Auteur Topic: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen  (gelezen 8272 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

marco707

  • Gast
nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Gepost op: 11 juni 2008, 13:02:23 »
Hallo beste scannerfreaks,

Ik zie net een apparaat voor het live volgen van vliegtuigen.

Ik heb geen idee hoelang dit ding al bestaat, en of er hier mensen zijn die dit ding al hebben.

http://www.kineticavionics.co.uk/

Zijn er mensen die dit ding al in bezit hebben hier ? en zo ja wat zijn jullie bevinden ??

Groetjes,
marco707

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21723
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2008, 13:07:16 »
De welbekende SBS-1, is inderdaad al een tijdje op de markt. Schijnt perfect te werken.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2008, 13:36:36 »
Ik had tijdens mijn verblijf in Kabul al besloten dat ik er een ging aanschaffen,
Was nog geen 24 uur terug in Nederland en idd eentje aangeschaft, en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Grtz

marco707

  • Gast
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2008, 14:17:08 »
Citaat van: "joost"
Ik had tijdens mijn verblijf in Kabul al besloten dat ik er een ging aanschaffen,
Was nog geen 24 uur terug in Nederland en idd eentje aangeschaft, en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Grtz

Hoi Joost,

Zou jij of iemand anders me kunnen helpen met mijn onderstaande vraagjes ?

Maak je gebruik van de standaart antenne, of heb je ook gelijk de GP1090 aangeschaft ?,
en in welke straal om je heen kan je kisten ontvangen ? Op welke hoogte moet men de antenne eigenlijk plaatsen. Als ik hem boven op mijn dak zou plaatsen, en er bevinden zich verder geen hogere gebouwen in de omtrek is dit dan voldoende, of is het hoe hoger hij gemonteerd wordt juist beter ? Hoe is jouw situatie ?

Verder zit ik nog met een belangrijke vraag namelijk :
Nu in de zomermaanden hebben we soms wat meer last van bliksem dan in de andere jaargetijden, dus wat doe jij [of andere mensen] in geval van bliksem in de buurt ?  Ik kan me voorstellen dat niet iedereen overal stekkers of kabels gaat lospluggen, of doen jullie dit nu juist wel ? Ik meen laatst ergens iets te hebben gelezen, dat als men een scanner-kabel loskoppelt het apparaat zelf zeker drie meter van de kabel verwijderd dient te staan. Zou de bliksem op de antenne slaan, dan zoekt die zich via de kabel een weg naar binnen [ bijv huiskamer ], en kan daar alsnog alle apparaten binnen een straal van drie meter stuk slaan.

Is dit een broodje-aap verhaal ?

Ik weet op internet heb je heel veel website's m.b.t het weer, maar bestaat er ook een website die je bijvoorbeeld een mail stuurd als bliksem in een bepaalde straal komt ?

Dank voor het reageren .
:-)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2008, 14:27:20 »
Citaat van: "Johan Beck"
De welbekende SBS-1, is inderdaad al een tijdje op de markt. Schijnt perfect te werken.

Ja, is erg leuk speelgoed. Hij draait hier al een jaar of 2, met buitenantenne.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2008, 14:30:23 »
Citaat van: "marco707"
Maak je gebruik van de standaart antenne, of heb je ook gelijk de GP1090 aangeschaft ?,
en in welke straal om je heen kan je kisten ontvangen ? Op welke hoogte moet men de antenne eigenlijk plaatsen. Als ik hem boven op mijn dak zou plaatsen, en er bevinden zich verder geen hogere gebouwen in de omtrek is dit dan voldoende, of is het hoe hoger hij gemonteerd wordt juist beter ? Hoe is jouw situatie ?

Ik heb een GP-1090 op het dak, met 5 meter Aircell-7 en goede pluggen.

Vrij zicht rondom is belangrijker dan hoogte. De hoogte van een vliegtuig dat je wilt ontvangen is belangrijker. Hoe hoger ze zitten, des te verder je ze ontvangt. Ik heb een paar flats in richting zuidwest, op zo'n 500 m afstand. Ik zie duidelijk de 'schaduw' daarvan in mijn radarplaatje.

-Rene

marco707

  • Gast
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2008, 14:41:02 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "marco707"
Maak je gebruik van de standaart antenne, of heb je ook gelijk de GP1090 aangeschaft ?,
en in welke straal om je heen kan je kisten ontvangen ? Op welke hoogte moet men de antenne eigenlijk plaatsen. Als ik hem boven op mijn dak zou plaatsen, en er bevinden zich verder geen hogere gebouwen in de omtrek is dit dan voldoende, of is het hoe hoger hij gemonteerd wordt juist beter ? Hoe is jouw situatie ?

