Auteur Topic: Prive gegevens via P2000 op internet !  (gelezen 22513 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

paul19622

  • Gast
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2009, 10:18:20 »
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat van: "paul19622"
Citaat van: "RS"
Kijk en dat is nou het verschil tussen jullie en mij, ik ga alleen als ik een brand moet blussen, iemand uit een auto moet bevrijden of iemand moet reanimeren!

Mensen blijf je toch wel houden met of zonder pager. Overigens hebben jullie dat ook een beetje aan jezelf te danken. Rijdt met volle optische signalen een nieuwbouwwijk in en laat deze dan vooral ook aanstaan waar het niet echt nodig is en je hebt zo de hele wijk achter je aan. Succes verzekerd maar wat bedoel je nou eigenlijk met je bericht dat ik maar helemaal thuis moet blijven?

Ik denk dat hij dat inderdaad bedoelt. Je hebt er niets te zoeken. Hulpverleners en bij een redelijk tot groot incident pers, natuurlijk. Maar gewone burgers lezen het de volgende dag wel in de krant of zien het op de regionale/plaatselijke TV-zender.

Mensen kan je niet veranderen hoe graag je dit ook zou willen je blijft het houden. Het gaat mij er alleen om dat ik er doodziek van wordt dat het altijd de mensen met een pager of scanner zijn die het gedaan hebben. Dit is altijd al zo geweest ook vroeger. Echte hobbyisten lopen de hulpverleners niet voor de voeten omdat ze gewoon weten dat ze dat niet moeten doen. Bij een autobrandje bij mij in de wijk waren het niet de mensen met een pager die problemen veroorzaakte maar mensen van een bepaalde leeftijd die het nodig vonden alles vast te leggen op hun mobieltje om dit later aan hun vriendjes te kunnen laten zien. Maar goed ik stop ermee ik weet van mijzelf dat ik gelukkig niet zo ben en dat wil ik graag zo houden.  :P

Groetjes,

Offline Bennieboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 78
    • http://www.112-dokkum.tk
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #46 Gepost op: 26 juni 2009, 10:30:55 »
Oke paul, zullen we nu weer on-topic gaan:P? Want dit is een lang verhaal geweest.

Groetjes;)!
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #47 Gepost op: 26 juni 2009, 15:04:31 »
Citaat van: "paul19622"
Mensen blijf je toch wel houden met of zonder pager. Overigens hebben jullie dat ook een beetje aan jezelf te danken. Rijdt met volle optische signalen een nieuwbouwwijk in en laat deze dan vooral ook aanstaan waar het niet echt nodig is en je hebt zo de hele wijk achter je aan. Succes verzekerd maar wat bedoel je nou eigenlijk met je bericht dat ik maar helemaal thuis moet blijven?

Dus omdat wij ons houden aan de wettelijke regels is het ook maar gelijk onze schuld dat mensen naar buiten komen. Dat heeft niets te maken met onze optische en geluidssignalen, maar met het feit dat veel mensen graag naar het leed van andere mensen kijken! Wij vragen ze niet om te komen kijken, we dwingen ze niet, maar het is slechts hun eigen onbedwingbare drang tot 'leedvermaak' dat ze naar buiten drijft.

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #48 Gepost op: 26 juni 2009, 15:19:33 »
Citaat van: "RS"
Citaat van: "paul19622"
Mensen blijf je toch wel houden met of zonder pager. Overigens hebben jullie dat ook een beetje aan jezelf te danken. Rijdt met volle optische signalen een nieuwbouwwijk in en laat deze dan vooral ook aanstaan waar het niet echt nodig is en je hebt zo de hele wijk achter je aan. Succes verzekerd maar wat bedoel je nou eigenlijk met je bericht dat ik maar helemaal thuis moet blijven?

Dus omdat wij ons houden aan de wettelijke regels is het ook maar gelijk onze schuld dat mensen naar buiten komen. Dat heeft niets te maken met onze optische en geluidssignalen, maar met het feit dat veel mensen graag naar het leed van andere mensen kijken! Wij vragen ze niet om te komen kijken, we dwingen ze niet, maar het is slechts hun eigen onbedwingbare drang tot 'leedvermaak' dat ze naar buiten drijft.

Niet doorslaan. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand geniet van persoonlijk leed. Het is gewone nieuwsgierigheid.

