Auteur Topic: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner  (gelezen 1573 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 472
DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Gepost op: 29 mei 2024, 15:36:54 »
Het viel mij op dat de Tetra Trunk Tracker software met de RTL-SDR versie 3 dongel veel gevoeliger is dan de DV10 scanner op tetra signalen.

Dat brengt mij op het idee om zwakke dmr signalen via DSDPlus te beluisteren.

Heeft iemand ervaring met de vergelijking tussen DSDPlus via de dongel en een scanner, bv. de uniden 3600? Zijn zwakke zenders via DSDPlus nog te beluisteren terwijl de 3600 afhaakt?
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 767
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2024, 18:57:54 »
Het viel mij op dat de Tetra Trunk Tracker software met de RTL-SDR versie 3 dongel veel gevoeliger is dan de DV10 scanner op tetra signalen.

Dat brengt mij op het idee om zwakke dmr signalen via DSDPlus te beluisteren.

Heeft iemand ervaring met de vergelijking tussen DSDPlus via de dongel en een scanner, bv. de uniden 3600? Zijn zwakke zenders via DSDPlus nog te beluisteren terwijl de 3600 afhaakt?

Ik heb een 3600 gehad. Hele leuke scanner, maar nogal ongevoelig.

Het is niet helemaal eerlijk om DSDplus en bijbehorende ontvangers te vergelijken met de 3600. In DSDPlus kan je heel veel configureren. Bijvoorbeeld de gain, bandbreedte enzovoort.

DSDPlus werkt met een heel scala aan ontvangers. Je kan die ontvangers aansturen via DSDPlus en de audio via een virtual cable "omleiden" naar DSD+. Maar bij DSDPLus zitten ook programma's waarmee je de ontvangers rechtstreeks kan aansturen. Weet de namen zogauw effe niet, maar er is een programma voor de RT-SDR dongels en een ander programma voor Airspy ontvangers. De output leid je, dacht ik, wel nog steeds via een virtual cable naar DSDPlus.

En ja, dat werkt erg goed en aanzienlijk beter dan de 3600. Een voorbeeld op mijn lokatie: een interessant DMR-net was met de 3600 niet te ontvangen. Met de combinatie SDR-ontvanger en DSDPlus is dit net echter probleemloos te volgen.

Dus kort door de bocht: Ja, de combinatie DSDPlus en sdr-dongle werkt aanzienlijk beter dan de 3600 (helaas) .

Je kan in DSDPlus ook nog hele leuke dingen doen door batch-files te maken en configuratie bestanden aan te passen. Lekker old-school. Tegelijkertijd is dit het grootste nadeel van DSDPlus. Het is geen software voor beginners.

Nog even over de dongles: De RTL-SDR V3 en de Nooelec dongles werken al buitengewoon goed. Dat voor ± 40 euro. Er is een RTL-SDR V4. Die is nog wat gevoeliger. Bij mij werkt die V4 perfect samen met DSDPlus, maar ik krijg 'm niet lekker werkend met SDRSharp.

Airspy ontvangers zijn merkbaar beter, maar dat is dan weer een hele andere prijsklasse.

Offline Jalu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2024, 08:56:27 »
Mijn ervaring is toch wel een andere eigenlijk. De 3600 is relatief ongevoelig als handheld ontvanger, wat voor antenne je er ook op zet. Een goedkope OpenGD77 DMR porto werkt dan veel beter en produceert nog bruikbare spraak waar de 3600 eigenlijk niets meer ontvangt.

Echter: hang er een buitenantenne (op hoogte) aan en dat verschil slaat volledig om in het voordeel van de 3600. Zowel de DMR portofoon als de diverse RTL-SDR dongles krijgen dan erg veel last van oversturing en intermodulatie verschijnselen én lijken niet meer noemenswaardig gevoeliger en de 3600 weet ook zwakke signalen dan opeens prima te ontvangen én te decoderen, waar DSDplus dan vaak geen of verhakkelde spraak produceert. Ook de gevoeligheid op VHF van de 3600 is dan vele malen beter (ik ontvang op hemelsbreed 50 km van de kust nog diverse marifoon kustwacht kanalen bv. Dat lukt met een RTL-SDR absoluut niet.).

De 3600 lijkt vooral een probleem te hebben als handheld dat de ontvanger zelf niet lekker als 'ground' werkt voor de opgeschroefde antenne, de diverse portofoontjes hebben dat veel beter voor elkaar. Ik heb al geëxperimenteerd met een stripje van aluminium folie op de ground van de antenneaansluiting van de 3600, en daarmee is daadwerkelijk een forse verbetering te bewerkstelligen.