Ik heb een GP-1090 op het dak, met 5 meter Aircell-7 en goede pluggen.

Vrij zicht rondom is belangrijker dan hoogte. De hoogte van een vliegtuig dat je wilt ontvangen is belangrijker. Hoe hoger ze zitten, des te verder je ze ontvangt. Ik heb een paar flats in richting zuidwest, op zo'n 500 m afstand. Ik zie duidelijk de 'schaduw' daarvan in mijn radarplaatje.

-Rene

Hallo Rene,

Eerst wil ik jouw en ook de andere mensen bedanken voor de snelle reply-tjes.
Ik woon in midden Limburg, en vraag me af of ik ook de kisten op het radarschermp kan zien die op Schiphol landen en opstijgen, dat is dus wat ik bedoelde met de afstand die ik kan ontvangen. Ik heb echter geen idee hoever nu de maximale afstand is.

Weet je toevallig ook tot op welke hoogte de SBS1 de vliegtuigen kan tracen ?
Is hier een limiet aan verbonden ?

Weer dank voor jullie berichten.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4919
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2008, 14:59:02 »
Citaat van: "marco707"
Weet je toevallig ook tot op welke hoogte de SBS1 de vliegtuigen kan tracen ?
Is hier een limiet aan verbonden ?

Tot ze onder de (radio-)horizon verdwijnen. Een vuistregel daarvoor is: max afstand [km] = 3.57 maal (wortel eigen antennehoogte [m] + wortel vliegtuighoogte [m])

Voorbeeld: eigen antenne op 10 meter, vliegtuig op 3000 ft (1000 m): max afstand = 3.57 maal (wortel 10 +wortel 1000) = 124 km.
Een vliegtuig op FL330 (10 km) zie je tot zo'n 370 km afstand.

Tenzij je vlak bij Schiphol zit, zul je de toestellen niet zien landen.

-Rene

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2008, 17:37:42 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "marco707"
Weet je toevallig ook tot op welke hoogte de SBS1 de vliegtuigen kan tracen ?
Is hier een limiet aan verbonden ?

Tot ze onder de (radio-)horizon verdwijnen. Een vuistregel daarvoor is: max afstand [km] = 3.57 maal (wortel eigen antennehoogte [m] + wortel vliegtuighoogte [m])

Voorbeeld: eigen antenne op 10 meter, vliegtuig op 3000 ft (1000 m): max afstand = 3.57 maal (wortel 10 +wortel 1000) = 124 km.
Een vliegtuig op FL330 (10 km) zie je tot zo'n 370 km afstand.

Tenzij je vlak bij Schiphol zit, zul je de toestellen niet zien landen.

-Rene

Helemaal correct......hanteer de formule regelmatig en wat blijkt dat het niet verkeerd is om
wat te investeren in een goede antenne, connectoren, kabel etc....
Aanschaf van een scanner / ontvanger kost toch +/- 300 € of zo iets...
De antenne / bekabeling / connectoren zijn meestal het stiefkindje...
Dan zijn de condities ook een gratis gegeven.....goed of slecht..!!!
 Gr.: j.D.....nee...j.d.

Joop

  • Gast
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2008, 09:58:40 »
Nou ik heb ook zon sbs apparaat,het kost mij elke dag moeite om er af te blijven, mooi speelgoed.
Amsterdam kan ik goed ontvangen ,een paar honderd meter voor de landings baan valt het signaal weg.
Ik heb heb een dipool en een extra antenne versterker op het apparaat aangesloten.
Waar ik problemen mee heb is de outline van de holding boven Zeeland, deze kan ik negens vinden misschien is er iemand die dit weet waar ik deze kan downlowden.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2008, 11:34:56 »
even een klein vraagje tussen door, is zijn de lifeliners ook te volgen op zoiets?
en is er ergens misschien een live stream?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21723
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2008, 11:39:48 »
Citaat van: "Michel-nl"
en is er ergens misschien een live stream?

www.atcbox.com
Hier dien je je dan wel te registereren en voor een klein bedrag per jaar Goldmember te worden.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2008, 12:22:30 »
die had ik idd gevonden, maar is dat wel voor buitenstaanders dan?

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: nieuw apparaat voor vliegtuigen volgen
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2008, 21:01:43 »
Avond  ;)

De atcbox die moet je eerst voor aanmelden,goldmember betalen!
Volgens mij iets downloaden en wat voor de radars en communicatie?

Dennis  :)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.