Auteur Topic: Iets van standaardisatie in PMR - DMR, zoals TG, CC enz?  (gelezen 7151 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Iets van standaardisatie in PMR - DMR, zoals TG, CC enz?
« Gepost op: 3 december 2018, 21:51:11 »
Als het waar is wat Internet zegt, dan zouden de PMR-kanalen uitgebreid zijn met 8 frequenties naar 16 kanalen, en mag er DMR op PMR gebruikt worden. Ik heb geen idee of er alleen apparatuur verkocht/gebruikt mag worden, die van fabriekswege geprogrammeerd en/of "dichtgetimmerd" is (zoals geen andere antenne kunnen aansluiten bijvoorbeeld). Op dit moment kan ik nog geen portofoons vinden die expliciet voor dit doel en deze regeling geschikt of bestemd zijn.  

Ik vraag mij af of er iets van standaardisatie is voor DMR-PMR portofoons? Zijn er afspraken of is er iets vastgelegd welke gespreksgroepen en colorcodes er gebruikt worden, of mag vanaf nu iedereen programmeren wat ie wil, als het vermogen maar beperkt blijft tot een half watt of zoiets? Bij de analoge  PMR portofoons is het simpel: 8 kanaaltjes en een aantal CTCSS codes alsmede een aantal DCS codes. Op die manier kan uiteindelijk elke PMR-portofoon die aan de standaard voldoet met elkaar communiceren of daar eenvoudig geschikt voor gemaakt worden.

Hoe gaat dat met DMR PMR. Ik ben benieuwd of er iemand is die daar iets meer van weet?

Offline Rob_nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 95
Re: Iets van standaardisatie in PMR - DMR, zoals TG, CC enz?
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2018, 12:32:04 »
Ik denk dat je dPMR (digital PMR) bedoeld. https://www.aecom.nl/wat-is-dpmr.html#

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Iets van standaardisatie in PMR - DMR, zoals TG, CC enz?
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2018, 13:19:42 »
Nee hoor ik bedoel gewoon DMR geen geen geen geen geen DPMR.

Offline sound-of-silence

  • Levensgenieter
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13