Auteur Topic: Antenne vraag.  (gelezen 1755 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Qwartz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Antenne vraag.
« Gepost op: 2 mei 2022, 18:16:33 »
Hoi, ik ben in het bezit van 2 scanners een portable en een basisbak, uniden bearcat ubc 3000 xlt en een ubc 9000 xlt wil er militaire vliegtuigen op kunnen ontvangen en eventueel scheepvaart. Welke antenne's kan ik het best aanschaffen. En wil ze ook in mijn auto mee kunnen nemen welke stroom voorziening moet dan gebruiken, en wat voor antenne moet ik op de auto plaatsen. B.v.b dank. Wim

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Antenne vraag.
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2022, 21:30:21 »
Goedenavond Wim,

Als zowel marifoon als militaire luchtvaart je interesse hebben heb je de keuze uit het plaatsen van 2 antenne's die specifiek zijn afgestemd op die banden zoals bijvoorbeeld een Procom Marifoon antenne + een Diamond D777 voor de militaire luchtvaart. Je zou 1 scanner kunnen programmeren met alleen militaire luchtvaart en 1 met marifoon en overige dingen die je interesse hebben en die allebei apart op 1 van bovenstaande antennes aansluiten.

Een eenvoudigere optie is een breedbandantenne zoals een discone, bijvoorbeeld de Diamond D130, die bestrijkt zowel de marifoon als de militaire luchtvaartfrequenties en dan ben je klaar met 1 antenne.

Let bij een lengte van meer dan 10 meter ook op de coax kabel die je gaat gebruiken, die geven signaalverlies, een dikkere kabel zoals bijvoorbeeld de Ecoflex 10/15 geven aanzienlijk minder verlies dan de RG58U.

Mobiel durf ik je geen advies te geven, ik ben persoonlijk niet bekend met een breedband antenne voor mobiel gebruik.

Veel plezier met de hobby!

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Qwartz

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Antenne vraag.
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2022, 08:46:26 »
Hoi, Heel erg bedankt voor je advies qua antennes en tips. Fijne dag. Gr. Wim

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322