Auteur Topic: Storing op AM frequenties  (gelezen 2221 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Storing op AM frequenties
« Gepost op: 10 mei 2022, 12:42:44 »
Beste forum leden.  

Het valt mij op dat er de laatste weken een brom hoorbaar is op 124.300 MHz, de spraak is wel te verstaan maar die brom op de achtergrond is na een tijdje wel vervelend.

Op andere AM frequenties hoor ik ook spraak en die brom, heb met verschillende ouwe handhelds getest en ze hebben het allemaal, ook een geleende ubc 125 xlt van me maatje liet de brom horen op de achtergrond, zowel met de bijgeleverde rubber duck spriet als mede op het sprietje buiten.

Hebben jullie daar ook last van? en is er eventueel wat aan te doen.....op andere frequenties van bv de marifoon band hoor ik geen brom op de achtergrond.

In afwachting van jullie reacties,  met vriendelijke groet, Henk

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Storing op AM frequenties
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2022, 14:35:59 »
Zonnepanelen (inverters), LED verlichting, geschakelde voedingen: zomaar een aantal mogelijke oorzaken.

Om te beginnen zou je zelf de hoofdschakelaar in de meterkast kunnen omzetten om uit te sluiten dat de storing in eigen woning wordt gegenereerd. Daarna zou je eventueel een rondje door de buurt kunnen lopen met een handheld.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Storing op AM frequenties
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2022, 15:47:48 »
Goedenmiddag,

Ook hier een paar maanden last gehad van soortgelijke storing van grofweg 118-150 MHz, in mijn geval bleek een LED lamp op pakweg 25 meter afstand de boosdoener.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Storing op AM frequenties
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2022, 23:16:44 »
Kijk hier kan ik wat mee, bedankt mannen ga van de week is aan de wandel hihi....
Groetjes, Henk

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Storing op AM frequenties
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2022, 11:39:18 »
Hoi forum leden.

Nou mannen ik ben er eindelijk achter wat de '' brom '' veroorzaakte, het was idd LED verlichting in huis, nadat ik de hoofdschakelaar had omgezet was het stil op me scannertje hihi.....wel spraak natuurlijk, maar geen brom meer.

Nu ff kijken wat ik ga doen om het definitief op te kunnen lossen, tijdelijk weer overgegaan naar gloeilamp, maar dat is uiteindelijk niet de bedoeling natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor het meedenken mannen.
Groetjes,  Henk Limburg

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Storing op AM frequenties
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2022, 00:11:57 »
Goed om te lezen dat je de bron hebt gevonden in je eigen huis, en idd led verlichting.

Hier hing er, buiten mijn boot (woning) op 20 meter een led die alleen aanging als er mensen passeerden, en dan een tijd bleef branden. Heb er een half jaar over gedaan om hem te vinden.

mvg  Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne