Auteur Topic: Brand verwoest zendmast Smilde  (gelezen 44794 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2011, 17:59:06 »
is nog een kort filmpje over de zendmast Smilde, waarvan de oude FM antennes werden vervangen door nieuwe (8 juni 2010).
Bron: RTV Drenthe

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2011, 18:31:15 »
Wat ik net zag op het jeugdjournaal is dat ze kennelijk de masten bij Hilversum en Tjerkgaast als noodlokatie gebruiken. Die laatste staat hier bijna in de achtertuin. ;)

Als luister en zendamateur zou ik daar niet blij mee zijn.

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2011, 18:33:15 »
Wel weer een strakke actie: toen ik op weg van Leek naar huis reed had ik gewoon muziek op 100.4 (Q). Bleek "de schrik van het noorden" te zijn, die tot bij Heerenveen goed te horen was. Dus 100.4 is gelijk ingepikt door een zender met aardig wat vermogen. ;)

Radio 1, Radio 2 en 3FM waren niet meer te horen trouwens.

Radio Drenthe kreeg hulp van etherpiraten.

Toen gisterenmiddag door brand de zendmast van Hoogersmilde buiten gebruik werd genomen was de radiozender van RTV Drenthe – Radio Drenthe – binnen korte tijd toch op diverse plekken in Drenthe te horen.
Lees hier het hele verslag.
Bron: Totaal TV

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2011, 23:23:11 »
Citaat van: Powned
De ontvangst van Radio 1 in het midden van het land is opnieuw uitgevallen. De zender in Hilversum is er mee opgehouden. De zendmast had tijdelijk de doorgifte van de publieke radiozender overgenomen voor de door brand getroffen zendmast in IJsselstein.

Een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep bevestigde berichtgeving van de NOS. Volgens hem zijn er problemen met de zendapparatuur. Met de toren is niets mis, aldus de zegsman. Naar verwachting zijn de problemen voor zondagochtend opgelost. Radio 1 blijft bereikbaar op 747 AM.

In de nacht van zaterdag op zondag vinden waarschijnlijk proefuitzendingen plaats vanuit de zendmast in IJsselstein voor Radio 2 en 3FM . Novec laat onder meer nieuwe kabels trekken, die ervoor moeten zorgen dat de zender weer werkt.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #34 Gepost op: 17 juli 2011, 10:18:06 »
Leuk filmpje over het 'omleiden' van verbindingen in GSM-masten :

http://zideo.nl/player.swf?playzideo=6c494b536d315a74

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #35 Gepost op: 17 juli 2011, 10:48:15 »
Ik heb vorig jaar in Rotterdam een paar man van die schotels zien sjouwen. Stonden op het dak van het SFG en waren kaduuk. Volgens hun zeggen werken ze rond 38 GHz.
Aangezien ik bijna 25 jaar samengewerkt heb met mensen die 10 GHz radarplaatjes op het scherm toverden, heb ik me toch afgevraagd wat de invloed van regen/sneeuw op zo'n link is.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2011, 10:56:13 »
Ik heb vorig jaar in Rotterdam een paar man van die schotels zien sjouwen. Stonden op het dak van het SFG en waren kaduuk. Volgens hun zeggen werken ze rond 38 GHz.
Aangezien ik bijna 25 jaar samengewerkt heb met mensen die 10 GHz radarplaatjes op het scherm toverden, heb ik me toch afgevraagd wat de invloed van regen/sneeuw op zo'n link is.

De gebruikte frequentiebanden zijn 13, 23 en 38 GHz. Bij de planning van een link wordt bepaald wat de gewenste beschikbaarheid is (bijvoorbeeld 99.995%). Aan de hand daarvan kan de invloed van neerslag gecompenseerd worden. Hoe hoger de gewenste betrouwbaarheid, des te korter is de maximale afstand van de link: meer marge voor neerslag betekent dat je minder linkbudget overhoudt voor de vrije-ruimtedemping, dus voor de maximale afstand.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #37 Gepost op: 17 juli 2011, 11:29:32 »
Leuk filmpje over het 'omleiden' van verbindingen in GSM-masten :

http://zideo.nl/player.swf?playzideo=6c494b536d315a74

Ik heb ook dat filmpje bekeken met de aankomst van de noodmast in Assen. Dat wordt een stevig ding.
De gemeente Roermond maakt zich zorgen omdat de zendmast daar een kopie is van Smilde. De mast staat in een woonwijk. Ik neem toch aan dat die mast er eerder stond dan de woonwijk? Beetje laat om daar nu pas aan te denken.

Offline dirkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #38 Gepost op: 17 juli 2011, 11:36:52 »
Maar dat zie je overal, dat de woonwijk om zo'n gebouw heen is gebouwd.
En als er iets gebeurd is het huilen. Zie je ook in de uiterwaarden

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2011, 12:02:47 »
Reeds op de lagere school hebben we de kennis meegekregen dat de uiterwaard voor de rivier is. Dat is zijn gebied voor de winterperiode. Dat negeren is dom.
In IJsselstein is de discussie over de woonwijk naast het zenderpark ook al heel wat jaren bezig. Daar zal nu ook wel met argusogen gekeken worden wat het risico is als het met de hoogste kerstboom van Nederland fout gaat.

Offline dirkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #40 Gepost op: 25 juli 2011, 22:07:48 »
Even wat anders..
Op een ander forum ging het over het uitschakelen en als je de voeding zou uitschakelen zou het noodaggregaat het overnemen.
Hoe zit dit eigenlijk? Kan je de hele installatie in 1 keer uitschakelen (in geval van nood) of ben je er een tijd mee bezig en ligt de mast al op de grond?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2011, 05:37:28 »
Een noodagregaat moet het overnemen als de netspanning wegvalt, maar als jij handmatig de spanning uitzet met een hoofdschakelaar/noodknop mag dat nooit gebeuren. Kennelijk zat er in Smilde toch iets niet goed, want terwijl de boel stond te fikken heeft het agregaat er nog eens spanning op gezet. (dat is wat er bericht werd). Het inschakelen kan natuurlijk met die zware belastingen nooit in één keer, maar zal stapsgewijs plaats moeten vinden. Aangezien het stampvol zenders op zo`n toren staat zal er wel een plan zijn welke zenders in de lucht moeten blijven en welke wel even gemist kunnen worden.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2011, 06:23:46 »
Ik reed gistermiddag weer (zoals gewoonlijk) langs Hoogersmilde, duidelijke comms van Mammoet op hun 455.9300/141.3. Ze zijn daar met 2 (grooooooote!) kranen aanwezig.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2011, 16:58:52 »
Groooooooooot zijn ze zeker, zoals hier te zien is.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Brand verwoest zendmast Smilde
« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2011, 18:04:40 »
Yep, die! Op het filmpje nog maar eentje in de hoogte, in het echie staan er twee. :)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland