Auteur Topic: Welke DMR porto aanschaffen ?  (gelezen 13598 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2021, 23:08:29 »
Inmiddels is de Radioddity GD77 binnen en via een collega zendamateur een codeplug ontvangen.
Deze werkt goed voor zendamateur doeleinde maar DMR frequenties van bedrijven, diensten en scholen zoals in de DMR database staan er niet in.
Is er iemand die een codeplug heeft met NIET zendamateur frequenties die hij met mij wil delen?
De codeplug moet NIET zijn voor de OPEN SOURCE GD77

Alvast bedankt voor het delen.

Die frequenties kun je toch zelf erin zetten met een computer, kabel en de software?
Het enigste wat je hoeft te doen is naar https://frequentiedatabase.eu/ te gaan en daar vind je alles wat je zoekt

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2021, 07:17:23 »
Dan moet die codeplug ook net geschikt zijn voor jouw omgeving, anders hoor je nog weinig tot niets.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2021, 07:34:11 »
Dan moet die codeplug ook net geschikt zijn voor jouw omgeving, anders hoor je nog weinig tot niets.

Die codeplug kan die zelf ook maken door met de software alles wat in die porto zit in te lezen en op te slaan in een bestand.
Vervolgens voegt hij de ontbrekende frequenties toe, slaat het op in dat bestand en vervolgens weer wegschrijven naar de device.
Dat is eigenlijk alles.

Ik gebruik nooit een vreemde codeplug van anderen, maar maak ze gewoon zelf. Al was het maar om de device niet in een brick te veranderen omdat het de verkeerde codeplug is

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2021, 11:56:16 »
Is simpeler dan je denkt. Maar in het begin kan het lastig zijn:

Tip (uit het blote hoofd): eerst contacten toevoegen. Hierin zet je de talkgroups die je wilt horen. Daarna de kanalen toevoegen waarin je de frequentie en benaming zet, rx only, kies de timeslot, kleurcode en wijs daarna het eerder aangemaakte contact toe. Als je alle kanalen hebt toegevoegd, deze daarna toewijzen aan een zone en scan list. Ook is het handig om de knoppen aan de zijkant een nieuwe functie toe te wijzen, bijvoorbeeld: bovenste scannen en onderste squelch. Bij digitale kanalen laat de squelch ook andere talkgroups horen. Extra tip: als beide timeslots gebruikt worden, dan moet je voor elk een eigen kanaal toevoegen.

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2021, 13:27:08 »
Valt wel mee. Het is natuurlijk wel wat werk om dat allemaal erin te zetten, maar zo leer je wel je device wat beter kennen.
Heb ooit voor een vriend alle PMR / DMR kanalen voor een Retevis DMR porto erin moeten zetten.

Ik geloof dat het in nog geen half uurtje gepiept was. Ik heb de analoge en dmr kanalen gescheiden met zones.
Ook weer iets om rekening mee te houden als je zo'n ding programmeert.

Ik heb alles in een bestandje geschreven en als backup opgeslagen. Mocht hij het ooit een keer vernaggelen dan hoef ik alleen die file in te lezen
en het naar de device terug te schrijven.

En als men er echt niet uit komt, dan zijn er nog de nodige youtube kanalen waarin het uitgelegd wordt.
Zo heb ik het eigenlijk ook geleerd

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2021, 14:30:32 »
Zoals ik al schreef heb ik van een collega zendamateur een codeplug gekregen en de structuur begint mij een klein beetje duidelijk te worden.
@Remon bedankt voor tip uit het blote hoofd.
Vandaag in de mailbox een codeplug ontvangen met nagenoeg het hele lijstje van Johan z'n database.
Ik wil hier toch wel even een woord van dank uitspreken tegen diegene die deze moeite heeft genomen.
P.S. de codeplug werkt uitstekend en al div bedrijven uit het Rijnmond gebied gehoord.
De groeten van Bob.

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 342
    • PD7AC
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2021, 11:07:44 »
Ik gebruik de Anytone AT-D878UV II Plus (V3) BT GPS APRS SUPER portofoon.

