Auteur Topic: Blijft luchtvaart analoog?  (gelezen 3582 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline v-v

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Blijft luchtvaart analoog?
« Gepost op: 3 februari 2009, 02:44:05 »
Beste luchtvaart mensen,

Wat ik me al een tijdje af vraag is of luchtvaart communicatie misschien ook wel eens digitaal gaat?

Zoals we de laatste jaren steeds meer zien is dat draadloze telefoons, hulpdiensten en zelfs voor bedrijven en industrie tegenwoordig steeds meer digitale niet afluisterbare communicatie systemen op de markt komen die meer mogelijkheden bieden voor de gebruiker en met scanners niet meer afluisterbaar zijn.

Nu stel ik me zo voor dat dat bij luchtvaart niet simpel in te voeren is, je hebt namelijk met de hele wereld te maken en niet met een regio of een land.

Maar kan me misschien wel zo voorstellen dat een digitaal systeem meer mogelijkheden biedt binnen de luchtvaart communicatie vergeleken met het oude analoge AM gebeuren.


Dus mijn vraag is, kun je als luchtvaart luisteraar gewoon je hobby blijven voort zetten zonder het sombere vooruitzicht dat dit wel eens voorbij zou kunnen zijn binnen een paar jaar.

Of staan er al dergelijke planningen op het programma en houd de luchtvaart scanner hobby er ook mee op?

corvus

  • Gast
Re: Blijft luchtvaart analoog?
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2009, 19:47:55 »
Weet het niet precies, ik zal nog eens gaan neuzen, maar er zijn al projecten die getest worden om een digitaal signaal naar de cockpit te zenden. Dan kan hetzij zelfstandig, hetzij via de piloot een koers, hoogte of wat dan ook voor opdracht worden uitgevoerd. Wat er dan nog te horen valt zal erg weinig zijn. Misschien zijn de signalen wel uitleesbaar. Maar nogmaals ik doe maar even een aanzet, ik zal verder kijken, nu geen tijd. Op de site van Eurocontrol staat het e.e.a. uitgelegd.

Offline Warlord32

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 506
Re: Blijft luchtvaart analoog?
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2009, 23:23:40 »
Link 16

is a military inter-computer data exchange format of NATO, the North Atlantic Treaty Organisation.

With Link 16, military aircraft as well as ships and ground forces may exchange their tactical picture in near real time. Link 16 also supports the exchange of text messages, imagery data and provides two channels of digital voice (2.4 kbit/s and/or 16 kbit/s in any combination). Link 16 is defined as one of the digital services of the Multifunctional Information Distribution System (MIDS) in the Standardization Agreement STANAG 5516. MIL-STD-6016C, Change 1, is the latest current version of the Link-16 standard.

It is a TDMA-based secure, jam-resistant high-speed digital data link which operates over-the-air in the L band portion (969–1206 MHz) of the UHF spectrum. By definition, this limits the exchange of information to users within line-of-sight of one another, although recently emerging technologies provide the means to pass Link 16 data over various long-haul protocols such as TCP/IP and UHF SATCOM. It uses the transmission characteristics and protocols, conventions, and fixed-length (or variable length for the VMF) message formats defined by MIL-STD 6016C and STANAG 5516(formerly the JTIDS technical interface design plan). Link 16 is intended to replace or augment many existing (or legacy) Tactical Data Links (TDLs) as the joint standard for data link information exchange. Information is typically passed at one of three data rates: 31.6, 57.6 or 115.2 kilobits per second, although the radios and waveform itself can support throughputs upwards of 238 kbit/s. Link 16 equipment will be located in ground, airborne, and sea-based air defense platforms and selected fighter aircraft.

Link 16 information is coded in so called J.-series messages, i.e. binary data words with well-defined meanings. These data words are grouped in functional areas, and allocated to network participation groups (virtual nets), most importantly:

    * PPLI, or Precise Participant Location and Identification (network participation groups 5 and 6),
    * Surveillance (network participation group 7),
    * Command (Mission Management/Weapons Coordination) (network participation group 8),
    * (Aircraft) Control (network participation group 9)
    * Electronic Warfare & Coordination (network participation group 10).

Some examples of platforms currently using the Link 16 capability are: F/A-18 Hornet, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Panavia Tornado, U.S. carrier battle groups, E-2C Hawkeye, French, Spanish, Norwegian and German frigates, Greek Embraer R-99A Airborne Early Warning & Control aircraft, E-3 Sentry, E-8 Joint STARS, Boeing RC-135 Rivet Joint, MIM-104 Patriot, Terminal High Altitude Area Defense (THAAD), Short Range Air Defense (SHORAD), Joint Data Network (JDN), Joint Tactical Ground Station (JTAGS), and Joint Land Attack/Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensors (JLENS). The U.S. Army is also integrating Link 16 into select command and control (C2) elements of its UH-60 Black Hawk fleet, and intends to pursue future fielding to AH-64 Apache and other aviation assets.

The MIDS program is managed by the International Program Office located in San Diego, California. The JTIDS program is managed by the 653rd ELSG at Hanscom AFB near Boston, Massachusetts.

In parallel, the U.S. industry is now developing a new Link-16 SCA compliant radio MIDS-JTRS which currently is projected to implement nine various tactical waveforms, including Link 16.


