Auteur Topic: DMR  (gelezen 1578 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Boss

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
DMR
« Gepost op: 23 mei 2021, 13:43:33 »
Beste leden,

Na lang twijfelen en hier op het forum te vragen welke scanner ik best kon kopen, heb ik dan toch de uniden 100 gekocht. Zoals er sommige mij waarschuwden voor het moeilijk instellen van de scanner, is het na veel zoeken(ook hier op het forum) toch ook gelukt om DMR binnen te krijgen. Of toch zo goed als...
want daarover gaat mijn vraag nu.
Ik krijg dus iets binnen, ik hoor ze dus praten maar voor maar een kort stukje en dan valt het weg en is het weer stil. Of ik zie dat er iets probeert binnen te komen maar ik hoor niks. Wat ik dus denk, verbeter mij als dit niet klopt, als ik een buitenantenne zal plaatsen dat dit probleem zal opgelost zijn.  Of toch voor een groot deel. Nu zit ik met de standaard antenne op mijn toestel. En nu gaan jullie zeggen, dat is normaal. Maar ik heb ook mijn oude antenne aangesloten, Sirio gp 160 Lb, met hetzelfde resultaat. Antenne +/- 6 meter hoogte.

Mijn vraag is nu, kan ik dit verbeteren met een andere antenne? Enzo ja, welk 1?

Alvast bedankt!!

België/West-Vlaanderen/regio Brugge

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: DMR
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2021, 20:40:39 »
Het wegvallen van spraak bij DMR kan over het algemeen komen door:
- slecht signaal, bij DMR is het alles of niets
- een trunking systeem (bijvoorbeeld van Motorola), waar spraak verdeeld wordt over verschillende kanalen. Niet alle scanners kunnen dat volgen en blijven dan de wachttijd hangen op de oorspronkelijke frequentie.
- encryptie, maar dan hoor je altijd of onverstaanbare spraak of helemaal niets, afhankelijk van de scanner.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 670
Re: DMR
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2021, 21:47:47 »
Heb je Close call op priority staan toevallig?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Boss

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: DMR
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2021, 06:02:05 »
Driversander, neen die staat op off. Ik heb nu wel eens gemeten op google Earth, ik woon in vogelvlucht 6 km van Repeater. Mss is dit te ver voor mijn antenne?
Ik ben maar luidop aan het denken. Het is niet dat ik er niets van ken, maar zeker niet genoeg en zeker niet digitaal. ik vond het al knap van mezelf dat ik iets binnen kreeg.
Maar wat ik wel opmerk is dat het echt bitter weinig is en als er dan al iets binnen komt meestal de roepnaam is en dan wegvalt. Ik doe mss nog iets verkeerd.

Offline Boss

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: DMR
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2021, 07:22:12 »
Net iets binnen gekregen op de scanner die ik ook aan het volgen was op https://hose.brandmeister.network/#/
Maar opeens dus ook weg. Toch een sec of 20 kunnen volgen.