Auteur Topic: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...  (gelezen 2944 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Gepost op: 5 april 2022, 14:00:52 »
Beste,

Gister met kennis wat meet werk gedaan en welke muurbeugel ik met een 3 poot ook zie op het internet dat de 3de poot altijd op een voeg uit komt (mijn woning uit 1960 en dun voegwerk tussen de bakstenen dan huidige woningen.

Uit eindelijk de Blueqon WMM30 30cm beugel gekocht en idd als ik de 2 poot midden op baksteen zou verankeren komt de 3de poot op de voeg tussen bakstenen uit.

Ik ga de beugels monteren met chemisch verankeren, maar hoe kan ik op een goeie en stevige manier de 3de poot vast zetten als die altijd op de voeg zit? Chemisch verankeren in voeg kan volgens mij niet of wel?

Groetjes
Danny

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2022, 15:27:27 »
Los van het chemisch verankeren, want daar heb ik geen ervaring mee, maar wel een bedenking:
De 3e poot staat omlaag, daar wordt dus nooit (hard) aan getrokken, alleen geduwd.
Wanneer je daar een keilbout voor neemt van ~10mm, dan zit deze ook klem tussen 2 bakstenen, dus m.i. muurvast.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1230
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2022, 16:08:25 »
Kun je de 3e poot niet omdraaien?
Dus naar boven.
Misschien komt hij dan wel in een steen
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2022, 22:46:15 »
Gewoon monteren. De specie in die tijd was kei en kei hard. En zoals gezegd is druk valt mee.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2022, 09:59:08 »
Kun je de 3e poot niet omdraaien?
Dus naar boven.
Misschien komt hij dan wel in een steen

Ook aan gedacht en gekeken maar komt het ook op een voeg uit.

Gewoon monteren. De specie in die tijd was kei en kei hard. En zoals gezegd is druk valt mee.

Hoe bedoel je dan? met keilbout of ook chemisch verankeren? Ik kan denk ik net tussen 2 bakstenen een keilbout plaatsen.

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2022, 12:45:51 »
zou gewoon keilbout doen.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2022, 14:28:10 »
Hai,

Zeker geen keilbouten gebruiken bij bakstenen muur is mijn tip. Er komt onnodig veel krachten op de baksteen/voeg te staan.
Een chemisch anker geeft een betere ankering zonder extra krachten mits de tules worden gebruikt om daar het draadeind in te doen. Zeker in het geval van baksteen met luchtruimtes.
Ik heb in het verleden vaak keilbouten gebruikt maar meestal leidde dat tot schade aan bakstenen en voegen. Bij chemische ankers heb je daar geen last meer van, voortaan gebruik ik alleen maar ankers. Op youtube staat genoeg om te kijken hoe het werkt.

Gr, Sven

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2022, 19:13:37 »
Hai,

Zeker geen keilbouten gebruiken bij bakstenen muur is mijn tip. Er komt onnodig veel krachten op de baksteen/voeg te staan.
Een chemisch anker geeft een betere ankering zonder extra krachten mits de tules worden gebruikt om daar het draadeind in te doen. Zeker in het geval van baksteen met luchtruimtes.
Ik heb in het verleden vaak keilbouten gebruikt maar meestal leidde dat tot schade aan bakstenen en voegen. Bij chemische ankers heb je daar geen last meer van, voortaan gebruik ik alleen maar ankers. Op youtube staat genoeg om te kijken hoe het werkt.

Gr, Sven

Dat zei ik al, de 2 poten kan ik recht in baksteen zetten met chemische ankers, alleen de 3de steun poot komt op een voeg uit, daar kan zover ik weet geen Chemisch anker in, dus daar zal ik tussen 2 bakstenen een keilbout moeten gebruiken

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2022, 19:38:57 »
En als je alles nou eens 15mm hoger, of lager plaatst......
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2022, 19:41:55 »
En als je alles nou eens 15mm hoger, of lager plaatst......

Dan zit ik net 2-3mm tegen steen rand aan, en ook de 3de poot komt dan 1-2mm van steenrand af te zitten. Chemisch anker werkte beste als die midden in een volle steen zit. Of ik nu ook de 3de poot omhoog of omlaag zet ik blijf met die in voegwerk uitkomen

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2022, 19:50:30 »
Je zou een bevestigingsplaatje kunnen maken voor die derde poot. Vierkantje, of driehoek, die z'n bevestigingspunten (3 of 4) dan wel midden in een baksteen vindt.

Of, bij een spouwmuur met ankers (of hoe noem je die dingen) kunnen werken i.p.v. chemische ankers. I.i.g. géén keilbouten in baksteen!
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2022, 19:55:22 »
Tuimelpluggen, die bedoel ik.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2022, 20:44:42 »
Je zou een bevestigingsplaatje kunnen maken voor die derde poot. Vierkantje, of driehoek, die z'n bevestigingspunten (3 of 4) dan wel midden in een baksteen vindt.

Of, bij een spouwmuur met ankers (of hoe noem je die dingen) kunnen werken i.p.v. chemische ankers. I.i.g. géén keilbouten in baksteen!

In de baksteen ga ik chemisch ankers gebruiken, ik wilde dan tussen 2 bakstenen in de voeg een keilbout gebruiken die dan klemt tussen de bakstenen.

Tuimelpluggen, die bedoel ik.

Werkt dat ook als het gat in een voeg zit? Is de tuimel breed genoeg om achter de bakstenen sten te hebben?

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2022, 20:49:07 »
Ja, je moet er alleen voor zorgen dat de tuimel, zeg maar vertikaal, achter de baksteen boven en onder de voeg komt, en niet horizontaal over de breedte van de voeg.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Muurbeugel maar 3de poot komt uit op voeg...
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2022, 20:56:27 »
Ja, je moet er alleen voor zorgen dat de tuimel, zeg maar vertikaal, achter de baksteen boven en onder de voeg komt, en niet horizontaal over de breedte van de voeg.

De 3de poot komt uit op een voeg tussen 2 stenen in dus zo ---|--- (waar de --- de baksteen is). Dus dan zou ik door voeg gat moeten boren en dan tuimel horizontaal achter de linker en rechtersteen naast de voeg moeten hangen.