Auteur Topic: Frequentie 409.8750  (gelezen 7251 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Frequentie 409.8750
« Gepost op: 27 december 2004, 00:16:30 »
Hallo allemaal,
Ik ontvang zojuist, voor de eerste keer zolang ik 409.875 mHz monitor, een aantal berichten van de AC Apeldoorn.
Het betreft hier gesproken berichten voor o.a BW Apeldoorn-De maten en BW Zutphen en alleen de meldkamer is maar te horen.
Ik begrijp dat dit een zg Co channel is maar het hoe en wat van deze verbinding is mij niet helemaal duidelijk.
Iemand die hier mogelijk iets over kan roepen?
Groeten,
Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2004, 00:42:36 »
Citaat van: "Peko"
Ik ontvang zojuist, voor de eerste keer zolang ik 409.875 mHz monitor, een aantal berichten van de AC Apeldoorn. Het betreft hier gesproken berichten voor o.a BW Apeldoorn-De maten en BW Zutphen en alleen de meldkamer is maar te horen. Ik begrijp dat dit een zg Co channel is maar het hoe en wat van deze verbinding is mij niet helemaal duidelijk.

Ik kan je hier alles over vertellen wat je wilt weten :)

De meeste brandweernetwerken werken volgens de zogenaamde co-channel techniek. Alle zenders binnen een bepaald gebied (van 1 bepaald kanaal) staan gelijktijdig op zenden. Door hoog-stabiele apparatuur te gebruiken storen ze zenders elkaar niet (of nauwelijks) en heb je dus in een groter gebied dekking dan je met 1 zender zou hebben. Dit is met name voor de brandweer erg handig, aangezien de te alarmeren eenheden zich niet altijd op 1 kluitje bevinden, maar in een groter gebied.

In een bepaald gebied staan dus meerdere zenders voor een bepaald kanaal, in jouw geval 167.8100 => BRW14. Die zenders worden aangestuurd door een linkverbinding, ofwel een radiosignaal. Ze zouden ook dmv vaste (telefoon)lijnen kunnen worden aangestuurd, maar enerzijds is dat duurder en anderzijds komen er dan meer geavanceerde technieken bij kijken, aangezien de vertraging via de ene lijn groter kan zijn via de ander. Een radiosignaal heeft verwaarloosbare vertragingen tussen de verschillende zenders...

De frequenties die voor deze aansturing gebruikt worden liggen in de 408 en 409 MHz. Dat betekent dat elke zender niet alleen een zendantenne heeft, maar ook een ontvangstantenne. Voor zover ik weet is de ontvangstantenne altijd een richtantenne, veelal hetzelfde model als je onder die sirenes kunt zien hangen, een soort V-vormige 'hark'.

Door elk kanaal met een aparte toonsquelch aan te sturen kunnen deze linkfrequenties (of co-channel frequenties) vaker gebruikt worden, zonder dat de verkeerde kanalen "open gaan".

Deze linkzenders staan niet altijd op de AC, hooguit voor het kanaal wat in de omgeving van de AC wordt gebruikt, in jouw geval toevallig ook BRW14. Andere kanalen hebben een linkzender in het betreffende gebied staan. Voorbeeld, BRW07 van Deventer heeft een linkzender die in datzelfde (aan te sturen) gebied staat.

Je noemt overigens een van de mooiste voorbeelden die er zijn. Er is iets vreemds met BRW14 van Apeldoorn. Dat kanaal schijnt 2 linkfrequenties te hebben, uit mijn hoofd 409.8750 en 409.9250. Deze zenders lopen niet bepaald synchroon, er zit ongeveer een seconde vertraging tussen. Hoe dit exact in elkaar steekt weet ik niet. Het is uiteraard wel een lastig gebied, radiotechnisch gezien. Een hoop bos en een stuk Veluwe geloof ik en dat houdt erg veel signaal tegen. Wellicht hebben ze daar 2 zenders nodig om het gehele gebied aan te kunnen sturen, maar ik blijf het een wazige constructie vinden, zeker gezien de vertraging van deze 2 zenders.

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)

Groeten, Peter.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2004, 01:58:55 »
Ohja en je zou je kunnen afvragen hoe het dan werkt met de ontvangst van de voertuigen naar de AC toe. Sommige zenders (of soms alle?) hebben tevens een ontvanger die via een PTT-huurlijn verbonden is met de meldkamer. Vervolgens wordt automatisch het sterkste signaal op de meldkamer hoorbaar gemaakt.

Leuke techniek, maarja het is aflopende zaak he...