Roaming Built-in DMR Repeater Roaming feature
APRS / GPS Capable DMR-APRS and Analog APRS Capable (GPS)
VHF/UHF Dual Band Monitor two bands at the same time (V+V, U+U & V+U)
Digital DMR and Analog Features both DMR digital and analog modes on any channel.
High Power Output 6.0W, 4.0W, 2.5W, 1.0W selectable TX power output
2 & 5 Tone Paging Includes built-in 2 Tone and 5 Tone Paging feature
Programming Cable Includes USB Programming Cable, free software available for download.
Color TFT Display 1.77 inch color TFT screen for Day or Night operation. User changeable display and font colors.
Roaming New Built-in Roaming Feature
APRS (GPS) DMR-APRS and Analog APRS Capable (GPS)
Processor Faster Processor over the D868UV
Additional Memory Larger Memory for Future Enhancements TFT Display Background Display and Font Colors are User changeable
Digital Monitor Monitor One or Two Timeslots
Zone Select Selectable Zones from Keypad
Auto RX Mode Receiver Auto Selects to incoming Digital or Analog Signal
GPS Built-in GPS feature
Memory Channels 4,000 channels
DMR Talk Groups 10,000
Digital Contacts 150,000 (complete worldwide database from DMR-MARC)
Power Levels 4 programmable power levels: 6/4/2.5/1 Watt Transmit Power Levels.
Zones 250 zones, up to 250 channels per zone.
Display 1.77 inch color TFT Screen with selectable dual channel or single channel display.
Battery Operate 35+ hours between charges with the supplied 3100 mAh lithium ion battery in the power saver mode.
Bandwidth 12.5 / 25.0 kHz Analog, and 12.5 kHz DMR
Import/Export Enhanced CPS allows direct input and export of channels, digital IDs and talkgroups.
Industries Ideal for fire, search & rescue, EMS, police, sheriff, forestry, security patrols, business communications, schools, universities, and other organizations that have FCC licensed frequencies.
DMR Compatibility Supports both Tier I and Tier II operation, making it compatible with DMR repeaters that utilize two-slot TDMA technology.
Amateur Radio Also operational on amateur radio DMR networks and analog frequencies. Software importable worldwide amateur contact database.
Programmable FCC 47CFR90.203 requires the keypad locked in the shipping configuration. Software keypad unlocking and re-programming are available with the included USB Programming Cable.
Speaker Connection 2-pin style Kenwood/Wouxun type earphone and speaker mic connection for a variety of accessories.
Quiet Tones CTCSS/DCS tone squelch with split tone and custom tone capability.
Frequency Range 136-174 / 400-480 MHz RX/TX
Package Includes Dual-band VHF/UHF Radio 3100 mAh extended life lithium ion battery Desk charger w/ AC adapter Dual-band antenna Belt clip Free USB Programming cable and downloadable software User manual.
Certifications FCC Part 90 Certified, FCC ID: T4KD878UV
Firmware Version Firmware v1.06 is now available

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2021, 12:02:39 »
De Radioddity GD77 is per 28 oktober j.l. verkocht. Omdat het toch niet mijn ding is en het geluid, afschuwelijk.
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage, ook de anonieme gever van de codeplug.
Wat mij betreft als topic starter kan er een slotje op.
De groeten van Bob.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2021, 12:28:06 »
Waarom toch die obsessie met slotjes? Er mogen altijd toevoegingen hierop geplaatst worden.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2021, 16:41:49 »
Laat ik nou net over het maken van een codeplug een heel artikel geschreven hebben: https://pc5e.nl/info/dmr-codeplug-maken-nl ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #25 Gepost op: 30 december 2021, 18:27:31 »
Thx, leuk ! :)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2021, 08:54:45 »
Er is ook een (in het artikel gelinkt) artikel over hoe DMR werkt. Voor de newbies wellicht ook interessant.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2022, 08:14:35 »
Nou zoek ik eigenlijk ook een simpele portable ontvanger om DMR mee te luisteren.
Het hoeft allemaal niet zo uitgebreid en duur te zijn.
Gewoon frequenties er in zetten en als er dan een gesprek is mee kunnen luisteren en de CC/TS/TG kunnen zien.
Moet ook geen gedoe zijn met programmeren en codeplugs want mijn brein laat mij de laatste tijd een beetje in de steek.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2022, 09:34:06 »
Nou zoek ik eigenlijk ook een simpele portable ontvanger om DMR mee te luisteren.
Het hoeft allemaal niet zo uitgebreid en duur te zijn.
Gewoon frequenties er in zetten en als er dan een gesprek is mee kunnen luisteren en de CC/TS/TG kunnen zien.
Moet ook geen gedoe zijn met programmeren en codeplugs want mijn brein laat mij de laatste tijd een beetje in de steek.

Kwa gebruiksvriendelijkheid kom je dan denk ik toch uit op een scanner, en geen porto Johan.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2022, 12:16:34 »
Een mogelijkheid is om een GD77/DM1801 etc te nemen met OpenGD77 er op. CC/Slot/TG filters en TX uit.
Dan hoef je in principe geen codeplugs te schrijven en werkt prima voor de prijs :)