Link 22

is a NATO standard for wireless information interchange between military units. Link 22 is also a very robust Ad-Hoc Mobile Multi-Radio Network, specialized in Military Tactical Information exchange.

The development of Link 22 started in 1992 as NATO Improved Link 11 (NILE) with the goal of replacing the aging Link 11 standard and be interoperable with Link 16 networks. The participating NATO members are Canada, France, Germany, Italy, Spain, United Kingdom and the USA.

Link 22 transmits data in fixed-format 9 byte long datagrams, the format is compatible to that of Link 16. Like Link 16, communication channels are shared using TDMA protocols. The specification for Link 22 is the NATO Standardization Agreement (STANAG) 5522.

However, the structure of the Link 22 Network Layer allows for the transmission of any kind and length of data, with automated routing and relaying mechanisms, along with automated bandwidth reallocation depending on user requirements and availabilities. The core component of Link 22, known as the System Network Controller (SNC), includes all necessary protocols in order to readjust dynamically to the overall network needs, and is commonly developed and funded for by the NATO NILE nations.

The System Network Controller can manage dynamically up to 8 simultaneous physical radio networks, known as the NILE Networks (NN), in a single logical network, known as the Super Network (SN). Each of those physical radio networks can be either one of the following: HF and UHF radio, either Fixed Frequency (FF) or Frequency-Hopping (EPM). UHF links are intended for line of sight communication only and HF links for long ranges up to 300 nautical miles.

Manta-12

  • Gast
Re: Blijft luchtvaart analoog?
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2009, 00:02:06 »
Citaat van: "v-v"
Beste luchtvaart mensen,

Maar kan me misschien wel zo voorstellen dat een digitaal systeem meer mogelijkheden biedt binnen de luchtvaart communicatie vergeleken met het oude analoge AM gebeuren.

Dus mijn vraag is, kun je als luchtvaart luisteraar gewoon je hobby blijven voort zetten zonder het sombere vooruitzicht dat dit wel eens voorbij zou kunnen zijn binnen een paar jaar.

Of staan er al dergelijke planningen op het programma en houd de luchtvaart scanner hobby er ook mee op?

Hallo,

Ik ben niet zo pessimistisch over onze hobby. Wat betreft de burgerluchtvaart lijkt het mij wel te verwachten dat er op termijn veranderingen zullen zijn. De invoering van nieuwe technologie ën in de luchtvaart hoeft niet negatief te zijn, maar kan ook interessante nieuwe mogelijkheden bieden. Recent voorbeeld: de invoering van Mode-S, waardoor je met een Mode-S ontvanger thuis vluchten in real time kunt volgen.

Daarnaast is Controller-Pilot Data-Link Communications (CPDLC) in opkomst. Eurocontrol experimenteert hier al jaren mee.

Volgens deze CPDLC FAQ wordt CPDLC momenteel door 3% van het verkeer in de Maastricht UAC gebruikt. Dat zijn trouwens toch al zo'n 50.000 vluchten per jaar en dat worden er elk jaar meer, zegt Eurocontrol. CPDLC is dag en nacht beschikbaar in alle Eurocontrol-sectoren boven FL245 in de Amsterdam FIR, de Brussel UIR en de Hannover UIR. De procedure is nu nog wel dat ATC-instructies via CPDLC door het vliegtuig via de normale Eurocontrol AM-telefonie freq. moeten worden bevestigd. Bijv: "KLM456 confirming Data Link climb FL350." (Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf al jaren naar de diverse Eurocontrol-freqs luister, maar bevestigingen van zo'n Data Link-instructie heb ik nog bar weinig gehoord.)

Ik weet niet of er al software voor scannerluisteraars is om CPDLC te decoderen.

Zie voor de procedures ook deze Reference Docs.

Groeten,
Frits

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: Blijft luchtvaart analoog?
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2009, 01:13:02 »
Omdat het eigenlijk te omslachtig is een datalink instructie mondeling geverifi ëerd te krijgen blijft Eurocontrol liever op voice, ook al worden wel datalink "Transfer of controls" gegeven aan o.a. London LATCC.

Op Schiphol wordt inmiddels al wel digitaal de klaringsaanvraag gedaan aan de toren, dit onlast Delivery enorm door minder R/T op de frequentie. Andere vormen van digitale ATC zijn de berichten via ACARS en CPDLC zoals die bijv. gebruikt worden voor verkeer tussen Australie en de USA, en voor verkeer op de NATS routes over de Atlantic.

Groet
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Blijft luchtvaart analoog?
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2009, 08:36:37 »
Op dit moment hoor ik de Belgen (F16) van Brogel testen met secure comms.
Op het moment dat ze switchen zijn zo ook niet meer te horen,
Gelukkig horen ze mekaar ook niet altijd, er zijn nog wel wat probleempjes.
Waarom dat ze dit testen is mij nog onduidelijk, hopelijk alleen voor oorlogsgebied.
Anders gaat het wel heel stil worden op de band. :?
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Blijft luchtvaart analoog?
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2009, 22:22:29 »
doen  ze  hier ook wel eens de f 16 s in secure hoor je aleen  gepiep
ontvangst Mid-Fryslan.