Ik heb ooit weleens iets gelezen over een PAMR (Public Access Mobile Radio) netwerk van Nozema, maar dit bedrijf is inmiddels overgenomen door KPN.
Na even zoeken heb ik ook nog wat kunnen vinden: Uit 2005:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 72430.htmlhierin wordt de frequentieband genoemd van 461 - 465 mHz.
Aan Nozema Services N.V., hierna te noemen: de vergunninghouder, wordt een vergunning verleend voor het gebruik van de frequentieruimte: 451,76875 - 454,76875 MHz / 461,76875 - 464,76875 MHz ten behoeve van een PAMR netwerk.
En verder een oud artikel uit Computable:
http://www.computable.nl/artikel/ict_to ... elijk.htmlHet is onduidelijk welke plannen NoZeMa heeft met de pamr-vergunning. Kortgeleden liet Erik Lucas (verantwoordelijk voor draadloos internet, frequentieplanning en ‘datacasting’ bij NoZeMa) weten meer heil te zien in pamr dan in bijvoorbeeld WiMAX 802.16e, dat nog lang niet beschikbaar is. Volgens Peter Groot van RAM Mobile Data moet NoZeMa wel over een ijzersterke zakelijke rechtvaardiging beschikken. “Ik vind de 5,1 miljoen die ervoor neergeteld is vrij fors, temeer als je bedenkt dat er ook nog een compleet nieuw netwerk door heel Nederland moet worden aangelegd.” Het VKA-rapport is ook niet uitgesproken positief. Het ziet ruimte voor maximaal twee pamr-aanbieders in Nederland, waarbij de zakelijke rechtvaardiging voor nieuwkomers onzeker is. Kansen liggen vooral in pamr-data, met het aanbieden van qos (quality of service), eventueel gecombineerd met spraakdiensten. Over de concrete plannen van NoZeMa weidt Lucas niet uit. “Nu KPN ons overgenomen heeft is een nieuwe situatie ontstaan.” Ook KPN wil maar weinig loslaten, maar erkent bij monde van Marinus Potman dat de overname van NoZeMa puur te maken had met digitale televisie. Het is nog niet bekend wat het concern met de pamr-vergunning gaat doen. Mogelijk krijgt NoZeMa de kans om de bestaande plannen uit te voeren, met expertise van KPN, waarbij een debacle als Traxys voorkomen moet worden.
Maar het is nog steeds raadselachtig wat voor soort netwerk dit nu is, het lijkt me geen MCCN/Entropia, maar eerder "iets" met data