Auteur Topic: PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd  (gelezen 2335 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd
« Gepost op: 13 oktober 2023, 19:54:41 »
PI Leeuwarden (voorheen heette het De Marwei maar die naam is vervallen) heeft de frequenties 469.130 (BHV) en 469.250 MHz verlaten. Deze frequenties kunnen worden doorgehaald, net als die in de 80 Mhz die je hier en daar nog tegenkomt.
PI Leeuwarden zit nu op 468.98125 digitaal (DMR CC05) met de zwaarste versleuteling. Niet mee te luisteren.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2023, 07:48:05 »
Jammer, maar begrijpelijk. Ze moeten niet alleen rekening houden met scannerluisteraars, maar ook met criminelen...

Hoe kun je zien welke encryptie gebruikt wordt trouwens? Ik gok dat je AES encryptie bedoelt, maar geeft de zender een soort vlaggetje mee welke soort encryptie gebruikt wordt?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2023, 08:40:49 »
Hoe kun je zien welke encryptie gebruikt wordt trouwens? Ik gok dat je AES encryptie bedoelt, maar geeft de zender een soort vlaggetje mee welke soort encryptie gebruikt wordt?

RAS, volgens de deskundigen. Hoe men dat weet is mij niet bekend.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2023, 08:50:14 »
Hoe kun je zien welke encryptie gebruikt wordt trouwens? Ik gok dat je AES encryptie bedoelt, maar geeft de zender een soort vlaggetje mee welke soort encryptie gebruikt wordt?

RAS, volgens de deskundigen. Hoe men dat weet is mij niet bekend.

RAS is geen encryptie. RAS is Restricted Access to System. De communicatie is niet per definitie versleuteld, er moet een sleutel worden meegestuurd om de DMR repeater te kunnen openen. Vervolgens kan er inderdaad nog encryptie overheen, maar die 2 staan echt los van elkaar en systemen met uitsluitend RAS zijn nog steeds op dezelfde wijze mee te luisteren.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2023, 09:16:59 »
Behalve als je in plaats van met een scanner luistert met een portofoon die het DMR protocol respecteert. Daarop zal je dan niks horen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: PI Leeuwarden nu digitaal en versluierd
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2023, 10:09:53 »
Behalve als je in plaats van met een scanner luistert met een portofoon die het DMR protocol respecteert. Daarop zal je dan niks horen.

Ok, zoveel kennis van meeluisteren van DMR heb ik niet. Mijn kennis zit vooral aan de DMR kant zelf. RAS is geen versleuteling, dat is de kern van mijn verhaal en past daarmee niet in de stelling "zwaarste versleuteling". DMR kent naast een RAS key een basis of enhanced encryptie. Een RAS key in combinatie met een enhanced end to end encryptie key geeft de meeste veiligheid. De RAS key heeft daar geen doorslaggevende rol in, dus het zal om de encryptie (privacy key) gaan.