Auteur Topic: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?  (gelezen 11699 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2020, 16:15:56 »
Toch is het iets anders, frequentie 430.27500. Deze is actief momenteel.
De database geeft Coversity Repeaters Noord Nederland aan. Weet iemand wat dat is precies?

Gelicenseerde zendamateurs.

en in kampen is er ook een opstappunt dus dat zal prima  ontvangst geven.

https://pi2non.nl

Dank! Dat verklaart het. Inmiddels ook regelmatig ontvangst van 123.8500 (Amsterdam ACC, Radar sector 3 (Zuid)) en 128.3500 (Mil ATCC Schiphol, Dutch Mil Radar Lower 1). Nog met de standaard antenne. Goed ontvangst, maar niet altijd verstaanbaar. Als ik iets heb, zoek ik het nu op via de database.

Ik heb net alle marifoonkanalen in de scanner gezet (via de software), dus het komt wel goed zo denk ik.  ;D

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #16 Gepost op: 3 juli 2020, 18:54:37 »
Ik vroeg mij af of er misschien frequenties  bekend zijn, die landelijk goed te bereiken zijn. Bijvoorbeeld KNMI weerberichten.

Jij bedoelt denk ik de uitzendingen van de Nederlandse Kustwacht op 161.7500 en 161.7750. Daarvoor staan langs de Nederlandse kustwateren diverse steunzenders.

Offline MikeG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
  • UBC125XLT - AirSPY R2
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #17 Gepost op: 3 juli 2020, 19:22:02 »
Hoe lager de frequentie hoe groter het bereik.

Wat jij hebt gehoord bij jou in de buurt wil nog niet zeggen dat de vorige eigenaar dit ook hoorde in Amersfoort, even een voorbeeldje, de 27mhz, de bakkies, hebben vaste frequenties, dit is door heel Nederland, dus bijvoorbeeld op 27.185mhz (kanaal 19) Zit een vrachtwagenchauffeur, deze hoor jij wel maar iemand in Amersfoort weer niet ondanks dat hij op dezelfde frequentie zit te luisteren, dit heeft weer te maken met het vermogen Van de zender en zeker ook de hoogte van de antenne van de vrachtwagenchauffeur, in de regel is FM een zichtverbinding, dus hoe hoger de antenne hoe meer hij ziet en hoe verder zijn bereik/ontvangst is.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #18 Gepost op: 3 juli 2020, 19:35:17 »
in de regel is FM een zichtverbinding, dus hoe hoger de antenne hoe meer hij ziet en hoe verder zijn bereik/ontvangst is.

Daar heeft de modulatie methode niets mee te maken, het gaat om de frequentie !

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2020, 20:08:52 »
Ik vroeg mij af of er misschien frequenties  bekend zijn, die landelijk goed te bereiken zijn. Bijvoorbeeld KNMI weerberichten.

Jij bedoelt denk ik de uitzendingen van de Nederlandse Kustwacht op 161.7500 en 161.7750. Daarvoor staan langs de Nederlandse kustwateren diverse steunzenders.

Je hebt gelijk. Daarnaast krijg ik aardig veel marifoonkanalen door, maar voornamelijk die jij ook aangeeft, 161.7500 (kanaal 23).
Zo hoor ik net kanaal 92L voor het eerst, met meerdere berichten en kanaal 10.
Daarnaast zijn verschillende luchtvaartfrequenties actief, ik heb er nu 22 instaan waar iets van is ontvangen (een stuk of 5 zijn het meest actief).
Verder is voornamelijk een amateurfrequentie regelmatig actief, met gesprekken onderling over van alles en nog wat.

De scanner ontvangt ook een aantal frequenties waar ik nog niet van weet wat het is. Als ik afga op de frequentie database, zie ik bijvoorbeeld taxi / bedrijf / ProRails terug als mogelijkheid.
Via een frequentie voor de walkie talkie ontvangt de scanner ook op andere locaties, dus 446.0050 is een aardig populaire frequentie voor de walkie talkie blijkbaar.  ;D

Hoe lager de frequentie hoe groter het bereik.

Wat jij hebt gehoord bij jou in de buurt wil nog niet zeggen dat de vorige eigenaar dit ook hoorde in Amersfoort, even een voorbeeldje, de 27mhz, de bakkies, hebben vaste frequenties, dit is door heel Nederland, dus bijvoorbeeld op 27.185mhz (kanaal 19) Zit een vrachtwagenchauffeur, deze hoor jij wel maar iemand in Amersfoort weer niet ondanks dat hij op dezelfde frequentie zit te luisteren, dit heeft weer te maken met het vermogen Van de zender en zeker ook de hoogte van de antenne van de vrachtwagenchauffeur, in de regel is FM een zichtverbinding, dus hoe hoger de antenne hoe meer hij ziet en hoe verder zijn bereik/ontvangst is.

Juist ja. Al heeft de scanner nog niets verstaanbaar gekregen onder de 100.0000. Enkel 87.5000, wat een radiostation is. Veel kanalen geven enkel ruis en heb meerdere 27mc kanalen op locked out ingesteld. Het zou dus leuk zijn, als daar wel iets ontvangen wordt, dat ook te verstaan is. :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #21 Gepost op: 6 juli 2020, 21:54:02 »
446.0050

446.00625

https://nl.wikipedia.org/wiki/PMR446

Oke bedankt, ik zie het staan. De scanner pakt steeds 446.0050 als ik laat zoeken volgens mij. Tenminste, door het zoeken kwam ik op deze frequentie terecht. Bij steps staat de 440 - 450 range op 6.25kHz. Misschien stond de scanner anders ingesteld, want als ik met de hand de frequenties afga, ga ik van 446.0000 naar 446.0062.

Offline Dijk-038

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2020, 13:15:39 »
Inmiddels heb ik wel geleerd dat het niet zozeer de frequenties zijn die groot bereik hebben, maar op meerdere plaatsen dezelfde frequentie gebruikt kan worden. Of zich kan verplaatsen en daardoor op meerdere plaatsen opgepikt kan worden (zoals radioverkeer van vliegtuigen).  Het ligt er dus meer aan in welk spectrum de frequentie zich bevindt en hoever het bereik daarmee wezen kan. Als ik het goed zeg. Hoe langer de radio golf hoe verder het bereik? (maar dat noem je de kortegolf, lijkt me vreemd, vandaar mijn vraag)

De marifoon is VHF, maar is het vliegtuig radioverkeer nou HF of VHF? In de zin, hoe kun je weten wat het maximale zendbereik is? Bij VHF dacht ik zo'n 55 kilometer (Wiki).

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zijn er frequenties die groot bereik hebben?
« Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2020, 13:28:16 »
Vliegtuigcommunicatie (118-137 MHz) is VHF. Het bereik is afhankelijk van de hoogte van de zend- en ontvangstantennes. Een vliegtuig op 10 km hoogte kun je op enkele honderden kilometers afstand nog ontvangen.

En de kortegolf heet historisch zo. De eerste communicatie was op de lange golf. Daarna ook via de middengolf en de kortegolf. En daarna nog hoger.