Auteur Topic: (mil)luchtvaart: indeling handscanner  (gelezen 7563 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
(mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Gepost op: 19 oktober 2010, 18:59:08 »
Hallo,

Als "herintreder" struin in internet af naar frequenties voor de (mil)luchtvaart. Dat levert geen problemen op want ook op deze site is meer dan voldoende werkvoorraad te vinden. Nu pieker ik me suf over hoe in de frequenties in mijn handscanner ga zetten. Ik sta regelmatig even stil op Eindhoven Airport en Gilze-Rijen is op fietsafstand. Net als met scheepvaart vind ik het leuk om te horen wat ik zie (of snel kan zien gebeuren). Voor Eindhoven staat de scanner dan ook maar een paar frequenties te draaien (GND/ARR/TWR/OPS/DM Lower). Nu kom ik, voor de hobby, gelukkig wat vaker op Gilze-Rijen en daar is meer te horen.
Om een lang verhaal niet veel langer te maken: hoe deel ik mijn frequenties op een efficiente manier in zodat ik a) niet al teveel mis en b) mijn scanner geen 200 kanalen staat te scannen zodat de kans groot is dat ik ook wat mis ?
Ik had het idee om een bank te maken met ATC (DM/RAPCON/BANDBOX ?), en daarnaast afzonderlijke banken met de site-frequenties. Op deze manier laat ik de eerste bank altijd meelopen en schakel ik, afhankelijk van de site, de betreffende geheugenbank bij. Maar misschien zijn er wel veeeeeeeeel slimmere manieren om dat te doen. Mijn vraag aan jullie: hoe hebben jullie de handscanner geprogrammeerd ?

gr.
Jaap
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: (mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2010, 09:28:29 »
Dit vind ik een interessant onderwerp.
Ik ben ook scanner gaan luisteren ivm met mijn brandweerhobby.
Helaas is daar niets meer te halen en heb ik recentelijk ook mijn scanner weer eens boven water gehaald.

Na wat experimenteren en luisteren gaat mijn voorkeur ook uit naar de militaire luchtvaart.
Na het verzamelen van diverse frequenties loop ik tegen hetzelfde probleem aan als Jaap.
Hoe deel je nu je scanner banken in.

Nu heb ik een start gemaakt en die komt wel overeen met wat Jaap voorstelt.
Ik heb Gilze, Eindhoven en Woensdrecht in één bank. Volkel in een bank en Leeuwarden in een bank.
Een BANDBOX bank en een bank met diverse, zoals Amsterdam Info, Dutchmil info en wat NATO freq. en noodkanalen.
Maar ben hier nog niet helemaal gelukkig mee.

Dus goeie tips zijn welkom.
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: (mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2015, 11:22:18 »
Heren,

Dit topic is al een paar jaar dood maar wel interessant.
Zelf loop ik ook nog steeds te zoeken naar een goede indeling.
Militair heb ik als volgt opgelost:
* bank met de freq. van het vliegveld
* bank met air2air frequenties.
Dit werkt volgens mij redelijk.

Maar dan Schiphol.
Hier kun je met alle frequenties zo maar 2 banken (in mijn geval 50 kan per bank) mee vullen.
Maar dan krijg je ook veel onzin te horen als je naast de baan staat.
Wie heeft hier een mooie oplossing voor gevonden?

Ben benieuwd of dit topic weer wat leven ingeblazen kan worden, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er maar drie mensen hier mee zitten te worstelen  :)
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: (mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2015, 11:52:29 »
De ultieme ATC bank..... ik zal geen namen noemen maar Henri is daar al jaren mee bezig :)
Ik ook overigens hoor.

Je zou je in eerste instantie willen afvragen: Wat wil ik graag horen??
Ik denk dat als je dat voor jezelf hebt uitgemaakt je al heel wat freqs kan doorhalen.

Stel je staat bij Schiphol en je wil alleen maar naderend en vertrekkend verkeer horen, dan zou wellicht alleen de toren en de Approach/Arrival/Departure volstaan.
Dan zou ik er wel de 120.875 bij zetten in geval een kist problemen heeft. Dan heb je aan een paar freqs voldoende.

Dit werkt denk ik wel alleen als je iets specifieks wil monitoren.
Wil je het breder trekken dan heb ik mijzelf de gedachte aangeleerd dat ik meer zal missen dat dan dat ik hoor.
Met andere woorden, alles volgen is onmogelijk in mijn beleving.

Wat heb ik gedaan, ik heb een bank waarin de meest gangbare militaire atc freqs in staan  die met grote regelmaat gebruikt wordt.
Bijvoorbeeld Lippe 314.600 is er zo eentje. Je verzameld op die manier de meest gebruikte en je laat de minder gebruikte uit je scanner.

Ik zelf werk thuis met 6 scanners:

1 staat op wat ik noem Cargo settings, dus ops en atc freqs van cargo velden en Geilenkirchen.
1 staat volledig met Nederland
1 staat volledig op Belgie
1 staat met atc aan, waarbij ik Langen, Bremen en Rhein heb meelopen alsmede een " ultieme atc bank"
1 staat met alle a/a  die mij bekend zijn.
1 scanner die wissel ik met regelmaat en hangt af waar ik me dan op focus. Zo kan het bijvoorbeeld Frankrijk, CRC, Ops, Exercise indeling zijn.

Ga ik mij bijvoorbeeld focussen op een AAR gebeuren, dan zal er 1 scanner vast staan op de Boomer, de ander op de Tanker control fre. Om maar iets te noemen.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: (mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2015, 18:34:05 »
Ik zelf werk thuis met 6 scanners:

Het ultieme topic :)

Ik draai ook met 6 scanners:
- 1 x UHF ATC
- 1 x UHF TAC (Ranges, AR, FC etc.)
- 2 x UHF A/A & Ops
- 1 x JTAC + AEW
- 1 x VHF ATC + A/A & Ops.

Met de ATC en TAC scanners probeer ik niet meer dan 80 á 100 kanalen te scannen. Anders duurt de omloop te lang.
Luisterspulletjes :)

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: (mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2015, 18:44:02 »
Heren,

Weer een hoop informatie, bedankt.

Maar helaas heb ik maar 10 banken á 50 kanalen tot mijn beschikken op één scanner.
Ik zie dat ik nog even door moet sparen om per vliegveld een scanner aan te schaffen  ;)
We puzzelen lekker verder.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: (mil)luchtvaart: indeling handscanner
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2015, 20:51:23 »
Heren,

Weer een hoop informatie, bedankt.

Maar helaas heb ik maar 10 banken á 50 kanalen tot mijn beschikken op één scanner.
Ik zie dat ik nog even door moet sparen om per vliegveld een scanner aan te schaffen  ;)
We puzzelen lekker verder.

In dat geval zeg ik, NL atc plus fc erin en de A/A's van de KLu
Luisterspulletjes :)