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #49 Gepost op: 26 juni 2009, 21:47:48 »
Citaat van: "Dickiedick"
Niet doorslaan. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand geniet van persoonlijk leed. Het is gewone nieuwsgierigheid.

Het idee achter nieuwsgierig zijn naar de ellende van een ander begrijp ik niet en zal ik ook nooit begrijpen, maar ik heb het vanavond nog weer gezien. Lekker gapen naar de schade en de pijn van anderen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1995
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #50 Gepost op: 27 juni 2009, 01:56:22 »
Citaat van: "RS"
Citaat van: "Dickiedick"
Niet doorslaan. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand geniet van persoonlijk leed. Het is gewone nieuwsgierigheid.

Het idee achter nieuwsgierig zijn naar de ellende van een ander begrijp ik niet en zal ik ook nooit begrijpen, maar ik heb het vanavond nog weer gezien. Lekker gapen naar de schade en de pijn van anderen.

Mijn huis stond 2 jaar geleden in de fik. Stonden toen ook de nodige mensen te kijken en veel zelfbenoemde journalisten. Op zo'n moment interesseert het je niet, je hebt een totale black out op zo'n moment. Ik lag op dat moment een dutje te doen op de bank en rook een vreemde geur. Eerst niks van aangetrokken en toen het erger werd op onderzoek uitgegaan. Hoofd uit het raam en niks te ruiken, toen de trap op en toen stond ik opeens in een soort zwart gordijn. Zo dik was de rook.

Op zo'n moment slaat er een knop bij je om, de adrenaline giert door je lijf. Eerst nog een kleine poederblusser gepakt en dan niet de verzegeling verbroken krijgen omdat je niet helder kan denken. Dan geef je de moed op en snel 112 bellen. Op dat moment keerde er een soort rust in mij: de hulpdiensten waren onderweg, ga zelf niet kloten en laat het over aan de professional. Meer kan je niet doen, behalve afwachten. Bij de voordeur nog de stroom uitgeschakeld in de meterkast, alsmede ook de gaskraan (werd ik alter op geattendeerd en gecomplimenteerd, was het al vergeten). Dan sta je buiten: o, de trouwfoto's van mijn ouders, alle foto's van de vakanties van de afgelopen tig jaar, mijn computer, koffer met cd's, et cetera. Dan heb je geen behoefte om de held te spelen en je leven te riskeren. Afwachten, dat is alles wat je kan doen.

Binnen een mum van de tijd was de politie ter plaatse, gelijk gezegd dat de woning ontruimd is en geen huisdieren aanwezig. Dan zit hun taak erop. Paar minuten later was de brandweer er, en de brand was snel geblust. Na wat opstartproblemen is het huis geventileerd en hun taak zat er ook op. Over de ellende daarna zal ik je de details onthouden, doet niet ter zake in dit onderwerp.

Mijn ervaring:

Je wordt aan je lot overgelaten, je staat daar buiten op je blote voeten, buren niet thuis en je wilt niet kijken. Je hebt behoefte aan steun of afzondering, maar die is er niet.

Pas enkele dagen later kon ik (en mijn moeder) een klein gedeelte plaatsen wat er gebeurd was. Tijdsbesef was er niet meer, veel zwarte gaten van wat we gedaan hadden. Hoorde achteraf van een brandweerman dat ik goed had gehandeld door alle ramen en deuren te sluiten. Kon het zelf niet meer herinneren.

Het moraal van het verhaal is dat het je op zo'n moment niet interesseert wie er staan te kijken, wie er foto's maken, wie je huis binnengaat, enzovoorts. Als de brand maar meester wordt gemaakt.

Achteraf zag ik foto's op een website staan, contact opgenomen met de fotograaf en de hele serie foto's ontvangen in groot formaat. Dat gaf toch een soort steun om de puzzel van het zwarte gat op te vullen. Zag een hoogwerker op de foto's, niets van meegekregen, stond naast het huis. Rookpluimen uit het dak, ook niets van meegekregen.

Een 112 website maakte het zo bont om óók mijn huisnummer te vermelden. Niet zo handig omdat alle ramen en deuren open staan om te ventileren terwijl het huis onbewoonbaar is verklaard. Nog veel gezeik mee gehad, had de webmaster gebeld, kreeg zijn vrouw aan de lijn, meneer was niet thuis. Later teruggebeld en een scheldkanonnade gekregen dat ik ZIJN privacy schendt en dat hij me weet te vinden en meer bedreigingen. Ging zo heel de nacht door totdat ik met aangifte dreigde. Dat kan je echt niet hebben op zo'n moment. Is tevens gelijk een tip voor webmasters van dergelijke websites die ook op dit forum zitten.