Ondanks dat de 3600 dus zeker geen extreem gevoelige ontvanger is is mijn beeld dat het genuanceerder ligt dan 'de 3600xlt is doof'.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21953
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2024, 09:05:13 »
Ondanks dat de 3600 dus zeker geen extreem gevoelige ontvanger is is mijn beeld dat het genuanceerder ligt dan 'de 3600xlt is doof'.

Die ervaring heb ik dus ook. In het verleden veel berichten gelezen over hoe doof deze ontvanger is.
Vorig jaar toch de gok gewaagd om er eentje aan te schaffen.
Met een X50 op 9 meter hoogte doet de 3600 het zeker niet onder voor mijn BCT15.
Sterker nog, de BCT15 ontvangt zelfs soms slechter dan de 3600.

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 472
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2024, 09:53:06 »
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb in het verleden wel met DSDPlus gewerkt en weet dat het geen beginners software is met een makkelijke interface. Ik verwacht dat ook het installeren wel de nodige uren gaat kosten voordat alles goed werkt.
Juist daarom dacht ik, laat ik hier naar praktijk ervaringen vragen voordat ik er vele uren in stop.

Ik gebruik de 3600 vooral met de buitenantenne die op het dak staat. Ik begrijp van Edwin070 dat de dongel met DSDPlus beter is voor zwakke stations dan zijn 3600. Maar uit de reactie van Jalu haal ik dat dat niet zijn ervaring is en dat hij zwakke stations met de 3600 beter ontvangt dan met de dongel/DSDPlus.  

Zijn er nog andere forumleden met praktijkervaring met deze vergelijking? Of toch maar wachten op weer een regenachtige periode en zelf aan de slag en het uitproberen.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 767
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2024, 15:02:53 »
Als je DSD+ gaat gebruiken, dan zou je je eigenlijk moeten aanmelden voor dat zogenaamde FastLane programma. Kost eenmalig 25 euro maar dan krijg je wel steeds de meest recente versie van een actieve groep ontwikkelaars.

M.b.t. de 3600: Op de luchtvaartband en VHF Hoog was ie niet veel slechter, of beter, dan andere scanners. Op UHF, en dan met name het deel waar veel DMR zit, daar was ie erg ongevoelig.  Als referentie gebruik ik een zwakke, druk gebruikte, DMR-frequentie in de buurt. En dat allemaal met dezelfde goede buitenantenne.

- Met een oude UBC60XLT ontvang ik dat DRM-signaal redelijk goed. Goed genoeg om met DSD+ te decoderen.
- Met de Whistler TRX-1 ontvang ik dat DMR-signaal probleemloos en is meeluisteren mogelijk.
- Met verschillende dongles is het DMR-signaal, afhankelijk van de instelling van de dongles, redelijk tot goed te ontvangen.
- Op de 3600 blijft het volledig stil.

De opmerking dat de SDR-dongles op een buitenantenne last krijgen van oversturing en intermodulatie herken ik niet.  Als je gaat "spelen" met de gain, bandbreede enzovoort dan ontvangen die dongles buitengewoon goed (voor die 35 euro).

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 331
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2024, 19:18:14 »
De 438.2000 (dmr repeater van Den Haag) geeft om de zoveel tijd een riedeltje, op de 3600 ontvang ik sterk vervormde, af en toe hoorbare spraak.
Niks van te maken eigenlijk.
De uniden 200E deed het stukken beter maar miste toch heel vaak dingen.
De whistler TRX-2 ontvangt het zonder enig probleem.

Alles met een diamond 50 op het dak, 15 meter hoog.
Ook bepaalde marifoon kanalen haal ik niet uit de lucht op de 3600 maar wel op de whistler.
2X AOR-8600 mark2,Whistler TRX-2,Whistler TRX-1,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 472
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2024, 16:27:54 »
Bedankt voor jullie reacties.
Over de goede en minder goede eigenschappen van de 3600 is al veel geschreven en wordt nog veel geschreven denk ik.
Gezien de reacties ga ik proberen DSDPlus aan de praat te krijgen. Wie weet levert dit wat op, dat heet hobby.
Edwin bracht me op het idee om DSDPlus op een scanner aan te sluiten. Ik heb nog een oude 3500 met discriminator uitgang, dus dat eerst eens uitproberen.
Misschien daarna in combinatie met de dongel. En een andere dongel zoals de Airspy kan ook nog, maar alles in stapjes.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 533
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2024, 19:43:28 »
Ik heb met de 3600XLT dezelfde ervaring als Jalu. Zeker als ik de Technetics/tratec FRA-752/N gebruik als antenne splitter. Deze signaalversterker werd veel door Ziggo gebruikt voor hun COAX TV signaal. Nu het ZIGGO TV signaal via UTP naar de Next Mini gaat mocht ik van ZIGGO deze overbodig geworden signaalversterker weggooien. Gelukkig had ik een bijdrage van Discriminator en Johan Beck over signaalversterkers voor onze hobby gelezen 😁😁


