Auteur Topic: IC Handcom modem  (gelezen 2488 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Hebebe

  • Gast
IC Handcom modem
« Gepost op: 30 november 2004, 23:58:25 »
Hallo mensen,

Omdat ik zelf een beetje wil hobby'en heb ik besloten om zelf eens een handcom modem te gaan maken. Maar nu zit ik met een klein probleempje.

Ik zie in alle schema's dat gebruik wordt gemaakt van een 8 pins ic. Zelf had de electronicaboer dit type niet meer, maar hij verzekerde me dat een andere ook geschikt was. Ik heb toen een ic van het type:
A741CN meegekregen. Deze heeft echter 14 pins. Hierbij zal ook de aansluitingen van de pootjes natuurlijk anders zijn.

Heeft iemand enig idee welke pins ik van deze IC moet gebruiken. Ik heb eens wat lopen googlen, maar helaas zonder resultaat.

Alvast mijn dank

Offline nwpvr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.fotonielsvanrooij.nl
Re: IC Handcom modem
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2004, 00:40:42 »
De Ictjes (UA741CN) moeten gewoon in de handel te verkrijgen zijn.. Bij meerdere adressen hier in Eindhoven kan ik ze gewoon bestellen.. Het is gewoon een standaart ICtje en heeft normaal bij mijn weten maar 8 pootjes..

Hebebe

  • Gast
Re: IC Handcom modem
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2004, 01:24:24 »
Dit is het IC'tje wat ik meegekregen heb


UA741CN. Volgens hem zouden dit 2 in 1 zijn? Enig idee welke pootjes ik van deze chip dan moet gebruiken :?:

nl7425

  • Gast
Re: IC Handcom modem
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2004, 01:41:59 »
Inderdaad een beetje vreemd. Zo'n 8 pins DIL IC is gewoon standaard in de handel verkrijgbaar. Maar goed, de industrie heeft ooit bedacht dat het ook maar in een 14 pins jasje gegoten moest worden.
Vanzelfsprekend hebben de de aansluitingen over verschillende pennetjes verdeeld.

8-pins behuizing:
negatieve ingang - pin 2
positieve ingang - pin 3
negatieve voedingsspanning - pin 4
uitgang - pin 6
positieve voedingsspanning - pin 7

14-pins behuizing:
negatieve ingang - pin 4
positieve ingang - pin 5
negatieve voedingsspanning - pin 6
uitgang - pin 10
positieve voedingsspanning - pin 11

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.
Succes.

Hans

nl7425

  • Gast
Re: IC Handcom modem
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2004, 01:50:35 »
Citaat
UA741CN. Volgens hem zouden dit 2 in 1 zijn?

Nadat ik mijn vorige reactie stuurde zag ik ineens die grote foto met dat IC.
Een 741 - ongeacht welke uitvoering bevat 1 circuit.
Inderdaad bestaan er van die 14-pins behuizingen met meerdere circuits erin (tot zelfs 4 aan toe), maar dan hebben ze wel een ander typenummer.
Uit het hoofd gezegd, een IC met 2 circuits 741 heeft dan het typenummer 747.

De aansluitingen die ik je in mijn vorige bericht gaf zijn dus wel voor een enkele 741 in zo'n 14-pins behuizing en voor zover ik het op de foto kan zien, staat daar ook 741 op. Zou dus slechts 1 741-circuit bevatten.

Groeten,
Hans

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: IC Handcom modem
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2004, 08:50:47 »
Citaat van: "Hebebe"
Hallo mensen,

Omdat ik zelf een beetje wil hobby'en heb ik besloten om zelf eens een handcom modem te gaan maken. Maar nu zit ik met een klein probleempje.

Ik zie in alle schema's dat gebruik wordt gemaakt van een 8 pins ic. Zelf had de electronicaboer dit type niet meer, maar hij verzekerde me dat een andere ook geschikt was. Ik heb toen een ic van het type:
A741CN meegekregen. Deze heeft echter 14 pins. Hierbij zal ook de aansluitingen van de pootjes natuurlijk anders zijn.

Een tip: bouw een Hamcom-modem met een TL071. Een uA741 is een verouderd IC met matige specificaties. Voor het schema kijk je op http://www.discriminator.nl/hamcomm/

Succes!
Rene

Hebebe

  • Gast
Re: IC Handcom modem
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2004, 09:54:40 »
Citaat van: "Brengsek!"
Een tip: bouw een Hamcom-modem met een TL071. Een uA741 is een verouderd IC met matige specificaties. Voor het schema kijk je op http://www.discriminator.nl/hamcomm/

Succes!
Rene

Ik ga vanmiddag meteen eens kijken of deze hier uit te halen is.
Bedankt voor de  :idea: