gelezen 10931 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2020, 12:06:21 »
Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Voor 60-70 euro koop je tegenwoordig al een DMR-portofoon waarmee je DMR-repeaters mee kunt beluisteren. Een scanner waarmee je DMR kunt beluisteren kost op dit moment nog heeel veel meer. Dan ga ik er even van uit dat je verstaanbare spraak wilt beluisteren en niet het datasignaal. Want dat kan wel met elke goedkope scanner ;-)

Dat illegaal bezig zijn is een aanname.... Je mag zendapparatuur wel bezitten maar het mag niet gebruiksklaar zijn. Ik meen dat er jurisprudentie is over wat "niet gebruiksklaar" is. Dat was iets met dat je minimaal een inspanning van een half uur moeten leveren voordat het apparaat kan zenden.

Je zou een DMR-portofoon zo kunnen programmeren dat hij alleen maar kan ontvangen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Dankjewel Edwin!
Ik was aan het kijken om er 1tje te kopen en te programmeren zodat hij niet kan zenden maar te gebruiken als scanner, als ik niet zend zullen ze ook niet aan men deur staan toch?

Waarom zullen ze dan bij je deur moeten staan als je niet zend. ?

Ja dat snap ik ook niet sommige mensen zeggen hier dat ik iets zwaar illegaal doe, ik snap het ook wel dat het niet mag maar als je niet zend dan doe je toch niemand kwaad? En het is op deze manier eenmaal goedkoper zoals Edwin al zei.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1800
    • aw foto
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2020, 12:44:53 »
Je mag gerust weten dat ik hier ook wel mobilofoons en portofoons heb staan. staat ook wel in mijn onderschrift. ik heb alles op alleen RX geprogrammeerd en er geen microfoon achter. Mobilofoons zijn nu eenmaal gevoeliger en hebben geen last van storingen die een scanner wel eens heeft. En inderdaad een DMR porto is een stuk goedkoper.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2020, 13:08:27 »
Ja inderdaad waarom zou ik een scanner kopen van 800 euro als ik voor 60 euro hetzelfde kan doen? Ik wil alleen maar luisteren naar DMR repeaters.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #18 Gepost op: 9 april 2020, 13:38:52 »
maar is is meer dan DMR op de amateur banden . zo heb je Dstar c4fm en iets van Kenwood NXDN . en hier in de regio niet veel meer te ontvangen op DMR er is nog een repeater de rest is weg sinds Apeldoorn er niet meer is ben ik afhankelijk van Arnhem maar die heeft nog wel eens last van dat hij er uit ligt wegens storing .

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #19 Gepost op: 9 april 2020, 15:06:46 »
Je mag gerust weten dat ik hier ook wel mobilofoons en portofoons heb staan. staat ook wel in mijn onderschrift. ik heb alles op alleen RX geprogrammeerd en er geen microfoon achter. Mobilofoons zijn nu eenmaal gevoeliger en hebben geen last van storingen die een scanner wel eens heeft. En inderdaad een DMR porto is een stuk goedkoper.

Daar komt nog bij dat portofoons (als je een beetje kwaliteit koop) en mobilofoons een beter geluid geven dan de meeste scanners.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1800
    • aw foto
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #20 Gepost op: 9 april 2020, 15:14:45 »
Je mag gerust weten dat ik hier ook wel mobilofoons en portofoons heb staan. staat ook wel in mijn onderschrift. ik heb alles op alleen RX geprogrammeerd en er geen microfoon achter. Mobilofoons zijn nu eenmaal gevoeliger en hebben geen last van storingen die een scanner wel eens heeft. En inderdaad een DMR porto is een stuk goedkoper.

Daar komt nog bij dat portofoons (als je een beetje kwaliteit koop) en mobilofoons een beter geluid geven dan de meeste scanners.

Dat uiteraard ook heb hier 2 kenwoods met frontspeaker.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #21 Gepost op: 9 april 2020, 16:46:39 »
Je zou ook met een rtl sdr stick op een computer aan de gang kunnen gaan. Dsd+ plus er op en gaan.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #22 Gepost op: 9 april 2020, 23:26:29 »
Je zou ook met een rtl sdr stick op een computer aan de gang kunnen gaan. Dsd+ plus er op en gaan.

Dat is ook een oplossing maar ik zoek liever een mobielere oplossing zoals een porto anders moet ik mijn laptop meenemen als ik iets wil beluisteren, toch erg bedankt voor de tip!