Als ik het signaal van mijn “zuignap D190 discone” naar de 3600XLT 4 dB versterking geef is het ineens een heel andere scanner 😊.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 331
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2024, 15:22:52 »
Ook hier de tratec in gebruik met een paar verloopjes van F naar BNC en dat werkt heel leuk op de Whistler , ik moet alleen kiezen voor een lage versterking omdat hier 300 meter verderop een C2000/P2000 antenne staat. ( de bekende mast met de bullhorn er op met in het midden ook nog een antenne ) Met name de P2000 slingert een lekker signaal de lucht in die zelfs zonder antenne nog hoorbaar is.. Gelukkig steeds vrij korte pulsjes...
2X AOR-8600 mark2,Whistler TRX-2,Whistler TRX-1,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Jalu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2024, 09:08:50 »
Naar aanleiding van bovenstaande reacties eens op marktplaats gezocht naar zo’n Tratec versterker. Al snel voor een prikkie eentje op de kop kunnen tikken.

Als RTL-SDR heb ik een Noelec Smart USB dongle, en ik heb via die Tracec de dongle en de 3600XLT aangesloten op dezelfde antenne (een zelfbouw antenne, haakse dipool die ik al een tijdje naar grote tevredenheid gebruik, aan de regengoot bevestigd want een grote antenne mag ik niet aan de woning bevestigen. De antenne hangt dus buiten, op een meter of 7 hoogte)

Hiermee kan ik dus rechtstreeks de gevoeligheid vergelijken, en mijn conclusie blijft dat de 3600XLT het op dat vlak toch (iets) beter doet dan de RTL-SDR dongle. Het verschil is niet groot, maar mijn conclusie blijft dat de 3600 echt niet zo doof is als sommigen beweren. Het is zéker niet zo dat de RTL-SDR dingen wel weet te ontvangen die de 3600 niet ontvangt, en waar DSDplus bij een zwak signaal veel decodeerfouten geeft is de spraak met de 3600 goed te verstaan.

Offline Jalu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2024, 15:04:24 »
Ook nog even mijn oude Pro 2006 aangesloten: beduidend minder gevoelig dan de 3600.

Wat natuurlijk niet uit te sluiten valt is dat er veel individuele variatie zit in 3600 exemplaren…

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2011
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2024, 21:42:50 »
De Tratec versterker heeft op iedere uitgang een andere versterking. Respectievelijk 0 (geen), 2, 4 en 8 dB. In hoeverre kan je dan spreken van een vergelijking?

Offline Jalu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #13 Gepost op: 6 juni 2024, 08:44:43 »
Vergelijken doe je natuurlijk door dezelfde uitgang voor de verschillende ontvangers te gebruiken.

Laat onverlet dat de Pro 2006 met 8 dB versterking nog steeds minder goed presteert dan de 3600 met 4 dB. De RTL-SDR en de 3600 liggen minder ver uit elkaar, maar bij mij toch in alle gevallen in het voordeel van de 3600.

Ik heb nog steeds de theorie dat het imago van de 3600 vooral wordt veroorzaakt door de matige performance als handheld. En die kritiek is wat mij betreft ook wel terecht, je koopt geen portable om hem eigenlijk alleen fatsoenlijk met een buitenantenne te kunnen gebruiken.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 767
Re: DMR via DSDPlus i.p.v. scanner
« Reactie #14 Gepost op: 7 juni 2024, 12:22:14 »
We dwalen af. De thread ging eigenlijk over het gebruik van DSDPlus. Niet direct over hoe goed/slecht de 3600 is.

Over die 3600: blijf geloven wat je wilt. Het is geen slechte scanner en het is een geweldig concept. Maar hij ontvangt (op UHF) echt slechter dan een aantal andere (soms vrij oude) scanners in mijn bezit. En hij ontvangt aantoonbaar slechter dan vele SDR-sticks.

Als jij zegt dat dat anders is, dan durf ik te zeggen dat de instellingen van je SDR-stick niet goed zijn.

Maar goed, genoeg erover. Blijf geloven in wat je wilt  :D