Auteur Topic: Nieuwe upgrade SDS100 en SDS200 (dPMR)  (gelezen 6700 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Nieuwe upgrade SDS100 en SDS200 (dPMR)
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2022, 20:00:09 »
Heb sinds kort ook de dPMR upgrade. Ben er blij mee, maar het lijkt er wel op dat het signaal vrij sterk moet zijn om goed te kunnen decoderen. Een zwakker DMR signaal lijkt beter gedecodeerd te worden dan een zwak dPMR kanaal, maar ik heb dit nog niet grondig kunnen testen met meerdere stations om dit definitief te kunnen concluderen.

Ik blijf het jammer vinden dat er nog geen TETRA ondersteuning is, een gemiste kans vind ik om er een echte allrounder van te maken, zeker in deze Europese markt. Over een jaar kan het te laat zijn omdat steeds meer straks overgaat naar 4G/5G technlogie of encryptie.

Dit heb ik Uniden Japan (gaan over de Europese modellen) ook laten weten, zij gaven aan dat het technisch wel mogelijk moet zijn en zij geven aan (nog) geen goedkeuring vanuit Uniden hoofdkantoor te krijgen omdat de focus op de Amerikaanse markt ligt en deze niet zoveel Tetra heeft als hier in Europa. Ze sluiten het in ieder geval niet direct uit als er genoeg vraag naar is. Blijkbaar wordt het regelmatig gevraagd door andere luisteraars uit Europa.

iedereen kan ze mailen op enquiries@uniden.co.jp

om bijvoorbeeld suggesties te geven over extra modes die je graag zou willen zoals bijv. Tetra, maar ook suggesties voor de firmware, zoals scrollende tekst zodat je lange namen (alpha tags) kan lezen.

ben benieuwd naar de bevindingen van anderen met dPMR op de sds serie. Ik hoop in ieder geval oprecht dat Uniden alles uit de hardware zullen proberen te halen en de firmware blijven doorontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2022, 09:55:04 door Hunter (Email klikbaar gemaakt) »

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Nieuwe upgrade SDS100 en SDS200 (dPMR)
« Reactie #31 Gepost op: 19 augustus 2022, 21:08:01 »
Ik heb spijt van de dPMR upgrade. Wat jij zegt ervaar ik ook. Met zwakke signalen heeft hij moeite en hoor je niets. Frustrerend als je bijv wel via de SDR een dPMR signaal ziet. Als je een SDS100E hebt en dus de signalen kan opzoeken, dan beleef je meer plezier van de dPMR upgrade.
Het is een scanner waarvan je heel goed merkt dat hij, ondanks de E, gericht is op de digitale Amerikaanse markt. Zolang daar nog amper Tetra is hoeven we een update niet te verwachten vrees ik.
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Nieuwe upgrade SDS100 en SDS200 (dPMR)
« Reactie #32 Gepost op: 20 augustus 2022, 07:13:54 »
Ik heb spijt van de dPMR upgrade. Wat jij zegt ervaar ik ook. Met zwakke signalen heeft hij moeite en hoor je niets. Frustrerend als je bijv wel via de SDR een dPMR signaal ziet. Als je een SDS100E hebt en dus de signalen kan opzoeken, dan beleef je meer plezier van de dPMR upgrade.
Het is een scanner waarvan je heel goed merkt dat hij, ondanks de E, gericht is op de digitale Amerikaanse markt. Zolang daar nog amper Tetra is hoeven we een update niet te verwachten vrees ik.

Wat je beschrijft heb ik de laatste dagen ook met NXDN gezien op de SDR. Soms decodeert hij NEXEDGE helemaal niet, zelfs met een  sterk signaal. Hij is bij mij heel kieskeurig in signaalsterkte. Ook hoor je bij veel NXDN transmissies een harde data riedel voordat er wordt begonnen met decoderen, dit schijnt een software fout te zijn die erin is geslopen bij een firmware update in 2019. In de eerste versies was dit probleem niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat stabiele DMR signalen erg goed klinken, daarin hoor ik de meerwaarde ten opzichte van de whistlers wel. Het is jammer (maar ook begrijpelijk) dat de markt een beetje dood is. Innovatie en software verbeteringen worden op een laag pitje gezet gezien het gebrek aan goede concurrentie.

Toch raad ik jou alsmede andere forumleden aan om al je bevindingen in het Engels door te geven aan Uniden, eerder hebben anderen dit ook gedaan en dit heeft uiteindelijk toch geresulteerd in nieuwe updates. (Zoals de nieuwe stap groottes)

Mailadres staat in mijn vorige bericht.