Auteur Topic: alinco dj-c7  (gelezen 8630 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
alinco dj-c7
« Gepost op: 10 april 2013, 21:37:37 »
hallo,

ben hier nieuw... en ook nieuw met deze apparaten. heb altijd in de 27mc gezeten. sinds vandaag de eigenaar van een alinco dj-c7. alleen
snap er niet zoveel van  ::) allemaal functies... wil gewoon een beetje luisteren en misschien praten... heb er een handleiding bij... engels...
wat ik niet kan lezen. maar wel kan praten... iemand die mij uitleg kan geven over dit apparaat? heb er alwel radio op mogen ontvangen. maar
dit dingetje moet voor de 2 meter zijn en de 70cm.... iemand die mij alstublieft het een en ander wil uitleggen?

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2013, 21:50:50 »
ik snap ff 1 ding niet. misschien kan iemand me helpen... al ik op band druk heb ik twee keer fm... 1x am.. en 1x radio... dus ook fm... wat is nou de 2meter band en wat is de 70cm? iemand die me alstublieft kan helpen? en met een lange spriet eraan... kan ik dan wel wat ontvangen gewoon binnens huis? heb ook buiten antenne... die gaat morgen de lucht in

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2013, 21:59:22 »
is er niet 1 persoon die me wat weg wijs kan maken?

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2013, 23:04:25 »
hallo.... het enigste wat ik ontvang is een engels persoon op 126.200 kan iemand mij vertellen wat dit is?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: alinco dj-c7
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2013, 00:54:56 »
Beste djjan,

Geef mensen de tijd om te antwoorden. Hier zitten voornamelijk hobbyisten doe ook nog andere taken in het leven hebben te vervullen. Je kan moeilijk verwachten dat men je binnen de 9 minuten gaat antwoorden.

Je vraag staat hier nu. Nou, heb geduld en wacht het antwoord af.

Die Engelstalige persoon op 126.200 zal trouwens haast zeker een piloot of luchtverkeersleider zijn.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2013, 10:03:22 »
hallo,

ik heb nu eindelijk door hoe het apparaat werkt  ;) alleen vraag ik me nog af.... wat kan ik hier ontvangen in de buurt? zit 1km van de tv mast in smilde af.... heb nu een sprietje aan de dj-c7. orginele spriet is eraf en nu een verlengde. Als het straks op houd met regenen ga ik de buiten antenne der aan maken. Maar iemand enig idee wat ik hier op deze locatie in ieder geval zal moeten horen? en op welke freq?

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: alinco dj-c7
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2013, 10:40:28 »
@djjan : Als jij geen zendamateur bent, dan mag jij deze apparaten niet eens gebruiken ! Je hebt namelijk hier een licentie voor nodig.
Dit zal jij waarschijnlijk dus niet hebben, daar de vragen die je stelt zou moeten weten, als je je licentie gehaald zou hebben dmv. cursussen.

Of is dit ook weer zo'n vergunningsvrij gesteld apparaat.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2013, 11:04:41 »
hallo

naar mijn weten is dit een vergunningsvrij apparaat! maar goed. het is mijn risico als ik gepakt zal worden... Maar op welke freq zou ik zeker wat moeten ontvangen hier onder de rook van de zendmast?

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: alinco dj-c7
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2013, 11:06:23 »
hallo

naar mijn weten is dit een vergunningsvrij apparaat! maar goed. het is mijn risico als ik gepakt zal worden... Maar op welke freq zou ik zeker wat moeten ontvangen hier onder de rook van de zendmast?

Je mag het apparaat wel bezitten, je mag er alleen niet mee zenden zonder vergunning.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2013, 11:35:01 »
ik heb ook nergens vermeld dat ik wil gaan zenden... luisteren is een grote hobby.. echter ik weet niet.. maar wat moet ik kunnen ontvangen 1km van de tv mast in smilde af? hoor heel weinig hier..

Offline skoda

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: alinco dj-c7
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2013, 11:53:25 »
heb je wel vermeld...... wil gewoon een beetje luisteren en misschien praten...

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2013, 12:32:40 »
heb je wel vermeld...... wil gewoon een beetje luisteren en misschien praten...

misschien dat klopt... maar dat kan ook in de pmr.... en die zijn vergunningsvrij  ;)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: alinco dj-c7
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2013, 13:18:34 »
misschien dat klopt... maar dat kan ook in de pmr.... en die zijn vergunningsvrij  ;)

Ja, met typegoedgekeurde PMR446-portofoons. Met deze portofoon is zenden in de PMR-band een economisch delict.

Offline Cyberdutch

  • Factotum bij de KL
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
  • PD1AW
Re: alinco dj-c7
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2013, 13:48:16 »
Djjan,

Als je serieus wilt luisteren dan kan je beter een communicatie receiver gebruiken dan kan je behalve VHF/UHF ook HF luisteren.
Op HF is veel te beluisteren, en met een android/IOS tekefoon met PSK of SSTV app erop kan je zelfs digimodes "meeluisteren" , Dat is ook heel grappig.
Gebruikte apparaten hoeven niet eens zo duur te zijn zodat je wat kan experimenteren.
Op de 2m en 70cm zenden zonder licentie is niet toegestaan, daar ga je problemen mee krijgen.
PMR idd zoals Discriminator al aangaf alleen met type goedgekeurde apparaten.

Ik hoop dat, zodra je de smaak van het luisteren te pakken hebt, je je licentie gaat halen. Dan gaat er weer een hele andere wereld voor je open en blijven problemen betreffende het zenden achterwege.

Veel plezier met de hobby ;)

Toni
Scanner:Albrecht AE230H
Ontv:iCom IC-R20
Transceiver:Kenwood TS480SAT, Yaesu FTDX-3000D, Baofeng UV-5R
Tuner:MFJ993B
Antennes: GB5RV multiband dipool
WBCX512H 118-512 Mhz
HA77 20Mhz - 1800MHz (Rx)
AUSCAN3 Magnet Mount Scanner Antenna 25-1200Mhz.
Procom FLX 900

Offline djjan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: alinco dj-c7
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2013, 12:14:30 »
Djjan,

Als je serieus wilt luisteren dan kan je beter een communicatie receiver gebruiken dan kan je behalve VHF/UHF ook HF luisteren.
Op HF is veel te beluisteren, en met een android/IOS tekefoon met PSK of SSTV app erop kan je zelfs digimodes "meeluisteren" , Dat is ook heel grappig.
Gebruikte apparaten hoeven niet eens zo duur te zijn zodat je wat kan experimenteren.
Op de 2m en 70cm zenden zonder licentie is niet toegestaan, daar ga je problemen mee krijgen.
PMR idd zoals Discriminator al aangaf alleen met type goedgekeurde apparaten.

Ik hoop dat, zodra je de smaak van het luisteren te pakken hebt, je je licentie gaat halen. Dan gaat er weer een hele andere wereld voor je open en blijven problemen betreffende het zenden achterwege.

Veel plezier met de hobby ;)

Toni

Hallo,

bedankt voor de nuttige info! het was ook zeker de bedoeling als het bevalt de licentie te behalen! ik weet dat het verplicht is. heb jaren op scouting gezeten... en daar hadden we altij de jota... ook zenden en ontvangen ;) alleen nu is er nog 1 vraag bij mij... ik ontvang zeer weinig hier... heb de buiten antenne dan ook niet heel hoog... 3m nu. maar zit 1km vanaf de tv toren te smilde... soms hoor ik wel piloten.. en de verkeers toren. maar op welke freq moet ik echt wat kunnen horen vanaf hier?