Een half jaar later stond de zolder van de achterburen in de fik. Rookpluimen en even later de alarmering op mijn pager. De bewoners stonden zelf hopeloos te prutsen in de rook en heb hen proberen duidelijk te maken dat dit geen zin heeft. De politie die later arriveerde probeerde dit ook duidelijk te maken. Toen de politie de bewoners aan het sommeren waren de woning te verlaten, heb ik bij alle huizen aangebeld om hun fout geparkeerde auto elders neer te zetten. Omdat de doorgang van de straat te smal was voor de brandweervoertuigen. De politie was mij daar dankbaar voor.

Niet veel later weer een melding van een woningbrand veroorzaakt door kortsluiting. De bewoner liep als een kip zonder kop in paniek buiten heen en weer te rennen. Heb hem tot zinnen gebracht, verteld dat de hulpdiensten onderweg waren en niet veel later bleek (na vragen) dat hij zijn kind was vergeten die nog lag te slapen... Gelukkig is alles goed gekomen.

Ongeveer 6 jaar geleden een zeer grote brand in een sportcomplex. De ramptoeristen (ik ben er min of meer zelf ook een, maar ik veroorzaak geen hinder, werk alleen maar mee) parkeerden hun auto's driftig op het bijbehorende parkeerterrein. Toen in alle hectiek samen met een politieagent (die als enige hulpverlener ter plaatse was op dat moment) het verkeer wezen regelen, het parkeerterrein had namelijk meerdere ingangen. Tientallen bestuurders trachtten hun voertuig dicht bij de plek des onheils te parkeren op het desbetreffende parkeerterrein. Ben later nog gecomplimenteerd voor de medewerking.

Ik denk zelf persoonlijk dat bezitters van een pager interesse in de hulpdiensten hebben en hun belangeloze professionele inzet enorm waarderen en respecteren. Het merendeel van de bezitters van een pager loopt hen dan ook niet voor de voeten.

Hoe je het wendt of keert, mensen hebben altijd de behoefte om andere mensen in nood (zeker na zo'n ervaring die ik heb meegemaakt) te helpen of te ondersteunen, vóórdat de hulpdiensten zijn gearriveerd. Dat is gewoon instinctief. Je ziet het bij mensen en dieren.

PD1EU

  • Gast
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #51 Gepost op: 27 juni 2009, 07:42:19 »
Dit is een geweldig goed geschreven verhaal Remon,en kwam recht uit je hart,dat was heel goed te merken.
Ik hoop dat velen dit relaas lezen en eindelijk eens beseffen wat er om gaat in de mensen die het slachtoffer zijn van zo'n situatie !

-Ed

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #52 Gepost op: 27 juni 2009, 08:04:41 »
Citaat van: "RS"
Wij vragen ze niet om te komen kijken, we dwingen ze niet, maar het is slechts hun eigen onbedwingbare drang tot 'leedvermaak' dat ze naar buiten drijft.

M.i. een onbewijsbare stelling. Ik heb zelf trouwens mijn straatnaam in mijn pager ingevoerd voor de woordherkenning omdat ik liever bijtijds gewaarschuwd wordt dat er iets is, dan dat je plotseling zwaailichten in de straat hebt en je geen idee hebt wat er aan de hand is (was me voorheen al gebeurd). Voor de rest vind ik het ook wel prettig om na te kunnen lezen waar het is, als de sirene een straatje verder rijdt (ja, ik woon in een buurt waar relatief vaak een uitruk is - weet niet waar het aan ligt). Misschien een idee van geruststelling voor mij zelf?
En in 90% van de gevallen lees je niets in de krant, en als er al iets staat, dan blijkt er in bepaalde gevallen een verdraaid verhaal te staan.

Offline Bennieboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 78
    • http://www.112-dokkum.tk
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2009, 11:06:38 »
Remon, je hebt helemaal gelijk. Je red liever een leven dan dat je foto's maakt. Dat is bij mij ook zo.

Gr.
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2009, 14:28:27 »
Mooi betoog Remon, geen speld tussen te krijgen. ;)
En een goeie over die 112 websites. Sommigen hebben nog veel te leren.

