Auteur Topic: Kinderziektes uit de SDS 200E?  (gelezen 2493 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Gepost op: 22 augustus 2022, 11:19:26 »
Beste forummers,

Heb momenteel een 780 XLT met buitenantenne Midland X-50 op 12 meter hoog, ontvangst is naar wens.

Ben me aan het oriënteren op een SDS200E. (hoef geen Tetra)
Heb op youtube e.e.a. bekeken en het kleurendisplay spreekt mij wel aan. (kan dan ieder "systeem" een eigen kleur geven)

Heb het forum afgezocht op trefwoord "SDS200" en kwam toch wat klachten tegen.
Bijv. birdies op VHF kanaal 0 156.000 (heb ik op de 780 XLT niet) en een bromtoon uit de luidspreker.
Keesscanner heeft nota bene zijn SDS geretourneerd las ik.

Zijn die klachten er nog steeds?

Alvast bedankt!

Nardes

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2022, 11:22:28 »
Bijv. birdies op VHF kanaal 0 156.000 (heb ik op de 780 XLT niet)

Heel veel scanners hebben een birdie op 156.0000.
Het is juist heel opvallend dat jouw 780 dat niet heeft.

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2022, 16:19:56 »
Jij hebt toch ook een SDS 200 Johan?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2022, 16:56:31 »
Nee helaas.

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2022, 18:18:43 »
aha., bedankt Johan.
Dan wacht ik op andere reacties van SDS 200 gebruikers alhier.

Offline gompie.org1

  • Functioneel Beheerder Veiligheids systemen
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2022, 19:24:17 »
Heb hier sinds een paar maanden de SDS200e en in het begin wel wat vreemde dingen opgemerkt.
Maar laats was er een firmware update en die heeft goed geholpen.
Die Birdy op de 156.000 zit er nog steeds, die brom heb ik niet en verder doet hij wat hij moet doen.
Nog niet gelukt om DMR en of NXDN te programmeren maar dat komt nog wel.
Ik heb hem hier staan met twee buiten antennes via een duplexer naar de scanner en een externe geluidsbox er op aangesloten.
De software die ik gebruik om hem te programmeren is van Proscan en dan niet via USB maar via UTP.
Moet ook toegeven dat hij niet makkelijk te programmeren is en werd daarvoor ook gewaarschuwd door de verkoper.
Weet niet of je hier wat aan heb maar dit zijn mijn bevindingen in ieder geval.

Groet Nico
UBCD3600XLT
BCT15X
UBC125XLT
SDS200e

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2022, 20:19:25 »
Bedankt Nico,

Las inderdaad ook over de firmware update met de verbeteringen.
Ik gebruik op de 780 XLT ook software van Proscan, zal dat op de SDS ook doen.
Heb ook Sentinel geïnstalleerd.
Las ook van een ander forumlid dat hij USA en Canada uit de database van Sentinel had gewist.
Ik kan ze wel selecteren maar niet wissen.
Wellicht een nieuw profiel aanmaken.

Ik zal eerst ook aan de slag gaan met programmeren en later verdiepen in DMR en NXDN.

Wat is het verschil tussen programmeren via USB of UTP? (zag wel een filmpje over programmeren via UTP)

Groet,

Nardes

Offline gompie.org1

  • Functioneel Beheerder Veiligheids systemen
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2022, 20:42:13 »
Via usb heb je zo’n klein kabeltje en gepriegel om deze te kunnen gebruike, UTP kabel gaat voor mij makkelijker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
UBCD3600XLT
BCT15X
UBC125XLT
SDS200e

Offline b.m.goedemans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
    • dutchnetorkradio
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2022, 03:29:22 »
Ieder heeft zijn mening over de SDS scanners. Het belangrijkste is om te weten dat het geen plug and play scanner is. Daarom is geduld een vereiste. Je kunt makkelijk beginnen door CSV datafiles van "https://frequentiedatabase.eu/" te downloaden en met "ARC 536 BASIC software" in de SDS te programmeren. Dan heb je al een idee hoe het eruit gaat zien en je hebt al een basis in je scanner staan zodat je gelijk kunt luisteren ook naar b.v. dmr en nxdn stations. De SDS is een ontdekkingsreis.

