Auteur Topic: DMR portofoon zonder licensie?  (gelezen 10935 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
DMR portofoon zonder licensie?
« Gepost op: 7 april 2020, 08:24:22 »
Dag allemaal!

Kan je DMR repeaters beluisteren zonder een ID? Door bv. een Retevis, TYT DMR porto's

Groeten

Offline Pietjepuk

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2020, 09:06:34 »
Jazeker kan dat , jou eigen ID heeft helemaal geen toegevoegde waarde voor  RX .

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2020, 10:10:12 »
Jazeker kan dat , jou eigen ID heeft helemaal geen toegevoegde waarde voor  RX .

Waarvoor heb je dan eigenlijk een ID nodig?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2020, 12:22:32 »
Je hebt een ID nodig om aan je tegenpartij duidelijk te maken wie je bent en dat je een rechtmatige gebruiker van het netwerk bent.
Tijdens  het programmeren van de porto moet je een ID opgeven, zonder werkt het niet. Welke je daar opgeeft is aan jou.

Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2020, 12:42:04 »
Je hebt een ID nodig om aan je tegenpartij duidelijk te maken wie je bent en dat je een rechtmatige gebruiker van het netwerk bent.
Tijdens  het programmeren van de porto moet je een ID opgeven, zonder werkt het niet. Welke je daar opgeeft is aan jou.

Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Elmar

Mij is altijd vertelt dat luisteren mag alleen zenden niet.

Groeten

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2020, 12:46:19 »
Je hebt een ID nodig om aan je tegenpartij duidelijk te maken wie je bent en dat je een rechtmatige gebruiker van het netwerk bent.
Tijdens  het programmeren van de porto moet je een ID opgeven, zonder werkt het niet. Welke je daar opgeeft is aan jou.

Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Elmar

Mij is altijd vertelt dat luisteren mag alleen zenden niet.

Groeten

Dat was vroeger zo.
De regels zijn een paar jaar geleden veranderd.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2020, 13:20:56 »
Luisteren is geen problem, het problem is het voor handen hebben van een werkende zender zonder de juiste papieren. En nee alleen zeggen "ik zend er toch niet mee" is niet voldoende.
Dus met een scanner of SDR stick en wat software luisteren naar wat er allemaal de ether in geslingerd wordt mag zonder problemen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2020, 13:53:33 »
Mij is altijd vertelt dat luisteren mag alleen zenden niet.

Telecommunicatiewet, Artikel 10.15:

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radioapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radioapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend.

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2020, 16:14:47 »
Oke bedankt!

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2020, 20:29:38 »
Ik ben t helemaal eens met E.T in sommige landen is een scanner hebben al verboden laat staan luisteren en strafbaar in ons land gelukkig niet de apparatuur wordt steeds moderner om af te luisteren maar daar in tegen wordt er ook steeds weer wat bedacht om toch te kunnen luisteren  dit zal zolang wij mensen leven altijd blijven

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2020, 17:05:01 »
Even voor de duidelijkheid ik heb geen DMR porto he.
Was gewoon een vraag, vroeg me het af.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2020, 22:23:26 »
Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Voor 60-70 euro koop je tegenwoordig al een DMR-portofoon waarmee je DMR-repeaters mee kunt beluisteren. Een scanner waarmee je DMR kunt beluisteren kost op dit moment nog heeel veel meer. Dan ga ik er even van uit dat je verstaanbare spraak wilt beluisteren en niet het datasignaal. Want dat kan wel met elke goedkope scanner ;-)

Dat illegaal bezig zijn is een aanname.... Je mag zendapparatuur wel bezitten maar het mag niet gebruiksklaar zijn. Ik meen dat er jurisprudentie is over wat "niet gebruiksklaar" is. Dat was iets met dat je minimaal een inspanning van een half uur moeten leveren voordat het apparaat kan zenden.

Je zou een DMR-portofoon zo kunnen programmeren dat hij alleen maar kan ontvangen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #12 Gepost op: 9 april 2020, 11:47:28 »
Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Voor 60-70 euro koop je tegenwoordig al een DMR-portofoon waarmee je DMR-repeaters mee kunt beluisteren. Een scanner waarmee je DMR kunt beluisteren kost op dit moment nog heeel veel meer. Dan ga ik er even van uit dat je verstaanbare spraak wilt beluisteren en niet het datasignaal. Want dat kan wel met elke goedkope scanner ;-)

Dat illegaal bezig zijn is een aanname.... Je mag zendapparatuur wel bezitten maar het mag niet gebruiksklaar zijn. Ik meen dat er jurisprudentie is over wat "niet gebruiksklaar" is. Dat was iets met dat je minimaal een inspanning van een half uur moeten leveren voordat het apparaat kan zenden.

Je zou een DMR-portofoon zo kunnen programmeren dat hij alleen maar kan ontvangen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Dankjewel Edwin!
Ik was aan het kijken om er 1tje te kopen en te programmeren zodat hij niet kan zenden maar te gebruiken als scanner, als ik niet zend zullen ze ook niet aan men deur staan toch?

Offline Ming

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #13 Gepost op: 9 april 2020, 11:48:14 »
Ik wil inderdaad alleen de spraak beluisteren

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: DMR portofoon zonder licensie?
« Reactie #14 Gepost op: 9 april 2020, 11:57:10 »
Maar waarom zou je ilegaal bezig willen zijn met het in bezit hebben van een gebruiksklare zender zonder over de juiste machtigingen te beschikken. Met een gewone scanner hoor je net zoveel van de gesprekken op de repeater zonder ilegaal bezig te zijn.

Voor 60-70 euro koop je tegenwoordig al een DMR-portofoon waarmee je DMR-repeaters mee kunt beluisteren. Een scanner waarmee je DMR kunt beluisteren kost op dit moment nog heeel veel meer. Dan ga ik er even van uit dat je verstaanbare spraak wilt beluisteren en niet het datasignaal. Want dat kan wel met elke goedkope scanner ;-)

Dat illegaal bezig zijn is een aanname.... Je mag zendapparatuur wel bezitten maar het mag niet gebruiksklaar zijn. Ik meen dat er jurisprudentie is over wat "niet gebruiksklaar" is. Dat was iets met dat je minimaal een inspanning van een half uur moeten leveren voordat het apparaat kan zenden.

Je zou een DMR-portofoon zo kunnen programmeren dat hij alleen maar kan ontvangen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Dankjewel Edwin!
Ik was aan het kijken om er 1tje te kopen en te programmeren zodat hij niet kan zenden maar te gebruiken als scanner, als ik niet zend zullen ze ook niet aan men deur staan toch?

Waarom zullen ze dan bij je deur moeten staan als je niet zend. ?
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)