Offline FSVisions

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #55 Gepost op: 15 juli 2009, 19:13:29 »
Woon in een dorp waar de ambu zo´n 10 minuten over doet om in geval van een A1 te komen. Al menig maal voorgekomen dat omstanders (inderdaad ook mensen die P2000 sites bekijken of een pager hebben) de eerste hulp verleenden of een reanimatie starten tot de ambu er is. Ik heb nog NOOIT meegemaakt dat die mensen het maken van een foto voor lieten gaan op hulp verlenen in afwachting van de ambu.

Mijn idee is dat het aanwezig zijn bij een incident niet tot problemen hoeft te leiden, mits er aan spelregels wordt gehouden:
Aanwijzingen van het "bevoegd gezag" opvolgen. Geen discussies, gewoon doen.
Geen slachtoffers in beeld.
Andere evt herkenbare zaken "afblokken".
Nooit in de weg staan.
Letten op de veiligheid.
Er zijin vast nog wel een aantal andere regels te bedenken, maar die kan iedereen zelf hopelijk wel bedenken. Neem als uitgangspunt maar de regel:
Ga na wat je zelf niet zou willen, doe dat dan ook niet bij of over een ander!

Op deze wijze kan een ieder z'n hobby uitvoeren. (vrijwillige brandweerlieden doen het toch ook uit hobby???)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #56 Gepost op: 16 juli 2009, 05:58:18 »
Citaat van: "FSVisions"
Woon in een dorp waar de ambu zo´n 10 minuten over doet om in geval van een A1 te komen.

10 minuten? Dat is toch doodnormaal? Ik denk dat het in de grote steden langer duurt. Ik woon in Zoetermeer (middelgroot) en ik heb het regelmatig getimed. 10 a 12 minuten voordat de ambu (mits hij vanaf de post vertrekt) bij mij in de wijk is. Veel langer mag hij er dus niet over doen om de 15 minuten niet te overschrijden. Wat jij schetst heb ik nog nooit meegemaakt. Reageren die mensen niet op een AED-alarm? Schijnt in Haaglanden overigens ook te bestaan (vandaar de postcodes+huisnummer in de berichten heb ik mij laten vertellen).

Groeten, Peter.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2151
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #57 Gepost op: 16 juli 2009, 12:02:53 »
Citaat van: "hunter"
(vandaar de postcodes+huisnummer in de berichten heb ik mij laten vertellen).

Ik weet niet of de Haaglandse ambulances een MDT in hun voertuig hebben zitten maar dan zijn de postcodes en huisnummer bestemd voor het MDT.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #58 Gepost op: 16 juli 2009, 18:01:18 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "hunter"
(vandaar de postcodes+huisnummer in de berichten heb ik mij laten vertellen).

Ik weet niet of de Haaglandse ambulances een MDT in hun voertuig hebben zitten maar dan zijn de postcodes en huisnummer bestemd voor het MDT.

Moch, ik durf aan veel mensen te twijfelen, maar niet aan de persoon die mij dat verteld heeft. Opzich niet vreemd ook, je zou je voor kunnen stellen dat een applicatie welke een SMS alarm verstuurt triggert op coordinaten welke gedistilleerd worden uit een postcode+huisnummer. Daarnaast sprak ik laatst terug een ambulancemedewerker en die had geen flauw idee waar die postcodes voor waren. Als alles automatisch door de MDT wordt verwerkt dan hoeft hij dat ook niet te weten, maargoed...

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2151
Re: Prive gegevens via P2000 op internet !
« Reactie #59 Gepost op: 16 juli 2009, 18:31:02 »
Citaat van: "hunter"
Moch, ik durf aan veel mensen te twijfelen, maar niet aan de persoon die mij dat verteld heeft. Opzich niet vreemd ook, je zou je voor kunnen stellen dat een applicatie welke een SMS alarm verstuurt triggert op coordinaten welke gedistilleerd worden uit een postcode+huisnummer. Daarnaast sprak ik laatst terug een ambulancemedewerker en die had geen flauw idee waar die postcodes voor waren. Als alles automatisch door de MDT wordt verwerkt dan hoeft hij dat ook niet te weten, maargoed...

Hier in NHN, en in meerdere regio's is dàt in ieder geval de reden waarom er een postcode met huisnummer meegezonden wordt.
Een leuk bijkomend iets is dat de ambulancedienst hier werkt met de adresgegevens uit de P2000 melding en patientengegevens via RAM mobile data. De brandweer put haar adresgegevens uit het RAM systeem. Maar dat wist je al....