Gompie in een eerdere reactie gaf je aan:

Nog niet gelukt om DMR en of NXDN te programmeren maar dat komt nog wel. De software die ik gebruik om hem te programmeren is van Proscan en dan niet via USB maar via UTP. Moet ook toegeven dat hij niet makkelijk te programmeren is

ProScan 19.5, ProScan Free Client 17.5 en RadioFeed 5.0 zijn leuke programma's om mee te werken maar zeker niet de enige. kijk eens naar Uniden Sentinel Software gratis en makkelijk mee te werken. Of ARC 536 BASIC van Butel software. Van de laatste ben ik geen voorstander maar ieder heeft zijn voorkeur.
Sentinel en Proscan gebruik ik het liefst. Sommige functies van Sentinel en andere via Proscan.

Gr, Marcel

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2022, 09:58:12 »
Bedankt voor je input b.m.,

Dan is de SDS juist iets voor mij denk ik. Ik kan uren zitten uitpluizen en uitproberen etc.
Heb me al aardig ingelezen over de SDS.
Volgens mij heeft de BCT15X dezelfde indeling qua dynamisch geheugen.
Van de BCT15X vond ik veel info over hoe te programmeren via Sentinel en/of Proscan. (ik heb beide programma's)

Ik zou om te beginnen mijn huidige banken/ frequenties van de 780XLT over kunnen zetten in een nieuwe "setting".
Bijv. Schiphol als "system". Daaronder bijv. Ground / Tower / Radar / Bedrijven etc. als "Department"
Daaronder de frequenties van bovenstaande in "Channel".

Groet,

Nardes

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2022, 17:54:20 »
Ik las dat veel amerikanen deze scanner met name gebruiken om de officiele instanties te kunnen ontvangen.
Vaak klaagt men er dan bij dat de analoge ontvangstgevoeligheid een stuk minder is vergeleken bij andere, analoge scanners.
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2022, 19:17:20 »
Sterker nog, één van de voornaamste redenen waarom Uniden besloot in te zetten op de SDR-based SDS-scanners is het toenemende aantal P25-netwerken met simulcast bij hulpdiensten in de VS. Meerdere basisstations zenden dan op dezelfde frequentie, en daar kunnen 'klassieke' scanners vaak niet goed mee omgaan. Sowieso lijkt Unidens doelgroep voor deze apparaten vooral mensen die in Noord-Amerika naar P25-netwerken van hulpdiensten luisteren. Ik kan me dus voorstellen dat analoge luisteraars niet de prioriteit hebben.

Het overlijden van Paul Opitz--de productmanager bij Uniden in de VS die naar wat ik begrijp een grote rol bij de ontwikkeling speelde--een paar jaar geleden heeft de doorontwikkeling ook vertraagd. Ik lees op RadioReference in ieder geval regelmatig gedoe over problemen en een gebrek aan firmware-updates. Het fijne lijkt me overigens wel dat er meer kan worden opgelost met updates dan bij non-SDR scanners, maar of er meer geüpdatet zal worden in de toekomst is natuurlijk wel de vraag.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:06:50 »
SDS 200E reeds geïnstalleerd.
Kostte een uurtje om uit te zoeken hoe ik hem aan de praat kreeg.
Update gedraaid via Sentinel. (was ook even zoeken hoe de SDS verbinding moest krijgen met Sentinel)
Had via Proscan (is ook wel een dingetje om verbinding te krijgen) al e.e.a. voorbereid. De frequenties ingeladen maar nog steeds "nothing to scan".
Beetje zoeken weer maar het is gelukt. Favorieten staan er in.

Nu verder uitpluizen van de SDS allemaal kan.
Bediening (menu) is, mijns inziens, vrij snel onder de knie te krijgen.

In de frequentiedatabase staan een aantal NXDN frequenties zonder RAN getal / code.
Zou de SDS200E dat getal / code zelf oppikken?

Nardes

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:49:43 »
Wat al besproken was, de 780 XLT is toch gevoeliger op de luchtvaart dan de SDS200E.

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Kinderziektes uit de SDS 200E?
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:47:15 »
Keesscanner heeft nota bene zijn SDS geretourneerd las ik.

Klopt. Inmiddels heb ik weer een SDS200E staan voor het ontvangen van digitaal. Daar ben ik zeer tevreden over.

In de frequentiedatabase staan een aantal NXDN frequenties zonder RAN getal / code.
Zou de SDS200E dat getal / code zelf oppikken?

Dat pikt hij zelf op inderdaad. Wel de frequentie instellen op 'digital code search'. Als je de juiste CC of RAN gevonden hebt, dan kan je die invoeren in de scanner.
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E