Auteur Topic: Luchtvaartband ontvangst met nieuwe Yaesu FT3D porto?  (gelezen 3231 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Luchtvaartband ontvangst met nieuwe Yaesu FT3D porto?
« Gepost op: 18 augustus 2019, 07:29:20 »
Op Facebook geprobeerd maar dat was geen succes, door die vreselijke eigenwijze centamateurs  8).

Sinds een paar dagen heb ik de nieuwe Yaesu FT3DE portofoon. Fantastisch ding, alles werkt goed, behalve ontvangst in AM op de civiele en militaire luchtvaartband. Daar is de ontvangst ronduit slecht. Het klinkt een beetje alsof je met een FM-ontvanger naar een AM-uitzending luistert, of alsof de filters veel te breed zijn en alsof de onvtanger continu paar khz. verkeerd afgestemd is. Ook is de ruis vaak zo veel harder dan spraak, dat spraak bijna niet meer te verstaan is, ook bij signalen die relatief hard binnen komen. Feitelijk kan je de porto niet gebruiken voor ontvangst van luchtvaart.

Zijn hier toevallig mede-amateurs die ook een FT3DE bezitten? Zo ja, kun je dan eens kijken hoe ontvangst van luchtvaart op jouw porto is? Want ik weet niet zeker of de mijne toevallig op dat punt defect is, of dat Yaesu een steekje heeft laten vallen dat wellicht met een firmwareupdate verholpen kan worden.

Enne, ik weet alles van de juiste frequenties, rasters, afstemmen op 8.33 Khz. enz. enz. enz. Laten we het daar vooral NIET over hebben.

Thanks!

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Luchtvaartband ontvangst met nieuwe Yaesu FT3D porto?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2019, 15:15:35 »
Als je een frequentie afstemt op FM en daarna op AM en dan geen antenne erop....... heb je dan verschil in ruisvolume? Volume op dezelfde stand uiteraard.

Normaal is de ruis als een ontvanger op AM staat veel zachter.