Groeten, Peter.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2004, 13:23:58 »
Geweldig Peter, zo'n snel en helder antwoord en ook nog diep in de nacht gegeven :wink:
Ik zag het pas toen ik vanochtend de pc opstartte :oops:
Maar om even op jouw antwoord terug te komen, ik begrijp het systeen.
Een soort straalzender die realaisstations aanstuurt. ( Globaal gesproken)
Maar wat ik dan niet begrijp is, dat ik gisteren avond ineens AC Apeldoorn hoor, terwijl ik eigenlijk die freq ingesleuteld heb om AC Utrecht te horen.
Ik zit hier in Hoogland, bij Amersfoort, en nog geen 2km bij de nieuwe brandweer kazerne in Amersfoort vandaan.
Maar ik heb tot op heden nog nooit iets gehoord op deze frequentie.
Kan jij dit verklaren?

Groeten

Peter.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2004, 13:37:50 »
Citaat van: "Peko"
Maar wat ik dan niet begrijp is, dat ik gisteren avond ineens AC Apeldoorn hoor, terwijl ik eigenlijk die freq ingesleuteld heb om AC Utrecht te horen.
Ik zit hier in Hoogland, bij Amersfoort, en nog geen 2km bij de nieuwe brandweer kazerne in Amersfoort vandaan.
Maar ik heb tot op heden nog nooit iets gehoord op deze frequentie.
Kan jij dit verklaren?

Toen Amersfoort nog een eigen AC had en viel onder de regio Eemland werd deze frequentie gebruikt. Nadat men samen is gegaan met Utrecht is deze frequentie buiten gebruik gesteld. De zenders worden nu vanuit de AC via landlijnen aangestuurd.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2004, 14:18:22 »
Duidelijk Johan, dit verklaart wat dat betreft alles.
Ik vond het altijd al zo stil op deze frequentie in mijn regio.
Ik weet dat "onze" AC al een hele tijd Utrecht zit maar niet dat dat deel van de communicatie nu via landlijnen loopt.
En en het komende voorjaar is het hier,analoog, jammer genoeg ook helemaal "over en uit" :cry:
Hopen dat we dan toch nog een beetje middels P-2000 op de hoogte blijven van de gebeurtenissen om ons heen.
Greetz,

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2004, 15:34:23 »
Citaat van: "Peko"
Ik weet dat "onze" AC al een hele tijd Utrecht zit maar niet dat dat deel van de communicatie nu via landlijnen loopt.

De communicatie verloopt niet via landlijnen, de zenders worden via een vaste lijn aangestuurd. Voorheen stonden alle zenders van Eemland gelijktijdig op zenden, tegenwoordig wordt er slechts 1 zender tegelijk aangestuurd. Dus als jij de AC op BRW07 hoort, dan wordt een van de zenders van Eemland aktief via een vaste lijn. Je kunt de aansturing dus helaas niet horen, maar je mist weinig volgens mij.

Wel zou je de aansturing van BRW11 kunnen horen op 408.9750.

Groeten, Peter.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Co channel
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2004, 17:23:06 »
OK Peter,
Ik heb 408.975 ingeklopt, ben benieuwd of er hier in de regio iets op te horen valt.
Als er via deze frequentie niet via een rondstralende antenne wordt uitgezonden heb ik waarschijnlijk pech gehad of ik moet toevallig in de uitzendt richting zitten.
Of zie ik dat verkeerd :?:

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Co channel
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2004, 17:28:25 »
Citaat van: "Peko"
Als er via deze frequentie niet via een rondstralende antenne wordt uitgezonden heb ik waarschijnlijk pech gehad of ik moet toevallig in de uitzendt richting zitten.

Deze antennes zijn in principe altijd rondstralend. De aanstuurzender van BRW11 staat op de meldkamer in Utrecht en de zenders van BRW11 staan hier omheen. Vrijwel altijd wordt hetzelfde principe gebruikt, een richtantenne voor een aanstuurzender ben ik nog niet tegengekomen...

Groeten, Peter.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2004, 17:33:50 »
Roger,
Ik monitor deze freq gewoon en mocht er interesse voor zijn zal ik mijn bevindingen t.z.t. op dit forum melden.
Peter.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Havelaar

  • Gast
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2005, 17:21:18 »
Citaat van: "Peko"
Roger,
Ik monitor deze freq gewoon en mocht er interesse voor zijn zal ik mijn bevindingen t.z.t. op dit forum melden.
Peter.

Ooit nog iets gehoord??!

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2005, 14:56:24 »
Sorry voor de late reactie.
Nee, eigenlijk niets meer gehoord op deze frequentie.
Zal ook wel weer iets met C-2000 te maken hebben. :(
Groeten ,

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Franc

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
Re: Frequentie 409.8750
« Reactie #12 Gepost op: 6 juni 2005, 08:46:43 »
Peter,

Citaat van: "hunter"
Leuke techniek, maarja het is aflopende zaak he...

Je gaat er dan wel gemakshalve van uit dat co-channelnetten alleen bij brandweer in gebruik zijn...  :P


Gegroet,
Franc